Pagina 1 van 7

Webwinkel weigert retour en stuurt pakket terug naar mij

Geplaatst: 13 jan 2019 23:43
door kloptditwel
In december via bol.com een bestelling geplaats bij een externe verkoper. Hij hanteert dezelfde voorwaarden als bol.com en heeft dus geen aanvullende voorwaarden.

Begin januari stuur ik het artikel retour nadat het ik het artikel getest heb. Het is niet naar wens en ik stuur het retour binnen de 30 dagen.

Een paar dagen later krijg ik mail dat ze mijn retour niet terugnemen ivm beschadigingen en een kapotte doos en stuurt het weer terug naar mij.

Wettelijk heb ik het toch het recht om te testen om te bekijken of het bevalt. Het artikel is gemaakt van hoogglans plastic zonder cellofaan erom heen. Het artikel is compleet en in de doos retour gestuurd.

Contact met bol.com gehad en zij bevestigen ook dat ik het recht heb om te testen en dat ik de doos mag openmaken. Bol.com zou het artikel gewoon als retour geaccepteerd hebben. Ik zit nu met een artikel wat ik niet wil hebben en de webshop reageert niet meer op mijn mail het artikel retour te halen.

Ik heb dus reeds de koop herroepen binnen het termijn van 30 dagen maar zit nu met een artikel wat ik niet wil hebben en waarvan de betaaltermijn en retourtermijn bij Bol binnenkort verloopt.

Wat nu te doen?

Re: Webwinkel weigert retour en stuurt pakket terug naar mij

Geplaatst: 14 jan 2019 00:16
door Klaas Jan
Blijven reclameren bij Bol.com zou ik zeggen als u denkt in uw recht te staan.
kloptditwel schreef:
13 jan 2019 23:43
Een paar dagen later krijg ik mail dat ze mijn retour niet terugnemen ivm beschadigingen en een kapotte doos en stuurt het weer terug naar mij.
Wettelijk heb ik het toch het recht om te testen om te bekijken of het bevalt. Het artikel is gemaakt van hoogglans plastic zonder cellofaan erom heen. Het artikel is compleet en in de doos retour gestuurd.

Die beschrijving is me niet helemaal helder en laat ruimte voor interpretatie,
Hebt u het artikel onbeschadigd en goed ingepakt teruggestuurd? Wat is er dan misgegaan?
Als dat tijdens het transport gebeurd is dan moet daar de focus op liggen toch?

Re: Webwinkel weigert retour en stuurt pakket terug naar mij

Geplaatst: 14 jan 2019 00:32
door Lady1234
En wat voor artikel was dat dan? En wat omvatte die test?

Re: Webwinkel weigert retour en stuurt pakket terug naar mij

Geplaatst: 14 jan 2019 01:38
door alfatrion
Als u dit wilt afdwingen dan kunt u naar de rechter om daar terugbetaling te vorderen. Eventueel kunt u ook eerst een incassobureau in de arm nemen.

Re: Webwinkel weigert retour en stuurt pakket terug naar mij

Geplaatst: 14 jan 2019 07:12
door Bob Schurkjens
Ik zou eerst eens een klacht indienen bij Thuiswinkel.org tegen Bol.com. Het is hun verkoopplatform, zij ontvangen verkoopcommissie van de verkoper dus mogen ze het ook oplossen. https://www.thuiswinkel.org/consumenten/klacht-indienen

Re: Webwinkel weigert retour en stuurt pakket terug naar mij

Geplaatst: 14 jan 2019 07:48
door Lowieze
Bob Schurkjens schreef:
14 jan 2019 07:12
Ik zou eerst eens een klacht indienen bij Thuiswinkel.org tegen Bol.com. Het is hun verkoopplatform, zij ontvangen verkoopcommissie van de verkoper dus mogen ze het ook oplossen. https://www.thuiswinkel.org/consumenten/klacht-indienen
Klachten moet u indienen bij de externe verkoper via Thuiswinkel.org niet bij Bol.
Consumentenbond:
“Wat als een verkoper het teruggestuurde pakje weigert? Of als je garantie hebt, maar de verkoper is failliet? Wettelijk gezien is bol.com niet verplicht de klant tegemoet te komen. Bol.com bemiddelt wel en helpt mee om een oplossing te vinden. ”

Re: Webwinkel weigert retour en stuurt pakket terug naar mij

Geplaatst: 14 jan 2019 08:02
door Bob Schurkjens
Waardeloos dus.

