LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Wie is er bang... voor de warmtepomp?

Alle andere onderwerpen rondom jouw huis en tuin.
Fiesiekus
Berichten: 2342
Lid geworden op: 27 okt 2008 13:07

Re: Wie is er bang... voor de warmtepomp?

Ongelezen bericht door Fiesiekus »

Costnix schreef:
20 apr 2019 18:53
@Fiesiekus: Er is miet genoeg biomassa om alle verwarming te kunnen gebruiken.

Heb je daar een bron van? Afgezien daarvan: is er wel genoeg elektrische capaciteit (zowel qua opwekking als qua transport) om alle beoogde huizen met een warmtepomp te voeden?

hänschen klein
Berichten: 2156
Lid geworden op: 03 mar 2017 22:51

Re: Wie is er bang... voor de warmtepomp?

Ongelezen bericht door hänschen klein »

Natuurlijk is het goed wanneer er veel over de energie-transformatie nagedacht wordt en dit draagt m.i. ook bij tot het reduceren van angst voor de toekomst.

@Momeyman is het niet eens met de titel van mijn topic, maar vergeet tegelijkertijd om een antwoord te geven op de vraag "wie heeft er ervaring mee'?

[Tekst verwijderd door de Moderator]

Biomassa, is voor zover objectief behandeld, ook het importeren met vieze schepen van houtsnippers uit o.a. Canada ...
Laatst gewijzigd door Radar op 21 apr 2019 11:54, 2 keer totaal gewijzigd.
Reden: Op de man spelen

Fiesiekus
Berichten: 2342
Lid geworden op: 27 okt 2008 13:07

Re: Wie is er bang... voor de warmtepomp?

Ongelezen bericht door Fiesiekus »

Theotrucker schreef:
20 apr 2019 21:49
We hebben 50 jaar geleden gas gekregen, dat weet ik nog goed. Nu worden alle gasleidingen in het hele dorp vervangen en geloof maar dat die investering niet voor tien jaar is maar ook ook voor vijftig jaar. Dan ben ik ondertussen bijna honderdtwintig. Als ik dan nog leef komen ze maar met iets nieuws. Mijn gas ketel verbruikt ca € 350 per jaar voor verwarming plus warm water. Hoeveel kan ik dan besparen met een warmtepomp?
Amper. Vooral door het beeindigen van de gascontract (gratis), bespaar je op transport. Je zou aan andere fossiele bronnen kunnen denken: biomassa, CNG, LPG etc.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Wie is er bang... voor de warmtepomp?

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Feiten;

1 Isolatie eerst doen, dat leverde de grootste besparing op ongeacht welke verwarming je hebt.....die pomp kan later altijd nog.

2 Warmtepompen, er zijn vele goede maar nog meer monteurs zonder ervaring of goede bijscholing.
Daardoor gaat het vaak fout, ze monteren wel maar vooral de kans op lekkage F gassen, ik hoef ze niet als ik zie
wat de kale pomp kost en met montage door vakman omdat ik de F Gassen niet mag doen zonder Certificaten!

3 Geluid, ja, de 60 Db komt voor maar rubber voetjes en kast erom heen en opgelost, hadden ze gelijk moeten doen.

4 Informatie, de installateurs krijgen nu eindelijk informatie, maar de vraag is groter dan aanbod helaas,
Via onderstaande link kunt U nu lezen wat de vakhandel aangeboden kreeg, doorklikken naar meer....
https://www.vakbladwarmtepompen.nl/mark ... FABF91DYI4

hänschen klein
Berichten: 2156
Lid geworden op: 03 mar 2017 22:51

Re: Wie is er bang... voor de warmtepomp?

Ongelezen bericht door hänschen klein »

Ik verwijs nog even naar de link in de openingsvraag ... er is nog véél nieuwe (stille) techniek in de pipeline!

https://www.cobouw.nl/bouwbreed/nieuws/ ... 1BC713CYI4

StevieNL81
Berichten: 913
Lid geworden op: 04 apr 2018 16:55

Re: Wie is er bang... voor de warmtepomp?

