Pagina 1 van 7
Misleidende informatie retourzending bol.com
Geplaatst: 06 nov 2019 00:31
door Steefje.B
Een paar dagen geleden heb ik een föhn besteld bij Beauty4u via bol.com, die na uitproberen, verreweg van kwaliteit leverde. Dan maar retour sturen, want ik ga niet met een föhn blijven zitten waar ik niks aan heb.
Blijkt mijn retour geweigerd te zijn omdat er in de retour voorwaarden zou staan dat een föhn door “hygiënische redenen” niet kan worden geretourneerd bij het bedrijf.
Er staat alleen wel doodleuk bij het artikel dat je 30 dagen bedenktijd hebt en gratis retour kan sturen. Ik ben dan ook vooraf op geen enkele wijze geïnformeerd dat er überhaupt voorwaarden waren op het retourneren van de föhn. Als ik dat had geweten had ik het nooit besteld!
Bol.com schuift het af met de koopovereenkomst die zij hebben met het bedrijf en de partner hierin zelf mag bepalen wanneer zij een retour afwijzen en bol.com mij daarin verder niet kan helpen.
Ik vind het echt schandalig.
Kunnen ze dit maken?
Volgens mij heb je als consument het recht om zonder opgaaf van reden het product binnen 14 dagen te retourneren.
Re: Misleidende informatie retourzending bol.com
Geplaatst: 06 nov 2019 09:48
door alfatrion
Nee, dit kunnen ze niet maken. Hoewel er op het herroepingsrecht wel uitzonderingen zijn, is een föhn niet een product dat om wille van de hygiëne niet geretourneerd zou mogen worden. Bij producten die om wille van de hygiëne niet geretourneerd mogen worden kun je denken aan tandenborstel en scheermesjes. Dergelijke producten moeten wel verzegeld worden aangeboden en je kan de koop herroepen tenzij je de verzegeling hebt verbroken. Hier moet de verkoper ook op wijzen voor je de koop sluit (bijvoorbeeld via de algemene voorwaarden). Je kan verwijzen naar de uitspraken over matrassen en de WC-bril. De rechter gaf over de matrassen aan dat hierop door verschillende mensen werd geslapen in hotels en over de WC-bril dat deze schoongemaakt kon worden. De conclusie in beide gevallen is dat op deze producten het een herroepingsrecht van kracht is.
Bol.com geeft hier overigens aan dat u geen overeenkomst met hen heeft maar met de partner.
Re: Misleidende informatie retourzending bol.com
Geplaatst: 06 nov 2019 10:15
door alfatrion
Re: Misleidende informatie retourzending bol.com
Geplaatst: 06 nov 2019 10:25
door Lady1234
Dit staat bij de voorwaarden:
Voorwaarden
De volgende artikelen kunnen niet geretourneerd worden:
Hygiene producten: -Make-up -Tandenborstels -Fitniss aparaten waar contact met de huid is - Fohns
Met die föhn kunt u stylen, dus er zit een borstel of kam bij. Zou u een gebruikte kam kopen?
Maar u was wel van te voren geïnformeerd, als u tenminste de voorwaarden had gelezen.
Re: Misleidende informatie retourzending bol.com
Geplaatst: 06 nov 2019 10:39
door alfatrion
Je gaat er nu naar opzoek Lady. Dat er in de voorwaarden iets stat betekent niet dat er geen sprake kan zijn van misleiding. Het gaat er om of je op basis van de tekst bij het product de verwachting mag hebben dat je deze kan herroepen.
Overigens zijn die voorwaarden in strijd met de wet.
Re: Misleidende informatie retourzending bol.com
Geplaatst: 06 nov 2019 10:46
door Lady1234
Ik ga er niet “naar op zoek” . Ik klik de naam van de verkoper aan. En daar staat: Meer info....o.a. Retourvoorwaarden.
Re: Misleidende informatie retourzending bol.com
Geplaatst: 06 nov 2019 11:15
door Kolibrie
De vraag is of de föhn in een verzegelde verpakking zat.
Bij het ontbreken van zo’n verzegelde verpakking mag het product retour ook al is het een hygiënisch product.
https://ictrecht.nl/juridisch-advies/recht-van-retour/
Re: Misleidende informatie retourzending bol.com
Geplaatst: 06 nov 2019 11:23
door moederslink
Steefje.B schreef: ↑06 nov 2019 00:31
(....)
die na uitproberen
, verreweg van kwaliteit leverde. (...)
De föhn is dus sowieso uitgeprobeerd .
In de voorwaarden staat het klip en klaar dat een (gebruikte) föhn niet geretourneerd mag worden.
