LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Kapotte wasmachine: repareren of recht op nieuwe?
-
- Berichten: 1
- Lid geworden op: 20 mar 2019 13:18
Kapotte wasmachine: repareren of recht op nieuwe?
Ik heb in november een nieuwe wasmachine gekocht. Helaas is die nu al kapot, weigert alle dienst.
Moet ik nu accepteren dat hij gerepareerd word, of heb ik recht op een nieuwe?
Ik heb er een extra garantie tot 5 jaar betaald.
Het merk is AEG L6KBSPEED.
Gekocht bij BCC, dus dacht ik dat zij dit moeten oplossen en omruilen voor een nieuwe.
Gebruik 5 maanden.
Moet ik nu accepteren dat hij gerepareerd word, of heb ik recht op een nieuwe?
Ik heb er een extra garantie tot 5 jaar betaald.
Het merk is AEG L6KBSPEED.
Gekocht bij BCC, dus dacht ik dat zij dit moeten oplossen en omruilen voor een nieuwe.
Gebruik 5 maanden.
Re: Kapotte wasmachine: repareren of recht op nieuwe?
Daar wordt verschillend over gedacht, maar ik zeg laten repareren.
-
- Berichten: 12784
- Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39
Re: Kapotte wasmachine: repareren of recht op nieuwe?
Het ligt er helemaal aan wat het probleem is en wat de reparatiekosten zullen zijn. Als er bijvoorbeeld een klein onderdeel van een paar euro vernieuwd moet worden, dan kunt u natuurlijk geen nieuwe eisen. Als de reparatiekosten de nieuwprijs zullen overstijgen, dan loont reparatie dus niet.
En uiteraard is van belang of het garantie is.
En uiteraard is van belang of het garantie is.
Re: Kapotte wasmachine: repareren of recht op nieuwe?
Je moet BCC de kans geven om de machine te maken, en zelfs bij een volgend defect(je) wederom. BCC bepaald hoe de garantie wordt uitgevoerd en jij een weer werkende machine hebt.
Is het defect dusdanig dat herstel niet mogelijk is (financieel of technisch) dan komt pas een nieuwe machine in beeld.
Is het defect dusdanig dat herstel niet mogelijk is (financieel of technisch) dan komt pas een nieuwe machine in beeld.
Jasper45
vindt dit leuk
Re: Kapotte wasmachine: repareren of recht op nieuwe?
dus dacht ik dat zij dit moeten oplossen en omruilen voor een nieuwe.
Gebruik 5 maanden.
Fout "gedacht" tenzij de machine total loss is.
De koper moet de verkoper een reële kans geven tot herstellen.
Kijk maar eens goed in uw garantie voorwaarden.
Gebruik 5 maanden.
Fout "gedacht" tenzij de machine total loss is.
De koper moet de verkoper een reële kans geven tot herstellen.
Kijk maar eens goed in uw garantie voorwaarden.
-
- Berichten: 5005
- Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
- Locatie: Landgraaf
Re: Kapotte wasmachine: repareren of recht op nieuwe?
En belangrijk, alleen bij de leverancier, BCC. Niet bij de fabrikant. Daar mag BCC zich eventueel moeite voor doen. De klant heeft een overeenkomst met de leverancier niet met de fabrikant.
Re: Kapotte wasmachine: repareren of recht op nieuwe?
Maar heeft BCC dan al aangegeven dat ze willen repareren in plaats van omwisselen? BCC kennende zullen ze vrij snel overgaan tot het omruilen van apparatuur.
Overigens kan het natuurlijk ook gewoon zijn dat er iets simpels aan de hand is als een verstopt filter. Het lijkt me eigenlijk vrij logisch om dat uit te willen sluiten voordat het apparaat wordt terug genomen.
Overigens kan het natuurlijk ook gewoon zijn dat er iets simpels aan de hand is als een verstopt filter. Het lijkt me eigenlijk vrij logisch om dat uit te willen sluiten voordat het apparaat wordt terug genomen.
-
- Berichten: 32360
- Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44
Re: Kapotte wasmachine: repareren of recht op nieuwe?
Een verstopt filter zal niet de reden zijn dat een machine helemaal niks meer doet. Maar dat het iets simpels kan zijn, zou zomaar kunnen. Een los contactje bijvoorbeeld, en dan ga je al.
Re: Kapotte wasmachine: repareren of recht op nieuwe?
Helemaal niks meer doen? Stekker kapot?
Re: Kapotte wasmachine: repareren of recht op nieuwe?