Ongelezen bericht door StevieNL81 »

On topic:

Ik heb een warmtepomp... Woon in een wijk die enkel met die dingen is opgeleverd. Huurwoning dus ding stond er al...

Ik heb werkelijk waar geen idee (of echt behoefte om te weten) hoe hij werkt, wat het kost etc... Hij werkt en das voor mij voldoende.

Lawaai valt enorm mee binnen en buiten hoor ik echt niets terwijl overal van die bakbeesten aan de woningen hangen.

Fiesiekus
Berichten: 2342
Lid geworden op: 27 okt 2008 13:07

Re: Wie is er bang... voor de warmtepomp?

Ongelezen bericht door Fiesiekus »

snuffel1 schreef:
21 apr 2019 11:35
Van het gas afgaan is niet zo bijster moeilijk en daar is een warmtepomp ook helemaal niet voor nodig. Alle apparatuur die we voor warm water, koken en verwarmen nodig hebben zijn ook in de elektra variant verkrijgbaar. Een bestaande huis installatie behoeft qua elektra maar weinig aanpassingen en als je het dak vol legt met zonnepanelen verdien je de investering zo weer terug. Nu is het nog zo dat er veel elektra overcapaciteit teruggeleverd wordt en als winst wordt gezien maar daar komt vanwege de saldering ook een einde aan.

Hoe zie je dan de verwarming in de winter als de zonnepaneelopbrengsten gering zijn? En hoe zie je dan de financiele kant als de salderingsregeling is afgeschaft??

Cro
Berichten: 2080
Lid geworden op: 21 sep 2017 23:58

Re: Wie is er bang... voor de warmtepomp?

Ongelezen bericht door Cro »

snuffel1 schreef:
21 apr 2019 12:34
Om de elektra levering te garanderen blijft een energiecontract noodzakelijk dat moge duidelijk zijn. Wat van de zotte is dat zonnepanelen als winstoogmerk worden gebruikt met als voorbeeld, een huishouden gebruikt zeg 4000 Kwh op jaarbasis en laat voor 6000 Kwh capaciteit aan panelen plaatsen. De overige 2000 Kwh wordt op jaarbasis terug geleverd en men denkt het volledige tarief retour te krijgen terwijl de kostprijs van een Kwh maar een paar cent is. De weerstand om een digitale meter te accepteren is voor de groep die zonnepanelen heeft geplaatst groot omdat het verdienmodel wegvalt.
Dit gebeurt echter voor zover mij bekend juist niet. Juist de salderingsregeling zorgt ervoor dat je eigenlijk niet meer op je dat wil hebben liggen dan wat je daadwerkelijk verbruikt op jaarbasis, dit kun je immers inderdaad wegstrepen tegen het tarief dat je anders betaald zou hebben. Alle overcapaciteit krijg je echter onder de huidige regeling maar zo'n +-7 a 8 cent voor gemiddeld.

Onder de teruglever subsidie regeling die het salderen zou moeten gaan vervangen in de toekomst zou juist die overcapaciteit meer rendabel moeten worden daar de verwachting is dat om ongeveer dezelfde terugverdien tijd te behouden de teruglever subsidie een stuk meer gaat worden dan die 7 a 8 cent die je nu krijgt bij overcapaciteit.

grun
Berichten: 2175
Lid geworden op: 11 jul 2011 15:23

Re: Wie is er bang... voor de warmtepomp?

Ongelezen bericht door grun »

Fiesiekus schreef:
21 apr 2019 12:10
Hoe zie je dan de verwarming in de winter als de zonnepaneelopbrengsten gering zijn?
Je wilt een manier om electriciteit op te slaan, dan is dat te gebruiken op momenten waarop de zonnepanelen bedekt zijn met sneeuw, of gewoon als de zon niet schijnt. Zo'n manier bestaat al, lees onderstaand artikel maar eens over een off-grid huis.
https://www.dvhn.nl/drenthe/Nog-dit-jaa ... 62521.html

Duc
Berichten: 109
Lid geworden op: 24 aug 2016 15:01

Re: Wie is er bang... voor de warmtepomp?

