LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] EUR 95 niet goedkoper na switch naar E10
EUR 95 niet goedkoper na switch naar E10
Sinds 1 oktober jl. moeten we EUR 95 met 10% ethanol tanken, voor die tijd bevatte EUR 95 maar 5% ethanol
Wat mij verbaasd is dat de prijs hetzelfde is gebleven terwijl in het buitenland tussen EUR 95 en E10 zeker 5 eurocent verschil is (goedkoper) (op dit moment ) Ook is daar oa bij shell een grotere keuze in brandstoffen.
Daar wordt de “schone” rijder beloond.
Ik rijd dagelijks in Duitsland, en tot op het moment van dit schrijven is dat zo)
Ben het helemaal eens dat er aan het milieu gedacht moet worden maar om de gebruiker stiekem een prijsverhoging door de “strot” te drukken is schandalig.
Dat we ons moeten schikken naar Brussel is nu eenmaal zo maar dan ook in keuzes!
Nu krijg je als het ware minder kwaliteit voor hetzelfde geld.
Als 1ling begin je niets maar een grote organisatie krijgt misschien wel gehoor dat de consument net als in het buitenland er minder voor gaat betalen
Wat mij verbaasd is dat de prijs hetzelfde is gebleven terwijl in het buitenland tussen EUR 95 en E10 zeker 5 eurocent verschil is (goedkoper) (op dit moment ) Ook is daar oa bij shell een grotere keuze in brandstoffen.
Daar wordt de “schone” rijder beloond.
Ik rijd dagelijks in Duitsland, en tot op het moment van dit schrijven is dat zo)
Ben het helemaal eens dat er aan het milieu gedacht moet worden maar om de gebruiker stiekem een prijsverhoging door de “strot” te drukken is schandalig.
Dat we ons moeten schikken naar Brussel is nu eenmaal zo maar dan ook in keuzes!
Nu krijg je als het ware minder kwaliteit voor hetzelfde geld.
Als 1ling begin je niets maar een grote organisatie krijgt misschien wel gehoor dat de consument net als in het buitenland er minder voor gaat betalen
-
- Berichten: 5056
- Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52
Re: EUR 95 niet goedkoper na switch naar E10
De prijs van E5 zal straks omhoog gaan en dan heb je net zoals in Duitsland wel een "voordeel".C.C.C. schreef: ↑04 okt 2019 16:57Sinds 1 oktober jl. moeten we EUR 95 met 10% ethanol tanken, voor die tijd bevatte EUR 95 maar 5% ethanol
Wat mij verbaasd is dat de prijs hetzelfde is gebleven terwijl in het buitenland tussen EUR 95 en E10 zeker 5 eurocent verschil is (goedkoper) (op dit moment ) Ook is daar oa bij shell een grotere keuze in brandstoffen.
Daar wordt de “schone” rijder beloond.
Ik rijd dagelijks in Duitsland, en tot op het moment van dit schrijven is dat zo)
Ben het helemaal eens dat er aan het milieu gedacht moet worden maar om de gebruiker stiekem een prijsverhoging door de “strot” te drukken is schandalig.
Dat we ons moeten schikken naar Brussel is nu eenmaal zo maar dan ook in keuzes!
Nu krijg je als het ware minder kwaliteit voor hetzelfde geld.
Als 1ling begin je niets maar een grote organisatie krijgt misschien wel gehoor dat de consument net als in het buitenland er minder voor gaat betalen
-
- Berichten: 741
- Lid geworden op: 19 jan 2010 22:04
Re: EUR 95 niet goedkoper na switch naar E10
En het verbruik op E10 gaat ook omhoog, weg "voordeel".
v.d.Heyden
v.d.Heyden
reggie2
, witte angora
en Bram Bonnewel
vinden dit leuk
Re: EUR 95 niet goedkoper na switch naar E10
E10 heeft, afhankelijk van het jaargetijde, tussen de 5 en 10% ethanol in de benzine. Euro 95....ook. Wat is nou eigenlijk het probleem?
-
- Berichten: 3493
- Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20
Re: EUR 95 niet goedkoper na switch naar E10
Gewoon een week allemaal onze auto laten staan. Dan schrikken de oliemaatschappijen wel. Maar zolang we, ongeacht de kosten, gewoon door blijven rijden zouden ze wel gek zijn om de prijs te verlagen. Dat doet geen enkel bedrijf.
