Pagina 1 van 2

Activatie ABN AMRO-bankpas lukt niet

Geplaatst: 19 sep 2019 16:37
door CarlaKlaas
Mijn zoon die voor werk in Frankrijk zit heeft via het adres van oma zijn nieuwe bankkaart van de ABN Amro ontvangen. Tegenwoordig moet deze via de telefoon geactiveerd worden. Met verschillende telefoontjes geprobeerd, lukt niet. Helpdesk geeft aan dat hun computer niet altijd de toetsen herkend, of we toetsen te snel of te langzaam. We zijn inmiddels 6 weken verder, kaart nog altijd niet geactiveerd. Helpdesk adviseert om een kopie van zijn paspoort bij de ambassade te laten legaliseren of naar NL te komen voor activatie. Inmiddels is zijn rekening ook geblokkeerd op verdenking van fraude omdat we via diverse telefoons geprobeerd hebben te activeren! ABN blijft stug volhouden dat mijn zoon niet is wie hij zegt dat hij is. Zijn stem zou niet bij zijn leeftijd (23) passen, of iedereen kan zich wel voordoen als hem aan de telefoon, we hebben onderhand alle redenen van de bank gehoord maar mijn zoon kan nog steeds niet bij zijn geld! Moet hij dan echt vrij nemen en naar Nederland vliegen, kosten maken en risico baanverlies om zijn bankkaart te activeren ?

Re: Activatie ABN AMRO-bankpas lukt niet

Geplaatst: 19 sep 2019 16:46
door berndv
CarlaKlaas schreef:
19 sep 2019 16:37
Moet hij dan echt vrij nemen en naar Nederland vliegen, kosten maken en risico baanverlies om zijn bankkaart te activeren ?
Hij zal zeer waarschijnlijk wel kosten moeten maken, vliegen is geen verplichting, dat is een optie. Er zijn tegenwoordig meer manieren om te reizen. En of heen en weer naar Nederland reizen een risico is voor baanverlies kan ik niet beoordelen. Geen idee waar die in Frankrijk zit, maar vanaf het zuiden zou een vlucht het overwegen waard zijn, afhankelijk van de werktijden op vrijdagavond vliegen, zaterdagochtend gelijk de zaken bij de bank regelen (inclusief het machtigen van iemand in Nederland) en op zaterdagavond of zondag weer een vlucht terug.

Re: Activatie ABN AMRO-bankpas lukt niet

Geplaatst: 19 sep 2019 16:46
door renewouters
Het kan inderdaad voorkomen dat DTMF tonen niet doorkomen bij internationale gesprekken. Er zitten vaak goedkopere carriers tussen de netwerken die zo min mogelijk informatie willen doorsturen (om kosten te besparen). De zogenaamde "in-call" tonen worden dan vaak als eerste weggelaten, omdat die relatief duur zijn om te versturen. Niet per stuk natuurlijk, maar keer een paar miljoen gesprekken gaat dat in de papieren lopen.

Het makkelijkste lijkt mij ook om even terug te komen naar Nederland. Zo ver is dat nu ook weer niet.

Re: Activatie ABN AMRO-bankpas lukt niet

Geplaatst: 19 sep 2019 18:15
door Obelix1
Zover is het niet maar kost wel geld, alleen om een bankpas te activeren? Vindt het een belachelijke zaak dat moet gewoon lukken.

Mijn vrouw zit nu in Portugal en activeert voor de eerste keer een N26 debet card zonder enige problemen, denkt u dat zij even naar Duitsland gaat vliegen om die card te activeren? je bent toch niet gek.

Die ABNAMO heeft zijn zaken gewoon niet op de rit, die bankpas hoort gewoon geactiveerd te worden.

Ik heb ook een nieuwe pas ontvangen in het buitenland maar nog niet nodig om deze te activeren, heb de pas eigenlijk niet nodig. Dus mijn praktijk ervaring moet ik u schuldig blijven, ik weet ook niet of het mij wel lukt.

Succes,

Re: Activatie ABN AMRO-bankpas lukt niet

Geplaatst: 19 sep 2019 21:01
door sylvesterb
Obelix1 schreef:
19 sep 2019 18:15
Die ABNAMO heeft zijn zaken gewoon niet op de rit, die bankpas hoort gewoon geactiveerd te worden.
Activeren werkt ook gewoon netjes in Nederland.

