LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Eneco houdt zich niet aan contract en geeft niet thuis
-
- Berichten: 3
- Lid geworden op: 13 feb 2019 10:58
Eneco houdt zich niet aan contract en geeft niet thuis
Reeds meer dan 30 jaar vaste klant van Eneco. Zo ook vorig jaar juni 2018 wederom een 3-jarig Premium contract afgesloten met vaste tarieven voor elektra (dal- en normaal tarief) alsmede gas. Contract ontvangen ingaande per 1 juli 2018. Begin december 2018 brief ontvangen waarin wij alert werden gemaakt over de stijging van onze flexibele tarieven voor elektra. Dit triggerde ons omdat wij geen flexibele tarieven hebben. Gebeld met Eneco. Tijdens gesprek bleek dat Eneco het 3-jarig contract voor gas wel heeft doorgevoerd, maar voor elektra niet. Geëist dat dit eveneens met terugwerkende kracht per 1 juli 2018 conform contract voor elektra zou worden aangepast. Moeilijk telefoongesprek, maar ze gingen het proberen te regelen. Proberen? Contract is contract! In januari 2019 gebeld door Eneco dat mijn zaak was afgesloten en dat men zich niet ging houden aan het contract vanaf 1 juli 2018 omdat het product niet meer bestaat. Verbijsterd waren we en Eneco bleef maar vasthouden aan het feit dat ze niets meer konden doen. Wel konden we een nieuw 3-jarig contract afsluiten tegen de toen -uiteraard veel hogere- tarieven. Alsof we gek zijn! We hebben een contract. Telefoongesprek van onze kant beëindigd, viel niet te praten. Een paar weken later zelf weer gebeld. Natuurlijk weer vele malen doorverbonden van het kastje naar de muur en uiteindelijk de toezegging dat ze het weer gingen onderzoeken. Nee, niet onderzoeken, contract is contract dus daar moet Eneco zich aan houden. Ze gingen hun best doen. Het is nu half februari 2019, heb een contract met Eneco voor vaste tarieven vanaf 1 juli 2018 en nog altijd blijft het van de kant van Eneco muisstil, ondanks diverse mails en messenger berichten. Moet ik echt naar geschillencommissie energie? Iemand een advies? Het is toch te gek voor woorden?
Re: Eneco houdt zich niet aan contract en geeft niet thuis
Als Eneco niet wilt bewegen, dan zult u in actie moeten komen. Dat betekend inderdaad de geschillencommissie of de rechter. U kunt daar dan een jaarnota eisen die conform het contract is opgesteld.
Re: Eneco houdt zich niet aan contract en geeft niet thuis
U zou ook kunnen overwegen dat deel met die variabele tarieven op te zeggen en via een vergelijkingssite dat elders af te sluiten. Krijgt u ook nogeen bonus, bent u waarschijnlijk voirdeliger uit. En dat van te voren ook kenbaar te maken aan Eneco.
Eens kijken of ze dan gaan bewegen in de goede richting.
Eens kijken of ze dan gaan bewegen in de goede richting.
-
- Berichten: 453
- Lid geworden op: 10 feb 2015 19:12
Re: Eneco houdt zich niet aan contract en geeft niet thuis
"Tijdens gesprek bleek dat Eneco het 3-jarig contract voor gas wel heeft doorgevoerd, maar voor elektra niet."
Ik ben benieuwd of u een schriftelijke contractbevestiging in juni/juli 2018 heeft gekregen en wat daar in stond.
Ik ben benieuwd of u een schriftelijke contractbevestiging in juni/juli 2018 heeft gekregen en wat daar in stond.
-
- Berichten: 5056
- Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52
Re: Eneco houdt zich niet aan contract en geeft niet thuis
Als het niet op papier bevestigd is door Eneco zult u bij een geschillen commissie of rechtbank geen gelijk krijgen. Verder proberen u gelijk te krijgen bij Eneco is ook zinloos.Zombiemaster schreef: ↑14 feb 2019 10:37"Tijdens gesprek bleek dat Eneco het 3-jarig contract voor gas wel heeft doorgevoerd, maar voor elektra niet."
