Stella e-bike vertoont mankementen. Wat zijn mijn rechten?
Geplaatst: 29 apr 2019 10:58
Vorig jaar juli (2018) heb ik bij Stella een e-bike gekocht, de Livorno. Het doel van deze e-bike was en is om te fietsen naar mijn werk, 60 km per dag. Na 16 dagen (970 km) had ik al de volgende klachten:
Klacht Verholpen
- de fiets heeft negen ondersteuningen, alleen - Ze bleken het verkeerde computerprogramma er
ondersteuning 4 en 5 werkte op gezet te hebben
- de accu was absoluut niet uit de fiets te krijgen - ze hebben een schroefje losgedraaid en toen was het in
orde
- het handvat zat al vanaf de levering los daar werd niets aan gedaan - hebben het met iets ingespoten maar bleef loszitten
- een handleiding/ technische gegevens worden niet meegeleverd - de jongen die langskwam heeft mij uitgelegd hoe ik mijn
lamp aan kon doen, maar geen handleiding
Omdat Stella lastig te bereiken was, duurde het even voordat er iemand (monteur) langskwam. Die 'iemand' is helaas geen fietsenmaker maar een bezorger van fietsen al pretendeert Stella wel dat het fietsenmakers zijn.
Een paar maanden is het goed gegaan totdat de bout van mijn zadel spontaan brak (halverwege januari). Ik had net 25 km gefietst toen ik iets hoorde vallen en mijn zadel begon te wiebelen. Gelukkig vond dit niet plaats tijdens een afdeling, waar ik soms wel 45 km per uur rijd, maar op een rechte weg. Voordat ik Stella belde heb ik eerst gebeld met een metaalconstructiebedrijf om te vragen of hier eventueel sprake van metaalmoeheid zou kunnen zijn. Zij waren zeer stellig in hun antwoord, onmogelijk bij een bout van een half jaar oud.
Toen ik Stella belde was het eerste wat de spreker aan de telefoon zei 'mevrouw dat is metaalmoeheid', wij sturen een monteur langs (31 januari).
Dit keer kwamen zij met z'n tweeën. Ik had zelf het idee dat ze iemand van kantoor hadden meegestuurd. Ook de monteur begon over metaalmoeheid en hij wist waar hij over sprak omdat hij een opleiding tot metaalbewerker had gedaan (dus ook geen fietsenmaker). De oorzaak van het breken van de bout kwam tevens ook doordat de moer te strak aangedraaid was. Maar ik trof het wel, hij mocht mij een nieuw zadel aanbieden en die zou hij met een nieuwe bout erop zetten. De heren toonde weinig begrip voor mijn klacht en angst dat het weer zou gebeuren. Het nieuwe zadel werd erop gezet, fietsstandaard werkte niet meer ook die hebben ze weer vastgezet en de ketting hebben ze strak gezet (volgens de monteur vertoonde ook de ketting metaalmoeheid). En zijn toen weggereden.
Ik heb ondertussen 3600 km gefietst wederom zit de ketting los, zijn de moeren van de trappers aan het roesten en heb ik steeds minder vertrouwen in het fietsen op deze fiets.
Na een lang verhaal nu mijn vraag: in hoeverre is Stella verantwoordelijk op het moment dat er weer iets afbreekt en het dan met mij slechter afloopt dan nu gebeurd is? Kan ik ze verantwoordelijk stellen? Hebben zij goed gehandeld door mijn zadel en bout te vervangen? Heb ik recht om mijn fiets terug te geven en het geld terug te vragen? Heeft iemand een goed advies voor mij?
Klacht Verholpen
- de fiets heeft negen ondersteuningen, alleen - Ze bleken het verkeerde computerprogramma er
ondersteuning 4 en 5 werkte op gezet te hebben
- de accu was absoluut niet uit de fiets te krijgen - ze hebben een schroefje losgedraaid en toen was het in
orde
- het handvat zat al vanaf de levering los daar werd niets aan gedaan - hebben het met iets ingespoten maar bleef loszitten
- een handleiding/ technische gegevens worden niet meegeleverd - de jongen die langskwam heeft mij uitgelegd hoe ik mijn
lamp aan kon doen, maar geen handleiding
Omdat Stella lastig te bereiken was, duurde het even voordat er iemand (monteur) langskwam. Die 'iemand' is helaas geen fietsenmaker maar een bezorger van fietsen al pretendeert Stella wel dat het fietsenmakers zijn.
Een paar maanden is het goed gegaan totdat de bout van mijn zadel spontaan brak (halverwege januari). Ik had net 25 km gefietst toen ik iets hoorde vallen en mijn zadel begon te wiebelen. Gelukkig vond dit niet plaats tijdens een afdeling, waar ik soms wel 45 km per uur rijd, maar op een rechte weg. Voordat ik Stella belde heb ik eerst gebeld met een metaalconstructiebedrijf om te vragen of hier eventueel sprake van metaalmoeheid zou kunnen zijn. Zij waren zeer stellig in hun antwoord, onmogelijk bij een bout van een half jaar oud.
Toen ik Stella belde was het eerste wat de spreker aan de telefoon zei 'mevrouw dat is metaalmoeheid', wij sturen een monteur langs (31 januari).
Dit keer kwamen zij met z'n tweeën. Ik had zelf het idee dat ze iemand van kantoor hadden meegestuurd. Ook de monteur begon over metaalmoeheid en hij wist waar hij over sprak omdat hij een opleiding tot metaalbewerker had gedaan (dus ook geen fietsenmaker). De oorzaak van het breken van de bout kwam tevens ook doordat de moer te strak aangedraaid was. Maar ik trof het wel, hij mocht mij een nieuw zadel aanbieden en die zou hij met een nieuwe bout erop zetten. De heren toonde weinig begrip voor mijn klacht en angst dat het weer zou gebeuren. Het nieuwe zadel werd erop gezet, fietsstandaard werkte niet meer ook die hebben ze weer vastgezet en de ketting hebben ze strak gezet (volgens de monteur vertoonde ook de ketting metaalmoeheid). En zijn toen weggereden.
Ik heb ondertussen 3600 km gefietst wederom zit de ketting los, zijn de moeren van de trappers aan het roesten en heb ik steeds minder vertrouwen in het fietsen op deze fiets.
Na een lang verhaal nu mijn vraag: in hoeverre is Stella verantwoordelijk op het moment dat er weer iets afbreekt en het dan met mij slechter afloopt dan nu gebeurd is? Kan ik ze verantwoordelijk stellen? Hebben zij goed gehandeld door mijn zadel en bout te vervangen? Heb ik recht om mijn fiets terug te geven en het geld terug te vragen? Heeft iemand een goed advies voor mij?