LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Hier de feiten.

Vragen of opmerkingen over mulit level marketing kan je hier kwijt.
Drs.de Wit

Hier de feiten.

Ongelezen bericht door Drs.de Wit »

Wat is het verschil tussen Amway en de illegale piramidespelen?

In 1979 heeft de Federal Trade Commission uitgewezen dat Amway een legitieme zakelijke mogelijkheid is, en geen piramidespel.
Het Amway Sales & Marketing Plan, dat erkend en geciteerd is door federale en staatsrechtbanken als een voorbeeld van verkoopsystemen met meerdere niveaus dat navolging verdient, en dat veel andere directe verkoopbedrijven als model hebben gebruikt voor hun plannen, is gebaseerd op de verkoop aan consumenten.
Independent Business Owners kunnen bonussen verdienen als degenen die zij sponsoren producten verkopen, maar ze verdienen geen bonussen uitsluitend vanwege het feit dat ze iemand hebben gesponsord.
In tegenstelling tot illegale piramidespelen vragen Amway en de andere legitieme directe verkopers geen hoge bedragen voor inschrijving, en betalen de meeste of alle opstartkosten terug als iemand binnen een redelijke termijn besluit uit de business te stappen. Veel piramidespelen vragen exorbitante startbedragen en, zelfs als ze zeggen dat ze terugbetalingen zullen doen, houden ze zich vaak niet aan die belofte.
Om een Amway IBO te worden, schaft u uitsluitend een Startpakket aan, die veel minder kost dan de meeste andere zakelijke mogelijkheden. Bovendien worden de kosten van het Startpakket terugbetaald als u besluit het bedrijf om wat voor reden dan ook te verlaten.

In tegenstelling tot illegale piramidespelen betalen Amway en de andere legitieme directe verkopers geen commissies of bonussen, tenzij er producten worden verkocht. Amway betaalt geen bonussen voor de handeling van het rekruteren van een andere persoon voor de business. Piramiden daarentegen, doen dat dikwijls wel.

In tegenstelling tot illegale piramidespelen eisen Amway en de andere legitieme directe verkopers niet dat er grote, dure voorraden worden aangelegd en bijgehouden. Er zijn geen eisen voor minimum bestellingen. Amway heeft handige, centraal gelegen magazijnen en heeft uitstekende bestel- en leveringsprogramma's, zodat onze IBO's niet de kosten of zorgen van grote voorraden hoeven te dragen. Amway verbiedt feitelijk voorraadvorming. Dit komt tot uiting in de eis dat een IBO 70% van de in die maand bestelde producten moet hebben verkocht om in aanmerking te komen voor bonussen in die maand.

In tegenstelling tot illegale piramidespelen geven Amway en de andere legitieme directe verkopers voor alle producten uitgebreide tevredenheidsgaranties, zodat de klanten en IBO's het meeste, of zelfs al hun geld terug krijgen als ze om een of andere reden ontevreden zijn. (Piramides, die gepland zijn om slechts een paar maanden te functioneren, bieden soms een garantie zonder waarde).

Ten slotte, zijn piramidespelen meestal slechts een paar maanden actief voordat ze uiteindelijk instorten en verdwijnen. Amway is echter al meer dan 40 jaar actief.

EN ZO ZIJN ER MEER GOEDE BEDRIJVEN.

Gast

Re: Hier de feiten.

Ongelezen bericht door Gast »

Wat mij opvalt dat op dit forum eigenlijk niet wordt gesproken over piramidespelen.Terwijl dit forum daarvoor bedoelt is.
Bedrijven zoals FTC bijvoorbeeld zie je hier bijna niet besproken. Terwijl dat dus een echt piramidespel is.Het is zo simpel, mensen. Een piramide is niets anders dat iemand zo gek krijgen om geld te betalen voor niets.Het is alleen zo raar dat mensen mlm gaan vergelijken. Ze zeggen, dat bij mlm i.p.v geld, produkten worden ingezet.En die grote denkfout zal toch echt een keer rechtgezet moeten worden.

Neem nou een loterij.Je legt geld in en het risico dat je niets wint is zeer groot.Hoor je iemand klagen als hij niks wint?Nee, zeggen de anti's, want je weet dat je kunt verliezen.Dat is waar, maar wat kun je verliezen met mlm?Bij een goed bedrijf : NIETS! Waarom lukt het de een wel en de ander niet, terwijl ze hetzelfde produkt c.q betaalplan hebben?

