LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Welke koopprijs gebruiken als ik van huis ruil met ouders?

Hypotheek of hypotheekverstrekkers kan je hier bespreken.
criticus2
Berichten: 1106
Lid geworden op: 06 sep 2018 12:38

Re: Welke koopprijs gebruiken als ik van huis ruil met ouders?

Ongelezen bericht door criticus2 »

Theotrucker schreef:
06 mar 2019 15:51
Waarom allebei verkopen en de belastingdienst blij maken? Voor iets wat je later ooit eens kan erven. Daar kun je goedkopere oplossingen voor bedenken.
Tja, nu is de huizenmarkt in een forse up. dus is er veel voordeel te behalen wellicht. Kan over x aantal jaren zomaar weer anders zijn. De vorige dip heeft niemand aan zien komen, de forsere groei in de waardes nu is ook hoger dan verwacht. Dus iedereen die geacht werd "'verstand"' van de huizenmarkt te hebben zit er telkenmale (fors) naast.
Ik denk dat TS dus het ijzer wil smeden als het heet is. resultaten nu bieden immers geen garanties voor de toekomst.

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Welke koopprijs gebruiken als ik van huis ruil met ouders?

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Maar de huizen zijn toch al van hem en zijn ouders. Daar is geen verkoop met overdracht belasting bij nodig. Alleen de plek waar je woont ruilen. Zonder kosten en alles door laten lopen. Lange neus naar de belastingdienst.

criticus2
Berichten: 1106
Lid geworden op: 06 sep 2018 12:38

Re: Welke koopprijs gebruiken als ik van huis ruil met ouders?

Ongelezen bericht door criticus2 »

blijft dat het waardevoordeel dan theoretisch blijft. Het is pas hard na overdracht.

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Welke koopprijs gebruiken als ik van huis ruil met ouders?

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Op twee panden nu overdrachtsbelasting betalen terwijl er later een pand geerfd wordt en een verkocht?

Lady1234
Berichten: 27223
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Welke koopprijs gebruiken als ik van huis ruil met ouders?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Theotrucker schreef:
07 mar 2019 10:00
Maar de huizen zijn toch al van hem en zijn ouders. Daar is geen verkoop met overdracht belasting bij nodig. Alleen de plek waar je woont ruilen. Zonder kosten en alles door laten lopen. Lange neus naar de belastingdienst.
Als er geruild wordt, is er geen aftrek van hypotheekrente meer.

criticus2
Berichten: 1106
Lid geworden op: 06 sep 2018 12:38

Re: Welke koopprijs gebruiken als ik van huis ruil met ouders?

Ongelezen bericht door criticus2 »

de overdrachts belasting is zeer waarschijnlijk veel minder dan het directe voordeel in waarde. En wat er op termijn van de waarde overblijft is maar zeer de vraag. is een rekensommetje, waarbij ook de hypotheeklasten etc in meegewogen moet worden, die alleen TS zelf kan maken. Het is feitelijk wel speculeren. ga je voor winst nu, of stel je uit.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Welke koopprijs gebruiken als ik van huis ruil met ouders?

Ongelezen bericht door kweenie »

Theotrucker schreef:
06 mar 2019 15:51
Waarom allebei verkopen en de belastingdienst blij maken? Voor iets wat je later ooit eens kan erven. Daar kun je goedkopere oplossingen voor bedenken.
Paar argumenten:
- op beide woningen rust nog en hypotheek. Niet alleen loop je renteaftrek mis als je niet woont in de woning waarop de hypotheek rust, ook staan de meeste geldverstrekkers het niet toe dat een ander in de woning gaat wonen;
- als beide gezinnen in de woning willen blijven wonen tot een van hen overlijdt kan dit. Maar als een van de stellen wil verhuizen heb je alsnog de rompslomp.
- als er meer kinderen zijn, dan kan het tot een oneerlijke verdeling leiden.
Etcetera

witte angora
Berichten: 30935
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Welke koopprijs gebruiken als ik van huis ruil met ouders?

Ongelezen bericht door witte angora »

In het geval van de topicstarter zijn er geen broers en zussen, dus van een oneerlijke verdeling zal geen sprake zijn.

Hawk-Eye
Berichten: 1640
Lid geworden op: 08 jun 2005 19:46

Re: Welke koopprijs gebruiken als ik van huis ruil met ouders?

Ongelezen bericht door Hawk-Eye »

nu verkopen is later minder erven, bovendien heb je dan gewoon de renteaftrek EN de ouders houden waarschijnlijk wat centjes over die ze eventueel NU al kunnen schenken waardoor erfbelasting ontweken kan worden...

dan is de overdrachtbelasting a2% misschien maar peanuts.

Costnix
Berichten: 1081
Lid geworden op: 26 nov 2016 10:27

Re: Welke koopprijs gebruiken als ik van huis ruil met ouders?

Ongelezen bericht door Costnix »

@theotrucker: de ouders zullen wel in een kleiner huis willen gaan wonen en de vragensteller wat groter.

Gesloten