-
- Berichten: 75
- Lid geworden op: 29 dec 2018 10:15
Re: EUR 95 niet goedkoper na switch naar E10
E10 is nooit goedkoper geweest dan de 95 (E5).. simpelweg omdat ethanol een fors lagere energetische waarde.. wat inhoud dat die 5% meer ethanol (totaal 10%) in E10 uw auto minder kilometers ver brengt. Zon 8-10% minder.. betekend dat de vorige goedkopere prijs van E10 eigenlijk met een 8-10% verhoogd moet worden om deze te vergelijken met de 95 E5.. en dus was deze voor 1okt al duurder dan de normale benzine.
Nu de omslag geweest is, 1okt, en E10 de gedwongen standaard is heeft deze meteen de prijs van standaard overgenomen.. dus E10 is fors duurder. Tevens is ethanol een zuur .. daarom kunnen oudere auto’s er niet op rijden.. en de nieuwere auto’s kunnen er tegen.. maar onderwijl slijt ook daar onderdelen snellen.. met eerder vervang van onderdelen of storingen. Tot gevolg..
Dus met E10 worden we helaas in de maling genomen en ik betwist sterk dat E10 beter is voor het milieu.. E10 laat de groene gelovigen onder ons in de waan dat het beter is.. helaas..
Waar ik kan tank ik liefst geen E10.. voor het behoud van mijn auto en mijn portemonnaies
Nu de omslag geweest is, 1okt, en E10 de gedwongen standaard is heeft deze meteen de prijs van standaard overgenomen.. dus E10 is fors duurder. Tevens is ethanol een zuur .. daarom kunnen oudere auto’s er niet op rijden.. en de nieuwere auto’s kunnen er tegen.. maar onderwijl slijt ook daar onderdelen snellen.. met eerder vervang van onderdelen of storingen. Tot gevolg..
Dus met E10 worden we helaas in de maling genomen en ik betwist sterk dat E10 beter is voor het milieu.. E10 laat de groene gelovigen onder ons in de waan dat het beter is.. helaas..
Waar ik kan tank ik liefst geen E10.. voor het behoud van mijn auto en mijn portemonnaies
Re: EUR 95 niet goedkoper na switch naar E10
Dit is "crepito de collo".Tevens is ethanol een zuur .. daarom kunnen oudere auto’s er niet op rijden.. en de nieuwere auto’s kunnen er tegen.. maar onderwijl slijt ook daar onderdelen snellen..
Re: EUR 95 niet goedkoper na switch naar E10
Dat is schromelijk overdreven. Met 8-10% ethanol zou dat namelijk betekenen dat er nul energie in die ethanol zou zitten...Michel-mol schreef: ↑05 okt 2019 21:18E10 is nooit goedkoper geweest dan de 95 (E5).. simpelweg omdat ethanol een fors lagere energetische waarde.. wat inhoud dat die 5% meer ethanol (totaal 10%) in E10 uw auto minder kilometers ver brengt. Zon 8-10% minder..
Puur theoretisch betekent 5% extra ethanol dat er ongeveer 1,7% minder energie in de brandstof zit. Uit de Duitse verbruikscijfers komt ook in de praktijk en hoger verbruik van zo'n 1,5 tot 2% naar voren.
-
- Berichten: 75
- Lid geworden op: 29 dec 2018 10:15
Re: EUR 95 niet goedkoper na switch naar E10
Toch raar dat mijn auto op de “oude 95” zon 1op 14 reed en nu met de nieuwe E10 teruggezakt is tot 1op13.. dus de theoretische uitleg die je gehaald hebt uit de “Duitse verbruikscijfers” bij mij in praktijk niet klopt..kweenie schreef: ↑05 okt 2019 22:17Dat is schromelijk overdreven. Met 8-10% ethanol zou dat namelijk betekenen dat er nul energie in die ethanol zou zitten...Michel-mol schreef: ↑05 okt 2019 21:18E10 is nooit goedkoper geweest dan de 95 (E5).. simpelweg omdat ethanol een fors lagere energetische waarde.. wat inhoud dat die 5% meer ethanol (totaal 10%) in E10 uw auto minder kilometers ver brengt. Zon 8-10% minder..