Re: Activatie ABN AMRO-bankpas lukt niet

Geplaatst: 19 sep 2019 21:19
door StevieNL81
Heeft hij wel toegang tot internetbankieren? ABN accepteert voor identificatie van klanten (beleggers) zelf ook geuploade kopieën van Paspoort of ID kaarten. Daarnaast bieden ze online hypotheek gesprekken via de Webcam aan waarbij ze het tonen van ID aan de Webcam accepteren.

Waar een wil is zou een weg moeten zijn... Wellicht kunt u via 1 van die manieren de pas (laten) activeren.

https://www.abnamro.nl/nl/prive/beleggen/id.html

Re: Activatie ABN AMRO-bankpas lukt niet

Geplaatst: 20 sep 2019 00:36
door tttlocke
StevieNL81 schreef:
19 sep 2019 21:19
Heeft hij wel toegang tot internetbankieren? ABN accepteert voor identificatie van klanten (beleggers) zelf ook geuploade kopieën van Paspoort of ID kaarten. Daarnaast bieden ze online hypotheek gesprekken via de Webcam aan waarbij ze het tonen van ID aan de Webcam accepteren....
Het doel van het vragen om een kopie van een identiteitsbewijs of om het tonen van het identiteitsbewijs is in de situaties die je hier beschrijft niet hetzelfde. In het eerste geval gaat het strikt genomen niet eens om identificatie van de klant. Die is immers al bekend en heeft zich bij het openen van de rekening al moeten identificeren.
Het doel van het presenteren van het identiteitsbewijs is ook anders dan bij de pogingen om de bankpas te activeren.
De risico's zijn van geheel andere orde.
Maar zoals aangegeven is de bank bereid de pas (handmatig) te activeren als de rekeninghouder een via de ambassade (of consulaat?) verkregen gewaarmerkte kopie van het identiteitsbewijs overlegt.
Waar een wil is, is dus inderdaad een weg.

Re: Activatie ABN AMRO-bankpas lukt niet

Geplaatst: 20 sep 2019 01:08
door CarlaKlaas
De rekening en dus ook toegang via internet is geblokkeerd. De activatie hebben we ook geprobeerd via Nederlandse nummers. Even naar de ambassade gaan is geen optie, deze zit in Parijs en is alleen op afspraak. Komende 2 maanden geen plek vrij, daarbij wordt het niet gelijk gelegaliseerd. Facetime en Skype hebben we ook geprobeerd, niets wordt geaccepteerd. Ten einde raad heb ik nu een vlucht voor hem geboekt. Vanaf Nice vliegt hij naar Amsterdam om zijn kaart hopelijk te laten activeren.........

Re: Activatie ABN AMRO-bankpas lukt niet

Geplaatst: 20 sep 2019 01:32
door tttlocke
CarlaKlaas schreef:
20 sep 2019 01:08
... Even naar de ambassade gaan is geen optie, deze zit in Parijs en is alleen op afspraak. Komende 2 maanden geen plek vrij, daarbij wordt het niet gelijk gelegaliseerd. .... Ten einde raad heb ik nu een vlucht voor hem geboekt. Vanaf Nice vliegt hij naar Amsterdam om zijn kaart hopelijk te laten activeren.........
De ambassade in Frankrijk schrijft het volgend op de website
Ik kan geen afspraak maken op korte termijn (eerste beschikbare plaatsen over 6 weken). Hoe kan het eerder ?
Wij raden u aan een mail te sturen aan de ambassade : [email protected]
Maar dat terzijde.

De rijksoverheid schrijft op haar nederlandwereldwijd-website dat je voor het legaliseren van een kopie van het identiteitsbewijs bij een Nederlandse ambassade of consulaat-generaal terecht kunt.
Er is een Nederlands consulaat-generaal in Monaco.
Misschien kunt u daar nog wat mee (ondanks de geboekte vlucht).

