Aanpassing tarieven GSM abonnement door inflatie
Geplaatst: 20 mar 2019 16:30
Sinds 2018 heb ik een gsm-abonnement bij Ben. Er wordt maandelijks abonnementsgeld afgeschreven van mijn rekening. Sinds januari 2019 wordt maandbedrag afgeschreven die hoger is dan vóór januari 2019. Het betreft een aanpassing van de tarieven naar aanleiding van de inflatie.
Ik citeer:
'Als gevolg van de inflatie pas ik jaarlijks de maandkosten van je Abonnement aan als je deze hebt afgesloten na 6
oktober 2014. Het inflatiepercentage wordt bepaald door het CBS. Voor 2018 is deze vastgesteld op +1,7%. Je
maandkosten zullen daarom per januari 2019 worden gewijzigd. Als je abonnement op 1 januari 2019 minder dan 3
maanden geleden gestart is, voer ik dit jaar voor jou geen inflatiecorrectie door.'
In de algemene voorwaarden staat over tarieven:
'6.3 Ben is gerechtigd zijn tarieven te wijzigen. Wijzigingen zullen door Ben onder meer middels de Website
vooraf bekend worden gemaakt. De actuele tarieven kan de Klant ook opvragen bij de klantenservice van Ben
of via de Website.'
Nu heb ik jammer genoeg de melding op de website gemist. Niks aan te doen. Zoek ik wat verder op de website en vind ik:
Per 1 januari 2019 heb ik de kosten van een abonnement met 1,7% verhoogd. Deze verhoging wordt gebaseerd op het Consumenten-prijsindexcijfer van het CBS naar aanleiding van de prijsinflatie.
De nieuwe bundelprijzen zie je in Ik Ben en in de app onder ‘Abonnement’ en vervolgens op ‘Huidig’. Daarnaast zie je ze op de factuur over januari 2019, die vanaf half februari zichtbaar is in Ik Ben of de Ben app.
'Is jouw abonnement in de periode 1 oktober t/m 31 december 2018 ingegaan? Dan blijven de tarieven ongewijzigd.'
Mijn abonnement is ingegaan (=verlenging) op 1 mei 2018 en volgens bovenstaande val ik dus buiten de boot.
Er komen allerlei vragen bij mij boven:
1) kan mijn provider de tariefwijzigingen zo maar doorvoeren?
2) moet de klant dan niet via de mail worden geïnformeerd ipv de mededeling op de website plaatsen?
3) er moet dan wel een kleine groep mensen zijn die gevrijwaard zijn van de tariefswijziging. bij het aangaan van een abonnement, krijg je dus na 3 maanden te maken met een tariefswijziging. Kan dit allemaal zomaar?
Ik citeer:
'Als gevolg van de inflatie pas ik jaarlijks de maandkosten van je Abonnement aan als je deze hebt afgesloten na 6
oktober 2014. Het inflatiepercentage wordt bepaald door het CBS. Voor 2018 is deze vastgesteld op +1,7%. Je
maandkosten zullen daarom per januari 2019 worden gewijzigd. Als je abonnement op 1 januari 2019 minder dan 3
maanden geleden gestart is, voer ik dit jaar voor jou geen inflatiecorrectie door.'
In de algemene voorwaarden staat over tarieven:
'6.3 Ben is gerechtigd zijn tarieven te wijzigen. Wijzigingen zullen door Ben onder meer middels de Website
vooraf bekend worden gemaakt. De actuele tarieven kan de Klant ook opvragen bij de klantenservice van Ben
of via de Website.'
Nu heb ik jammer genoeg de melding op de website gemist. Niks aan te doen. Zoek ik wat verder op de website en vind ik:
Per 1 januari 2019 heb ik de kosten van een abonnement met 1,7% verhoogd. Deze verhoging wordt gebaseerd op het Consumenten-prijsindexcijfer van het CBS naar aanleiding van de prijsinflatie.
De nieuwe bundelprijzen zie je in Ik Ben en in de app onder ‘Abonnement’ en vervolgens op ‘Huidig’. Daarnaast zie je ze op de factuur over januari 2019, die vanaf half februari zichtbaar is in Ik Ben of de Ben app.
'Is jouw abonnement in de periode 1 oktober t/m 31 december 2018 ingegaan? Dan blijven de tarieven ongewijzigd.'
Mijn abonnement is ingegaan (=verlenging) op 1 mei 2018 en volgens bovenstaande val ik dus buiten de boot.
Er komen allerlei vragen bij mij boven:
1) kan mijn provider de tariefwijzigingen zo maar doorvoeren?
2) moet de klant dan niet via de mail worden geïnformeerd ipv de mededeling op de website plaatsen?
3) er moet dan wel een kleine groep mensen zijn die gevrijwaard zijn van de tariefswijziging. bij het aangaan van een abonnement, krijg je dus na 3 maanden te maken met een tariefswijziging. Kan dit allemaal zomaar?