Pagina 1 van 1

Opzeggen Account Bol.com

Geplaatst: 30 okt 2019 14:23
door Possumpie
Om je account op te zeggen bij Bol. com is de duur ervan 30 dagen ( of langer). Je account wordt wel gelijk gedeactiveerd maar Bol zegt dat het 30 dagen duurt om je gegevens te wissen. Natuurlijk willen ze dat jij je binnen 30 dagen bedenkt zodat jij je weer aanmeldt. Ik vraag me af of dit allemaal mag. Als ik mijn account per direct wil opheffen zou dit toch gelijk mogelijk moeten zijn, als ik een account aanmaak is deze toch ook gelijk beschikbaar en hebben zij mijn gegevens toch ook gelijk waarom duurt het dan zo lang om mijn gegevens te wissen? Ik vraag me af of er nog meer mensen zijn die problemen ondervinden bij het opzeggen van je account bij Bol.com

Re: Opzeggen Account Bol.com

Geplaatst: 30 okt 2019 14:30
door Moneyman
Wat is concreet je probleem? Ik kan bij een platform als Bol heel wat redenen bedenken waarom er een bepaalde periode voor genomen wordt. Zij zijn er tenminste gewoon transparant in. Ze hadden ook gewoon je account-inlog ongeldig kunnen maken en jou in de waan kunnen laten dat je gegevens ook direct verwijderd zouden zijn.

Je hebt onder de huidige AVG het recht om vergeten te worden. Maar dat wil niet zeggen dat je het recht hebt om ACUUT vergeten te worden...

Re: Opzeggen Account Bol.com

Geplaatst: 30 okt 2019 15:01
door StevieNL81
Een organisatie is verplicht binnen 1 maand per brief of e-mail te reageren op uw verzoek om uw persoonsgegevens te wissen.

Bol volgt dus de AVG regeltjes.

Re: Opzeggen Account Bol.com

Geplaatst: 30 okt 2019 15:02
door Moneyman
En let op: die maand is de termijn om te reageren, dat wil dus niet ook automatisch zeggen dat je gegevens op dat moment ook al verwijderd zijn.

Re: Opzeggen Account Bol.com

Geplaatst: 30 okt 2019 15:06
door kweenie
Als iemand bijvoorbeeld een bestelling wil retourneren (of een betaling storneert), dan lijkt het mij ook wat onhandig als er helemaal geen gegevens meer van diegene beschikbaar zijn. Ik kan mij voorstellen dat dit ook een van de redenen is om de gegevens nog enige tijd te willen bewaren.

Re: Opzeggen Account Bol.com

Geplaatst: 30 okt 2019 15:08
door StevieNL81
Touche. Sterker nog....

Ze moeten binnen een maand reageren, en als ze besluiten de gegevens te verwijderen moeten ze dat zo snel mogelijk doen. Een maand afkoeltermijn is in dat geval niet toegestaan.

Re: Opzeggen Account Bol.com

Geplaatst: 30 okt 2019 15:59
door StevieNL81
That said, kan TS altijd een "formeel" verzoek sturen zijn account te verwijderen... En ik kan me niet voorstellen dat bol hier dan niet aan tegemoet komt.

Ik vermoed dus dat TS met de OP verwijst naar de mogelijkheid binnen de accountomgeving met een klik het account te verwijderen. Ook bij bv FB kan je niet direct je account verwijderen, maar houden ze 'm nog 30 dagen sluimerend actief. Over de rechtmatigheid hiervan durf ik weinig te zeggen maar bij een direct verzoek beroepend op de AVG verwacht ik wel resultaat.

Re: Opzeggen Account Bol.com

Geplaatst: 30 okt 2019 16:08
door tttlocke
Dat er sprake is van 'een afkoeltermijn' staat niet vast. Die suggestie komt van TS en wordt door StevieNL81 van een term voorzien.
De informatie die Bol.com de klant geeft over de tijd die het vergt persoonsgegevens te verwijderen, kan nog steeds vallen binnen 'zo snel mogelijk'.
Daarnaast: om te bepalen of Bol.com zich aan de regels houdt, gaat het erom wat ze daadwerkelijk doen. Niet wat ze mogelijk zouden kunnen doen op basis van de eigen mededelingen.