Puur theoretisch betekent 5% extra ethanol dat er ongeveer 1,7% minder energie in de brandstof zit. Uit de Duitse verbruikscijfers komt ook in de praktijk en hoger verbruik van zo'n 1,5 tot 2% naar voren.
Het verschil zal hem zitten in de gemiddelde lange afstanden in Duitsland in vergelijk met de relatief korte afstanden in nederland..
Maar in je lofzang vergeet je wel de extra slijtage..
wat maakt dat mijn stelling “ dat de milieu winst er niet is” voor mij overeind blijft..
Re: EUR 95 niet goedkoper na switch naar E10
Extra slijtage? De cylinderkoppen, zuigers of de kleppen? Als je nou eens echt onderzoek doet, zul je zien dat het meevalt. Bepaalde motorblokken hebben zuigerveren die zouden kunnen "kromtrekken" wat zou resulteren in compressieverlies. Vooral veel hypotheses rondom de schadelijke gevolgen van E10.
-
- Berichten: 75
- Lid geworden op: 29 dec 2018 10:15
Re: EUR 95 niet goedkoper na switch naar E10
Wat dacht je van het zuur van ethanol dat invreet op lichtmetaal en kunstoffen in je motor, brandstofpomp, verstuivers, leidingen .. minder smering in je zuigers.. hetere verbranding..meer hittebelasting in de cilinders.. . Slijtage gaat niet snel maar wel sneller nu het zuurpercentage verhoogd is...
Maar ieder moet kiezen wat ie het beste vind. Ik vind alleen dat de milieuwinst er niet is en dat we genept worden.
Maar ieder moet kiezen wat ie het beste vind. Ik vind alleen dat de milieuwinst er niet is en dat we genept worden.
Re: EUR 95 niet goedkoper na switch naar E10
Zuurtegraad is niet van toepassing. Benzine is veel erger dan ethanol, en alles is al ingesteld op benzine. Daar komt dus géén extra slijtage door. Smering heeft niets te maken met brandstof, maar met smeerolie. Ethanol brandt koeler, dus van extra hittebelasting is geen sprake.Michel-mol schreef: Wat dacht je van het zuur van ethanol dat invreet op lichtmetaal en kunstoffen in je motor, brandstofpomp, verstuivers, leidingen .. minder smering in je zuigers.. hetere verbranding..meer hittebelasting in de cilinders.. . Slijtage gaat niet snel maar wel sneller nu het zuurpercentage verhoogd is...
Zo, al je argumenten onderuit gehaald. De motoren die echt niet tegen E10 kunnen liggen in auto's van vóór 2000. En zelfs dan is het gros nog steeds bestand tegen E10. Minder dan 10% van het Nederlandse wagenpark zou een probleem kunnen hebben.
Milieuwinst is er natuurlijk niet. Maar ja, de linksche deugmensch heeft zijn zin kunnen doorzetten.
Verder niet vergeten dat het verschil tussen Euro95 en E10 echt te verwaarlozen is....maar op papier klopt het en iemand achter een bureau kan zichzelf op de borst kloppen.
Re: EUR 95 niet goedkoper na switch naar E10
Inderdaad wel raar. Vooral omdat niet alleen diverse organisaties en media (van ADAC tot Spiegel) een en ander hebben uitgetest, maar ook bij bijvoorbeeld spritmonitor er niet zo'n groot verschil te zien is. Daar wordt voor een heleboel auto's het verbruik bijgehouden (ruim 10.000 tankbeurten per dag) en heb je dus van de meeste types een behoorlijke indicatie hoeveel er gemiddeld werkelijk verbruikt wordt. Daarbij heb je dus een vrij breed publiek, van kilometervreters tot stadsrijders en van sportievelingen tot aan zuinige rijders. Dus niet alleen de Autobahn rijders.Michel-mol schreef: ↑05 okt 2019 22:25Toch raar dat mijn auto op de “oude 95” zon 1op 14 reed en nu met de nieuwe E10 teruggezakt is tot 1op13.. dus de theoretische uitleg die je gehaald hebt uit de “Duitse verbruikscijfers” bij mij in praktijk niet klopt..
