Bol.com: oplichting door externe verkoper gefaciliteerd door Bol.com
Geplaatst: 06 apr 2019 22:13
Op 30 maart 2019 ontving mijn zoon via tweakers een prijsalert betreffende een Samsung S10. De smartphone werd voor een scherpe prijs (€599,00) bij Bol.com aangeboden en aangezien het Bulk 10-daagse bij Bol.com was, was deze scherpe prijs te verklaren (=> bij KPN betaalde je op dat moment €696,00 voor deze smartphone bij het aangaan van een abonnement). Ik heb direct het toestel voor mijn zoon bij Bol.com besteld en kreeg meteen de bevestiging dat de koop was gelukt en dat de smartphone uiterlijk op 2 april door DHL zou worden bezorgd.
Op 1 april reed DHL ons huis voorbij en op 2 april gebeurde dit ook. Ik heb toen direct contact met Bol.com opgenomen om te horen wanneer ik de bestelde smartphone kon verwachten. Het bevreemde mij dat de externe verkoper ‘Vinnievibes’ op 2 april helemaal geen artikelen meer via Bol.com aanbood en ik vroeg bij Bol.com na of ik te maken had met een malafide verkoper. Dit was volgens Bol.com niet het geval en ik hoefde mij geen zorgen te maken. Bol.com zou navraag doen bij Vinnievibes en mij laten weten wat het antwoord was. De volgende ochtend ontving ik - via Bol.com - een bericht van Vinnievibes dat alle bestellingen door een foutieve koppeling met de webshop waren geannuleerd. De bestelde artikelen konden alsnog tegen de overeengekomen prijs rechtstreeks bij Vinnievibes worden besteld. Mijn zoon drong er op aan om dit te doen, maar ik ben toch eerst even gaan googlen op de externe verkoper. Wat bleek: Vinnievibes is een eenmanszaak met als bedrijfsactiviteit ‘Beoefening van podiumkunst’. Op dat moment besefte ik dat ik was opgelicht en heb ik meteen met Bol.com telefonisch contact opgenomen.
Bol.com was inmiddels van deze mail en de oplichting op de hoogte en de medewerker was blij dat ik niet op de mail van ‘Vinnievibes’ was ingegaan. In dit gesprek gaf ik aan dat ik toch graag de gewenste smartphone tegen de aangeboden prijs wilde ontvangen, daar mijn zoon later in de week jarig zou zijn en hij in de veronderstelling was dat hij een Samsung S10 zou krijgen. Volgens de medewerker van Bol.com was het hoofdkantoor met deze zaak bezig en zou worden bepaald hoe klanten konden worden tegemoetgekomen. Hierbij gaf ik aan dat ik gebaat was bij een snelle beslissing, daar mijn zoon op 6 april 2019 zijn verjaardag zou vieren en wij inmiddels ook een telefoonhoesje voor dit toestel bij Bol.com hadden aangeschaft. De medewerker begreep de urgentie en zou dit met het hoofdkantoor afstemmen. Op 5 april werd duidelijk dat ik alleen mijn geld zou terugkrijgen en dat Bol.com niet over zou gaan tot enige vorm van compensatie. Ik ben heel erg teleurgesteld over hoe Bol.com met deze zaak is omgegaan. Het vertrouwen in Bol.com is bij mij helemaal weg. Waarin zit mijn teleurstelling?
Bol.com neemt géén verantwoordelijkheid voor het feit dat:
• Er klaarblijkelijk geen screening is bij het aangaan van contracten met nieuwe externe verkopers. Verkopers worden niet juist geïdentificeerd, waardoor identiteitsfraude kinderspel is. Daarnaast worden bedrijfsactiviteiten niet via het KVK-nummer gecontroleerd (=> Vinnievibes betreft een eenmanszaak met als bedrijfsactiviteit het beoefenen van podiumkunst, dit heeft niets met detailhandel of een webshop te maken);
• nieuwe externe verkopers klaarblijkelijk niet goed worden gemonitord op aangeboden handelswaar en ongebruikelijke omzetten;
• Bij signalen van klanten over malafide praktijken er niet adequaat wordt gehandeld: de oplichter heeft na duidelijke klantsignalen toch nog twee keer emails via het platvorm van Bol.com kunnen versturen om alsnog geld bij klanten afhandig te kunnen maken;
• De communicatie over de oplichtingszaak te wensen over liet. Er is te laat actief vanuit Bol.com over deze zaak gecommuniceerd en er zijn dingen door medewerkers toegezegd die later niet zijn waargemaakt (=> niet terugbellen over de zaak, toezeggingen over tegemoetkoming, welke later niet worden waargemaakt, geen excuses voor het voorval/ongemak en niet meedenken met de klant).
