LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Slimme meter werkt niet, Eneco schat verbruik fout in

Alle andere onderwerpen rondom jouw huis en tuin.
marc1766
Berichten: 179
Lid geworden op: 12 apr 2010 16:08

Re: Slimme meter werkt niet, Eneco schat verbruik fout in

Ongelezen bericht door marc1766 »

Essent schat ook het verbruik verkeerd in, zelfs na contact met Essent om duidelijkheid word ik desondanks verkeerd geïnformeerd.
Dankzij de tip van theotrucker heb ik nu het programma Enelogic voor slechts 19 euro per jaar waar ik het actuele verbruik kan zien, maar ook nagenoeg live kan zien wat mijn zonnepanelen leveren, en dit klopt exact met de app van Solar Edge welke me ook de actuele data laat zien wat de zonnepanelen op dit moment opwekken, maar ook per dag.

DE klantenservice liet me weten dat de teruglever stand op de slimme meter de op die dag opgewekte stroom liet zien minus het op dat moment verbruikte stroom, dus stel je wekt op een bepaald tijdstip 1000 watt op, en je verbruikt op dat moment 300 watt dan zou de slimme meter volgens Essent 700 watt aangeven.

Ik weet nu dankzij Enelogic dat dit niet klopt, De opgewekte stroom stand op de slimme meter is dezelfde waarde als wat de omvormer van Solar Edge weergeeft, dus netto opbrengst, en aangezien de verbruiks monitor op de app van Essent niet het verbruik meeneemt om de maandlasten voor te stellen heb je dus eigenlijk niks aan de uitlees functionaliteit, immers moet je nu nog steeds zelf gaan rekenen wat je stroom verbruik is, en dan de zelf opgewekte stroom in mindering kunt brengen om de geschatte maandlasten van je energie leverancier in te kunnen schatten, en dat zou dan bij benadering je werkelijke stroomafname en maandbedrag moeten zijn!

16again
Berichten: 16141
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Slimme meter werkt niet, Eneco schat verbruik fout in

Ongelezen bericht door 16again »

marc1766 schreef:
31 jan 2020 09:26
Ik weet nu dankzij Enelogic dat dit niet klopt, De opgewekte stroom stand op de slimme meter is dezelfde waarde als wat de omvormer van Solar Edge weergeeft, dus netto opbrengst…...
Klopt dat?
De omvormer laat zien alle energie die je opwekt, in de meterkast wordt het verschil gemeten tussen eigen verbruik en teruglevering.

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Slimme meter werkt niet, Eneco schat verbruik fout in

Ongelezen bericht door Theotrucker »

De meter geeft niet hetzelfde aan als de omvormer. Het verschil is je eigen verbruik voor de meter, dus zonder kosten. In de zomer zie je die verschillen beter.

Kolibrie
Berichten: 669
Lid geworden op: 02 jun 2015 17:35

Re: Slimme meter werkt niet, Eneco schat verbruik fout in

Ongelezen bericht door Kolibrie »

John Lambert schreef:
30 jan 2020 16:46
Liander wilt alle energie apparatuur in de meterkast vernieuwen. Is het wel aan te raden?
Wanneer u tevreden bent met de huidige situatie dat je de meterstanden zelf moet doorgeven kunt de slimme meter nu gewoon weigeren.
Er komt (over enkele jaren?) zeker nog een uitnodiging van de netbeheerder voor gratis plaatsing van de slimme meter.

marc1766
Berichten: 179
Lid geworden op: 12 apr 2010 16:08

Re: Slimme meter werkt niet, Eneco schat verbruik fout in

Ongelezen bericht door marc1766 »

Theotrucker schreef:
31 jan 2020 10:11
De meter geeft niet hetzelfde aan als de omvormer. Het verschil is je eigen verbruik voor de meter, dus zonder kosten. In de zomer zie je die verschillen beter.
Hoe verklaar je dan dat de waardes van de slimme meter, wat dus ook enelogic aangeven exact dezelfde waarde is als de waarde van solar edge ( de gemeten zelf opgewekte stroom )

Conclusie is in mijn beleving dat de teruglevering zoals deze op de slimme meter hetzelfde getal is als op de solar edge app
Er wordt dan volgens mij geen rekening gehouden met teruglevering op het moment dat je zelf verbruikt.

Of trek ik nu de verkeerde conclusie?

Lady1234
Berichten: 27201
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Slimme meter werkt niet, Eneco schat verbruik fout in

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Hebt u dan vier telwerken?

16again
Berichten: 16141
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Slimme meter werkt niet, Eneco schat verbruik fout in

Ongelezen bericht door 16again »

marc1766 schreef:
31 jan 2020 11:04
Hoe verklaar je dan dat de waardes van de slimme meter, wat dus ook enelogic aangeven exact dezelfde waarde is als de waarde van solar edge ( de gemeten zelf opgewekte stroom )
Als de zon schijnt, heb je geen lampen aan :D
maar ook nauwelijks andere verbruikers, anders behoor je verschil te zien.

marc1766
Berichten: 179
Lid geworden op: 12 apr 2010 16:08

Re: Slimme meter werkt niet, Eneco schat verbruik fout in

Ongelezen bericht door marc1766 »

Lady1234 schreef:
31 jan 2020 11:54
Hebt u dan vier telwerken?

Nou 5 eigenlijk, opname Laag en Hoog en Levering Laag en Hoog en actueel vermogen Positief dan wel negatief

16again
Berichten: 16141
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Slimme meter werkt niet, Eneco schat verbruik fout in

Ongelezen bericht door 16again »

Apart. Dus overdags geven levering hoog en opname hoog gelijktijdig een getal aan groter dan nul?
Dit kan natuurlijk alleen als zonnecellen op een complete eigen groep zit, die apart gemeten wordt.

Gesloten