Pagina 1 van 1

Overstappen energieleverancier via Nederlandse ConsumentenUnie

Geplaatst: 17 sep 2019 12:58
door tonan
Vorige week werd ik gebeld door de Nederlandse consumenten unie. Zij vertelde dat energiemaatschappij aan het einde van je contract de verhogingen van de afgelopen drie jaar verrekend. Je bedrag staat voor drie jaar vast, ondertussen gaat alles naar boven,de energie maatschappij mag dit niet verhogen want het bedrag staat vast. Na afloop van je contract worden die verhogingen wel berekend in je jaarnota. Dit is een bedrag van €492,00. En dit klopt, want mijn zoon heeft dit eind december betaald na afloop van zijn contract.
Om dit te voorkomen is het raadzaam om over te stappen, werd er verteld. Dit kon naar DGB.
Zij belde niet namens DGb maar namens de Nederlandse consumenten Unie. Vervolgens krijg ik haar telefoonnummer en dat is wel van DGB. Heeft iemand hier ervaring mee?

Re: Overstappen energieleverancier via Nederlandse ConsumentenUnie

Geplaatst: 17 sep 2019 13:43
door Lady1234
Nee, maar het is ronduit gelogen.

Re: Overstappen energieleverancier via Nederlandse ConsumentenUnie

Geplaatst: 17 sep 2019 13:51
door witte angora
Als het een vaag verhaal is met vraagtekens verbergen ze iets. Als ze iets verbergen zou ik daar niet aan beginnen. Er zijn meer vergelijkingssites die je niet bellen, maar waar je wel een goed overzicht kunt krijgen van het aanbod van verschillende maatschappijen.

Re: Overstappen energieleverancier via Nederlandse ConsumentenUnie

Geplaatst: 17 sep 2019 17:24
door Moneyman
tonan schreef:
17 sep 2019 12:58
Zij vertelde dat energiemaatschappij aan het einde van je contract de verhogingen van de afgelopen drie jaar verrekend. Je bedrag staat voor drie jaar vast, ondertussen gaat alles naar boven,de energie maatschappij mag dit niet verhogen want het bedrag staat vast. Na afloop van je contract worden die verhogingen wel berekend in je jaarnota. Dit is een bedrag van €492,00. En dit klopt, want mijn zoon heeft dit eind december betaald na afloop van zijn contract.
Onzin. Als je zoon bij heeft moeten betalen, is dat omdat hij meer verbruikt heeft dan hij voorschotten heeft betaald. Maar in ieder geval niet vanwege dit onzin-verhaal. Je moet niet alles geloven :wink:

Re: Overstappen energieleverancier via Nederlandse ConsumentenUnie

Geplaatst: 17 sep 2019 19:54
door Komkommertijd
DGB? en een nieuwe NL Unie? twee vage namen en wil dat graag zo houden, vermoedelijk kwamen ze aan jou adres via je zoon dus die zit nu ook bij twijfelachtige firma?

Of kreeg hij een leuk Cadeau als je ook naar hun ging?

Ik vertrouw het niet.

Re: Overstappen energieleverancier via Nederlandse ConsumentenUnie

Geplaatst: 17 sep 2019 20:17
door juliomariner
Nederlandse consumenten unie, hoe krijgen ze het elke keer weer verzonnen

Re: Overstappen energieleverancier via Nederlandse ConsumentenUnie

Geplaatst: 17 sep 2019 21:48
door Bob Schurkjens
Als je die naam alleen hoort, zou ik direct ophangen.

Re: Overstappen energieleverancier via Nederlandse ConsumentenUnie

Geplaatst: 17 sep 2019 22:00
door sake1987
Kijk gewoon wat Ben Woldring er van zegt.

Re: Overstappen energieleverancier via Nederlandse ConsumentenUnie

Geplaatst: 18 sep 2019 00:38
door Frankhof
Nooit ingaan op telefonische verkopers van energie of wat dan ook. Beter het gesprek zo snel mogelijk afbreken, want met gladde praatjes en leugens proberen ze je te bespelen. Je wordt erdoor overvallen en daar profiteren ze van.
Als je wilt overstappen met energie, doe dat dan via de website van een energieleverancier zelf of via een bekende vergelijkingssite zoals gaslicht. Hiermee heb je alle tijd om het rustig te bekijken en over na te denken zonder dat iemand je onder druk zet.

Re: Overstappen energieleverancier via Nederlandse ConsumentenUnie

Geplaatst: 18 sep 2019 04:20
door Bob Schurkjens
Ben zelf net overgestapt naar het Leger des Consumenten. Ging ook telefonisch.

Re: Overstappen energieleverancier via Nederlandse ConsumentenUnie

Geplaatst: 18 sep 2019 09:26
door kweenie
tonan schreef:
17 sep 2019 12:58
Je bedrag staat voor drie jaar vast, ondertussen gaat alles naar boven,de energie maatschappij mag dit niet verhogen want het bedrag staat vast. Na afloop van je contract worden die verhogingen wel berekend in je jaarnota. Dit is een bedrag van €492,00. En dit klopt, want mijn zoon heeft dit eind december betaald na afloop van zijn contract.
Je totale maandbedrag staat helemaal niet vast. Je zet alleen de kale energieprijs (dus zonder belastingen en heffingen) vast voor 3 jaar. En je bepaalt een maandbedrag op basis van een geschat verbruik.

Als die belastingen en heffingen stijgen, dan stijgt die 'vastgezette' energieprijs gewoon mee. De energiemaatschappij mag ook het voorschot daarop aanpassen. Ook als je meer verbruikt dan verwacht, kan het voorschot worden verhoogd. Of je laat alles bij het oude.

Maar als je zoon het maandvoorschot gelijk laat, dan loopt hij dus zeker de kans dat hij na verloop van tijd moet bijbetalen. Dat heeft echter niets te maken met het 'inhalen' van gestegen energietarieven, maar met simpelweg een te laag maandvoorschot. Vermoedelijk heeft je zoon drie jaar geleden getekend voor een contract met 'gegarandeerd' lagere maandlasten...? Dat is nl. erg simpel te doen door gewoon het voorschot te verlagen. Dan moet je dat achteraf natuurlijk alsnog betalen.