Ongelezen bericht door Duc »

Ja een warmtepomp is en blijft voorlopig een kostbare aanschaf. Buiten dat de lucht warmtepomp geluidsoverlast kan geven werkt deze niet onder 4C en dus in de koudste tijd van het jaar wordt het niet warm.
Wij hebben een warmtepompboiler, niet duur 120 liter ong 2000,=), weinig geluid en een warm huis inde winter.
Oja en je krijgt er nog zelfs subsidie op.
Wij zijn al jaren aan het onderzoeken hoe en welk systeem voor ons geschikt is en ook nog eens betaalbaar.
Lucht warmtepomp komt voor ons rond de €25000,- een grond warmtewisselaar rond de €45000,-. Buiten dat we er het geld niet voor hebben zul je deze ook nooit terugverdienen.
Oja en als iedereen in het dorp, straat of buurt een grondwater warmtewisselaar heeft werkt die ook nog eens korter. Gezien het grondwater te veel afkoelt en wat als er zo over vele jaren ijsvlakten onder de aardkorst ontstaat ? Daar wordt ook nog niet over nagedacht en waarom ook tegen die tijd leven wij niet meer.......

Ivo.w
Berichten: 1760
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: Wie is er bang... voor de warmtepomp?

Ongelezen bericht door Ivo.w »

25.000 euro voor een lucht-water warmtepomp?

Die dingen kosten tussen 3000 en 10.000 euro exclusief installatie en subsidie. Netto kom je dan ook op ongeveer zo'n bedrag uit.

Een warmtepomp van een fatsoenlijke fabrikant doet het ook bij -15 en zelfs -20 nog prima.

Ivo.w
Berichten: 1760
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: Wie is er bang... voor de warmtepomp?

Ongelezen bericht door Ivo.w »

snuffel1 schreef:
21 apr 2019 11:35
Van het gas afgaan is niet zo bijster moeilijk en daar is een warmtepomp ook helemaal niet voor nodig. Alle apparatuur die we voor warm water, koken en verwarmen nodig hebben zijn ook in de elektra variant verkrijgbaar. Een bestaande huis installatie behoeft qua elektra maar weinig aanpassingen en als je het dak vol legt met zonnepanelen verdien je de investering zo weer terug. Nu is het nog zo dat er veel elektra overcapaciteit teruggeleverd wordt en als winst wordt gezien maar daar komt vanwege de saldering ook een einde aan.
Van het gas af gaan met 'gewone' elektrische verwarming en boiler vergt juist een behoorlijke aanpassing van de elektra in huis. Zomaar een 6 tot 10kW aan verwarmingsvermogen, 2kW boiler en dan ook nog een inductiekookplaat aansluiten zonder grondige aanpassingen aan de elektrische installatie gaat geheid problemen opleveren. Zelfs met een 3x25A aansluiting ga je dan tekort komen. En dan moet dus een verzwaarde huisaansluiting van 3x35A aanvragen. Het bijbehorende vastrecht is jaarlijks circa 650 euro hoger dan voor een 1x35A/3x25A aansluiting.

Met een warmtepomp heb je voor 10kW verwarmingsvermogen genoeg aan 2x5-3kW elektrisch vermogen. Dat vergt dus veel minder aanpassingen aan de elektra.

En minimaal 2/3e minder stroomverbruik.

Mijn huidige stroomverbruik voor verwarming en warmwater is ca 3000kWh. Met gewone elektrische varianten zou dit ongeveer 10.000kWh kosten. Daar bedank ik toch echt voor. Naast 650 euro hoger vastrecht ook nog eens 1500 euro extra elektra kosten per jaar. En dat terwijl de salderingsregeling gaat vervallen, waaronder je het niet met een enorme oppervlakte aan zonnepanelen kunt compenseren. Om 10.000 kWh op te wekken per jaar, heb je zo'n 40 zonnepanelen nodig. Die kun je op een doorsnee woning met geen mogelijkheid kwijt.

hänschen klein
Berichten: 2156
Lid geworden op: 03 mar 2017 22:51

Re: Wie is er bang... voor de warmtepomp?

Ongelezen bericht door hänschen klein »

Deze topic-titel heeft het wèl een beetje in zich ... waarvóór zou je nu eigenlijk bang moeten zijn?

