iMac voldoet niet aan eisen die ik had bij aankoop
Geplaatst: 21 jul 2019 23:24
Goedenavond allen,
Vorig jaar heb ik een iMac aangeschaft na verschillende malen in de winkel te zijn geweest bij Amac. Dit is volgens Apple een betrouwbare verkoper ( premium reseller ).
Bij Amac heb ik gevraagd om advies aangezien ik nieuw was in de wereld van Apple. Meerdere keren vroegen de verkopers naar de specifieke wensen en eisen die ik aan mijn nieuwe Mac zou stellen. Ik heb dan ook duidelijk aangegeven dat ik hobbyfotograaf ben, en werk met het nabewerkings software pakket van Adobe photoshop en Adobe lightroom. Verder draai ik geen andere applicaties op mijn iMac.
Er werd mij geadviseerd om te kiezen voor het “better” model. Ze verkochten een good, better en een best model naargelang oa een meer uitgebreide videokaart en opslag alsook de aanschafprijs die met die upgrades aanzienlijk verhoogde. Uiteindelijk heb ik toch gekozen voor het best model, dit was een uitermate goede keuze volgens Amac, de Mac zou dan zeer toekomst bestendig zijn. Ik betaalde ruim €2600,- en was trots op mijn aankoop op 9 september 2018.
Helaas kwam ik er al zeer snel achter dat de iMac de door mij gewenste applicaties niet goed kon handelen. Bewerkingen die ik aan een foto deed leverde veel vertraging op in het gehele systeem. Daarover heb ik contact gezocht met Amac om te vragen of ik iets fout deed. Ze gaven al aan dat ok het geheugen moest upgraden om die programma’s vlot te draaien, dit zou volgens hen “maar” €250,- kosten. Dit heb ik gedaan in de hoop dat de Mac soepeler zou werken. Niets was echter minder waar.
In het afgelopen jaar heb ik veelvuldig mailcontact gehad met de klantenservice van Amac, die blijven beweren dat het probleem bij Adobe ligt en niet bij de iMac zelf. Aangezien ik lid ben van meerdere fora gericht op fotografie, weet ik dat het meer dan overgrote deel van de iMac gebruikers zeer tevreden is over de werking en de snelheid van de iMac.
Op advies van amac heb ik een ultra snelle externe harde schijf gekocht, zodat de interne harde schijf niet te zwaar belast zou worden met ( grote ) fotobestanden. Enkele weken geleden heb ik wederom contact opgenomen met Amac omdat de Mac steeds trager wordt en zelfs meerdere malen compleet vastloopt terwijl ik bijvoorbeeld de prullenbak op het bureaublad wil legen.
Ik heb de Mac twee weken geleden op afspraak naar de service balie gebracht van de winkel waar ik de Mac heb gekocht. Een medewerker die erg behulpzaam was heeft met me meegekeken en constateerde al vrij snel dat de manier waarop mijn iMac werkte met de Adobe software zeker niet hoorde bij de specificaties van mijn iMac. Hij stelde voor de iMac op te sturen ter reparatie, hiermee ben ik akkoord gegaan.
Gisteren kreeg ik echter het bericht dat de iMac ongerepareerd is geretourneerd en ik hem mag ophalen. De technische dienst heeft de Mac compleet nagekeken en er is geen enkel mankement gevonden. Wel raadde ze me aan om het RAM geheugen opnieuw verder uit te breiden zodat hij wellicht “wat” sneller zou worden. Amac stelde dat ik destijds ook beter had kunnen kiezen voor een iMac met een SSD schijf en een grotere processor i.p.v. het model wat ik nu heb. Wanneer ik aangeef dat ik volledig heb vertrouwd op de deskundigheid van de verkopers destijds, en dat in meerdere bezoeken aan de Amac winkel de iMac uitermate werd aangeraden toen ik duidelijk aangaf wat ik aan software wilde gaan gebruiken, heb ik gekozen voor het model wat ik nu bezit.
Ik voel me hierdoor verkeerd geadviseerd en heb mijns inziens een product geadviseerd gekregen wat niet deugdelijk is voor de doeleinden die ik destijds kenbaar heb gemaakt. Helaas heb ik er een hoop geld aan uitgegeven en kan ik met de iMac niet doen wat ik er redelijkerwijs van zou mogen verwachten volgens mij.
Heb ik hierin nog bepaalde rechten als consument? Amac blijft namelijk zeggen dat het de software van Adobe is waar volgens hen een “bug” in zit?