Ik ben benieuwd of u een schriftelijke contractbevestiging in juni/juli 2018 heeft gekregen en wat daar in stond.
Annemieke67
vindt dit leuk
-
- Berichten: 3
- Lid geworden op: 13 feb 2019 10:58
Re: Eneco houdt zich niet aan contract en geeft niet thuis
Ik heb een contract van Eneco ontvangen in juni 2018 met daarin vermeld de vaste gas EN elektra tarieven! Dus ja, ik heb bewijs! Alleen volgen ze het vooralsnog niet op...
Annemieke67
vindt dit leuk
Re: Eneco houdt zich niet aan contract en geeft niet thuis
Dan is het simpel. Op naar de geschillencommissie.
Annemieke67
vindt dit leuk
-
- Berichten: 5056
- Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52
Re: Eneco houdt zich niet aan contract en geeft niet thuis
Maar is het ook een contract voor beide?SaphraBijou schreef: ↑14 feb 2019 12:15Ik heb een contract van Eneco ontvangen in juni 2018 met daarin vermeld de vaste gas EN elektra tarieven! Dus ja, ik heb bewijs! Alleen volgen ze het vooralsnog niet op...
Enkel vermelding van de tarieven maakt het geen contract voor beide.
Probeer naar Eneco te maken wat u wilt/eist en probeer hierin ook flexibeler te zijn, er is wat fout gegaan. Maar bedrijven als Eneco maken niet ff een afzonderlijk contract voor 1 persoon en afwijkingen zijn lastiger. Eis bijvoorbeeld een bedrag voor de "schade".
Als Eneco zegt dat ze het niet met terugwerkende kracht kunnen aanmaken zal ook de geschillencommissie dit niet kunnen dwingen. Wel kunnen ze een uitspraak doen maar dan alsnog gaat het om schade die u lijdt voor de fout.
-
- Berichten: 3
- Lid geworden op: 13 feb 2019 10:58
Re: Eneco houdt zich niet aan contract en geeft niet thuis
@Sylvesterb: ik flexibeler? Natuurlijk is het contract tussen beiden, getekend door Hans Peters directeur van Eneco. Hoeveel bewijs heb je nodig als de helft wel is doorgevoerd en de andere helft niet. Het is Eneco echt wel duidelijk wat ze te doen staat, alleen proberen ze het spelletje de grote tegen de kleine uit. Natuurlijk kan een fout er tussendoor glippen, maar dan is het aan hun om dit te corrigeren. Klinkklare onzin dat ze niet even afzonderlijk kunnen doen. Contract is contract. Daar moet ik me aan houden, maar zij ook.
-
- Berichten: 5005
- Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
- Locatie: Landgraaf
Re: Eneco houdt zich niet aan contract en geeft niet thuis
Met een duidelijk contract ga je natuurlijk naar de geschillencommissie. Wij controleren jouw contract niet, maar als het klopt win je altijd. Dus ga ervoor.
Annemieke67
vindt dit leuk
Re: Eneco houdt zich niet aan contract en geeft niet thuis
Opnieuw een van de vuile streken die ENECO regelmatig uithaalt. Ik herhaal nog maar eens mijn ervaring met ENECO over mijn ervaringen met hen toen ik opstapte en hun pogingen om mij als klant terug te krijgen. Steeds vaker moet ik constateren dat deze vos nog steeds haren verliest, maar zijn streken behoudt. Het bewijst maar weer eens als je eenmaal besloten hebt met deze 'vos' geen zaken te doen, dat zoiets een hele goede beslissing is.
Jaren geleden bij de overstap naar een collega leverancier netjes de meterstanden doorgegeven en zelf een kopie daarvan achtergehouden. Helaas de fout gemaakt door geen foto daarvan te maken. Bij de eindafrekening bleek het dure elektriciteitstarief door hen 200 Kwh hoger ingeschat te zijn. Hemel en aarde heb ik verzet om dit gecorrigeerd te krijgen. Zelfs voor mijn rechtsbijstandverzekering waren ze niet gevoelig. Hoewel het om een relatief klein bedrag ging en mijn rechtsbijstandverzekering mij uiteindelijk het te hoge bedrag vergoed heeft, ging het natuurlijk wel om het principe.
