Re: Pakketje met onbekende naam geweigerd
Geplaatst: 10 nov 2019 22:56
Edit: deze opmerking was al genoemd .
Als ik Thuiswinkel.org was zou ik deze tips ook geven. Daar heb ik dan immers belang bij.NeoDutchio schreef: ↑10 nov 2019 22:41....
Thuiswinkel.org geeft de volgende tips bij pakketjesfraude:
Laat zo snel mogelijk aan de webwinkel weten dat je adres is misbruikt. Negeer onbekende acceptgiro's niet. Neem direct contact op met de afzender. Stuur onbestelde goederen direct terug. Doe melding van poging tot oplichting bij de politie. Als de webwinkelier nog je steeds verplicht om te betalen, kun je ook het keurmerk van de betreffende webwinkel inschakelen.
Niets doen mag dan wel door de wet voorgeschreven zijn, maar is niet de slimste optie.
Goed zo. Ik denk dat iemand zou kunnen proberen de besteller/de geadresseerde voor de rechter te treffen, maar aangezien u dat niet bent......moederslink schreef: ↑10 nov 2019 22:54tttlocke, tja als ik niet betaal komt het mogelijk wél tot een rechtszaak
....
Ik hou er nu verder over op....
En dit is dan de slotsom ...klip en klaar.
In zijn algemeenheid lijkt mij het bovenstaande onjuist. Er kunnen natuurlijk altijd dingen anders lopen, maar volgens de procedure die DHL hanteert, staat op het kaartje een bezorgcode. Die is uniek, Het kaartje met unieke code koppelt (de bewoner van) het adres waar het is achtergelaten aan het (nog niet bezorgde) pakketje in kwestie.NeoDutchio schreef: ↑10 nov 2019 22:46Op het kaartje staat geen noodzakelijke informatie over het pakje. Enkel dat het bij de buren is afgeleverd, opnieuw aangeboden wordt of naar een afhaalpunt gebracht is. Met pen wordt de afzender er op gezet en heel soms het trackingsnummer. Ophalen bij DHL gaat op basis van naam. Enkel bij Wehkamp komt er een melding in beeld dat het legitimatiebewijs op dezelfde naam moet staan als de naam op het pakket. Verder wordt de naam en legitimatienummer van diegene die het pakket ophaalt bewaard als bewijs.
.DHL schreef: Wat gebeurt er als het pakket niet kan worden afgeleverd?
Als je niet thuis bent op het moment van bezorging en we het pakket ook niet bij je buren kunnen afgeven, dan bezorgen we je pakket de volgende dag bij een DHL ServicePoint dichtbij. We laten een kaart achter in je brievenbus. Met de code op deze kaart kun je via track en trace zien waar je pakket wordt bezorgd.
Je kunt er ook voor kiezen om je pakket opnieuw thuis of bij je buren te laten bezorgen. Je hebt dan de keuze uit verschillende data en tijdvakken overdag en in de avond. Wil je liever een ander DHL punt kiezen, ook dat is mogelijk. Je kunt je keuze tot 23:59 uur doorgeven.
De deurwaarder controleert het BRP voordat hij de dagvaarding bezorgt. Op dat moment is duidelijk dat de geadresseerde daar niet woont.moederslink schreef: ↑10 nov 2019 22:54tttlocke, tja als ik niet betaal komt het mogelijk wél tot een rechtszaak en dan kan ik de rechter dat pakje laten zien.
Maar dit is een geval waarin de ontvanger (en niet geadresseerde) juist wel contact had opgenomen met de verzender, te weten H&M.Bob Schurkjens schreef: ↑11 nov 2019 03:59Interessant om te lezen hoe ondernemer H&M het probleem volledig afschuift op het slachtoffer. Gelukkig is hij mondig genoeg om niet over zich heen te laten lopen:
https://radar.avrotros.nl/uitzendingen/ ... fgeleverd/
Zoals u weet ben ik een DHL afhaalpunt geweest. Het jaartje laat zien waar het pakketje afgeleverd is, maar de codes op dat kaartje staan niet op de doos. De enige controle op de doos is de naam, de barcode wordt gescand en het systeem laat de gegevens zien. De afhaalkaartjes zijn hier ongelezen in de papiervak beland omdat je er niets mee kan.tttlocke schreef: ↑11 nov 2019 00:00In zijn algemeenheid lijkt mij het bovenstaande onjuist. Er kunnen natuurlijk altijd dingen anders lopen, maar volgens de procedure die DHL hanteert, staat op het kaartje een bezorgcode. Die is uniek, Het kaartje met unieke code koppelt (de bewoner van) het adres waar het is achtergelaten aan het (nog niet bezorgde) pakketje in kwestie..DHL schreef: Wat gebeurt er als het pakket niet kan worden afgeleverd?
Als je niet thuis bent op het moment van bezorging en we het pakket ook niet bij je buren kunnen afgeven, dan bezorgen we je pakket de volgende dag bij een DHL ServicePoint dichtbij. We laten een kaart achter in je brievenbus. Met de code op deze kaart kun je via track en trace zien waar je pakket wordt bezorgd.
Je kunt er ook voor kiezen om je pakket opnieuw thuis of bij je buren te laten bezorgen. Je hebt dan de keuze uit verschillende data en tijdvakken overdag en in de avond. Wil je liever een ander DHL punt kiezen, ook dat is mogelijk. Je kunt je keuze tot 23:59 uur doorgeven.
