Pagina 1 van 3

Retourneren navigatie-update

Geplaatst: 29 aug 2019 12:17
door Steinmann76
Hallo,

Ik ben niet tevreden met mijn gekochte navigatie update en wil het product retourneren. Het is een SD card van Skoda Amundsen+ syteem. De dealer wil het product echter niet terugnemen waardoor ik met een aankoop zit van €150,- zit en product wat ik niet kan gebruiken. Wat zijn mijn rechten?
Ik heb zelf Skoda Nederland ingeschakeld maar die kunnen en willen mij ook niet verder helpen. Overigens heb ik meer problemen met deze navigatie en de dienstverlening van Skoda dealers. Dit na overigens jarenlang trouw mijn auto bij de dealers in onderhoud gehad heb. De lol is er op deze manier wel flink af bij Skoda.

Re: Retourneren navigatie-update

Geplaatst: 29 aug 2019 13:19
door Kolibrie
De update is verkocht door de dealer, wanneer u deze niet kunt installeren in uw auto zou ik maar teruggaan naar de dealer voor hulp met de update.
U vindt een uitleg hoe te updaten op onderstaande site
https://www.skodaforum.nl/forum/i/navig ... 020.36489/

Re: Retourneren navigatie-update

Geplaatst: 29 aug 2019 13:56
door berndv
Steinmann76 schreef:
29 aug 2019 12:17
De dealer wil het product echter niet terugnemen waardoor ik met een aankoop zit van €150,- zit en product wat ik niet kan gebruiken. Wat zijn mijn rechten?
U heeft recht op een deugdelijk product. U geeft aan dat u het product niet kunt gebruiken. Waarom niet? Bij een aankoop in een fysieke winkel, waar een autodealer ook onder valt, heeft u niet standaard recht op geld terug. U heeft recht op een werkend product, daar moet de dealer voor zorgen.

Re: Retourneren navigatie-update

Geplaatst: 29 aug 2019 16:38
door Moneyman
Ik lees "ik ben niet tevreden". Maar dát is op zich geen reden voor het moeten retourneren van een product...

Wat is precies het probleem?

Overigens best logisch dat de dealer het kaartje niet zomaar terugneemt: het kan makkelijk gekopieerd zijn.

Re: Retourneren navigatie-update

Geplaatst: 29 aug 2019 16:40
door geengast
Geen enkele winkel in Nederland neemt software retour. Hoe kunnen ze immers zien dat u geen kopie van de navigatie software heeft gemaakt?

Is eigenlijk heel logisch.

Re: Retourneren navigatie-update

Geplaatst: 29 aug 2019 16:43
door renewouters
Steinmann76 schreef:
29 aug 2019 12:17
Ik ben niet tevreden met mijn gekochte navigatie update en wil het product retourneren. Het is een SD card van Skoda Amundsen+ syteem. De dealer wil het product echter niet terugnemen waardoor ik met een aankoop zit van €150,- zit en product wat ik niet kan gebruiken.
Waarom kan je het niet gebruiken? Hoe heb je de update besteld? Zelf aangegeven welke je wilde hebben of heeft de dealer dit op basis van jouw auto besteld?
Steinmann76 schreef:
29 aug 2019 12:17
Ik heb zelf Skoda Nederland ingeschakeld maar die kunnen en willen mij ook niet verder helpen. Overigens heb ik meer problemen met deze navigatie en de dienstverlening van Skoda dealers.
Wat voor problemen heb je nog meer? Werkt het niet, of vind je de bediening onhandig (dat laatste kan ik me bij VAG navigatie voorstellen, maar is geen reden om het product te retourneren. Het gedraagt zich immers zoals het is ontworpen).

