LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Klimaatakkoord.

Ben je het niet eens met de regelgeving of de overheid? Ventileer hier jouw mening.
16again
Berichten: 16141
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Klimaatakkoord.

Ongelezen bericht door 16again »

scontra schreef:
01 jul 2019 10:29
En dat water voor die mooie stadswarmte wordt zomaar uit zich zelf warm, daar komt zeker geen aardgas aan te pas ? :lol:
Primaire idee achter stadswarmte is het gebruik van restwarmte. Dus de overblijvende warmte van chemische fabriek of electriciteitscentrale zinvol benutten. In plaats van warmte lozen als koelwater in de rivier of de grote koeltorens. Technisch prima systeem.

Wat ik er op tegen heb is verplicht karakter, en de prijsstelling.

PS: https://nos.nl/artikel/2291377-warmste- ... anden.html

Cornelis7
Berichten: 435
Lid geworden op: 02 nov 2008 14:56

Re: Klimaatakkoord.

Ongelezen bericht door Cornelis7 »

16again schreef:
01 jul 2019 11:39
Primaire idee achter stadswarmte is het gebruik van restwarmte. Dus de overblijvende warmte van chemische fabriek of electriciteitscentrale zinvol benutten. In plaats van warmte lozen als koelwater in de rivier of de grote koeltorens. Technisch prima systeem.

Wat ik er op tegen heb is verplicht karakter, en de prijsstelling.
Inderdaad. Stadsverwarming is duur t.o.v. normale vormen van verwarming:
https://www.youtube.com/watch?v=y18HQD1ieB0
https://www.woonbond.nl/nieuws/huurders ... -achteruit

ManThinky
Berichten: 4
Lid geworden op: 03 sep 2018 22:19

Re: Klimaatakkoord.

Ongelezen bericht door ManThinky »

Ik ben mee eens dat er moet wat geburen maar voor de home owner met niet veel te besteden en een wat oudere huis, Kan het bijna niet te doen qua kosten en fysieke beperkingen.
Bij ons in de wijk blafen nu al de paar warmte pompen. Weer iets voor de rijker rijker te maken

kiz
Berichten: 2319
Lid geworden op: 11 okt 2005 21:37

Re: Klimaatakkoord.

Ongelezen bericht door kiz »

scontra schreef:
01 jul 2019 10:29
kiz schreef:
01 jul 2019 01:37

Wat ik zo 'leuk' vind is dat ik straks een 'gasboete' krijg (doorberekend in het GJ-tarief voor Stadswarmte) terwijl ik 0 kuub gas verbruik, bij gebrek aan gasaansluiting.
En dat water voor die mooie stadswarmte wordt zomaar uit zich zelf warm, daar komt zeker geen aardgas aan te pas ? :lol:
Ik ben aangesloten op het oudste warmtenet van Nederland. Dit wordt gevoed met het opgewarmde koelwater van de elektriciteitscentrale, sinds 1923. Het gaat dus daadwerkelijk om restwarmte. Er staat niet ergens een industriële kookpot mijn warm water voor te koken.

Lady1234
Berichten: 27201
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Klimaatakkoord.

Ongelezen bericht door Lady1234 »

En hoe wordt die elektriciteitscentrale dan zo verwarmd?

kiz
Berichten: 2319
Lid geworden op: 11 okt 2005 21:37

Re: Klimaatakkoord.

Ongelezen bericht door kiz »

Lady1234 schreef:
02 jul 2019 00:14
En hoe wordt die elektriciteitscentrale dan zo verwarmd?
Het betreft een warmte-kracht centrale van het STEG type. Deze hebben een hoger rendement dan "traditionele" elektriciteitscentrales. De exploitant doet geheimzinnig over hoe deze centrale wordt opgestookt. Daar hebben ze ook alle belang bij, gezien de bakken subsidie die ze al jarenlang voor Stadswarmte binnenharken.
Voor de goede orde: in het tarief per GJ (eenheid waarin Stadswarmte wordt afgerekend) zit een equivalent van de energiebelasting op gas. De exploitant/leverancier draagt deze echter niet af aan de overheid. De equivalent wordt slechts aan de GJ-prijs toegevoegd in het kader van het NMDA beginsel.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Klimaatakkoord.

Ongelezen bericht door kweenie »

ManThinky schreef:
01 jul 2019 14:40
Ik ben mee eens dat er moet wat geburen maar voor de home owner met niet veel te besteden en een wat oudere huis, Kan het bijna niet te doen qua kosten en fysieke beperkingen.
Bij ons in de wijk blafen nu al de paar warmte pompen. Weer iets voor de rijker rijker te maken
Je kunt je daarbij ook afvragen of je als huiseigenaar niet sowieso een forse buffer zou moeten opbouwen voor onderhoud en renovatie.

16again
Berichten: 16141
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Klimaatakkoord.

Ongelezen bericht door 16again »

Lady1234 schreef:
02 jul 2019 00:14
En hoe wordt die elektriciteitscentrale dan zo verwarmd?
Zonder het warmtenet, levert die centrale ook electra, maar wordt overblijvende warmte niet nuttig gebruikt. Dus wordt er geen extra brandstof verstookt voor die warmte.
Dus al betreft het een gasgestookte centrale, dan wordt er zonder aangesloten warmtenet niet minder gas verbruikt

Gesloten