Dan is er nog het verhaal verzadiging.Dat is er dus niet.Er gaan mensen dood en er worden mensen 18 zodat ze met mlm mogen werken.Die berekeningen van 5x5x5x5x5x5etc, gaan in de praktijk niet op.

Er worden meer mensen 18 dan dat alle mlm-bedrijven kunnen inschrijven.De meeste mensen denken dat als je in Nederland woont, dat jouw werkgebied is. Een grote denkfout. Je werkgebied is in alle landen waar het bedrijf actief is.Er blijft altijd ruimte over om succesvol te worden met mlm.Het is een cirkel die nooit stopt.Anders zou een bedrijf het theoretisch nooit langer volhouden dan 2/3jaar.

Een piramidespel lijkt op mlm.Maar mlm lijkt niet op een piramidespel.
Dat die denkfout nog steeds gemaakt wordt is te begrijpen.Maar vergeet niet dat mlm een eerlijke manier van zaken doen is.En ja, helaas wordt er misbruik van gemaakt.

Bart1999

Ongelezen bericht door Bart1999 »

"Dan is er nog het verhaal verzadiging.Dat is er dus niet.Er gaan mensen dood en er worden mensen 18 zodat ze met mlm mogen werken.Die berekeningen van 5x5x5x5x5x5etc, gaan in de praktijk niet op."

Waarom gaan die berekeningen in de praktijk niet op dan?
Die berekening heet de exponentiele explosie. En dat er mensen
18 worden en dat er mensen dood gaan heeft daar niets mee te
maken, dat gebeurt voortdurend en altijd.

Je bedoelt waarschijnlijk: het werkt niet in de praktijk.
En dat is waar. Als 5 mensen 5 mensen moeten 5 mensen...
ad infinitum moeten zoeken dan is op korte termijn de volledige
wereldbevolking benaderd. En het onderste level (ongeveer 1,2 miljard
mensen kunnen het produkt niet verkopen want iedereen heeft het al)
blijft met de spullen zitten.
Denk nu niet van: ja maar op kleine schaal (in Nederland) werkt dit
anders want dan hou je jezelf voor de gek.

Dat er mensen zijn die er geld aan verdienen dat is zeker.
MAARR.. dat dit ALTIJD ten koste van anderen gaat die
er geld aan verliezen is inherrent aan het systeem,
anders zou het niet werken.

In het algemeen kan je je ook afvragen wat het voordeel is om
iets te kopen van iemand die het van iemand anders gekocht heeft
die het van iemand anders gekocht heeft die het van iemand anders gekocht heeft enz. enz.
Als je een beetje boerenslim bent dan zou je kunnen vermoeden
dat deze handelswijze het produkt nodeloos duur maakt.
[/b]

Gast

En globaal kun je MLM beschrijven als een pyramidespel
met een waterkoeler. En die waterkoeler maakt de
constructie helaas legaal. De wet dient hier aangepast
te worden.

Gast

Je krijgt een waardeloos produkt, maar wel met een mooi verhaal.

jannieheetik

Ongelezen bericht door jannieheetik »

Alweer een nieuwe topic over alweer hetzelfde onderwerp!

Alweer een nieuwe naam, alweer iemand die (voorspelbaar vruchteloos) probeert anti-MLM-ers te overtuigen dat MLM prima is.

Iemand met een academische titel zelfs! Nou ja, dat is natuurlijk net zo betrekkelijk als al diegenen die hier GAST heten.

Succesvol MLM-ers, of liever gezegd: succesvolle zakenlieden, hebben niet de tijd én hebben weinig belang bij het schrijven van een dergelijk pleidooi.

Wie probeert men met zoveel tijd en moeite te overtuigen?

Een academicus moet intelligent genoeg worden geacht om géén energie te steken in overtuigingspogingen waar het gaat om mensen als Student26; Slim; Keesjan; Echte Meisje; Simon; of ondergetekende.

Ik heb met MLM mensen gezien die hun hoop op een financieel zorgeloze toekomst beloond zagen met een faillissement en daaruit voortvloeiend het einde van hun relatie. Werk kwijt, huis kwijt alles kwijt.

Ik heb met MLM (en andere piramidespelen) mensen gezien die bleven krabbelen in een financiële marge, en die aan hun ‘bijverdienste’ weliswaar een positief saldo overhielden, waarvan na een rekensommetje bleek dat zij voor een belachelijk uurloon hadden gewerkt. Belachelijk láág uiteraard, voordat hier misverstanden over bestaan.

Ondanks dat wij een heel grote familie hebben en een nog veel groter vriendenbestand, ondanks dat er zeer velen zijn die wij min of meer oppervlakkig kennen, ken ik niemand voor wie deze vormen van zakendoen iets positiefs hebben opgebracht.