Re: Misleidende informatie retourzending bol.com
Geplaatst: 06 nov 2019 11:31
door alfatrion
- In de wet staat dat van het wettelijk herroepingsrecht niet van kan worden afgeweken in het nadeel van de consument.
- Een föhn valt niet onder de categorie van producten die om willen de hychiëne niet teruggezonden kunnen worden.
Re: Misleidende informatie retourzending bol.com
Geplaatst: 06 nov 2019 11:36
door moederslink
Een normale " droogblaas " föhn valt daar misschien niet onder, echter een föhn met hulpstukken die in en door de haren zijn gegaan wél .
Ik vind dat onhygiënisch en ik wil zelf ook geen föhn met nog haren van een ander er in.
Re: Misleidende informatie retourzending bol.com
Geplaatst: 06 nov 2019 12:08
door alfatrion
Is er een verhoogd risico op aantasting van je gezondheid op het moment dat je een föhn gebruikt die in aanraking is geweest met haar van een ander?
Re: Misleidende informatie retourzending bol.com
Geplaatst: 06 nov 2019 12:16
door Revoked
Helaas, het kost ook mij moeite, maar Alfa heeft hier gelijk.
Voor de TS echter zal het het "gelijk krijgen" nogal wat kopzorgen geven.
Re: Misleidende informatie retourzending bol.com
Geplaatst: 06 nov 2019 12:19
door moederslink
Wel of geen gezondheidsproblemen , je koopt toch geen föhn met nog haren van een ander er in ? Ik niet in ieder geval.
Bij de kapper weet je dit en accepteer je dit , maar als ik een föhn nieuw koop wil ik deze zónder haren van een ander in.
TS moet dan maar proberen om het te retourneren.
Als zij de wet aan haar kant heeft lukt het misschien.
We hebben eerder dit soort issues gehad op het forum.
Ik heb er verder geen zin in om nu weer 5 pagina.s vol te schrijven .
Re: Misleidende informatie retourzending bol.com
Geplaatst: 06 nov 2019 12:25
door alfatrion
Die haren zijn te verwijderen.
Re: Misleidende informatie retourzending bol.com
Geplaatst: 06 nov 2019 12:31
door moederslink
Ja hoor , uit een haarborstel ook en uit een scheerapparaat ook .

Re: Misleidende informatie retourzending bol.com
Geplaatst: 06 nov 2019 12:55
door alfatrion
Nee, er bestaat geen regel die de verkoper verplicht om aan te gegeven dat het om een geretourneerd product gaat. Het aantal winkeliers dat dit doet stijgt wel. Deze winkeliers geven dan korting. Zo heb ik laatst een toetsenbord gekocht dat geretourneerd was en kreeg daarvoor wat korting.
Er bestaat wel een regel die de verkoper het recht geeft om waardevermindering in rekening te brengen bij de oud koper, mits het product echt is gebruikt d.w.z. verder is gegaan dan testen.
Re: Misleidende informatie retourzending bol.com
Geplaatst: 06 nov 2019 13:39
door alfatrion
Matrassen zijn nu net geen hygiënische artikelen.

Het gaat hier gewoon om een marktvraag.
In het algemeen geldt wel dat de verkoper geen onjuiste, onduidelijk of dubbelzinnige informatie mag geven waardoor de consument een besluit neemt over een transactie die hij ander niet genomen had. En ook mag de verkoper geen essentiële informatie verzwijgen. Ik denk alleen niet dat het dan om dit soort informatie gaat.
Re: Misleidende informatie retourzending bol.com
Geplaatst: 06 nov 2019 13:46
door Lady1234
Dus al die matrassen waar, zeg 100 dagen, op proef geslapen is, mogen als nieuw verkocht worden?
Re: Misleidende informatie retourzending bol.com
Geplaatst: 06 nov 2019 13:51
door Klaas Jan
Lady1234 schreef: ↑06 nov 2019 10:25
Met die föhn kunt u stylen, dus er zit een borstel of kam bij. Zou u een gebruikte kam kopen?
Het draait hier niet om het geweten van @Steefje.B
Dit is de kern:
-@ Steefje.B is ontevreden over een product en stuurt het terug
-Wat de leverancier er vervolgens mee doet (retour producent, afvoeren, als 2e kansje aanbieden?) is een zaak van de leverancier en
daar heeft @Steefje.B helemaal niets mee te maken. Dat ligt volledig bij de leverancier.
Re: Misleidende informatie retourzending bol.com
Geplaatst: 06 nov 2019 13:53
door Lady1234
Het geweten? Volgens mij het gezond verstand.