Re: Webwinkel weigert retour en stuurt pakket terug naar mij

Geplaatst: 14 jan 2019 08:14
door sylvesterb
kloptditwel schreef:
13 jan 2019 23:43
Wettelijk heb ik het toch het recht om te testen om te bekijken of het bevalt
Het wettelijke recht is beperkt tot 14 dagen (bol.com heeft een langere termijn) en uiteraard mag je het product (incl. doos) niet beschadigen. Doe je dit wel dan mag de webwinkel de kosten voor herstel/vervanging bij u in rekening brengen.

Gezien u niet bestrijd dat de doos en het product zijn beschadigd in uw bericht vermoed ik dat de webwinkel in haar gelijk staat, het verbaast mij dan ook dat Bol.com zegt dat zij het wel retour zouden nemen als het product beschadigd is.

Enkel de doos openen is geen probleem.

Re: Webwinkel weigert retour en stuurt pakket terug naar mij

Geplaatst: 14 jan 2019 08:48
door Jefdus
De geest van de wet is dat je het product mag 'onderzoeken', zoals je dat in een stenen winkel ook zou kunnen doen. Echt in gebruik nemen en intensief testen is dus wat anders. Om hier echt over te kunnen oordelen, zult u moeten aangeven wat het product is en hoe u dit getest heeft.

Re: Webwinkel weigert retour en stuurt pakket terug naar mij

Geplaatst: 14 jan 2019 08:57
door BL2
De grote vraag is nu, waarom wordt het product zo cryptisch omschreven alhier, en wat hield de test in ?

Re: Webwinkel weigert retour en stuurt pakket terug naar mij

Geplaatst: 14 jan 2019 09:02
door kloptditwel
De doos is niet geseald en zit vastgemaakt met 2 plakkers. De doos kan gewoon weer gebruikt worden. 2 nieuwe plakkers erop en klaar. Verder niet beschadigd.

Om het artikel te testen moet je eerst de hoogglans plastic kap verwijderen door 2 plastic dopjes te verwijderen met een platte schroevendraaier en de schroeven los te draaien. Daarna kan je pas de electradraden aansluiten en fixeren met schroeven. Electra er weer op en toen bleek dat het niet werkte met de lichtschakelaar. Daarom heb ik de koop herroepen.

Het artikel kan je alleen maar op deze manier testen en er is niets meer dan dat mee gedaan. Dat er dan minieme schade aan schroefgaten zitten kan ik niets aan doen.

De optie om waardevermindering toe te passen wordt niet door de webshop gegeven. Hij stuurt het gewoon terug. Immers het artikel is nog steeds verkoopbaar.

Re: Webwinkel weigert retour en stuurt pakket terug naar mij

Geplaatst: 14 jan 2019 09:44
door NeoDutchio
Elke keer als er niet duidelijk inhoudelijk gezegd wordt om wat voor artikel het gaat en wat er exact gebeurt is, blijkt er geen recht te zijn op herroeping.
De doos was, zegt u, niet beschadigd. Maar is deze tijdens transport niet beschadigd als deze niet deugdelijk verpakt is geweest?
Het product zelf, wat het ook mag zijn, heeft nu dus beschadigingen. Immers zijn de schroeven losgehaald wat schade geeft. Het product, wat het ook mag zijn, werkt niet met een schakelaar. Is het een product dat middels een schakelaar zou moeten werken? Of moet het normaal anders aangesloten worden? Stond er iets in de beschrijving over de manier van aansluiten?

Zo lang u niets zegt valt er ook niets zinnigs als hulp te geven.

Re: Webwinkel weigert retour en stuurt pakket terug naar mij

Geplaatst: 14 jan 2019 09:59
door kloptditwel
Aansluitschema stond in beschrijving en zo ook aangesloten. Werkt niet. Oude was ook zo aangesloten en werkt wel met lichtschakelaar. Deze blijft continue aan en dat is toch niet de bedoeling. Het is een badkamer/wc ventilator

Re: Webwinkel weigert retour en stuurt pakket terug naar mij

Geplaatst: 14 jan 2019 10:10
door NeoDutchio
kloptditwel schreef:
14 jan 2019 09:59
Aansluitschema stond in beschrijving en zo ook aangesloten. Werkt niet. Oude was ook zo aangesloten en werkt wel met lichtschakelaar. Deze blijft continue aan en dat is toch niet de bedoeling. Het is een badkamer/wc ventilator
Heeft u een link van het artikel?