Als je dit blok tekst nou nog eens zorgvuldig doorleest, dan zul je zien dat het NIET accepteren van het pakket de snelste en makkelijkste oplossing was geweest voor iedereen. Dan wordt je adres immers niet misbruikt, en hoef je immers niet eens de onbestelde goederen terug te sturen. En als je die onbekende acceptgiro's niet wilt negeren, stuur je ze gewoon retour afzender.NeoDutchio schreef: ↑10 nov 2019 22:41Thuiswinkel.org geeft de volgende tips bij pakketjesfraude:
Laat zo snel mogelijk aan de webwinkel weten dat je adres is misbruikt. Negeer onbekende acceptgiro's niet. Neem direct contact op met de afzender. Stuur onbestelde goederen direct terug. Doe melding van poging tot oplichting bij de politie. Als de webwinkelier nog je steeds verplicht om te betalen, kun je ook het keurmerk van de betreffende webwinkel inschakelen.
Niets doen mag dan wel door de wet voorgeschreven zijn, maar is niet de slimste optie.
Hetgeen bevestigd dat het niet accepteren van het pakket een hoop ellende kan voorkomen...Lowieze schreef: ↑11 nov 2019 07:34Maar dit is een geval waarin de ontvanger (en niet geadresseerde) juist wel contact had opgenomen met de verzender, te weten H&M.Bob Schurkjens schreef: ↑11 nov 2019 03:59Interessant om te lezen hoe ondernemer H&M het probleem volledig afschuift op het slachtoffer. Gelukkig is hij mondig genoeg om niet over zich heen te laten lopen:
https://radar.avrotros.nl/uitzendingen/ ... fgeleverd/
Dat heeft de TS van dit topic dus niet gedaan, vandaar zijn vraag hier.
Het probleem van TS was natuurlijk dat zijn buurman het pakketje al had aangenomen en om dan te zeggen: kijk maar wat je ermee doet, ik neem het niet aan......Moneyman schreef: ↑11 nov 2019 08:35
Als je dit blok tekst nou nog eens zorgvuldig doorleest, dan zul je zien dat het NIET accepteren van het pakket de snelste en makkelijkste oplossing was geweest voor iedereen. Dan wordt je adres immers niet misbruikt, en hoef je immers niet eens de onbestelde goederen terug te sturen. En als je die onbekende acceptgiro's niet wilt negeren, stuur je ze gewoon retour afzender.
Waarom? Die buurman heeft ervoor gekozen om het aan te nemen, niet TS. Niemand is verplicht het door een ander veroorzaakte probleem op te lossen. Het kan, het mag, maar het hoeft niet. Bovendien draait de topicvraag uberhaupt niet om deze vraag.Lowieze schreef: ↑11 nov 2019 08:59Het probleem van TS was natuurlijk dat zijn buurman het pakketje al had aangenomen en om dan te zeggen: kijk maar wat je ermee doet, ik neem het niet aan......
Los dan dat probleem op door het pakketje van je buurman aan te nemen en zelf te kijken wat je ermee doet.
Ja, want het is als aannemende buurman wél fatsoenlijk om je niet-aannemende buurman met een probleem op te zadelen... Het fatsoensargument is gewoon geen steekhoudend argument, omdat je die vanuit de verschillende standpunten kunt beargumenteren. Maar objectief bekeken heeft de buurman die het pakket heeft aangenomen, er in ieder geval nog zelf voor gekozen om een probleem te hebben. De buurman die het niet heeft aangenomen, zou ermee opgezadeld worden dankzij de keuze van een ander.
De buurman die het heeft aangenomen, heeft in ieder geval het probleem ter plekke tussen de twee buren veroorzaakt.
Dat is niet "misschien de vraag", dat is een feit.
Logisch. Als er een offtopic statement wordt gemaakt, zul je ook het tegenovergestelde statement zien.
Ook H&M zegt letterlijk in dat artikel:Moneyman schreef: ↑11 nov 2019 08:35..
De suggesties van Thuiswinkel zijn qua strekking feitelijk precies wat ik de hele tijd al schrijf...Hetgeen bevestigd dat het niet accepteren van het pakket een hoop ellende kan voorkomen...Lowieze schreef: ↑11 nov 2019 07:34Bob Schurkjens schreef: ↑11 nov 2019 03:59Interessant om te lezen hoe ondernemer H&M het probleem volledig afschuift op het slachtoffer. Gelukkig is hij mondig genoeg om niet over zich heen te laten lopen:
https://radar.avrotros.nl/uitzendingen/ ... fgeleverd/
Radar laat dat overigens volgen door de onjuiste mededeling dat dat hier niet kon 'aangezien de pakketten bij zijn buren zijn afgegeven'.Ons dringende advies is uiteraard om nooit een pakket aan te nemen waarvan de naam van de geadresseerde niet klopt met het afleveradres
Dat wist ik niet. Maar geweest is geweest. Mijn bijdrage is gebaseerd op de actuele werkwijze van DHL zoals op dit moment op haar website gepubliceerd wordt en niet op de werkwijze van één enkel DHL afhaalpunt in het verleden (waarvan nota bene niet vaststaat dat het conform DHL procedure handelt).
Het kaartje is belangrijk. Essentieel in de procedure zelfs. U kunt het alleen in de papierbak gooien, als het u overhandigt is.NeoDutchio schreef: ↑11 nov 2019 08:05.... De afhaalkaartjes zijn hier ongelezen in de papiervak beland omdat je er niets mee kan.