Hetgeen wat mij het meest verbaast, is dat Bol.com helemaal niets heeft ondernomen om toch een Samsung S10 aan mij te leveren. Blijkbaar is Bol.com alleen het slachtoffer van deze oplichtingszaak en zijn klanten onbelangrijk. Mijn zoon heeft uiteindelijk géén Samsung S10 geleverd gekregen en Bol.com kon dit besluit - na aandringen vanaf mijn kant - pas één dag voor zijn verjaardag kenbaar maken. Tot die tijd werd ik aan het lijntje gehouden en was het afwachten of Bol.com op één of andere manier tegemoet zou komen. Bol.com heeft voor mij afgedaan en ik zal als trouwe klant er nooit meer kopen. Later heeft Bol.com mij teruggebeld om excuses aan te bieden over de gang van zaken en is gepoogd mij om als klant te behouden door een cadeaubon van €20,00 aan te bieden…
Op 1 april reed DHL ons huis voorbij en op 2 april gebeurde dit ook. Ik heb toen direct contact met Bol.com opgenomen om te horen wanneer ik de bestelde smartphone kon verwachten. Het bevreemde mij dat de externe verkoper ‘Vinnievibes’ op 2 april helemaal geen artikelen meer via Bol.com aanbood en ik vroeg bij Bol.com na of ik te maken had met een malafide verkoper. Dit was volgens Bol.com niet het geval en ik hoefde mij geen zorgen te maken. Bol.com zou navraag doen bij Vinnievibes en mij laten weten wat het antwoord was. De volgende ochtend ontving ik - via Bol.com - een bericht van Vinnievibes dat alle bestellingen door een foutieve koppeling met de webshop waren geannuleerd. De bestelde artikelen konden alsnog tegen de overeengekomen prijs rechtstreeks bij Vinnievibes worden besteld. Mijn zoon drong er op aan om dit te doen, maar ik ben toch eerst even gaan googlen op de externe verkoper. Wat bleek: Vinnievibes is een eenmanszaak met als bedrijfsactiviteit ‘Beoefening van podiumkunst’. Op dat moment besefte ik dat ik was opgelicht en heb ik meteen met Bol.com telefonisch contact opgenomen.
Bol.com was inmiddels van deze mail en de oplichting op de hoogte en de medewerker was blij dat ik niet op de mail van ‘Vinnievibes’ was ingegaan. In dit gesprek gaf ik aan dat ik toch graag de gewenste smartphone tegen de aangeboden prijs wilde ontvangen, daar mijn zoon later in de week jarig zou zijn en hij in de veronderstelling was dat hij een Samsung S10 zou krijgen. Volgens de medewerker van Bol.com was het hoofdkantoor met deze zaak bezig en zou worden bepaald hoe klanten konden worden tegemoetgekomen. Hierbij gaf ik aan dat ik gebaat was bij een snelle beslissing, daar mijn zoon op 6 april 2019 zijn verjaardag zou vieren en wij inmiddels ook een telefoonhoesje voor dit toestel bij Bol.com hadden aangeschaft. De medewerker begreep de urgentie en zou dit met het hoofdkantoor afstemmen. Op 5 april werd duidelijk dat ik alleen mijn geld zou terugkrijgen en dat Bol.com niet over zou gaan tot enige vorm van compensatie. Ik ben heel erg teleurgesteld over hoe Bol.com met deze zaak is omgegaan. Het vertrouwen in Bol.com is bij mij helemaal weg. Waarin zit mijn teleurstelling?
Bol.com neemt géén verantwoordelijkheid voor het feit dat:
• Er klaarblijkelijk geen screening is bij het aangaan van contracten met nieuwe externe verkopers. Verkopers worden niet juist geïdentificeerd, waardoor identiteitsfraude kinderspel is. Daarnaast worden bedrijfsactiviteiten niet via het KVK-nummer gecontroleerd (=> Vinnievibes betreft een eenmanszaak met als bedrijfsactiviteit het beoefenen van podiumkunst, dit heeft niets met detailhandel of een webshop te maken);
• nieuwe externe verkopers klaarblijkelijk niet goed worden gemonitord op aangeboden handelswaar en ongebruikelijke omzetten;
• Bij signalen van klanten over malafide praktijken er niet adequaat wordt gehandeld: de oplichter heeft na duidelijke klantsignalen toch nog twee keer emails via het platvorm van Bol.com kunnen versturen om alsnog geld bij klanten afhandig te kunnen maken;
• De communicatie over de oplichtingszaak te wensen over liet. Er is te laat actief vanuit Bol.com over deze zaak gecommuniceerd en er zijn dingen door medewerkers toegezegd die later niet zijn waargemaakt (=> niet terugbellen over de zaak, toezeggingen over tegemoetkoming, welke later niet worden waargemaakt, geen excuses voor het voorval/ongemak en niet meedenken met de klant).
Hetgeen wat mij het meest verbaast, is dat Bol.com helemaal niets heeft ondernomen om toch een Samsung S10 aan mij te leveren. Blijkbaar is Bol.com alleen het slachtoffer van deze oplichtingszaak en zijn klanten onbelangrijk. Mijn zoon heeft uiteindelijk géén Samsung S10 geleverd gekregen en Bol.com kon dit besluit - na aandringen vanaf mijn kant - pas één dag voor zijn verjaardag kenbaar maken. Tot die tijd werd ik aan het lijntje gehouden en was het afwachten of Bol.com op één of andere manier tegemoet zou komen. Bol.com heeft voor mij afgedaan en ik zal als trouwe klant er nooit meer kopen. Later heeft Bol.com mij teruggebeld om excuses aan te bieden over de gang van zaken en is gepoogd mij om als klant te behouden door een cadeaubon van €20,00 aan te bieden…