Re: Webwinkel weigert retour en stuurt pakket terug naar mij

Geplaatst: 14 jan 2019 10:16
door kloptditwel
Krijg de link niet geplakt.

Nedco cr100

Re: Webwinkel weigert retour en stuurt pakket terug naar mij

Geplaatst: 14 jan 2019 10:16
door witte angora
kloptditwel schreef:
14 jan 2019 09:59
Aansluitschema stond in beschrijving en zo ook aangesloten. Werkt niet. Oude was ook zo aangesloten en werkt wel met lichtschakelaar. Deze blijft continue aan en dat is toch niet de bedoeling. Het is een badkamer/wc ventilator
Dan heb je dus wel wat meer gedaan dan enkel uit de verpakking halen en te kijken of het de juiste is. Als hij niet goed werkt kun je een beroep doen op de garantie. Maar het kan natuurlijk ook zo zijn dat je hem niet goed hebt aangesloten.

Ik zou wel eens willen weten wat de webshop er over te zeggen heeft. Met enkel vaagheden en meerdere malen moeten vragen voordat er met tegenzin antwoorden van één kant komen kunnen we hier niet zoveel. Kan het zijn dat er tijdens het monteren en demonteren toch een en ander beschadigd is?

Re: Webwinkel weigert retour en stuurt pakket terug naar mij

Geplaatst: 14 jan 2019 10:16
door angel1978
kloptditwel schreef:
14 jan 2019 09:59
Aansluitschema stond in beschrijving en zo ook aangesloten. Werkt niet. Oude was ook zo aangesloten en werkt wel met lichtschakelaar. Deze blijft continue aan en dat is toch niet de bedoeling. Het is een badkamer/wc ventilator
iets dat continu aan blijft, aangesloten op een schakelaar, is gewoon verkeerd aangesloten..
Het bestaat niet dat een ventilator een schakelaar negeert als deze geen stroom meer doorgeeft.. Dat kan alleen als de voeding (220) niet via een schakelaar maar direkt op de 220 is aangesloten.

Dat heeft echter niets met het herroepingsrecht te maken, maar kan wel betekenen dat de ventilator toch gewoon aangesloten kan worden en het hele gedoe niet nodig blijkt.

Re: Webwinkel weigert retour en stuurt pakket terug naar mij

Geplaatst: 14 jan 2019 10:21
door witte angora
De link 'plakken' is wel zo simpel:

Even verwijderd omdat het niet de juiste is...

Re: Webwinkel weigert retour en stuurt pakket terug naar mij

Geplaatst: 14 jan 2019 10:31
door kloptditwel
De bedrading is hetzelfde als de oude blauw en bruin. De oude werkte wel met de schakelaar dus waarom zou deze dan niet werken.

Bovendien moet je eerst alles monteren en aansluiten. Dat er dan lichte beschadigingen komen is onvermijdelijk.

Ik wilde deze eerst ruilen maar hij had er geen meer dus kan ik niet ruilen. De webshop had geen artikelen meer bij bol staan. Ik heb inmiddels een andere besteld en die werkt wel.

De link is niet de juiste deze is met timer. Dus Zonder T en dit is niet de webshop waar ik heb besteld. Dus deze webshop heeft er niets mee te maken

Re: Webwinkel weigert retour en stuurt pakket terug naar mij

Geplaatst: 14 jan 2019 10:36
door angel1978
kloptditwel schreef:
14 jan 2019 10:31
De bedrading is hetzelfde als de oude blauw en bruin. De oude werkte wel met de schakelaar dus waarom zou deze dan niet werken.

Bovendien moet je eerst alles monteren en aansluiten. Dat er dan lichte beschadigingen komen is onvermijdelijk.

Ik wilde deze eerst ruilen maar hij had er geen meer dus kan ik niet ruilen. De webshop had geen artikelen meer bij bol staan. Ik heb inmiddels een andere besteld en die werkt wel.

De link is niet de juiste deze is met timer. Dus Zonder T en dit is niet de webshop waar ik heb besteld. Dus deze webshop heeft er niets mee te maken
Je hebt het over een schakelaar, dus dan neem ik ook aan dat je een schakeldraad (zwart) tot je beschikking hebt?
is het een simpele (fysieke) schakelaar? Of heb je te maken met lekstroom ( digitale schakelaar) die boven de drempel van de ventilator uitkomt?