Revalide niet duidelijk over kosten gesprekken
Geplaatst: 02 okt 2019 14:07
Ik heb dit jaar de diagnose fibromyalgie van de reumatoloog gekregen. Aan de hand daarvan ben ik met mijn huisarts opzoek gegaan naar een plan van aanpak. Revalide bood een Fibromyalgie revalidatie traject aan. Op hun website melde ze "een kosteloos en vrijblijvend kennismakingsgesprek". Ik had voor het aanmelden wel een verwijsbrief van de huisarts nodig.
Bij het aanmelden werden twee afspraken ingeplant. Een Pre-Intake me een assistent van de revalidatie arts, waar mijn behandel historie in kaart en doorgenomen werd. Ook werd mij een Akte van Cessie toegeschoven wat nodig was voor als we over zouden gaan tot behandelen. Zij konden hiermee de kosten declareren bij de zorgverzekeraar. Begrijpelijk.
17 uur en een kwartier later was het tijd voor het Intake gesprek met de arts zelf. Zie zag al vrij snel dat ik al eerder een pijn revalidatie traject gedaan had bij Reade en daar geen baad bij had gehad. Hij legde mij uit dat het behandeltraject wat zij bieden niets anders is dan wat Reade gevolgd had. Om die rede zou hun behandel traject dus ook niets opleveren.
Helaas, maar wel eerlijk.
Een paar maanden later ontving ik ineens een rekening van het zilveren kruis dat er 162,- van mijn eigen bijdrage af ging. Revalide had een rekening ingediend.
Er vanuitgaande dat het een misverstand was ben ik gaan mailen. Gezien ik na een week nog geen antwoord had ontvangen ben ik maar gaan bellen. Het secretariaat zij gelijk al dat het inderdaad een beetje verwarrend op de site stond maar dat ze zou uitzoeken waarom er nog niet op mijn mail geregeerd was.
Kort erna werd ik gebeld door de directeur van Revalide Mr Knoeff. Hij ging mij wel even uitleggen hoe ze te werk gingen. De pre-intake werd ineens een "kennismakingsgesprek" genoemd en de Intake een "Consult". Het kennismakingsgesprek was gratis maar het consult niet. Ook melde hij mij dat het Consult al deel uit maakt van het behandeltraject (ook al werd ik niet behandeld). Hij zij dat als ik het tweede gesprek niet wou hebben dat ik dat in het eerste gesprek had kunnen aangeven en dan zou alles gratis zijn geweest. Ook melde hij: ”Dat u verwezen bent naar onze revalidatiearts, betekent dat u altijd een consult krijgt bij onze arts.”
De optie om af te zien van de intake is niet aan mij voorgelegd. Ook is mij niet gemeld dat de Intake al deel uit make van het behandeltraject.
Er komt ook nog is bij dat de ingeplande afspraken 17 uur en 15 min uit elkaar lagen. In de afspraak bevestiging mail stond dat je minimaal 24 van tevoren een afsprak moest annuleren omdat er ander 50 euro in rekening werd gebracht. Ook erg apart.
De klachten afdeling van het zilveren kruis ziet van de klacht af gezien er declarabele handelingen zijn verricht. De misinformatie tussen zorgverlener en patient vinden zij niet belangrijk en mag door de patient zelf aangevochten worden met de zorgverlener. Een bijzondere zwakke instelling.
Ik heb inmiddels een advocaat ingeschakeld.
Bij het aanmelden werden twee afspraken ingeplant. Een Pre-Intake me een assistent van de revalidatie arts, waar mijn behandel historie in kaart en doorgenomen werd. Ook werd mij een Akte van Cessie toegeschoven wat nodig was voor als we over zouden gaan tot behandelen. Zij konden hiermee de kosten declareren bij de zorgverzekeraar. Begrijpelijk.
17 uur en een kwartier later was het tijd voor het Intake gesprek met de arts zelf. Zie zag al vrij snel dat ik al eerder een pijn revalidatie traject gedaan had bij Reade en daar geen baad bij had gehad. Hij legde mij uit dat het behandeltraject wat zij bieden niets anders is dan wat Reade gevolgd had. Om die rede zou hun behandel traject dus ook niets opleveren.
Helaas, maar wel eerlijk.
Een paar maanden later ontving ik ineens een rekening van het zilveren kruis dat er 162,- van mijn eigen bijdrage af ging. Revalide had een rekening ingediend.
Er vanuitgaande dat het een misverstand was ben ik gaan mailen. Gezien ik na een week nog geen antwoord had ontvangen ben ik maar gaan bellen. Het secretariaat zij gelijk al dat het inderdaad een beetje verwarrend op de site stond maar dat ze zou uitzoeken waarom er nog niet op mijn mail geregeerd was.
Kort erna werd ik gebeld door de directeur van Revalide Mr Knoeff. Hij ging mij wel even uitleggen hoe ze te werk gingen. De pre-intake werd ineens een "kennismakingsgesprek" genoemd en de Intake een "Consult". Het kennismakingsgesprek was gratis maar het consult niet. Ook melde hij mij dat het Consult al deel uit maakt van het behandeltraject (ook al werd ik niet behandeld). Hij zij dat als ik het tweede gesprek niet wou hebben dat ik dat in het eerste gesprek had kunnen aangeven en dan zou alles gratis zijn geweest. Ook melde hij: ”Dat u verwezen bent naar onze revalidatiearts, betekent dat u altijd een consult krijgt bij onze arts.”
De optie om af te zien van de intake is niet aan mij voorgelegd. Ook is mij niet gemeld dat de Intake al deel uit make van het behandeltraject.
Er komt ook nog is bij dat de ingeplande afspraken 17 uur en 15 min uit elkaar lagen. In de afspraak bevestiging mail stond dat je minimaal 24 van tevoren een afsprak moest annuleren omdat er ander 50 euro in rekening werd gebracht. Ook erg apart.
De klachten afdeling van het zilveren kruis ziet van de klacht af gezien er declarabele handelingen zijn verricht. De misinformatie tussen zorgverlener en patient vinden zij niet belangrijk en mag door de patient zelf aangevochten worden met de zorgverlener. Een bijzondere zwakke instelling.
Ik heb inmiddels een advocaat ingeschakeld.