In de drie nieuwe topics wordt gesproken over Amway, die al meer dan 40 jaar bestaat, en in een andere over ‘de snelstgroeiende markt ter wereld’. Op zijn minst is het dan toch vreemd te noemen dat in die 40 jaar dit bedrijf bij mij – ik leef met mijn ogen wijd open – pas in dit forum bij mij bekend werd.

Wie probeert men met zoveel tijd en moeite te overtuigen? Dat vroeg ik zojuist al.

Mensen uit de steeds groter groeiende groep voor wie een deel van de gezinsinkomsten zijn weggevallen, waarschijnlijk. Mensen die geldzorgen hebben en voor wie na talloze vruchteloze sollicitaties iedere andere vorm van inkomstenverwerving een optie is.
Aan juist deze mensen wil ik zeggen: DOE HET NIET. De kans dat u er financieel op vóóruit gaat is minimaal. Van dit concept worden slechts enkelingen beter en velen slechter.

Wie zijn dan die lieden die proberen te overtuigen van het tegendeel?

Met zelfs slechts een geringe kennis van de vele netwerken dát al snel duidelijk: Zij zijn degenen die nu onderaan de piramide bungelen en die op dit moment degenen zijn die voor het overgrote gedeelte van de inkomsten van de gehele piramide moeten zorgen. Degenen die grove percentages van hun omzet zien verdwijnen naar hen, die hoger zijn geklommen in dit bouwwerk.
Zij zien dit met lede ogen aan en willen óók opklimmen. Dat kan echter pas wanneer zij mensen onder zich hebben en zij zoeken naarstig naar middelen om het zover te brengen. Hun eigen familie, hun eigen kennissenkring, hun eigen buurt is al uitgemolken en zij zullen dus andere wegen moeten bewandelen om mensen te vinden die nog te porren zijn voor deelname.

Dáárom schrijven zij hier zo enthousiast.
Dáárom blijven zij – vaak met non-argumenten – schrijven, terwijl de tegenstanders – meestal met gegronde en onderbouwde argumenten al vele malen hebben aangetoond dat zij een luchtkasteel aan het bouwen zijn, een kaartenhuis, een niet gefundeerd flatgebouw.
Dáárom ook zijn de vacaturesites vergeven van de MLM-bedrijven.
Dáárom ook vindt u in uw zaterdagkrant lange rijen met (toch best wel dure) kleine advertenties waar het ‘werken zonder baas’ wordt aangeprezen, en waarin ‘miljonair kan het werk niet meer alleen aan’ en dergelijke lokkertjes worden genoemd.
Uit wanhoop.

Zoals al eerder gezegd, een waarlijk succesvol MLM-er zou zijn schouders ophalen over een forum als dit, en verder gaan met zijn drukke werkzaamheden.

Dus, tenzij u straks ook bij de club van dergelijke wanhopigen wil behoren, tenzij u tevreden bent met € 200 waarvoor u wel 100 uur hard hebt gewerkt, BLIJF DAN VER WEG BIJ MLM.

Master Grijsje

Ongelezen bericht door Master Grijsje »

Dank je wel Jannie (en jawel, ik ben ook getiteld dus dit vond ik een leuke gelegenheid om mijn titel te doen verschijnen)

In Amerika bestaat mlm al ruim 50 jaar, maar naar mijn weten geen bedrijf wat tot de grootsten behoord.

In een x-aantal fora wordt door mlm'ers gepraat over: Misbruik van mlm

Wat wordt er verstaan onder misbruik van het systeem mlm? Door de mlm'ers of door het mlm-bedrijf?

Wie kan er concrete voorbeelden voor opnoemen?

joopat

Ongelezen bericht door joopat »

Dank je! jannieheetik voor jou duidelijke uitleg. Denk er net zo over
maar kan het niet zo goed verwoorden.
joop

jannieheetik

Dank U. Ik heb alleen maar MULO. Oh, ja, én een verkeersdiploma!

:roll:

Maar inmiddels heb ik óók door waarom er steeds nieuwe topics worden geopend.

Op de voorpagina van Trosradar worden de 5 topics genoemd, waarop het laatst gereageerd is. Ergo: zodra ik dit geplaatst heb staat dit een poosje bovenaan, totdat er op een andere topic weer een post komt.

'Nieuw' heeft dat dóór. Hij vindt het niet leuk wanneer er een topic in dat lijstje staat met goede argumenten tégen MLM en dáárom begint hij steeds een nieuwe. Verdeel en heers, dus, maar dan op een andere manier.