Met vriendelijke groet,
John
Vorig jaar heb ik een iMac aangeschaft na verschillende malen in de winkel te zijn geweest bij Amac. Dit is volgens Apple een betrouwbare verkoper ( premium reseller ).
Bij Amac heb ik gevraagd om advies aangezien ik nieuw was in de wereld van Apple. Meerdere keren vroegen de verkopers naar de specifieke wensen en eisen die ik aan mijn nieuwe Mac zou stellen. Ik heb dan ook duidelijk aangegeven dat ik hobbyfotograaf ben, en werk met het nabewerkings software pakket van Adobe photoshop en Adobe lightroom. Verder draai ik geen andere applicaties op mijn iMac.
Er werd mij geadviseerd om te kiezen voor het “better” model. Ze verkochten een good, better en een best model naargelang oa een meer uitgebreide videokaart en opslag alsook de aanschafprijs die met die upgrades aanzienlijk verhoogde. Uiteindelijk heb ik toch gekozen voor het best model, dit was een uitermate goede keuze volgens Amac, de Mac zou dan zeer toekomst bestendig zijn. Ik betaalde ruim €2600,- en was trots op mijn aankoop op 9 september 2018.
Helaas kwam ik er al zeer snel achter dat de iMac de door mij gewenste applicaties niet goed kon handelen. Bewerkingen die ik aan een foto deed leverde veel vertraging op in het gehele systeem. Daarover heb ik contact gezocht met Amac om te vragen of ik iets fout deed. Ze gaven al aan dat ok het geheugen moest upgraden om die programma’s vlot te draaien, dit zou volgens hen “maar” €250,- kosten. Dit heb ik gedaan in de hoop dat de Mac soepeler zou werken. Niets was echter minder waar.
In het afgelopen jaar heb ik veelvuldig mailcontact gehad met de klantenservice van Amac, die blijven beweren dat het probleem bij Adobe ligt en niet bij de iMac zelf. Aangezien ik lid ben van meerdere fora gericht op fotografie, weet ik dat het meer dan overgrote deel van de iMac gebruikers zeer tevreden is over de werking en de snelheid van de iMac.
Op advies van amac heb ik een ultra snelle externe harde schijf gekocht, zodat de interne harde schijf niet te zwaar belast zou worden met ( grote ) fotobestanden. Enkele weken geleden heb ik wederom contact opgenomen met Amac omdat de Mac steeds trager wordt en zelfs meerdere malen compleet vastloopt terwijl ik bijvoorbeeld de prullenbak op het bureaublad wil legen.
Ik heb de Mac twee weken geleden op afspraak naar de service balie gebracht van de winkel waar ik de Mac heb gekocht. Een medewerker die erg behulpzaam was heeft met me meegekeken en constateerde al vrij snel dat de manier waarop mijn iMac werkte met de Adobe software zeker niet hoorde bij de specificaties van mijn iMac. Hij stelde voor de iMac op te sturen ter reparatie, hiermee ben ik akkoord gegaan.
Gisteren kreeg ik echter het bericht dat de iMac ongerepareerd is geretourneerd en ik hem mag ophalen. De technische dienst heeft de Mac compleet nagekeken en er is geen enkel mankement gevonden. Wel raadde ze me aan om het RAM geheugen opnieuw verder uit te breiden zodat hij wellicht “wat” sneller zou worden. Amac stelde dat ik destijds ook beter had kunnen kiezen voor een iMac met een SSD schijf en een grotere processor i.p.v. het model wat ik nu heb. Wanneer ik aangeef dat ik volledig heb vertrouwd op de deskundigheid van de verkopers destijds, en dat in meerdere bezoeken aan de Amac winkel de iMac uitermate werd aangeraden toen ik duidelijk aangaf wat ik aan software wilde gaan gebruiken, heb ik gekozen voor het model wat ik nu bezit.
Ik voel me hierdoor verkeerd geadviseerd en heb mijns inziens een product geadviseerd gekregen wat niet deugdelijk is voor de doeleinden die ik destijds kenbaar heb gemaakt. Helaas heb ik er een hoop geld aan uitgegeven en kan ik met de iMac niet doen wat ik er redelijkerwijs van zou mogen verwachten volgens mij.
Heb ik hierin nog bepaalde rechten als consument? Amac blijft namelijk zeggen dat het de software van Adobe is waar volgens hen een “bug” in zit?
Met vriendelijke groet,
John