LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Rente voor ONGEVRAAGDE korting.

Jouw ervaringen met de Belastingdienst of met het betalen van belastingen bespreek je hier.
Leonie28
Berichten: 2
Lid geworden op: 28 mei 2019 13:33

Rente voor ONGEVRAAGDE korting.

Ongelezen bericht door Leonie28 »

In een definitieve aanslag van de belastingdienst werd ik verzocht 1.091,- euro terug te betalen. Waarom eigenlijk? Na veel zoekwerk werd mij duidelijk dat er onterecht een inkomensafhankelijke combinatiekorting was toegekend. Ik wist niet van het bestaan, laat staan dat ik er zelf om had gevraagd. Blijkbaar wordt deze korting mij ongevraagd gegeven.

Deze aanslag was een grote verrassing. Ik heb mijn belasting netjes ingevuld. Alles nog een keer gecheckt. Maar dan blijkt het automatische systeem van de belastingdienst mij iets te hebben beloofd waar ik geen recht op heb. Dat is op zich al opmerkelijk, maar nou blijkt ook dat er nergens een knop is om die automatische toekenning uit te schakelen! Met andere woorden: deze verrassing gaan we vaker krijgen!

Op zich niet een heel groot probleem, want een verrassing die je ziet aankomen is geen verrassing meer. Maar IK MOET RENTE BETALEN OVER DE KORTING WAAR IK NOOIT OM HEB GEVRAAGD (en waar ik ook geen recht op heb)!

In een bezwaarschrift naar de belastingdienst heb ik duidelijk gemaakt de ongevraagde inkomensafhankelijke combinatiekorting terug te betalen, maar dat ik de berekende rente natuurlijk gewoon in mijn zak hou. Maar tot mijn verbazing ziet de belastingdienst dat heel anders! Ik moet de rente betalen!

Lady1234
Berichten: 27210
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Rente voor ONGEVRAAGDE korting.

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Uiteraard moet u die rente betalen. De inkomensafhankelijke korting wordt alleen maar op verzoek toegekend.

Waaruit volgt dat u uw aangifte niet correct hebt ingevuld.

U moet dus aangegeven hebben dat er een kind onder de 12 jaar tot uw huishouden behoort en dat u het laagste inkomen hebt. Of alleenstaand.

U zult dus eerst een voorlopige aanslag met een te ontvangen bedrag gehad hebben, en op de achterzijde staan de kortingen.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Rente voor ONGEVRAAGDE korting.

Ongelezen bericht door berndv »

U zult door het invullen van uw aangifte ergens iets hebben aangegeven waardoor u aan deze voorwaarden bent gaan voldoen:
Voorwaarden
Om in aanmerking te komen voor de inkomensafhankelijke combinatiekorting moet ook zijn voldaan aan de volgende voorwaarden:

Uw kind is op 1 januari jonger dan 12 jaar.
Uw kind staat ten minste 6 maanden in 1 kalenderjaar bij de gemeente ingeschreven op uw woonadres.
Als u en uw kind korter dan 6 maanden op hetzelfde woonadres staan ingeschreven omdat 1 van u beiden overlijdt, krijgt u toch de korting.
Uw arbeidsinkomen is hoger dan een vastgesteld bedrag. Of u krijgt de zelfstandigenaftrek of kunt deze krijgen.
U bent alleenstaand en u werkt. Of u hebt een fiscale partner, u werkt beiden en u hebt het laagste arbeidsinkomen.
Blijkbaar is er toch ergens gebleken dat, ondanks dat u dit schijnbaar heeft aangegeven, u toch niet aan deze voorwaarden voldeed. Alleen door aan bovenstaande voorwaarden te voldoen kunt u die korting krijgen, u kunt deze dus niet "uit" zetten, u kunt alleen maar de vragen juist beantwoorden.

Hebben ze niet een reden gegeven waarom u eerst wel en nu niet voldoet aan de voorwaarden?

Leonie28
Berichten: 2
Lid geworden op: 28 mei 2019 13:33

Re: Rente voor ONGEVRAAGDE korting.

Ongelezen bericht door Leonie28 »

Ik voldeed aan alle voorwaarden, maar zou niet voldoende verdiend hebben. Nogmaals: ik heb de inkomensafhankelijke combinatiekorting NIET aangevraagd. De belastingdienst heeft bevestigd dat er een fout in het systeem zit waardoor deze korting werd toegekend. Dat maakt het 'rente-verhaal' zo oneerlijk

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Rente voor ONGEVRAAGDE korting.