Bij mijn auto, en ook bij veel andere auto's, levert dat bij het filteren op E10 een te verwachten iets hoger gemiddeld verbruik op, maar zeker geen 8 procent. (Beide brandstoffen hebben 100+ rijders, dus wel een redelijk betrouwbaar gemiddelde, lijkt me.) Maar misschien dat jij een heel bijzonder autotype hebt?
Erthanax
vindt dit leuk
Re: EUR 95 niet goedkoper na switch naar E10
Gisteren bij een tank station geweest dat zowel E5 en E10 aanbiedt. E5 zou in theorie net zo duur moeten zijn lijkt me (dezelfde prijs als voor 1 oktober). Nee dus, het was fors duurder (13 euro cent)...
E5 is dus niet meer de E5 van voor 1 oktober wat ons volgens mij wel voorgespiegeld is.
E5 is dus niet meer de E5 van voor 1 oktober wat ons volgens mij wel voorgespiegeld is.
Re: EUR 95 niet goedkoper na switch naar E10
Bij de benzinestations waar ik regelmatig kom en die beide brandstoffen verkopen is het prijsverschil nog steeds 1 ct. Misschien dat de aangeboden E5 een 'premium' brandstof is? Die zijn altijd al fors duurder dan gewone benzine.
Re: EUR 95 niet goedkoper na switch naar E10
Dat zou kunnen, het was maar een klein benzine station.
Maar dan moet het toch anders heten?
Maar dan moet het toch anders heten?
Re: EUR 95 niet goedkoper na switch naar E10
@Rene,renewouters schreef: ↑05 okt 2019 21:14Gewoon een week allemaal onze auto laten staan. Dan schrikken de oliemaatschappijen wel. Maar zolang we, ongeacht de kosten, gewoon door blijven rijden zouden ze wel gek zijn om de prijs te verlagen. Dat doet geen enkel bedrijf.
Een autoloze week in Nederland, zou dat de oplossing zijn ?
Maar heb je ook wel over de consequenties en de uitvoerbaarheid van je voorstel nagedacht ?
-
- Berichten: 32465
- Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44
Re: EUR 95 niet goedkoper na switch naar E10
Wat betekent 'crepito de collo? Als ik google wordt ik er ook niet wijzer van...
https://www.google.com/search?q=crepito ... e&ie=UTF-8
https://www.google.com/search?q=crepito ... e&ie=UTF-8
-
- Berichten: 5239
- Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55
Re: EUR 95 niet goedkoper na switch naar E10
Volgens google translate "creme van de hals"
Re: EUR 95 niet goedkoper na switch naar E10
Kamferspiritus wellicht. Goed voor de hals, bevat alcohol, maar ik zou mijn auto er niet op laten rijden
Ethanol is weliswaar een organisch zuur, maar wel een heel zwak zuur met een zuurconstante (pKa) van ongeveer 15. Ter vergelijking: Voor water is dat 15,75, voor azijnzuur 4,75, en voor zwavelzuur -3,0.
Ik kan me nauwelijks voorstellen dat het "zuuraspect" van ethanol een grote rol speelt bij de aantasting van kunststoffen, en nog minder bij aluminium.
Ik vermoed (maar ook niet meer dan dat) dat ethanol veel minder smerende eigenschappen heeft dan de zwaardere koolwaterstoffen in benzine, en dat daardoor meer slijtage kan optreden bij sommige kunststoffen/kunstrubbers in dynamische afdichtingen (zoals O-ringen) die vroeger werden gebruikt.
Ethanol is weliswaar een organisch zuur, maar wel een heel zwak zuur met een zuurconstante (pKa) van ongeveer 15. Ter vergelijking: Voor water is dat 15,75, voor azijnzuur 4,75, en voor zwavelzuur -3,0.
Ik kan me nauwelijks voorstellen dat het "zuuraspect" van ethanol een grote rol speelt bij de aantasting van kunststoffen, en nog minder bij aluminium.
Ik vermoed (maar ook niet meer dan dat) dat ethanol veel minder smerende eigenschappen heeft dan de zwaardere koolwaterstoffen in benzine, en dat daardoor meer slijtage kan optreden bij sommige kunststoffen/kunstrubbers in dynamische afdichtingen (zoals O-ringen) die vroeger werden gebruikt.