Hoor hulpmiddelen; € 1542 weggegooid geld.
Geplaatst: 10 okt 2019 22:49
Na overleg met het Audiologisch Centrum andere hoortoestellen getest, deze bevallen echt goed. Gelijk werd door het AC de Solo-set hoorhulpmiddelen aanbevolen. Deze set kost € 1542,00 maar mij werd verzekerd dat dit mij niets zou kosten, het wordt door de verzekering betaald.
Na de test periode het evaluatie formulier ingevuld waarop ik aangaf dat de TV-link niet echt stabiel werkt. De microfoon heeft wel andere mooie eigenschappen.
Nu dacht ik, als leek, dat deze apparatuur mijn eigendom werd net als de hoortoestellen, echter, na enkele dagen kreeg ik een bruikleencontract van de fabrikant (Phonak). Bij mijn verzekering geïnformeerd of dit gebruikelijk is en dat is het blijkbaar.
Het contract bevat een aantal dingen die mij niet bevallen zoals: er kan van mij een borg worden verlangd (is dit een open cheque?), als ik op 1 januari zou overstappen naar een andere verzekeraar moet ik de apparatuur inleveren, als ik de apparatuur verlies moet ik die vergoeden, als de apparatuur defect/beschadigd raakt moet ik dat vergoeden.
Men raadde mij aan de apparatuur te verzekeren(het zou mij toch geen geld kosten?).
Na overleg heb ik alle apparatuur weer ingeleverd. De verzekeringsmaatschappij, Ohra, haalt echter de kosten van € 1542,00 niet van mijn declaraties af. Zij kunnen dit niet terugdraaien, is hun standpunt.
Conclusie: er is 1542,00 Euro betaald, de patiënt is er niet beter van geworden maar Phonak wel. Geen wonder dat de zorg zo duur wordt.
Nog even ter informatie, mijn hoortoestellen worden ook niet vergoed door Ohra omdat ze binnen de 5 jaar vervangen zijn. Hun standpunt is dat de Audicien ze moet betalen omdat Ohra met de audicien een contract heeft dat zij de patiënt 5 jaar lang de passende hooroplossing bieden. De eigen bijdrage van 25% had ik ook niet aan de audicien hoeven te betalen. Nu is de periode van 5 jaar over 2 weken voorbij dus dat wordt wel opgelost maar het lijkt me geen fijn contract voor de audicien.
Na de test periode het evaluatie formulier ingevuld waarop ik aangaf dat de TV-link niet echt stabiel werkt. De microfoon heeft wel andere mooie eigenschappen.
Nu dacht ik, als leek, dat deze apparatuur mijn eigendom werd net als de hoortoestellen, echter, na enkele dagen kreeg ik een bruikleencontract van de fabrikant (Phonak). Bij mijn verzekering geïnformeerd of dit gebruikelijk is en dat is het blijkbaar.
Het contract bevat een aantal dingen die mij niet bevallen zoals: er kan van mij een borg worden verlangd (is dit een open cheque?), als ik op 1 januari zou overstappen naar een andere verzekeraar moet ik de apparatuur inleveren, als ik de apparatuur verlies moet ik die vergoeden, als de apparatuur defect/beschadigd raakt moet ik dat vergoeden.
Men raadde mij aan de apparatuur te verzekeren(het zou mij toch geen geld kosten?).
Na overleg heb ik alle apparatuur weer ingeleverd. De verzekeringsmaatschappij, Ohra, haalt echter de kosten van € 1542,00 niet van mijn declaraties af. Zij kunnen dit niet terugdraaien, is hun standpunt.
Conclusie: er is 1542,00 Euro betaald, de patiënt is er niet beter van geworden maar Phonak wel. Geen wonder dat de zorg zo duur wordt.
Nog even ter informatie, mijn hoortoestellen worden ook niet vergoed door Ohra omdat ze binnen de 5 jaar vervangen zijn. Hun standpunt is dat de Audicien ze moet betalen omdat Ohra met de audicien een contract heeft dat zij de patiënt 5 jaar lang de passende hooroplossing bieden. De eigen bijdrage van 25% had ik ook niet aan de audicien hoeven te betalen. Nu is de periode van 5 jaar over 2 weken voorbij dus dat wordt wel opgelost maar het lijkt me geen fijn contract voor de audicien.