Ontbinden aankoop auto van niet-BOVAG-garage
Geplaatst: 01 mei 2019 14:08
Op zoek naar advies, aangezien de rechtsbijstand niet kan helpen. Ik heb inmiddels de overkoepelende organisatie gemaild, maar nog niks vernomen. Ben benieuwd wat jullie zouden doen.
Op 2 januari heeft mijn partner een tweedehands Punto gekocht. 20 minuten na ophalen stond de auto stil en bleek de koppakking stuk te zijn. ANWB gebeld, die konden niets doen want auto was net gekocht. Op verzoek van garage auto met kapotte koppakking teruggereden. Koppakking “kosteloos” gemaakt. Daarna bleef het motorlampje branden. Gebeld, auto naar garage gebracht. Zou de uitlaatsensor zijn. Motorlampje bleef weer branden. Week later, accu stuk. Accu vervangen (Kan gebeuren! Onze kosten). Motorlampje brandde nog steeds regelmatig. Vervolgens gaf de thermometer aan dat de motor te heet was. Auto naar garage gebracht. Er was niks aan de hand volgens eigenaar en we konden er gewoon mee doorrijden, zou het wijzertje wel zijn. Meermaals gevraagd of de motor echt niet oververhit kon zijn geraakt vanaf kapotte koppakking/aankoop. Nee, geen zorgen, als het me niet stoorde, dat wijzertje dan moest ik gewoon doorrijden, de motor was goed. Kort daarna viel de auto wederom stil. Ge-appt en toen kreeg ik een app terug dat we ook niet hadden mogen doorrijden, nu was de motor oververhit. Ze hebben de auto opgehaald en na een week heb ik gebeld om te vragen naar de status. De motor was kapot omdat we doorgereden hadden en ik moest 750 euro betalen, dan zaten daar verder alle kosten bij in.
Voor ons was de maat vol. We hebben ons vertrouwen bij hun gelegd, ondanks onze twijfels over de deugdelijkheid van de auto. Mijn partner (op wier naam de auto staat) besloot op basis van het consumentenrecht (auto vanaf dag 1 niet goed), de aankoop te ontbinden. Brief in de brievenbus gedaan en binnen een uur stond de zoon van de eigenaar op mijn kantoor (ik werk naast de garage), gooide de sleutels op mijn bureau en zei: ik heb de auto voor de deur gezet, kijk maar wat je er mee doet. Dat ten overstaan van mijn collega's.
De auto is niet hersteld noch hebben wij iets gehoord over de ontbinding van de aankoop.
Alle apps zijn nog te lezen en alle telefoongesprekken (dus ook die waarin mij verzekerd wordt dat de motor goed is en ik door mag rijden) heb ik nog.
Op 2 januari heeft mijn partner een tweedehands Punto gekocht. 20 minuten na ophalen stond de auto stil en bleek de koppakking stuk te zijn. ANWB gebeld, die konden niets doen want auto was net gekocht. Op verzoek van garage auto met kapotte koppakking teruggereden. Koppakking “kosteloos” gemaakt. Daarna bleef het motorlampje branden. Gebeld, auto naar garage gebracht. Zou de uitlaatsensor zijn. Motorlampje bleef weer branden. Week later, accu stuk. Accu vervangen (Kan gebeuren! Onze kosten). Motorlampje brandde nog steeds regelmatig. Vervolgens gaf de thermometer aan dat de motor te heet was. Auto naar garage gebracht. Er was niks aan de hand volgens eigenaar en we konden er gewoon mee doorrijden, zou het wijzertje wel zijn. Meermaals gevraagd of de motor echt niet oververhit kon zijn geraakt vanaf kapotte koppakking/aankoop. Nee, geen zorgen, als het me niet stoorde, dat wijzertje dan moest ik gewoon doorrijden, de motor was goed. Kort daarna viel de auto wederom stil. Ge-appt en toen kreeg ik een app terug dat we ook niet hadden mogen doorrijden, nu was de motor oververhit. Ze hebben de auto opgehaald en na een week heb ik gebeld om te vragen naar de status. De motor was kapot omdat we doorgereden hadden en ik moest 750 euro betalen, dan zaten daar verder alle kosten bij in.
Voor ons was de maat vol. We hebben ons vertrouwen bij hun gelegd, ondanks onze twijfels over de deugdelijkheid van de auto. Mijn partner (op wier naam de auto staat) besloot op basis van het consumentenrecht (auto vanaf dag 1 niet goed), de aankoop te ontbinden. Brief in de brievenbus gedaan en binnen een uur stond de zoon van de eigenaar op mijn kantoor (ik werk naast de garage), gooide de sleutels op mijn bureau en zei: ik heb de auto voor de deur gezet, kijk maar wat je er mee doet. Dat ten overstaan van mijn collega's.
De auto is niet hersteld noch hebben wij iets gehoord over de ontbinding van de aankoop.
Alle apps zijn nog te lezen en alle telefoongesprekken (dus ook die waarin mij verzekerd wordt dat de motor goed is en ik door mag rijden) heb ik nog.