Re: Activatie ABN AMRO-bankpas lukt niet

Geplaatst: 20 sep 2019 11:23
door Obelix1
De ultimate oplossing, we gaan natuurlijk niet vliegen om een kaartje te activeren...belachelijk.
Oma zit al in Frankrijk op dat adres kunt uw zoon een rekeningetje openen bij de lokale bank, doorgeven aan zijn firma en opgelost.
Even een N26 kaartje bestellen via de app. twee of drie dagen later in de bus bij oma, en ook uw zoon heeft weer betalingsmogelijkheden.

Als uw zoon dat nu 6 weken eerder had gedaan was er eigenlijk helemaal niets aan de hand, maar het is nog niet te laat....ohhh wacht, hij gaat al vliegen. Nou ja, voor de volgende keer dan maar of meelezers die met het zelfde probleem kampen.

Re: Activatie ABN AMRO-bankpas lukt niet

Geplaatst: 20 sep 2019 11:42
door ABN AMRO
Beste CarlaKlaas,

Ik kan me voorstellen dat je zoon niet zitten te wachten op een vliegreis alleen om een pas te activeren.
Normaal gesproken wordt er voor het vervallen van een pas automatisch een vervangende pas toegestuurd naar het adres dat bij ons in het systeem bekend is. Deze pas kan dan geactiveerd worden door de pas bij een geld- of betaalautomaat te gebruiken met dezelfde pincode als die van de huidige pas. Op het moment dat de vervangende pas niet geactiveerd kan worden (vaak i.v.m. het niet doorgeven van een nieuw woonadres), wordt er opnieuw een pas toegestuurd. Systeemtechnisch is het niet mogelijk om weer een pas te sturen die met dezelfde pincode geactiveerd kan worden.
Het zal ook wat genuanceerder liggen dan alleen een gekregen pas waarbij het activeren niet werkt.

Omdat ik de situatie niet helemaal scherp heb, kom ik graag met je zoon in contact om te kijken of ik toch nog iets kan betekenen in deze situatie. Ik ontvang dan ook graag via een privébericht het telefoonnummer van je zoon.

Met vriendelijke groet,

Janwalter
ABN AMRO Webcare

Re: Activatie ABN AMRO-bankpas lukt niet

Geplaatst: 20 sep 2019 12:12
door tttlocke
Obelix1 schreef:
20 sep 2019 11:23
....
Oma zit al in Frankrijk op dat adres kunt uw zoon een rekeningetje openen bij de lokale bank, doorgeven aan zijn firma en opgelost.
Even een N26 kaartje bestellen via de app. twee of drie dagen later in de bus bij oma, en ook uw zoon heeft weer betalingsmogelijkheden.
U kunt mooi laten zien dat u thuis bent in deze materie, maar definieert het probleem verkeerd. Dat is namelijk niet dat de zoon niet kan beschikken over geld en niet kan betalen (dat staat nergens) maar dat hij zijn ABN bankpas niet kan activeren en daarmee geen toegang kan krijgen tot die specifieke bankrekening.
U (overigens tijdrovende en tamelijk complexe) 'oplossing' lost het probleem wat TS hier presenteert dus helemaal niet op.

Re: Activatie ABN AMRO-bankpas lukt niet

Geplaatst: 20 sep 2019 12:18
door Erthanax
Kan je eigenlijk weleen bankrekening in Frankrijk openen als je daar niet bent ingeschreven?

Uit de reactie van ABN AMRO Webcare maak ik op dat telefonische activatie niet de standaardprocedure is. TS heeft kennelijk niet het volledige verhaal verteld.

Re: Activatie ABN AMRO-bankpas lukt niet

Geplaatst: 20 sep 2019 12:29
door tttlocke
Erthanax schreef:
20 sep 2019 12:18
Kan je eigenlijk weleen bankrekening in Frankrijk openen als je daar niet bent ingeschreven?

Uit de reactie van ABN AMRO Webcare maak ik op dat telefonische activatie niet de standaardprocedure is. TS heeft kennelijk niet het volledige verhaal verteld.
Ik heb afgelopen week zelf een nieuwe ABN bankpas ontvangen, ter vervanging van mijn oude pas die binnenkort verloopt, en die kan gewoon geactiveerd worden door hem te gebruiken in geld- of betaalautomaat met de pincode.
Naar aanleiding van dit topic dit even gecontroleerd op de ABNAMRO site. Zij geven aan dat bij het voor de eerste maal verstrekken van een bankpas (dus geen vervanging), de pas telefonisch geactiveerd moet worden door gebruik te maken van activeringscodes. Dus of de zoon van TS ontving zijn eerste bankpas (niet heel waarschijnlijk) of er is iets anders aan vooraf gegaan waardoor de bank ook heeft moeten kiezen voor deze telefonisch activatie, maar dan ontbreekt er inderdaad een stuk in het in het verhaal van TS.
Telefonische activatie is alleen de standaardprocedure als het 'uw eerste betaalpas' betreft.

