Vertrouwen kwijt in badkamerleverancier
Geplaatst: 28 okt 2019 11:51
Beste Lezer,
Samen met mijn vriendin heb ik een nieuwbouwhuis gekocht (projectbouw), wat volgend najaar wordt opgeleverd. Bij het project is een badkamerleverancier aangewezen. Je zou dan in principe de mogelijkheid hebben om casco te laten opleveren óf als er iets aan badkamerwerk gedaan moet worden, het door die leverancier te laten leveren. De vergoeding voor casco opleveren weegt niet op tegen zelf bouwen, echter door de laatste ontwikkelingen twijfelen we nu flink aan de leverancier.
Omdat wij als een van de laatsten van de fase het huis kochten hadden we strakke deadlines. Er was enige druk met het uitzoeken/inplannen van het leidingwerk. Na een positief gesprek te hebben gehad bij de badkamerleverancier, hebben wij getekend voor een offerte. Daarbij hebben we aangegeven dat het leidingwerk op dat moment het belangrijkste was en wijzigingen voor de tegels later wel zouden komen. Ons werd toegezegd dat de leverancier vrijwel alles wel zou kunnen bestellen. Fijn dat de leverancier zo bereid was om mee te denken.
Sinds die tijd hebben we ongeveer wekelijks contact gehad over de tegels. Eerst zou het oorspronkelijke idee niet kunnen, of we andere tegels wilden uitzoeken, de leverancier zou ook een voorstel doen binnenkort. Na een tijd niks gehoord te hebben en zelf tegels te hebben uitgezocht, hebben we dit doorgegeven aan Leverancier. Na dit gedaan te hebben werd gezegd dat er een nieuwe berekening gemaakt zou worden. De leverancier zou er snel op terugkomen. We hebben hier een paar keer voor teruggebeld en keer op keer werden beloftes (terugbelverzoeken, nieuwe berekeningen) niet gehonoreerd. Het zijn wij die steeds bellen met vragen, waarna de leverancier ons benadrukt dat het wel goed komt en dat ze ermee aan de slag zijn.
Wij hebben nu een geschikte tegel gevonden bij een andere badkamerleverancier. Vervolgens hebben we dit direct bij Leverancier aangegeven (artikelnummers en maten gespecificeerd) waarna hij ging uitzoeken of hij deze tegel kan leveren, dit zou hij binnen een a twee dagen wel laten weten (heeft minimaal twee weken geduurd) en wat het dan zou kosten. Uiteindelijk kregen wij een prijsopgave van deze tegel en die was +/- 170% duurder als bij de zaak waar wij de tegel hebben gezien en +/-250% duurder als waar wij de tegel op internet kunnen vinden.
Dit vonden wij vrij onwerkelijk, waardoor ik meteen ben gaan informeren hoe hij dan tot deze prijs komt. Met de vraag of hij hierin transparantie kon geven was het antwoord nee, dat mocht niet van zijn baas. Ook kreeg ik een verhaaltje dat het een speciale tegel is die hij niet via de gebruikelijke dealer kan kopen, bovendien heeft Leverancier een winstpercentage berekend en moet hij afdracht betalen aan de aannemer. Het enige wat hij mij kon geven is een belofte om een alternatieve tegel te vinden binnen de gebruikelijke dealer, wat dan wel goedkoper zou uitvallen. Weer een belofte.
Als ik eerlijk ben heb ik mijn vertrouwen in de Leverancier verloren. Ik wil hem best nog een kans geven om met een alternatief te komen, maar ik ben bang dat dit weer weken gaat duren en dat het alternatief niet is wat wij willen. Klinkt alsof we heel kieskeurig zijn zo, maar in je eerste nieuwbouwhuis wil je gewoon iets waar je echt achter staat. Daarom kies je voor nieuwbouw. Bij ons speelt nu de vraag of we het toch niet anders moeten gaan regelen (andere partij/meer zelf bouwen). We hebben echter een offerte ondertekend (welke ik heb nagelezen en waar verder niks in staat m.b.t. het ontbinden van de overeenkomst, ook in de algemene voorwaarden op hun website niet).
Ik zou graag advies willen over hoe jullie met bovenstaande situatie om zouden gaan? Zijn er mogelijkheden zijn om een dergelijke offerte te ontbinden? Is er een andere methode die we kunnen hanteren?