Regelmatig de vraag gekregen terug te keren bij deze energieclub. De mooiste beloftes kreeg ik dat zoiets nooit meer zou voorkomen. Maar regelmatig lees ik o.a. hier dat ENECO helemaal niets verbeterd heeft voor haar klanten. Al krijg ik € 1000,00 van ze cadeau. Bij een leverancier die er zulke praktijken op na houdt wil ik nooit meer klant zijn.
Mijn advies is dus dat zo snel mogelijk zoveel mogelijk mensen bij die energieclub opstappen en een wel betrouwbare energieleverancier zoeken. En, als u hiertoe besluit, maak foto's van de meterstanden op het moment dat u overstapt. Mogelijk dat alleen met zulk keihard bewijs, hoewel ik nog steeds mijn twijfels heb, die ENECO-club dan wel op een eerlijke manier zal omgaan met haar uiteindelijk niet-gewaardeerde klanten.
Jaren geleden bij de overstap naar een collega leverancier netjes de meterstanden doorgegeven en zelf een kopie daarvan achtergehouden. Helaas de fout gemaakt door geen foto daarvan te maken. Bij de eindafrekening bleek het dure elektriciteitstarief door hen 200 Kwh hoger ingeschat te zijn. Hemel en aarde heb ik verzet om dit gecorrigeerd te krijgen. Zelfs voor mijn rechtsbijstandverzekering waren ze niet gevoelig. Hoewel het om een relatief klein bedrag ging en mijn rechtsbijstandverzekering mij uiteindelijk het te hoge bedrag vergoed heeft, ging het natuurlijk wel om het principe.
Regelmatig de vraag gekregen terug te keren bij deze energieclub. De mooiste beloftes kreeg ik dat zoiets nooit meer zou voorkomen. Maar regelmatig lees ik o.a. hier dat ENECO helemaal niets verbeterd heeft voor haar klanten. Al krijg ik € 1000,00 van ze cadeau. Bij een leverancier die er zulke praktijken op na houdt wil ik nooit meer klant zijn.
Mijn advies is dus dat zo snel mogelijk zoveel mogelijk mensen bij die energieclub opstappen en een wel betrouwbare energieleverancier zoeken. En, als u hiertoe besluit, maak foto's van de meterstanden op het moment dat u overstapt. Mogelijk dat alleen met zulk keihard bewijs, hoewel ik nog steeds mijn twijfels heb, die ENECO-club dan wel op een eerlijke manier zal omgaan met haar uiteindelijk niet-gewaardeerde klanten.
Re: Eneco houdt zich niet aan contract en geeft niet thuis
Ben meer dan 50 jaar klant geweest bij Eneco, voorheen het GEB, nog nooit problemen ondervonden.
-
- Berichten: 5005
- Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
- Locatie: Landgraaf
Re: Eneco houdt zich niet aan contract en geeft niet thuis
Ik ben ook klant van hun geweest zonder problemen. Overstappen gaat al zes jaar met slimme meter dus dat klopt altijd.
Re: Eneco houdt zich niet aan contract en geeft niet thuis
Gefeliciteerd Lady en TheoT. Fijn natuurlijk dat u wel goede ervaringen heeft met deze sluwe energieclub. U heeft het geluk gehad dat gewoon, zoals het hoort, alles goed is gegaan. In uw geval deze grote energieboer geen fouten in het nadeel van u als 'gewaardeerde' klant heeft gemaakt.
Niemand is foutloos. Ook ik niet. En ook medewerkers bij de Eneco zullen wel eens, mogelijk onbedoeld, fouten maken. Helemaal niet erg. Maar áls die fouten een keer gemaakt zijn, en ze zijn gewoon aantoonbaar, wees dan ook zo eerlijk je gemaakte fout recht te zetten. Niet je machtspositie als grote energieboer op je klanten uitspelen. En, misschien nog wel belangrijker, van gemaakte fouten kun je leren. Dit voorkomt dat een dergelijk gemaakte fout minder of helemaal niet meer gemaakt wordt.
