Voor wie weleens een BelVillaatje heeft gehuurd:
https://www.belvilla.nl/mijn-vakantiehuis-verhuren/ en dan onder Meestgestelde Vragen de verplichte verzekering. Oftewel: nog een extra kostenpost, waar alleen Oyo aan verdient, maar verder niemand. Het vervangt de borg en die kreeg je i.h.a. wel terug. Dit niet. Kostenverhogend.
Voor verhuurders: Snel opzeggen bij BelVilla (@Leisure) is heel gemakkelijk. Kalender volledig blokkeren en voor de rest de gebruikelijke weg. Een geblokte kalender heb je nodig om je huis uit alle wereldwijde doorplaatsingen te krijgen.
De werving op de site bekeken. Het is wel heel slecht reclamejargon.
Stabiel inkomen, hoog rendement. Uw verhuurinkomsten nemen elke maand toe. U betaalt ons per boeking en niet per maand.
Driedubbele leugen. Als je per boeking aan BelVilla betaalt, dan is het een commissiemodel en dat is per definitie niet stabiel. Rendement bij verhuur heb je alleen, als je met eigen geld het huis hebt gekocht of gebouwd.
Volledige vrijheid. Wij regelen alles voor u: planningen, prijzen, plaatsing op meer dan 2.000 boekingssites, verhuuradministratie.
Dan heb je geen vrijheid, maar extra werk. Want BelVilla regelt niet de afdracht of berekening van de belastingen. Het nieuwe prijsmodel gaat uit van het aantal slaapkamers en de locatie. Heb je een kwalitatief goed huis neergezet met 6 slaapkamers, maar staat het in een weinig bezochte regio, kunnen de opbrengsten van BelVilla wel eens lager zijn dan de kosten per gast/boeking.
Volledig verzekerd. Uw vakantiehuis is automatisch verzekerd tot maximaal €10.000 in het geval van schade veroorzaakt door een gast.
Volledig overbodig. Rond de hele Middellandse Zee is zo'n verzekering al verplicht, niet alleen voor veel hogere schades, maar ook voor wanneer de gast zelf iets overkomt in het huis. En als je ergens anders je huis hebt, dan is zo'n verzekering zonder meer aan te raden door de bestaande verzekering uit te breiden, tegen een lage jaarlijkse premie.
Ruikt naar Reisverzekeringen per Reis, met hoge poliskosten.
Professioneel beheer & optimalisatie vakantiehuizen. Ons deskundige team kan uw huis op efficiënte, betaalbare en professionele wijze beheren, upgraden en renoveren.
Les één bij verhuur: juist op dit soort parasitaire aanbiedingen nooit ingaan. Het is jouw huis en het moet jouw huis blijven. Wat BelVilla hier eigenlijk zegt: overal dezelfde inrichting en kwaliteit; onze aannemer (niet jouw aannemer) doet het werk; maar jij betaalt.
Gegarandeerde betalingen. U ontvangt het volledige huurbedrag binnen twee weken vóór aankomst van de gast. Als een boeking wordt geannuleerd ontvangt u een vergoeding tot 100%.
Misleidend. Het zit in de volgorde. Een annulering langer dan 2 weken voor aankomst is welk percentage van de huursom? Ik gok op nul. Maar hoeveel krijgt de gast terug bij tijdig annuleren? Dat zijn de extra inkomsten voor BelVilla/Oyo.
Wij staan altijd voor u klaar. Een 24/7-servicedesk en een lokale verhuurexpert staan tot uw beschikking. U geniet van onze meer dan 40 jaar ervaring met gasten én huiseigenaren.
Dit is nog een restant van het oude BelVilla. Maar hoe lang nog?
Samenvattend: waar Expedia sinds de overname (en daarop volgende leegloop) van HomeAway de extra inkomsten zoekt in verplicht bankieren bij Expedia, gaat Oyo nog drie stappen verder. Als je met dit bedrijf blijft samenwerken en overal op ingaat, geef je stap voor stap de controle over je huis af en verdien je uiteindelijk nauwelijks iets aan de verhuur. Het huis is alleen nog op papier van jezelf.
Ik begrijp wel waarom er onrust is. niet alleen bij de eigenaren, maar ook bij resellers, die tot nu toe een contract met @Leisure (de groep waar het merk BelVilla deel van uitmaakt) hadden om de huizen te verhuren. Hier wordt een volledig nieuwe werkwijze geïntroduceerd met prijzen als dagkoersen en/of de prijs, die de doelgroep nog net bereid is om te betalen. Verder duidelijk slechtere voorwaarden, niet alleen voor de verhuurder, maar uiteindelijk ook voor de gast, want alles wordt in de eindprijs doorberekend.
De glazen bol: De huizen via BelVilla zullen slechter beoordeeld gaan worden, want de verhouding prijs/kwaliteit is echt bepalend voor de klanttevredenheid (hygiëne is het andere belangrijke criterium) en die is met dit prijsmodel bij voorbaat al zoek. Het aanbod van BelVilla zal krimpen. Ik verwacht dat veel eigenaren zullen overstappen op Novasol van Wyndham (omdat Novasol ook vrij veel dingen uit handen neemt) of direct hun eigen bemiddelingskanaal uitproberen.
Overigens ben ik zelf buitenstaander, op geen enkele manier bij dit merk / bedrijf betrokken. Wel heb ik sterk de indruk, dat Oyo dezelfde fout maakt als Expedia. Ze denken een verhuurder van vakantiehuizen gekocht te hebben, maar in werkelijkheid is er per huis 1 contract, dat door de eigenaar altijd opgezegd kan worden. En dat doen ze ook, zodra de opbrengsten teruglopen.