Staat er nog wel stroom op het stopcontact, vaak zit de wasmachine op een eigen groep. Ook de machine zelf kan een zekering hebben.
Misschien kan TS nog eens aangeven wat het nog wel doet en wat niet. Branden er bv nog controle lampjes ?
Misschien kan TS nog eens aangeven wat het nog wel doet en wat niet. Branden er bv nog controle lampjes ?
Re: Kapotte wasmachine: repareren of recht op nieuwe?
Gewoon repareren laten, is in mijn situatie ook gebeurd, de nieuwe Siemens wasautomaat was kapot gegaan na een paar maanden, een rood lampje bleef knipperen, de machine weigerde alle dienst,
Monteur er bij en heeft de printplaat met electronica vervangen, nu 20 jaar later(!), de machine werkt nog steeds prima!.
Monteur er bij en heeft de printplaat met electronica vervangen, nu 20 jaar later(!), de machine werkt nog steeds prima!.
-
- Berichten: 659
- Lid geworden op: 23 jun 2017 10:50
Re: Kapotte wasmachine: repareren of recht op nieuwe?
Kosteloze reparatie lijkt mij ook de meest verstandige optie. Mocht dat niet baten kunt u altijd nog een nieuwe eisen.
-
- Berichten: 24
- Lid geworden op: 25 dec 2017 14:55
Re: Kapotte wasmachine: repareren of recht op nieuwe?
ik heb ergens gelezen dat als een product binnen 6 maanden defect is dat de consument recht heeft op een nieuwe.
Dit kunt u eisen bij uw leverancier en niet bij de fabrikant.
Als het defect ontstaan is door een gebruikersfout geldt dit niet.
Dit kunt u eisen bij uw leverancier en niet bij de fabrikant.
Als het defect ontstaan is door een gebruikersfout geldt dit niet.
-
- Berichten: 659
- Lid geworden op: 23 jun 2017 10:50
Re: Kapotte wasmachine: repareren of recht op nieuwe?
Laatste 2 reacties onder mij bevatten onjuiste informatie.
- Nergens is bepaald dat er minstens 3 reparatiepogingen worden gedaan. (In sommige gevallen is dat misschien wel redelijk, maar dat is iets anders)
- Binnen 6 maanden recht op een nieuwe klopt ook niet. De eerste 6 maanden is er (in dit geval) sprake van een omgekeerde bewijslast wanneer non-conformiteit betwist wordt.
- Nergens is bepaald dat er minstens 3 reparatiepogingen worden gedaan. (In sommige gevallen is dat misschien wel redelijk, maar dat is iets anders)
- Binnen 6 maanden recht op een nieuwe klopt ook niet. De eerste 6 maanden is er (in dit geval) sprake van een omgekeerde bewijslast wanneer non-conformiteit betwist wordt.
Re: Kapotte wasmachine: repareren of recht op nieuwe?
Eens met Henk. Sterker: in beginsel is er direct keuze voor de consument tussen reparatie en een nieuwe, tenzij dit redelijkerwijs van de verkoper niet gevergd kan worden.
Re: Kapotte wasmachine: repareren of recht op nieuwe?
Je hebt in beginsel een vrije keuze tussen herstel en vervanging.A.Versteegh schreef: ↑20 mar 2019 13:44Moet ik nu accepteren dat hij gerepareerd word, of heb ik recht op een nieuwe?
Zeker wel.
Re: Kapotte wasmachine: repareren of recht op nieuwe?
Maar daar gaat BCC natuurlijk niet mee akkoord.alfatrion schreef: ↑24 mar 2019 15:14Je hebt in beginsel een vrije keuze tussen herstel en vervanging.A.Versteegh schreef: ↑20 mar 2019 13:44Moet ik nu accepteren dat hij gerepareerd word, of heb ik recht op een nieuwe?
Zeker wel.
Re: Kapotte wasmachine: repareren of recht op nieuwe?
Dit is evident onjuist, zoals al zeer vaak aangetoond is.snuffel1 schreef: ↑24 mar 2019 12:46Als repareren tot de mogelijkheden behoord kan van de verkoper niet gevergd worden om een nieuw apparaat te leveren in plaats van repareren. In de eerste zes maanden na aanschaf ligt de bewijslast bij de verkoper en dat heeft te maken met de afwijzing van garantie in het geval de koper zelf nalatig wordt bevonden. Recht op een nieuw product bestaat pas als er meerdere pogingen tot reparatie niet het gewenste resultaat hebben opgeleverd en niet bij een eerste reparatie.