Pagina 1 van 1

Webwinkel weigert reparatie, wat nu?

Geplaatst: 20 sep 2019 10:34
door Maroud
Ik heb onlangs een diagnosetool voor electrische motoren gekocht. De tool werkt de eerste twee minuten prima, maar stopt dan consistent met werken. Hij begint weer met werken zodra je hem volledig afsluit. Kortom, een ondeugdelijk product.

Mijn retourzending werd geweigerd omdat het product gebruikt zou zijn en dus niet meer "als nieuw" verkocht kan worden. Ik heb de webwinkel gewezen op de wettelijke regels maar zonder resultaat. Daarna heb ik product ter reparatie proberen aan te bieden. De webwinkel weigert echter het product te repareren omdat er een kras op een van de (plastic) connectoren zit. Volgens de webwinkel betekent dit dat de garantie niet meer van toepassing is. Ik heb wederom gewezen op mijn rechten en hun plichten, maar zonder resultaat.

Een rechtzaak starten is vanuit kosten/baten niet interessant (alhoewel mijn ergernis langzaam mijn financiele behoedzaamheid begint te overstijgen).

Wat zijn mijn opties? De webwinkel begrijpt heel goed dat ik geen rechtzaak begin voor een bedrag van enkele honderden euro's en lacht zich hard in zijn vuistje.

De webwinkel in kwestie is aangesloten bij webwinkelkeur , een keurmerk dat niet bij de geschillencommissie is aangesloten, nog de algemene voorwaarden van de consumentbond volgt en waarbij verschilende organisaties het afraden om een geschil bij de starten.
Wat nu?

Re: Webwinkel weigert reparatie, wat nu?

Geplaatst: 20 sep 2019 11:01
door berndv
Dat de retourzending geweigerd werd zal vermoedelijk komen omdat die in het kader van de bedenktijd gerekend werd, maar dat is inderdaad niet het geval. Waar het over gaat is een non-conformiteit. Dat de webwinkel de reparatie weigert is vreemd, tenzij de kras op de connector ook maar enigszins verband kan hebben met het defect aan het apparaat, wat mij heel erg sterk lijkt. SImpel gezegd mag je er van uitgaan dat het defect dat het apparaat heeft bij aankoop aanwezig was en omdat het in de 1e 6 maand na aankoop is, is het aan de verkoper om hier het tegendeel van te bewijzen, en wijzen naar een kras op een stekker lijkt mij daarvoor absoluut onvoldoende.
Maroud schreef:
20 sep 2019 10:34
De webwinkel begrijpt heel goed dat ik geen rechtzaak begin voor een bedrag van enkele honderden euro's en lacht zich hard in zijn vuistje.
Waarom zou je geen rechtszaak starten? Overigens zijn er wel meer opties, maar ook daarvoor geldt dat als medewerking van de webshop ontbreekt, het toch echt voor de rechter zal moeten komen.

Re: Webwinkel weigert reparatie, wat nu?

Geplaatst: 20 sep 2019 12:07
door alfatrion
In welke hoedanigheid heb je de diagnosetool gekocht?

Re: Webwinkel weigert reparatie, wat nu?

Geplaatst: 21 sep 2019 10:26
door Komkommertijd
Welke winkel, merk,tType en prijs?

Op Ali Express gekochte voor mijn auto uitlezen had regelmatig zelfde probleem,
bleek losse soldeer verbinding in OBD II stekker, zelf hersteld.

Maar voor die prijs, en kosten retour sturen, gewoon jammer, maar de prijs en merk en type bepalen hoeveel service en garantie je kunt verwachten.
Ik weet niets van meet apparaten voor Elektronica maar vermoed dat ook het merk en leverancier bepalende zijn of je enige service kunt verwachten.
De reden dat ik niets via Ail Express Claim is dat ik geen 6 weken op nieuwe wilde wachten.... vandaag nodig dus openen en weg garantie.. en de retour kosten zijn vrijwel even hoog als nieuwe!

Re: Webwinkel weigert reparatie, wat nu?

Geplaatst: 23 sep 2019 07:45
door Maroud
Dank voor de reacties. Ik heb de tool als particulier gekocht. Aangezien het gaat om een specialistisch product met een niche-markt, geef ik de voorkeur om de naam (nog) niet te noemen.
Als ingenieur heb ik geen juridische kennis noch veel talent om een duidelijk samenhanggend juridische betoog te houden. Dit betekent dus dat ik een jurist zal moeten inhuren wat daarmee ook inhoudt dat ik in elk geval er financiëel op achteruit ga.

Re: Webwinkel weigert reparatie, wat nu?

Geplaatst: 23 sep 2019 08:42
door Klaas Jan
Hallo @Maroud, hier https://www.consuwijzer.nl/garantie-rep ... jn-rechten staat een stappenplan van de weg die u kunt bewandelen. Succes!

Re: Webwinkel weigert reparatie, wat nu?

Geplaatst: 23 sep 2019 10:36
door Mevrouwtjevraagbaak
Hoi Maroud,
Ik zou een klacht indienen bij het Kifid. Dat heb ik vorig jaar ook gedaan en met succes.

Re: Webwinkel weigert reparatie, wat nu?

Geplaatst: 23 sep 2019 14:09
door berndv
Mevrouwtjevraagbaak schreef:
23 sep 2019 10:36
Ik zou een klacht indienen bij het Kifid. Dat heb ik vorig jaar ook gedaan en met succes.
Huh? Waarom bij het Kifid? De logica ontgaat mij even.

Re: Webwinkel weigert reparatie, wat nu?

Geplaatst: 23 sep 2019 14:29
door Theotrucker
Als dat met succes garantie is dan doen.

Re: Webwinkel weigert reparatie, wat nu?

Geplaatst: 23 sep 2019 17:35
door Peter Lamprecht
Kifid gaat alleen over klachten over financiele producten. Dit is geen financieel product maar een technisch product.

Re: Webwinkel weigert reparatie, wat nu?

Geplaatst: 23 sep 2019 18:09
door Komkommertijd
Als ze meetapparatuur weigeren te herstellen zit je zonder......

Merk & Type noemen is al een eerste stap, leverancier kan later altijd nog en een link sturen naar dit Topic...
waar je eventueel hun naam later kunt noemen, weten zij dat ook, hun kant van het verhaal is ook wel handig.

Het kan een product fout of bedieningsfout zijn.
Maar zonder info kun je geen goede bruikbare antwoorden verwachten.