Mag Rentalcars mij actief benaderen na stoppen boeking?
Geplaatst: 28 feb 2019 11:41
Hallo allemaal,
Ik heb een probleem met de webshop praktijken van Rentalcars, niet het feitelijke autohuren. Het is een beetje een lang verhaal, maar ik hoop dat het zo duidelijk is wat ik bedoel.
Deze zomer ga ik naar Portugal. Ik ben nog niet helemaal zeker of ik een auto wil huren maar ik deed een beetje onderzoek naar prijzen en kwaliteit etc. Via de website van de luchthaven Lissabon kwam ik op de webiste van rentelcars.com. Dit is de eerste keer dat ik op de website kom en ik heb dus ook geen account of iets bij hun geregistreerd.
Reisdata ingevuld etc. en ik krijg een overzichtelijk lijstje van autos van verschillende aanbieders. De auto die ik graag wilde: 75 Euro. Er stond niets bij of dit per dag was of voor de gehele huur periode, inclusief of exclusief btw. Ik klik op de aanbieding om hier verder achter te komen. Ik kreeg wel de algemene voorwaarden te zien etc. met een opsomming van de standaard dingen inbegrepen zoals annulering etc. maar geen verdere details over de prijs alleen weer die 75 euro. Als ik verder naar beneden scroll komt er een veld: wil je de auto all risk verzekeren? Ik dacht dat zie ik wel zitten. 84 euro stond er bij. Voor mij niet duidelijk of ik dan 84 euro ipv 75 moet betalen of dat die 84 bovenop de 75 is en nog steeds had ik vragen. Incl./excl. BTW, per dag/hele periode?
Ik klik door naar de volgende pagina, want ja ik wil even de totaal prijs zien. Staat er bovenaan de pagina: "deze auto kost je slechts 75 euro, een koopje", met weer een opsomming van de standaard dingen inbegrepen. Ik heb met verzekering geklikt dus het is zeker geen 75 euro meer. Nog steeds geen opsomming van de totaal prijs. Echter moet ik op deze pagina wel mijn gegevens invullen + email en telefoonnummer om verder te gaan. Onderaan de pagina staat dit:
"Meer doen met minder?
Wij kunnen u kortingen en andere aanbiedingen voor autoverhuur toesturen, waardoor u nog meer geld bespaart in de toekomst. Ja, graag. Contacteer mij via: (checkbox) E-mailadres
Onze Privacyverklaring vertelt hoe u zich kunt afmelden. Het legt ook uit hoe we uw persoonlijke gegevens gebruiken en beschermen."
Heel bewust vink ik de checkbox NIET aan, omdat ik niet hou van dat soort dingen, plus ik weet niet zeker of ik uberhaupt de auto wil huren.
Op de volgende pagina krijg ik dan eindelijk de totaal prijs te zien en het verzoek mijn credit card gegevens in te vullen (totaal was 75+84 euro). Nou onderzoek compleet, ik heb wat om over na te denken. Ik sluit de website en mijn computer af.
Later die middag kreeg ik een mailtje: u had gekeken naar een auto huren in Lissabon op onze website... wilt u dat nog steeds?
Ook later die middag had ik een gemist telefoontje van een Brits nummer, als ik terug bel is het Rentalcars.com. De ochtend erna hebben ze me weer terug gebeld en duidelijk gemaakt dat ik hier niet van gediend ben.
Nu is mijn vraag: ik heb geen algemene voorwaarden of iets geaccepteerd in dit process. Ik ging er van uit dat de gegevens die ik had ingevuld, doordat ik de bestelling niet heb afgerond gewoon ergens verloren raakten in cyberspace, niet zichtbaar voor mensen. Misschien wel in de bezoekers gegevens van Rentalcars, maar dat zij niet actief mijn gegevens in mogen zien en kunnen benaderen. Mag Rentalcars dit zomaar doen?
Ik heb een probleem met de webshop praktijken van Rentalcars, niet het feitelijke autohuren. Het is een beetje een lang verhaal, maar ik hoop dat het zo duidelijk is wat ik bedoel.
Deze zomer ga ik naar Portugal. Ik ben nog niet helemaal zeker of ik een auto wil huren maar ik deed een beetje onderzoek naar prijzen en kwaliteit etc. Via de website van de luchthaven Lissabon kwam ik op de webiste van rentelcars.com. Dit is de eerste keer dat ik op de website kom en ik heb dus ook geen account of iets bij hun geregistreerd.
Reisdata ingevuld etc. en ik krijg een overzichtelijk lijstje van autos van verschillende aanbieders. De auto die ik graag wilde: 75 Euro. Er stond niets bij of dit per dag was of voor de gehele huur periode, inclusief of exclusief btw. Ik klik op de aanbieding om hier verder achter te komen. Ik kreeg wel de algemene voorwaarden te zien etc. met een opsomming van de standaard dingen inbegrepen zoals annulering etc. maar geen verdere details over de prijs alleen weer die 75 euro. Als ik verder naar beneden scroll komt er een veld: wil je de auto all risk verzekeren? Ik dacht dat zie ik wel zitten. 84 euro stond er bij. Voor mij niet duidelijk of ik dan 84 euro ipv 75 moet betalen of dat die 84 bovenop de 75 is en nog steeds had ik vragen. Incl./excl. BTW, per dag/hele periode?
Ik klik door naar de volgende pagina, want ja ik wil even de totaal prijs zien. Staat er bovenaan de pagina: "deze auto kost je slechts 75 euro, een koopje", met weer een opsomming van de standaard dingen inbegrepen. Ik heb met verzekering geklikt dus het is zeker geen 75 euro meer. Nog steeds geen opsomming van de totaal prijs. Echter moet ik op deze pagina wel mijn gegevens invullen + email en telefoonnummer om verder te gaan. Onderaan de pagina staat dit:
"Meer doen met minder?
Wij kunnen u kortingen en andere aanbiedingen voor autoverhuur toesturen, waardoor u nog meer geld bespaart in de toekomst. Ja, graag. Contacteer mij via: (checkbox) E-mailadres
Onze Privacyverklaring vertelt hoe u zich kunt afmelden. Het legt ook uit hoe we uw persoonlijke gegevens gebruiken en beschermen."
Heel bewust vink ik de checkbox NIET aan, omdat ik niet hou van dat soort dingen, plus ik weet niet zeker of ik uberhaupt de auto wil huren.
Op de volgende pagina krijg ik dan eindelijk de totaal prijs te zien en het verzoek mijn credit card gegevens in te vullen (totaal was 75+84 euro). Nou onderzoek compleet, ik heb wat om over na te denken. Ik sluit de website en mijn computer af.
Later die middag kreeg ik een mailtje: u had gekeken naar een auto huren in Lissabon op onze website... wilt u dat nog steeds?
Ook later die middag had ik een gemist telefoontje van een Brits nummer, als ik terug bel is het Rentalcars.com. De ochtend erna hebben ze me weer terug gebeld en duidelijk gemaakt dat ik hier niet van gediend ben.
Nu is mijn vraag: ik heb geen algemene voorwaarden of iets geaccepteerd in dit process. Ik ging er van uit dat de gegevens die ik had ingevuld, doordat ik de bestelling niet heb afgerond gewoon ergens verloren raakten in cyberspace, niet zichtbaar voor mensen. Misschien wel in de bezoekers gegevens van Rentalcars, maar dat zij niet actief mijn gegevens in mogen zien en kunnen benaderen. Mag Rentalcars dit zomaar doen?