Groet,
Anton
Samen met mijn vriendin heb ik een nieuwbouwhuis gekocht (projectbouw), wat volgend najaar wordt opgeleverd. Bij het project is een badkamerleverancier aangewezen. Je zou dan in principe de mogelijkheid hebben om casco te laten opleveren óf als er iets aan badkamerwerk gedaan moet worden, het door die leverancier te laten leveren. De vergoeding voor casco opleveren weegt niet op tegen zelf bouwen, echter door de laatste ontwikkelingen twijfelen we nu flink aan de leverancier.
Omdat wij als een van de laatsten van de fase het huis kochten hadden we strakke deadlines. Er was enige druk met het uitzoeken/inplannen van het leidingwerk. Na een positief gesprek te hebben gehad bij de badkamerleverancier, hebben wij getekend voor een offerte. Daarbij hebben we aangegeven dat het leidingwerk op dat moment het belangrijkste was en wijzigingen voor de tegels later wel zouden komen. Ons werd toegezegd dat de leverancier vrijwel alles wel zou kunnen bestellen. Fijn dat de leverancier zo bereid was om mee te denken.
Sinds die tijd hebben we ongeveer wekelijks contact gehad over de tegels. Eerst zou het oorspronkelijke idee niet kunnen, of we andere tegels wilden uitzoeken, de leverancier zou ook een voorstel doen binnenkort. Na een tijd niks gehoord te hebben en zelf tegels te hebben uitgezocht, hebben we dit doorgegeven aan Leverancier. Na dit gedaan te hebben werd gezegd dat er een nieuwe berekening gemaakt zou worden. De leverancier zou er snel op terugkomen. We hebben hier een paar keer voor teruggebeld en keer op keer werden beloftes (terugbelverzoeken, nieuwe berekeningen) niet gehonoreerd. Het zijn wij die steeds bellen met vragen, waarna de leverancier ons benadrukt dat het wel goed komt en dat ze ermee aan de slag zijn.
Wij hebben nu een geschikte tegel gevonden bij een andere badkamerleverancier. Vervolgens hebben we dit direct bij Leverancier aangegeven (artikelnummers en maten gespecificeerd) waarna hij ging uitzoeken of hij deze tegel kan leveren, dit zou hij binnen een a twee dagen wel laten weten (heeft minimaal twee weken geduurd) en wat het dan zou kosten. Uiteindelijk kregen wij een prijsopgave van deze tegel en die was +/- 170% duurder als bij de zaak waar wij de tegel hebben gezien en +/-250% duurder als waar wij de tegel op internet kunnen vinden.
Dit vonden wij vrij onwerkelijk, waardoor ik meteen ben gaan informeren hoe hij dan tot deze prijs komt. Met de vraag of hij hierin transparantie kon geven was het antwoord nee, dat mocht niet van zijn baas. Ook kreeg ik een verhaaltje dat het een speciale tegel is die hij niet via de gebruikelijke dealer kan kopen, bovendien heeft Leverancier een winstpercentage berekend en moet hij afdracht betalen aan de aannemer. Het enige wat hij mij kon geven is een belofte om een alternatieve tegel te vinden binnen de gebruikelijke dealer, wat dan wel goedkoper zou uitvallen. Weer een belofte.
Als ik eerlijk ben heb ik mijn vertrouwen in de Leverancier verloren. Ik wil hem best nog een kans geven om met een alternatief te komen, maar ik ben bang dat dit weer weken gaat duren en dat het alternatief niet is wat wij willen. Klinkt alsof we heel kieskeurig zijn zo, maar in je eerste nieuwbouwhuis wil je gewoon iets waar je echt achter staat. Daarom kies je voor nieuwbouw. Bij ons speelt nu de vraag of we het toch niet anders moeten gaan regelen (andere partij/meer zelf bouwen). We hebben echter een offerte ondertekend (welke ik heb nagelezen en waar verder niks in staat m.b.t. het ontbinden van de overeenkomst, ook in de algemene voorwaarden op hun website niet).
Ik zou graag advies willen over hoe jullie met bovenstaande situatie om zouden gaan? Zijn er mogelijkheden zijn om een dergelijke offerte te ontbinden? Is er een andere methode die we kunnen hanteren?
Groet,
Anton