Werkwijze van PayPal
Geplaatst: 24 dec 2018 11:55
Hallo,
Een paar dagen geleden hadden we hier een topic gehad over problemen met het opladen van PayPal via Ideal. Mijn probleem was dat, kort na het opladen van mijn PayPal-account met een geldbedrag, mijn PayPal account werd geblokkeerd. Ik ging er in eerste instantie van uit dat het om een mogelijke fout van de website PayPal-opwaarderen ging. Het topic werd terecht gesloten omdat het onduidelijk was of de website PayPal-opwaarderen.nl onderdeel is van PayPal of niet. Het domein PayPal-opwaarderen blijkt eigendom van PayPal USA, het veiligheidscertificaat wordt van PayPal Singapore afgegeven. Als je op je Nederlandse PayPal-rekening ingelogd bent, kun je op een button "Geld toevoegen via IDeal" klikken. Je wordt dan naar de website PayPal-opwaarderen.nl verder vewezen.
Omdat boven in het scherm een veiligheidscertificaat van PayPal staat, wordt op een bepaalde manier de indruk gewekt dat je direct met PayPal zaken doet. Ook als je op een hulpknop drukt wordt je weer terug geleid naar PayPal. Uit verdere informatie op deze website blijkt dat deze gerund wordt door het bedrijf MediaMedics B.V. (Delft, NL). MediaMedics berekent overigens maar liefst 10% rente per maand op mislukte transacties naar uw betaalvriend.
De communicatie met PayPal verliep moeizaam. Ze waren in hun communcatie per E-Mail of de telefoon op zich vriendelijk en beloofden telkens het probleem op te lossen. Ik moest kopieën van mijn identiteitskaart, bankafschriften en credit-card-gegevens aan hun doorsturen en dan zou het probleem worden opgelost. Ik heb hun toen nog een keer gebeld. Toen zeiden ze dat het account permanent was geblokkeerd (gebruik vreemd netwerk? en of verhuizing naar het buitenland binnen de EU). Ik kon het adres van een nieuw PayPal-account opgegeven in een E-mail. en dan zou het Saldo X spoedig worden overgemaakt op het nieuwe account. Dit moest ik schriftelijk doen door de E-mail van [email protected] te beantwoorden, dit blijkt technisch niet mogelijk. Het bericht heb ik daarom dan maar via het portaal verstuurd van mijn account. Overschrijving terug op de bankrekening was niet mogelijk.
Er gebeurde toen een paar dagen niets. Vanaf vandaag zie ik op mijn PayPal-account een nieuw bericht dat het geld 180 dagen wordt vastgehouden. Daarna zou ik een E-mail krijgen met instructies om het geld weer terug te kunnen krijgen. Ook is het niet meer mogelijk contact op te nemen met PayPal (telefonisch of E-mail) via het portaal wat je normaal gesproken ziet als je ingelogd bent.
In de documentaires van 3Sat en ZDF worden vergelijkbare gevallen gedocumenteerd. https://www.youtube.com/watch?v=Zw3tKxG9M-c en https://www.youtube.com/watch?v=JvEBhTiDf40. De werkwijze eerst verdere gegevens van de klant te verzamelen en daarna het account definitief te sluiten lijkt een vaker voorkomende werkwijze van PayPal te zijn. PayPal weigert in de documentaire antwoord te geven op de vraag wat ze eigenlijk met het geld doen al die geblokkeerde accounts. Een advocaat zegt in 1 van beiden documentaires dat de werkwijze van PayPal tegen de wet (in ieder geval het Duitse Strafrecht) is. Je kunt er als nieuwe klant van PayPal namelijk niet vanuit gaan dat PayPal als "betaaldienst" of "bank" je geld bij het minste verdacht je geld 180 dagen mag vasthouden. Dat verwacht niemand van een betaaldienst of bank.
Mensen die zich op forums als ex-medewerkers van PayPal uitgeven zeggen dat een beslissing om een account weer vrij te geven door een speciale fraude-afdeling gebeurt. Deze zou in de USA gelokaliseerd zijn. Ik weet niet of dan mijn privé-gegevens zonder mijn toestemming de Europe-Unie hebben verlaten? Er zouden 50-100 mogelijke alarmbellen in het PayPal-systeem zijn, waarvan de meeste waarschijnlijk dienen echt de klant te beschermen. Het probleem is dat je bij een foutmelding in het PayPal-systeem bent overgeleverd aan hun en zoals PayPal-officials zeiden dat kan bijna iedereen gebeuren zonder duidelijke reden. De ervaring die ik nu heb en die ook door talrijke andere personen wordt beschreven is dat PayPal bij problemen vaak alleen vage informatie geeft en beloftes doet, zonder het probleem op te lossen. Het zou kunnen betekenen dat de Nederlandse PayPal-medewerkers niet geauthoriseerd zijn het probleem op te lossen. Ook lijkt het zo te zijn dat vriendelijkheid je als klant hier niet echt ver gaat brengen. Er zijn ook mensen die berichten dat ze ook na 180 dagen hun geld niet hebben terug gekregen en dat alleen juridische hulp hun verder heeft geholpen.
Ik vind deze gang van zaken zeer betreurenswaardig. Ik dacht dat opladen via Ideal een veilig alternatief zou zijn in vergelijking met het koppelen van een bankrekening aan PayPal.