Ondanks alle goede beloftes bij de verkooppraatjes om vertrokken klanten terug te winnen, lijkt er in het beleid van het oplossen van gemaakte fouten bij deze energieclub nog helemaal niets te zijn geleerd.
Gezien mijn persoonlijk slechte ervaring met deze energieboer ben ik daar natuurlijk scherp op. Daardoor kan ik mij niet aan de indruk onttrekken dat Eneco van gemaakte fouten richting haar klanten nog helemaal niets heeft geleerd, en dat niet wil ook.Te vaak kom ik hier en op andere fora deze energieboer in negatieve zin tegen. Niet zozeer vanwege waarschijnlijk niet bedoeld gemaakte fouten, maar vanwege de halstarrige vasthoudendheid om die gemaakte fouten, ten nadele van haar klanten, op een juiste manier op te lossen.
Niemand is foutloos. Ook ik niet. En ook medewerkers bij de Eneco zullen wel eens, mogelijk onbedoeld, fouten maken. Helemaal niet erg. Maar áls die fouten een keer gemaakt zijn, en ze zijn gewoon aantoonbaar, wees dan ook zo eerlijk je gemaakte fout recht te zetten. Niet je machtspositie als grote energieboer op je klanten uitspelen. En, misschien nog wel belangrijker, van gemaakte fouten kun je leren. Dit voorkomt dat een dergelijk gemaakte fout minder of helemaal niet meer gemaakt wordt.
Ondanks alle goede beloftes bij de verkooppraatjes om vertrokken klanten terug te winnen, lijkt er in het beleid van het oplossen van gemaakte fouten bij deze energieclub nog helemaal niets te zijn geleerd.
Gezien mijn persoonlijk slechte ervaring met deze energieboer ben ik daar natuurlijk scherp op. Daardoor kan ik mij niet aan de indruk onttrekken dat Eneco van gemaakte fouten richting haar klanten nog helemaal niets heeft geleerd, en dat niet wil ook.Te vaak kom ik hier en op andere fora deze energieboer in negatieve zin tegen. Niet zozeer vanwege waarschijnlijk niet bedoeld gemaakte fouten, maar vanwege de halstarrige vasthoudendheid om die gemaakte fouten, ten nadele van haar klanten, op een juiste manier op te lossen.
-
- Berichten: 5005
- Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
- Locatie: Landgraaf
Re: Eneco houdt zich niet aan contract en geeft niet thuis
Ik heb bij geen energieleverancier slechte ervaringen gehad. Zes verschillende de laatste zes jaar. Ik zag wel vanmiddag iemand met zo'n tablet in de hand bij de buurvrouw aan de deur staan. Ik heb een sticker dat energieleveranciers niet welkom zijn aan de deur. Daarom mijn deur voorbijgelopen. De meeste problemen met energieleveranciers komen door die louche tussenpersonen. Ik regel dat zelf.
Re: Eneco houdt zich niet aan contract en geeft niet thuis
Moeilijk. Ik denk niet dat je de rekening hoeft te betalen (uiteindelijk wel, met de juiste bedragen). Anders kan elk bedrijf zomaar willekeurige rekeningen gaan sturen. Het is echter wel zo dat je wat hebt afgenomen en dus uiteindelijk wel het afgesproken bedrag daarvoor moet betalen.
Re: Eneco houdt zich niet aan contract en geeft niet thuis
#breejKC
Ik geloof helemaal niet dat ik “geluk” gehad heb. Toen men voorheen gebonden was aan een energieleverancier, zat bijvoorbeeld heel Rotterdam en omstreken bij Eneco, dus haast iedereen die ik kende “zat” bij Eneco. En men was tevreden, was er een keer een vraag, dan werd dat opgelost.
En hoewel het natuurlijks onjuist is dat de meterstanden niet overeenstemmen met de opgave, en Eneco dat had moeten herstellen, heeft u daarvan tenslotte geen cent schade geleden.
Maar om dan te spreken van “vuile streken die Eneco opnieuw uithaalt” vind ik zwaar overtrokken.