Dat kunnen wij dan toch ook?

jannieheetik

en overigens excuses voor de vele type-fouten en macro-duiveltjes in mijn lange betoog.

joopat

Houden wij ook wel vol! Dan krijgt hij er geen kans voor.
joopat

jannieheetik

Ja,

alleen vraag ik me af, of wij het het langst zullen volhouden.

In tegenstelling tot hen hebben wij er namelijk géén persoonlijk belang bij. Maar we kunnen het proberen!

Gast

Geplaatst op 08 Jul 2004 20:49 door Zjeflegrande

--------------------------------------------------------------------------------

Quote:

Aangezien je over het algemeen vrij attent reageert op in jouw ogen onvolkomenheden/onjuistheden in geplaatste berichten, mag ik ervan uitgaan dat Pierre de waarheid spreekt.

Nee, dat mag jij niet, want de T50 blijft gewoon naast de T70 bestaan.
Dus zoals gewoonlijk weer een foute conclusie van jou.
Het begint nou wel een beetje genant te worden.

En gisteren kocht ik tandpasta bij Etos. Stom, want mijn moeder heeft vorige week bij C1000 een pak melk gekocht wat over datum was
Quote:

En je hebt er gelijk een C 1000 leaseplannetje bij geleverd zeker.

HM is geen MLM.

joopat

Toch nog maar even reageren ! jannieheetik, Ik denk dat zij daar
inderdaad meer belang bij hebben dan wij, Aaangezien ik mijn tijd
niet aan mlm onzin wil verdoen .Dus . joopat.

Gast

In het algemeen kan je je ook afvragen wat het voordeel is om
iets te kopen van iemand die het van iemand anders gekocht heeft
die het van iemand anders gekocht heeft die het van iemand anders gekocht heeft enz. enz.
Als je een beetje boerenslim bent dan zou je kunnen vermoeden
dat deze handelswijze het produkt nodeloos duur maakt
Bart1999. is er tegen ,maar weet niet hoe het werkt.

Iedereen koopt het in van de hoofdkantoor .

jannieheetik

Kijk eens aan, we krijgen de HA! Emmers! er ook nog bij!

Gast

En als je folders huis aan huis rond brengt met je producten daarin en prijzen en nog een leuke beschrijving van bepaalde producten zou het dan aanslaan bij mensen?

Heeft iemand hier goede ervaring mee?

Gast

Tja, ik heb de tijd niet voor deze onzin. Te druk met mensen helpen centjes te verdienen en centjes te besparen.
Toch een simpel vraagje: Hoe kan het dat als ik het bovenstaande doe, ik een oplichter ben?! Want dat zijn de MLM'ers volgens jullie toch?!

jannieheetik

Nee, meneer de dappere naamloze GAST, u bent geen oplichter. U heeft mijn betoog wel gelezen, want nu heeft u het ineens te druk voor een forum.

Toevallig nadat ik stelde dat een succesvol zakenman hier niet zou schrijven.........

Ik heb echter nergens verteld dat u een oplichter bent. Volgens mij heeft er hier nog niet één serieus MLM-tegenstander dat ooit beweerd, zelfs.

Ik heb geschreven dan MLM-ers die hier posten, wanhopigen zijn die al deze moeite doen omdat zij óók graag (meer) mensen onder zich hebben, zodat zij kunnen opklimmen in de constructie en méér gaan verdienen.

Ik wil daar nog aan toevoegen dat, om het zover te krijgen, menig MLM-er een onschuldig en naief medemens gouden bergen zal beloven.

Wanhopig, ja.
Oplichter? neu.
Mensen helpen? Nou, nee ook niet echt! Of het moet uit eigenbelang zijn.

student26

Ongelezen bericht door student26 »

Dit komt tot uiting in de eis dat een IBO 70% van de in die maand bestelde producten moet hebben verkocht om in aanmerking te komen voor bonussen in die maand.
En hier zit hem dus de crux van het hele Amway verhaal. Dit is namelijk het enige punt dat Amway ZOU KUNNEN ONDERSCHEIDEN van kettingverkoop. En wat is nou juist het probleem? Juist, dat niemand zich van deze regel iets aantrekt binnen Amway. De meesten komen niet verder dan verkoop aan zichzelf en eventueel hun moeder die eens een flesje schoonmaakmiddel afneemt. Amway controleert het niet, dwingt deze regel niet af bij de distributeurs. En DAT zijn de feiten.

Gesloten