Re: Activatie ABN AMRO-bankpas lukt niet

Geplaatst: 20 sep 2019 12:38
door Obelix1
Zijn oma heeft toch een adres, en dan loopt het gewoon via dat adres. In Portugal gaat dat precies op dezelfde manier.
Het is geen Nederland.

Dat valt mij ook op, mijn opgestuurde kaart van de ABNAMRO moest ik bij een ATM activeren. En dat ging gewoon, het was een bestaande kaart die eens in de 5 jaar vervangen wordt.

Re: Activatie ABN AMRO-bankpas lukt niet

Geplaatst: 20 sep 2019 12:45
door sake1987
Doet een bank het een keer goed om fraude te voorkomen, is het weer niet goed

Re: Activatie ABN AMRO-bankpas lukt niet

Geplaatst: 20 sep 2019 13:22
door Erthanax
Een buitenlander die een rekening wil openen op een adres waar hij niet woont. Dan gaat er bij de bank wel een alarmbel af, zeker in Frankrijk waar de bureaucratie erger is dan in Nederland.

Re: Activatie ABN AMRO-bankpas lukt niet

Geplaatst: 20 sep 2019 13:55
door Obelix1
Dan wordt het een en/of rekening, oma gaat even mee en drinken daarna een wijntje op een gezellig terrasje, en het is weer voor elkaar.

Maar dat is mijn idee hoe ik het zou doen, dus geen opdracht.

Re: Activatie ABN AMRO-bankpas lukt niet

Geplaatst: 20 sep 2019 14:11
door sjohie
tttlocke schreef:
20 sep 2019 12:29
Erthanax schreef:
20 sep 2019 12:18
Kan je eigenlijk weleen bankrekening in Frankrijk openen als je daar niet bent ingeschreven?

Uit de reactie van ABN AMRO Webcare maak ik op dat telefonische activatie niet de standaardprocedure is. TS heeft kennelijk niet het volledige verhaal verteld.
Ik heb afgelopen week zelf een nieuwe ABN bankpas ontvangen, ter vervanging van mijn oude pas die binnenkort verloopt, en die kan gewoon geactiveerd worden door hem te gebruiken in geld- of betaalautomaat met de pincode.
Naar aanleiding van dit topic dit even gecontroleerd op de ABNAMRO site. Zij geven aan dat bij het voor de eerste maal verstrekken van een bankpas (dus geen vervanging), de pas telefonisch geactiveerd moet worden door gebruik te maken van activeringscodes. Dus of de zoon van TS ontving zijn eerste bankpas (niet heel waarschijnlijk) of er is iets anders aan vooraf gegaan waardoor de bank ook heeft moeten kiezen voor deze telefonisch activatie, maar dan ontbreekt er inderdaad een stuk in het in het verhaal van TS.
Telefonische activatie is alleen de standaardprocedure als het 'uw eerste betaalpas' betreft.
Je kan, letterlijk, in de reactie van ABN-Amro webcare lezen wat de mitsen en maren zijn rondom passen en adressen, en in de OP staat "via het adres van oma". Wat denk je, zou het dáár misschien in zitten?

Re: Activatie ABN AMRO-bankpas lukt niet

Geplaatst: 20 sep 2019 14:38
door Obelix1
Passen worden toch echt pas opgestuurd als het adres geconfirmeerd is, dus de zoon zou dit hebben moeten aantonen bij aanvraag van de pas.
De bank gaat echt niet in het wilde weg naar vreemde adressen passen opsturen. Veiligheid!

Dus de zoon moet daar dus zijn adres hebben en ook hebben aangetoond bij de bank, dus hij woont bij zijn oma in. Anders kan die pas daar nooit aankomen.

Waarom het dan verder niet lukt is mij ook een raadsel.