Ik geloof helemaal niet dat ik “geluk” gehad heb. Toen men voorheen gebonden was aan een energieleverancier, zat bijvoorbeeld heel Rotterdam en omstreken bij Eneco, dus haast iedereen die ik kende “zat” bij Eneco. En men was tevreden, was er een keer een vraag, dan werd dat opgelost.
En hoewel het natuurlijks onjuist is dat de meterstanden niet overeenstemmen met de opgave, en Eneco dat had moeten herstellen, heeft u daarvan tenslotte geen cent schade geleden.
Maar om dan te spreken van “vuile streken die Eneco opnieuw uithaalt” vind ik zwaar overtrokken.
Re: Eneco houdt zich niet aan contract en geeft niet thuis
Aan de leverantie van energie mankeert bij de meeste energieleveranciers niets. Ook door Eneco gebeurt dat gewoon goed. Maar bij andere zaken als overstappen, nieuwe contracten, juiste afrekeningen etc. etc. lijkt het bij deze energieboer nogal eens fout te gaan. Daar gaan ook de meete topics over waarbij de naam Eneco, te vaak naar mening, telkens weer boven komt drijven.
Nogmaals fouten maken mag, maar die fouten moet je wel durven goed te maken. Daar lijkt het bij Eneco nog wel eens aan te ontbreken. En ik verdenk Eneco er zelfs van dat dit beleid, om fouten NIET goed te maken, opgelegd is van hogerhand. Dit komt al te lang voor. Als dit inderdaad het geval is, dan mag je dat best een vuile streek noemen die zelfs ten koste gaat van goedwillende medewerkers die gemaakte fouten wel goed willen maken maar dat van hogerhand niet mogen.
Ik mag dan weliswaar persoonlijke weinig financieel nadeel te hebben gehad. Als mijn reacties goed gelezen waren was mijn zinnetje "het gaat om het principe" zeker opgevallen.
Nogmaals fouten maken mag, maar die fouten moet je wel durven goed te maken. Daar lijkt het bij Eneco nog wel eens aan te ontbreken. En ik verdenk Eneco er zelfs van dat dit beleid, om fouten NIET goed te maken, opgelegd is van hogerhand. Dit komt al te lang voor. Als dit inderdaad het geval is, dan mag je dat best een vuile streek noemen die zelfs ten koste gaat van goedwillende medewerkers die gemaakte fouten wel goed willen maken maar dat van hogerhand niet mogen.
Ik mag dan weliswaar persoonlijke weinig financieel nadeel te hebben gehad. Als mijn reacties goed gelezen waren was mijn zinnetje "het gaat om het principe" zeker opgevallen.
Re: Eneco houdt zich niet aan contract en geeft niet thuis
Edit:
Al meer dan 25 jaar lees ik ditzelfde sóórt klachten over Eneco? En niet alleen hier. Nogmaals, door wat ik heb meegemaakt met Eneco ben ik daarop nogal scherp. Daarom valt het mij misschien wat extra op.
Al meer dan 25 jaar lees ik ditzelfde sóórt klachten over Eneco? En niet alleen hier. Nogmaals, door wat ik heb meegemaakt met Eneco ben ik daarop nogal scherp. Daarom valt het mij misschien wat extra op.
Laatst gewijzigd door BreejKC op 15 feb 2019 11:01, 3 keer totaal gewijzigd.
-
- Berichten: 5005
- Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
- Locatie: Landgraaf
Re: Eneco houdt zich niet aan contract en geeft niet thuis
De inhoud is dat er van hogerhand is opgelegd geen fouten goed te maken.
En dan zeg je dat het niet om de inhoud gaat maar om de persoon. Ik vind dit zo wereldvreemd om zo'n uitspraak niet op de inhoud te beoordelen maar alleen op de persoon die dat erg vreemd vindt. Gooi er met wat moeilijke woorden nog wat wetsartikelen tegenaan. Dan win je zeker.
En dan zeg je dat het niet om de inhoud gaat maar om de persoon. Ik vind dit zo wereldvreemd om zo'n uitspraak niet op de inhoud te beoordelen maar alleen op de persoon die dat erg vreemd vindt. Gooi er met wat moeilijke woorden nog wat wetsartikelen tegenaan. Dan win je zeker.