Re: Opzeggen Account Bol.com

Geplaatst: 30 okt 2019 16:36
door Komkommertijd
Ik zou pas na 2 jaren opzeggen als de garantie van alle producten daar is verlopen.

Re: Opzeggen Account Bol.com

Geplaatst: 30 okt 2019 16:59
door Theotrucker
Garantie is natuurlijk niet aan een account maar aan een toestel, apparaat met rekening gekoppeld.

Re: Opzeggen Account Bol.com

Geplaatst: 30 okt 2019 17:09
door StevieNL81
Ik zou nou weer een leuke discussie kunnen beginnen over de term "zo snel mogelijk", waarbij we het gaan hebben over dat het technisch mogelijk is met 1 druk op de knop een account te verwijderen, en dat de accounteigenaar die knop zelf moet kunnen hebben.... En dus 30 dagen is mogelijk niet "zo snel mogelijk"... Maar het is voor mij beter om het echte antwoord op de vraag van TS "of dit mag" aan de experts over te laten :P (hiermee doe ik dus afstand van mijn eerdere stelling.. Welke was gebaseerd op mijn consumentenmening).

Re: Opzeggen Account Bol.com

Geplaatst: 30 okt 2019 17:25
door tttlocke
StevieNL81 schreef:
30 okt 2019 15:59
Ik vermoed dus dat TS met de OP verwijst naar de mogelijkheid binnen de accountomgeving met een klik het account te verwijderen.
Dat zou best kunnen, maar juist binnen die accountomgeving wordt nergens aangegeven dat het 30 dagen duurt 'om de gegevens te wissen'.

Re: Opzeggen Account Bol.com

Geplaatst: 30 okt 2019 18:50
door Arizonakid
Theotrucker schreef:
30 okt 2019 16:59
Garantie is natuurlijk niet aan een account maar aan een toestel, apparaat met rekening gekoppeld.
Kommer leeft in een fantasiewereld.......

Re: Opzeggen Account Bol.com

Geplaatst: 30 okt 2019 20:41
door renewouters
Maar wat is nu eigenlijk het probleem?

Re: Opzeggen Account Bol.com

Geplaatst: 31 okt 2019 06:09
door crazyme
renewouters schreef:
30 okt 2019 20:41
Maar wat is nu eigenlijk het probleem?
Ts zal wel 18+ speelgoed hebben besteld :D

Re: Opzeggen Account Bol.com

Geplaatst: 31 okt 2019 09:04
door Lady1234
Dan maakt u daar toch een screenprint van?

Re: Opzeggen Account Bol.com

Geplaatst: 31 okt 2019 09:41
door sylvesterb
Hypo63 schreef:
31 okt 2019 08:42
Ik heb mijn account bij Bol.com aangehouden maar doe niets meer bij bol.com. Het woord klantenservice hebben zij in ieder geval niet uitgevonden. Als ik mijn account ophef ben ik ook mijn bestelhistorie kwijt. Deze wil ik nog wel laten bestaan voor het geval er problemen ontstaan.
Ik heb Bol.com wel nadrukkelijk aangegeven dat ik geen mails meer wil ontvangen van Bol.com en dit anders bij ACM meldt als spam. Nu ze weten dat ik geen mails meer wens te ontvangen mogen ze ook niets meer sturen.
Dit kunt u gewoon zelf instellen in uw profiel, de ACM zal niets met uw klacht doen als bol.com kan aantonen dat het vinkje gewoon actief is in uw profiel. Daarbij voldoet bol.com aan de regelgeving door een link in hun e-mail te vermelden waarmee u zich simpel kunt afmelden. Laat u dit allemaal na dan zal de ACM echt bol.com niet gaan aanspraken omdat u een e-mail heeft gestuurd dat u niets meer wilt ontvangen.