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Om hoeveel rente in Euro's gaat het hier?

Lady1234
Berichten: 27210
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Rente voor ONGEVRAAGDE korting.

Ongelezen bericht door Lady1234 »

En dat hebben zij dan zwart op wit bevestigd? Dat er een fout zou zitten in het programma! Dan maar beroep aantekenen als het bezwaar afgewezen is.

Lady1234
Berichten: 27210
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Rente voor ONGEVRAAGDE korting.

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Voor 2019 is er geen grens meer waar het laagste inkomen “bovenuit” moet komen.

Ik neem aan dat het over 2018 gaat. U hebt aangifte gedaan vóór 1 april neem ik aan. U krijgt een voorlopige aanslag. En dan is nu al de definitieve opgelegd?

witte angora
Berichten: 30914
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Rente voor ONGEVRAAGDE korting.

Ongelezen bericht door witte angora »

Het definitieve kan wel, ik heb over 2018 ook al de definitieve aanslag binnen, zonder voorlopige aanslag. Sinds dit jaar is dat mogelijk.

Het rentepercentage zal 6 zijn denk ik? Gerekend vanaf welke datum?

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Rente voor ONGEVRAAGDE korting.

Ongelezen bericht door berndv »

Leonie28 schreef:
28 mei 2019 15:35
De belastingdienst heeft bevestigd dat er een fout in het systeem zit waardoor deze korting werd toegekend. Dat maakt het 'rente-verhaal' zo oneerlijk
Dat maakt het inderdaad wel vreemd. Dat u het niet heeft aangevraagd klopt, het is ook niet aan te vragen, het systeem zou het moeten toekennen indien wordt voldaan aan de voorwaarden, maar als het achterliggende systeem niet klopt en u schijnbaar de korting onterecht toekent, is het wel vreemd dat u hier nu rente over moet betalen, dat ben ik met u eens.

Als tip zou ik u willen meegeven om eens in te loggen bij de belastingdienst toeslagen en kijken welk inkomen er voor u geregistreerd staat. Als het inkomen de reden is dat u de korting onterecht ontvangt, dan denkt de belastingdienst op 1 of andere manier dat u per jaar meer verdient dan een krappe 5000 euro. Dus zeg maar zo'n 400 euro per maand.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Rente voor ONGEVRAAGDE korting.

Ongelezen bericht door berndv »

Lady1234 schreef:
28 mei 2019 15:45
Voor 2019 is er geen grens meer waar het laagste inkomen “bovenuit” moet komen.
De belastingdienst vindt van wel als ik het zo lees:

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... bikorting/
Uw arbeidsinkomen is hoger dan een vastgesteld bedrag
In de volgende tabel kunt u zien hoe hoog uw arbeidsinkomen moet zijn om recht te hebben op de inkomensafhankelijke combinatiekorting.

Jaar van aangifte

Arbeidsinkomen

2019

meer dan € 4.993


2018

meer dan € 4.934

2017

meer dan € 4.895

Lady1234
Berichten: 27210
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Rente voor ONGEVRAAGDE korting.

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Maar ik las ook dit.

Inkomensafhankelijke combinatiekorting 2019
In 2019 daalt de inkomensafhankelijke combinatiekorting voor veel gezinnen. Het kabinet Rutte 3 voert een aantal wijzigingen door, waardoor huishoudens met een gezamenlijk inkomen tot 25.000 euro erop achteruit gaan. De vaste voet in de combinatiekorting iack verdwijnt en de heffingskorting is nog maar gedeeltelijk overdraagbaar. Het kan dus best zijn dat uw belastingvoordeel in 2019 verdwijnt, hoe zit dat? Hele lage inkomens krijgen in 2019 juist recht op een beetje iack en hebben daarmee een klein voordeel.
Bron Financieel info.nu

Maar het kan zijn dat dat (nog) niet doorgevoerd is.

Lady1234
Berichten: 27210
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Rente voor ONGEVRAAGDE korting.

Ongelezen bericht door Lady1234 »

witte angora schreef:
28 mei 2019 15:48
Het definitieve kan wel, ik heb over 2018 ook al de definitieve aanslag binnen, zonder voorlopige aanslag. Sinds dit jaar is dat mogelijk.