Re: Retourneren navigatie-update

Geplaatst: 29 aug 2019 16:57
door Steinmann76
De SD card reader is kapot waardoor de update vastloopt en het hele apparaat niet werkt. Ik kan ook de update niet meer terugzetten. Kortom door de update is ook het hele apparaat niet werkbaar. Gek genoeg speelt hij wel sd cards met mp3's af. Ik heb de navigatie ook nooit geupdate en loop nu pas tegen dit probleem aan.
Antwoorden van enkele members in de trend van "je kan de sd card ook gekopieerd hebben" vind ik flauw.

Re: Retourneren navigatie-update

Geplaatst: 29 aug 2019 17:23
door LectoriSalutem
Ik ben niet bekend met exact dit systeem, maar dient er voorafgaand aan de installatie van nieuw kaartmateriaal wellicht eerst nog een firmware update uitgevoerd te worden? Soms kan de oude versie van de firmware de features die in het nieuwe kaartmateriaal staan niet goed verwerken.
Ik heb zelf ook wel eens een toestel op de balie gehad met inderdaad een fysiek defekte SD- card reader.
Dat is voor een toegespitste reparateur een standaard herstelling. Mijns inziens echter nog geen harde reden om de aangeschafte update te retourneren, daar het euvel niet in de update zit.

Re: Retourneren navigatie-update

Geplaatst: 29 aug 2019 17:55
door tttlocke
geengast schreef:
29 aug 2019 16:40
Geen enkele winkel in Nederland neemt software retour. Hoe kunnen ze immers zien dat u geen kopie van de navigatie software heeft gemaakt?

Is eigenlijk heel logisch.
Dat mochten ze wel willen, maar in geval van koop op afstand heeft de consument ook bij software, onder voorwaarden, gewoon herroepingsrecht.

Re: Retourneren navigatie-update

Geplaatst: 29 aug 2019 17:57
door tttlocke
Hoe hebt u de software aangeschaft? Bij de dealer in de zaak of door een online aankoop?

Re: Retourneren navigatie-update

Geplaatst: 29 aug 2019 17:58
door NeoDutchio
Steinmann76 schreef:
29 aug 2019 16:57
De SD card reader is kapot waardoor de update vastloopt en het hele apparaat niet werkt.
Dus de cardreader in de auto is kapot. Dit is niet de schuld van de verkoper en dan ligt het probleem bij u dus. Dat is geen reden om het terug te brengen.
Kan de cardreader niet vervangen/gerepareerd worden?

Re: Retourneren navigatie-update

Geplaatst: 29 aug 2019 18:04
door Kolibrie
Steinmann76 schreef:
29 aug 2019 16:57
De SD card reader is kapot waardoor de update vastloopt en het hele apparaat niet werkt. Ik kan ook de update niet meer terugzetten. Kortom door de update is ook het hele apparaat niet werkbaar. Gek genoeg speelt hij wel sd cards met mp3's af. Ik heb de navigatie ook nooit geupdate en loop nu pas tegen dit probleem aan.
Antwoorden van enkele members in de trend van "je kan de sd card ook gekopieerd hebben" vind ik flauw.
Ik denk niet dat de sd card reader stuk is, hij speelt wel mp3’s af, maar je iets fout doet met het updaten.
De eerste keer dat u update en geeft de sd card reader maar meteen de schuld.
Dat het helemaal niet meer werkt zal wel komen dat de update vastgelopen is, niet volledig geïnstalleerd?


U bent niet de enigste met update problemen, heeft u het skoda forum al bezocht, zie de gegeven link.

Re: Retourneren navigatie-update

Geplaatst: 29 aug 2019 18:12
door Steinmann76
De Dealer geeft aan dat de SD card reader kapot is. Ik neem aan dat zij toch kennis hebben van deze apparatuur. Ze geven echter aan dat ze dit niet kunnen repareren.

Re: Retourneren navigatie-update

Geplaatst: 29 aug 2019 18:20
door tttlocke
Steinmann76 schreef:
29 aug 2019 18:12
De Dealer geeft aan dat de SD card reader kapot is. Ik neem aan dat zij toch kennis hebben van deze apparatuur. Ze geven echter aan dat ze dit niet kunnen repareren.
Heeft u de software bij de dealer in de showroom gekocht of online aangeschaft?

