LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Inkomstenbelasting over WAO-uitkering

Jouw ervaringen met de Belastingdienst of met het betalen van belastingen bespreek je hier.
Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Inkomstenbelasting over WAO-uitkering

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Beslagvrije voet moet je maar opzoeken. Dat heeft niks met belasting vrijstelling te maken.

wilhelmima1
Berichten: 696
Lid geworden op: 06 feb 2012 19:13

Re: Inkomstenbelasting over WAO-uitkering

Ongelezen bericht door wilhelmima1 »

Zou dit gewoon met het UWV opnemen en met de Belastingdienst. :mrgreen:

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Inkomstenbelasting over WAO-uitkering

Ongelezen bericht door kweenie »

Alleen blijft er in zijn geval zo weinig over, dat hij daarvoor kwijtschelding kan vragen. Zo is het wettelijk geregeld in Nederland. Dus daarvoor gaan we ons hard maken.
Die kwijtschelding, waar je later opnieuw aan refereert met een document van de vereniging van Nederlandse gemeenten, slaat op de kwijtschelding van gemeentelijke belastingen. En heeft dus niets te meten met inkomstenbelasting.

witte angora
Berichten: 30889
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Inkomstenbelasting over WAO-uitkering

Ongelezen bericht door witte angora »

Het wordt me intussen duidelijk hoe een en ander zit. De site van de belastingdienst is ook niet erg behulpzaam in dit geval, maar toch...

Doordat broer in Thailand woont is hij niet premieplichtig. Dat is dus de vrijstelling waar de topicstarter het over heeft. Maar: hij is wel belastingplichtig, althans voor de inkomstenbelasting. Dat was al die tijd al, ook al is er geen aangifte gedaan. Alleen, doordat er geen premies betaald hoeven te worden, hoeft hij geen 36-nog-wat% te betalen, maar een veel lager percentage. Alleen is dat nooit betaald omdat er nooit aangifte inkomstenbelasting is gedaan.

En nu ineens duikt er zomaar uit het niets een belastingaanslag op. Terecht naar mijn mening. En het leuke is dat de belastingdienst over de voorgaande jaren ook nog de niet-betaalde belasting terug kan vorderen. En de kans is zeer groot dat dat ook zal gaan gebeuren zo gauw de eerste aangifte binnen is.

De topicstarter mag 'ons' dan voor leesblinde domoren uitmaken, maar hij is zelf degene die er niets, maar dan ook niets van begrijpt.

Erthanax
Berichten: 9729
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Inkomstenbelasting over WAO-uitkering

Ongelezen bericht door Erthanax »

Die leesblinde domoren heeft hij zelf gelukkig al weggehaald, dat is in ieder geval iets.
Hopelijk kan hij je uitzoekwerk beter waarderen.

Lady1234
Berichten: 27193
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Inkomstenbelasting over WAO-uitkering

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Maar het zit nog een beetje raarder in elkaar. De Ts schrijft dat het UWV in de loop van 2018 ineens loonheffing is gaan inhouden. En dat dan ivm de wijziging van de wet per 1-1-2019, waardoor broer vanaf die datum geen recht meer heeft op het belastingdeel van de loonheffingskorting.

Dus ik denk eigenlijk dat de Ts zelf is gaan kijken of zijn broer die ingehouden loonheffing van verleden jaar terug zou kunnen krijgen.

witte angora
Berichten: 30889
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Inkomstenbelasting over WAO-uitkering

Ongelezen bericht door witte angora »

Ik denk dat de TS het allemaal niet zo goed begrepen heeft. Dat er in de loop van 2018 loonheffing wordt ingehouden voor iets dat per 1-1-2019 ingaat is ronduit onzin.

Hoe het kan dat het UWV blijkbaar al die jaren niks ingehouden heeft weet ik ook niet. Dat zou zomaar een menselijke, administratieve, fout kunnen zijn die inmiddels is recht gezet. En met de belastingaangifte van 2018, die in 2019 wordt gedaan, wordt een en ander verder rechtgezet. Dat zal het eerder zijn.

En misschien heeft het UWV al die jaren wél de loonheffing ingehouden, en krijgt broer nog geld terug, maar was de TS niet op de hoogte.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Inkomstenbelasting over WAO-uitkering

Ongelezen bericht door moederslink »

Die broer is nu 62 , en heeft al 10 jr een WAO uitkering van 50% schrijft de TS .
Maar WAO uitkeringen zijn:
-15-25%
-25-35%
-35-45%
-45-55%
-55-65%
-65-80%
-80% of meer

En bij vertrek buitenland zijn er verplichtingen, zoals daar zijn: meewerken aan geneeskundig onderzoek, kan ook in Thailand.
Daar lees ik niets over...

En ook nog :
zolang je een uitkering vanuit Nederland krijgt , krijg je 1x per jaar een oproep dat je
" een verklaring van in leven zijn " moet opsturen.

En verder :
broer is nu 62 , woont al 4 jaar in Thailand zegt TS en broer was dus 58 toen hij daar naartoe ging.
Maar TS schrijft toch ook dat ie op zijn 60e naar Thailand is vertrokken....

Dan :
deze broer heeft dus al 10 jr 50% WAO en daarnaast ook nog 15 jr gewerkt in de daklozenopvang en na bedreiging daar op zn 60e ( of dus 58e ) naar Thailand vertrokken . Was die tijd in de daklozenopvang dan tussen zijn 45e en 60e of tussen zijn 43e en 58e en dan op zijn 52e de WAO gekregen ?
Dan heeft hij toch ook tot zijn 60e ( of 58e ) aangiftes moeten doen?

En dan ineens stopt het...... 8)
Ik vrees dat er idd misschien nog meer verrassingen zullen komen ....

( plus de AOW wordt gekort navenant de jaren dat je in het buitenland verblijft, niet te vergeten! )

De BD is misschien traag maar uiteindelijk grondig . Ik zou het eea maar eens heel goed uitzoeken samen met uw broer .

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Inkomstenbelasting over WAO-uitkering

Ongelezen bericht door kweenie »

Lady1234 schreef:
04 mar 2019 21:43
Maar het zit nog een beetje raarder in elkaar. De Ts schrijft dat het UWV in de loop van 2018 ineens loonheffing is gaan inhouden. En dat dan ivm de wijziging van de wet per 1-1-2019, waardoor broer vanaf die datum geen recht meer heeft op het belastingdeel van de loonheffingskorting.

Dus ik denk eigenlijk dat de Ts zelf is gaan kijken of zijn broer die ingehouden loonheffing van verleden jaar terug zou kunnen krijgen.
Ik denk inderdaad dat het om het verleden nooit zo opviel dat er wel belastingen werden ingehouden, omdat het om een klein bedrag per maand ging, misschien 10 of 20 euro. Maar dat TS nu alsnog in de betaalspecificaties is gedoken.

Sinds dit jaar hangen de bedragen van de witte en groene tabel echter ook af van de vraag of je in Nederland of in de eer of de rest van de wereld woont. De tabel voor de 'herleidingssituatie' dat je alleen belastingplichtig bent levert nu voor een inkomen van 700 euro meer dan 60 euro aan inhoudingen. Dat is dus wel fors meer. Maar komt ook met in de richting van wat er ook werkelijk aan inkomstenbelastingen betaald zou moeten worden.

Het klopt dus dat voor iemand in Thailand de inhoudingen dit jaar een stuk hoger zijn dan in het verleden.

Gesloten