Het rentepercentage zal 6 zijn denk ik? Gerekend vanaf welke datum?
Ja, ik heb de definitieve ook allang binnen. Maar de Ts moet eerst een voorlopige gehad hebben, en dan nu al de definitieve.

Lady1234
Berichten: 27210
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Rente voor ONGEVRAAGDE korting.

Ongelezen bericht door Lady1234 »

De belastingdienst denkt juist dat de TS MINDER verdient dan die grens.

Lady1234
Berichten: 27210
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Rente voor ONGEVRAAGDE korting.

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Maar het kan niet over 2018 gaan, want dan wordt er pas rente van 4% gerekend vanaf 1 juli 2019.

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... nbelasting

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Rente voor ONGEVRAAGDE korting.

Ongelezen bericht door kweenie »

Als je de aangifte op tijd hebt gedaan, dan zou je geen rente hoeven te betalen over het geld dat je terug moet betalen.

Overigens blijf je natuurlijk altijd zelf verantwoordelijk dat de Belastingdienst de juiste gegevens heeft en dat de aangifte juist is. Als er bij de voorlopige aanslag wordt uitgegaan van een hoger inkomen dan je in werkelijkheid krijgt, of om een andere reden iack wordt toegekend terwijl dat geen recht op is, dan kun je dat beter van tevoren aanpassen. Je kunt bij de aangifte namelijk altijd bekijken hoe de aangifte is opgebouwd.

Lady1234
Berichten: 27210
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Rente voor ONGEVRAAGDE korting.

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Er wordt alleen geen rente gerekend als de aangifte gevolgd wordt. Wijkt de belastingdienst af van de aangifte, dan wordt er wel rente berekend.

Maar normaal gesproken, wordt de belastingplichtige over de reden van afwijking eerst in kennis gesteld.

Maar de Ts reageert jammer genoeg niet meer op de vragen.

Lowieze
Berichten: 6648
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Rente voor ONGEVRAAGDE korting.

Ongelezen bericht door Lowieze »

Er staat nergens dat de aangifte over 2018 gaat.
Bovendien geeft de BD volgens TS toe dat er een fout door hen is gemaakt: “ De belastingdienst heeft bevestigd dat er een fout in het systeem zit waardoor deze korting werd toegekend. “
Het kan dus zomaar zijn dat TS digitaal aangifte heeft gedaan en dat daar een fout in zat. Dat is in vorige jaren al vaker gebeurt.
Laatst gewijzigd door Lowieze op 29 mei 2019 09:50, 1 keer totaal gewijzigd.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Rente voor ONGEVRAAGDE korting.

Ongelezen bericht door kweenie »

Het klopt dat er in het aangifteprogramma vaker fouten zitten. Daarom is de situatie van TS ook iets wat wel vaker voorkomt. En waarbij, even heel simpel gezegd, geldt dat de fout in het programma geen excuus is als er een zo grote afwijking is dat je dat als belastingplichtige had kunnen opmerken.

Lady1234
Berichten: 27210
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Rente voor ONGEVRAAGDE korting.

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Er wordt aan de Ts ook gevraagd over welk jaar het gaat, komt jammer genoeg geen antwoord op.

Inderdaad meldt de Ts dat de belastingdienst bevestigd dat er een fout in het programma zou zitten, maar eerlijk gezegd heb ik daar zo mijn bedenkingen bij.

Ten eerste zouden daar dan veel meer gevallen bekend van geworden zijn en ten tweede zou dan, zeker na bezwaar, die rente niet in rekening gebracht blijven.

Maar dat is mijn persoonlijke mening.

Lowieze
Berichten: 6648
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Rente voor ONGEVRAAGDE korting.

Ongelezen bericht door Lowieze »

Lady1234 schreef:
29 mei 2019 09:52
Er wordt aan de Ts ook gevraagd over welk jaar het gaat, komt jammer genoeg geen antwoord op.

Inderdaad meldt de Ts dat de belastingdienst bevestigd dat er een fout in het programma zou zitten, maar eerlijk gezegd heb ik daar zo mijn bedenkingen bij.

Ten eerste zouden daar dan veel meer gevallen bekend van geworden zijn en ten tweede zou dan, zeker na bezwaar, die rente niet in rekening gebracht blijven.

Maar dat is mijn persoonlijke mening.
Misschien heeft TS te laat aangifte gedaan over 2017 en moet daarom nu rente betalen over de definitieve (verkeerde) aanslag.

Gesloten