01 - Vaak werden hier de (hoge) kosten aangesproken, maar ik denk, dat ook de particulier kan leasen
02 - Je moet eerst een goede all-in-adviseur vinden en dàt lijkt mij nog het grotere probleem te zijn
03 - Ikzelf ben 'bang' (in Nederland), iets ingebouwd te krijgen wat helemaal niet goed/lang werkt
04 - Dat de dure Tesla gesubsidieerd wordt, doet hopen, dat dit nog gaat toenemen bij warmtepompen
05 - Er zijn inmiddels ook stille warmtepompen verkrijgbaar, dus er komt géén ruzie met de buren van!
06 - Ik mis de keiharde bewijzen voor de totale kosten met nevenkosten t.o.v. alternatieve technieken
07 - Ombouwkosten blijven te vaag: (nieuwe) vloerverwarming noodzakelijk? ... is een andere discipline
08 - Verandering door een betere luchtbehandeling in huis wordt aangesproken, niet duidelijk uitgewerkt
09 - Terugverdienberekeningen zijn geen koelkastcijfers ... het gaat eerder om de CO2 besparingen
10 - Meerdere deelnemers zijn bang voor de pomp zèlf ... helaas zijn de wachttijden voor hulp erg lang!

ERGO: Uiteindelijk lijkt mij de belangrijkste (oneigenlijke) drive vóór de warmtepomp de nog onbewezen invloed op ons klimaat te zijn ... en dat merk je rendement in investeringen niet meteen in, maar uit de eigen portemonnee. We zijn dus waarschijnlijk voorál bang, dat anderen toekomstkijkers vanuit hun eigen belangen, te graag met ons willen meedenken.

Is het hele klimaatverhaal uiteindelijk dan tòch een broodje-aap-verhaal?
Isoleren is voor mij vooral nummer één van het warmtepomp- en klimaatverhaal en zie de komende ontwikkelingen met belangstelling tegemoet, gezien de succesverhalen uit andere landen om ons heen waarbij wij duidelijk ook eens niet het beste jongetje van de klas zijn ... !

Moneyman
Berichten: 30204
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Wie is er bang... voor de warmtepomp?

Ongelezen bericht door Moneyman »

hänschen klein schreef:
21 apr 2019 15:36
Deze topic-titel heeft het wèl een beetje in zich ... waarvóór zou je nu eigenlijk bang moeten zijn?
:roll: :roll: voortschrijdend inzicht? :roll: :roll:
hänschen klein schreef:
20 apr 2019 14:11
juliomariner schreef:
20 apr 2019 13:51
Wie is er bang voor de warmtepomp: zijn die dingen gevaarlijk/ bijten ze?
U bent de eerste die ik op de gestelde vraag ga wijzen: "Wie heeft er al ervaring met warmtepompen?"

Fiesiekus
Berichten: 2342
Lid geworden op: 27 okt 2008 13:07

Re: Wie is er bang... voor de warmtepomp?

Ongelezen bericht door Fiesiekus »

grun schreef:
21 apr 2019 13:11
Fiesiekus schreef:
21 apr 2019 12:10
Hoe zie je dan de verwarming in de winter als de zonnepaneelopbrengsten gering zijn?
Je wilt een manier om electriciteit op te slaan, dan is dat te gebruiken op momenten waarop de zonnepanelen bedekt zijn met sneeuw, of gewoon als de zon niet schijnt. Zo'n manier bestaat al, lees onderstaand artikel maar eens over een off-grid huis.
https://www.dvhn.nl/drenthe/Nog-dit-jaa ... 62521.html

Leuk, een krantenartikel met een "box" die waterstof opslaat. Hoe dan, hoeveel dan en welke veiligheidsmaatregelen zijn noodzakelijk? Wat is de capaciteit, welk paneelvermogen heb je op het dak dan nodig en hoe streng kan de winter zijn zodat je nog genoeg warmtebuffer over hebt?

Het is niet zo eenvoudig allemaal als je in de kroeg hoort of op de achterkant van een bierviltje uittovert.
Laatst gewijzigd door Fiesiekus op 21 apr 2019 16:41, 1 keer totaal gewijzigd.