Re: Retourneren navigatie-update

Geplaatst: 29 aug 2019 18:23
door Steinmann76
Ik heb de officiële software gekocht bij de Skoda Dealer.

Re: Retourneren navigatie-update

Geplaatst: 29 aug 2019 18:36
door tttlocke
Steinmann76 schreef:
29 aug 2019 18:23
Ik heb de officiële software gekocht bij de Skoda Dealer.
Dat is geen antwoord op mijn vraag.

Re: Retourneren navigatie-update

Geplaatst: 29 aug 2019 18:51
door LectoriSalutem
De dealer kan dat inderdaad niet zelf herstellen. Het enigste wat hij wel kan is u een compleet nieuw toestel leveren, wat uiteraard niet de bedoeling is....
Desgewenst kan ik u in een PB wel aan een adres helpen waar hoogstwaarschijnlijk uw toestel netjes hersteld kan worden tegen acceptabele kosten.

Re: Retourneren navigatie-update

Geplaatst: 29 aug 2019 18:58
door Moneyman
Steinmann76 schreef:
29 aug 2019 16:57
De SD card reader is kapot waardoor de update vastloopt en het hele apparaat niet werkt. Ik kan ook de update niet meer terugzetten. Kortom door de update is ook het hele apparaat niet werkbaar. Gek genoeg speelt hij wel sd cards met mp3's af. Ik heb de navigatie ook nooit geupdate en loop nu pas tegen dit probleem aan.
Dus er is niets met het gekochte product aan de hand, maar met je eigen apparatuur. Best logisch dat de dealer het niet terugneemt toch?
Steinmann76 schreef:
29 aug 2019 16:57
Antwoorden van enkele members in de trend van "je kan de sd card ook gekopieerd hebben" vind ik flauw.
Tsja, dje kunt het flauw vinden, het is gewoon de realiteit waar je mee te maken hebt.
tttlocke schreef:
29 aug 2019 17:55
geengast schreef:
29 aug 2019 16:40
Geen enkele winkel in Nederland neemt software retour. Hoe kunnen ze immers zien dat u geen kopie van de navigatie software heeft gemaakt?
Is eigenlijk heel logisch.
Dat mochten ze wel willen, maar in geval van koop op afstand heeft de consument ook bij software, onder voorwaarden, gewoon herroepingsrecht.
Ik denk, de informatie lezend, dat de software gewoon bij de dealer in de showroom is aangeschaft. Bovendien wordt aan de voorwaarden waar je aan refereert in deze casus al niet meer voldaan.

Re: Retourneren navigatie-update

Geplaatst: 29 aug 2019 19:01
door renewouters
Steinmann76 schreef:
29 aug 2019 16:57
De SD card reader is kapot waardoor de update vastloopt en het hele apparaat niet werkt.
Dan is de navigatie update niet defect maar iets anders dat eerst gerepareerd moet worden. Als je DVD koopt kan je die ook niet terugbrengen als je DVD speler kapot is.

Re: Retourneren navigatie-update

Geplaatst: 29 aug 2019 19:12
door tttlocke
Moneyman schreef:
29 aug 2019 18:58

Ik denk, de informatie lezend, dat de software gewoon bij de dealer in de showroom is aangeschaft.
Dat zou best kunnen, maar staat niet vast.
Moneyman schreef:
29 aug 2019 18:58
Bovendien wordt aan de voorwaarden waar je aan refereert in deze casus al niet meer voldaan.
Daar zou ik niet zo maar vanuit gaan. In principe geldt gewoon het herroepingsrecht. Dat zou eventueel kunnen worden beperkt door verzegeling, en voorzien van de juiste informatie. Maar zeker zonder verzegeling, geldt gewoon het herroepingsrecht.