Een paar dagen geleden hadden we hier een topic gehad over problemen met het opladen van PayPal via Ideal. Mijn probleem was dat, kort na het opladen van mijn PayPal-account met een geldbedrag, mijn PayPal account werd geblokkeerd. Ik ging er in eerste instantie van uit dat het om een mogelijke fout van de website PayPal-opwaarderen ging. Het topic werd terecht gesloten omdat het onduidelijk was of de website PayPal-opwaarderen.nl onderdeel is van PayPal of niet. Het domein PayPal-opwaarderen blijkt eigendom van PayPal USA, het veiligheidscertificaat wordt van PayPal Singapore afgegeven. Als je op je Nederlandse PayPal-rekening ingelogd bent, kun je op een button "Geld toevoegen via IDeal" klikken. Je wordt dan naar de website PayPal-opwaarderen.nl verder vewezen.
Omdat boven in het scherm een veiligheidscertificaat van PayPal staat, wordt op een bepaalde manier de indruk gewekt dat je direct met PayPal zaken doet. Ook als je op een hulpknop drukt wordt je weer terug geleid naar PayPal. Uit verdere informatie op deze website blijkt dat deze gerund wordt door het bedrijf MediaMedics B.V. (Delft, NL). MediaMedics berekent overigens maar liefst 10% rente per maand op mislukte transacties naar uw betaalvriend.
De communicatie met PayPal verliep moeizaam. Ze waren in hun communcatie per E-Mail of de telefoon op zich vriendelijk en beloofden telkens het probleem op te lossen. Ik moest kopieën van mijn identiteitskaart, bankafschriften en credit-card-gegevens aan hun doorsturen en dan zou het probleem worden opgelost. Ik heb hun toen nog een keer gebeld. Toen zeiden ze dat het account permanent was geblokkeerd (gebruik vreemd netwerk? en of verhuizing naar het buitenland binnen de EU). Ik kon het adres van een nieuw PayPal-account opgegeven in een E-mail. en dan zou het Saldo X spoedig worden overgemaakt op het nieuwe account. Dit moest ik schriftelijk doen door de E-mail van [email protected] te beantwoorden, dit blijkt technisch niet mogelijk. Het bericht heb ik daarom dan maar via het portaal verstuurd van mijn account. Overschrijving terug op de bankrekening was niet mogelijk.
Er gebeurde toen een paar dagen niets. Vanaf vandaag zie ik op mijn PayPal-account een nieuw bericht dat het geld 180 dagen wordt vastgehouden. Daarna zou ik een E-mail krijgen met instructies om het geld weer terug te kunnen krijgen. Ook is het niet meer mogelijk contact op te nemen met PayPal (telefonisch of E-mail) via het portaal wat je normaal gesproken ziet als je ingelogd bent.
In de documentaires van 3Sat en ZDF worden vergelijkbare gevallen gedocumenteerd. https://www.youtube.com/watch?v=Zw3tKxG9M-c en https://www.youtube.com/watch?v=JvEBhTiDf40. De werkwijze eerst verdere gegevens van de klant te verzamelen en daarna het account definitief te sluiten lijkt een vaker voorkomende werkwijze van PayPal te zijn. PayPal weigert in de documentaire antwoord te geven op de vraag wat ze eigenlijk met het geld doen al die geblokkeerde accounts. Een advocaat zegt in 1 van beiden documentaires dat de werkwijze van PayPal tegen de wet (in ieder geval het Duitse Strafrecht) is. Je kunt er als nieuwe klant van PayPal namelijk niet vanuit gaan dat PayPal als "betaaldienst" of "bank" je geld bij het minste verdacht je geld 180 dagen mag vasthouden. Dat verwacht niemand van een betaaldienst of bank.
Mensen die zich op forums als ex-medewerkers van PayPal uitgeven zeggen dat een beslissing om een account weer vrij te geven door een speciale fraude-afdeling gebeurt. Deze zou in de USA gelokaliseerd zijn. Ik weet niet of dan mijn privé-gegevens zonder mijn toestemming de Europe-Unie hebben verlaten? Er zouden 50-100 mogelijke alarmbellen in het PayPal-systeem zijn, waarvan de meeste waarschijnlijk dienen echt de klant te beschermen. Het probleem is dat je bij een foutmelding in het PayPal-systeem bent overgeleverd aan hun en zoals PayPal-officials zeiden dat kan bijna iedereen gebeuren zonder duidelijke reden. De ervaring die ik nu heb en die ook door talrijke andere personen wordt beschreven is dat PayPal bij problemen vaak alleen vage informatie geeft en beloftes doet, zonder het probleem op te lossen. Het zou kunnen betekenen dat de Nederlandse PayPal-medewerkers niet geauthoriseerd zijn het probleem op te lossen. Ook lijkt het zo te zijn dat vriendelijkheid je als klant hier niet echt ver gaat brengen. Er zijn ook mensen die berichten dat ze ook na 180 dagen hun geld niet hebben terug gekregen en dat alleen juridische hulp hun verder heeft geholpen.
Ik vind deze gang van zaken zeer betreurenswaardig. Ik dacht dat opladen via Ideal een veilig alternatief zou zijn in vergelijking met het koppelen van een bankrekening aan PayPal.