Fiesiekus
Berichten: 2342
Lid geworden op: 27 okt 2008 13:07

Re: Wie is er bang... voor de warmtepomp?

Ongelezen bericht door Fiesiekus »

snuffel1 schreef:
21 apr 2019 12:34
Om de elektra levering te garanderen blijft een energiecontract noodzakelijk dat moge duidelijk zijn. Wat van de zotte is dat zonnepanelen als winstoogmerk worden gebruikt met als voorbeeld, een huishouden gebruikt zeg 4000 Kwh op jaarbasis en laat voor 6000 Kwh capaciteit aan panelen plaatsen. De overige 2000 Kwh wordt op jaarbasis terug geleverd en men denkt het volledige tarief retour te krijgen terwijl de kostprijs van een Kwh maar een paar cent is. De weerstand om een digitale meter te accepteren is voor de groep die zonnepanelen heeft geplaatst groot omdat het verdienmodel wegvalt.


Hoe wil je van het gas af als je thuis 6000kWh (let op de schrijfwijze!!) opwekt??

BL2
Berichten: 4851
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Wie is er bang... voor de warmtepomp?

Ongelezen bericht door BL2 »

[Tekst verwijderd door de Moderator]
Laatst gewijzigd door Radar op 21 apr 2019 17:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Geruzie / op de persoon spelen

Fiesiekus
Berichten: 2342
Lid geworden op: 27 okt 2008 13:07

Re: Wie is er bang... voor de warmtepomp?

Ongelezen bericht door Fiesiekus »

hänschen klein schreef:
21 apr 2019 15:36

02 - Je moet eerst een goede all-in-adviseur vinden en dàt lijkt mij nog het grotere probleem te zijn
03 - Ikzelf ben 'bang' (in Nederland), iets ingebouwd te krijgen wat helemaal niet goed/lang werkt

02- lijkt mij - analoog aan de "goede" hypotheekadviseur, nou helemaal geen probleem. Sterker nog, ik denk dat zo'n 02 man, juist 03 tot gevolg heeft. Die zit er ook alleen maar m z'n zak te vullen.

hänschen klein
Berichten: 2156
Lid geworden op: 03 mar 2017 22:51

Re: Wie is er bang... voor de warmtepomp?

Ongelezen bericht door hänschen klein »

Fiesiekus schreef:
21 apr 2019 16:38
hänschen klein schreef:
21 apr 2019 15:36

02 - Je moet eerst een goede all-in-adviseur vinden en dàt lijkt mij nog het grotere probleem te zijn
03 - Ikzelf ben 'bang' (in Nederland), iets ingebouwd te krijgen wat helemaal niet goed/lang werkt
02- lijkt mij - analoog aan de "goede" hypotheekadviseur, nou helemaal geen probleem. Sterker nog, ik denk dat zo'n 02 man, juist 03 tot gevolg heeft. Die zit er ook alleen maar m z'n zak te vullen.
Het hypotheeksysteem (H-woord) is inmiddels al zo belast, dat ik al niet eens meer hoef terug te verwijzen naar waarschuwingen van al jaren geleden. Het heeft nooit ècht geholpen tot ... de huizen onder water kwamen te staan.
Zèlfs de VEH heeft slap gewaarschuwd, maar uiteindelijk de belangen van de leden niet doortastend behartigd.

Hetzelfde gaat hier nu ook gebeuren zolang 'tussenpersonen' niet zoals inmiddels in de financiële branche een erkend Keurmerk hebben en door de schriftelijke afhandelingsvorm later verantwoordelijk gemaakt kunnen worden voor feiten, die ze niet of te weinig hebben benadrukt bij het advies. Een onafhankelijke geschillencommissie kan eventueel eisen, dat de adviseur de veroorzaakte schade (claim van de gebruiker) moet goedmaken.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Wie is er bang... voor de warmtepomp?

Ongelezen bericht door kweenie »

Ik denk eerder dat bl2 het een beetje jammer vindt dat er voor de zoveelste keer een topic over wel/geen warmtepomp wordt geopend, omdat het ongetwijfeld weer zal uitmonden in de zelfde herhaling van zetten als bij al die andere topics.

Gesloten