LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Webwinkel rekent retourkosten maar meldt dit niet op de site
Webwinkel rekent retourkosten maar meldt dit niet op de site
Dag,
Mag een webwinkel zomaar, zonder dat het ergens vermeld staat op de site, retourkosten berekenen?
Ik krijg rekeningen die €2,99 duurder zijn omdat er retourkosten berekend is voor de producten die ik terug gestuurd heb.
Ik vroeg me af of dat zomaar mag...
Ik hoor het graag
Groeten Evelien
Mag een webwinkel zomaar, zonder dat het ergens vermeld staat op de site, retourkosten berekenen?
Ik krijg rekeningen die €2,99 duurder zijn omdat er retourkosten berekend is voor de producten die ik terug gestuurd heb.
Ik vroeg me af of dat zomaar mag...
Ik hoor het graag
Groeten Evelien
Laatst gewijzigd door Radar op 21 nov 2019 14:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Titel aangepast zodat deze beter bij de inhoud van het openingsbericht aansluit
Reden: Titel aangepast zodat deze beter bij de inhoud van het openingsbericht aansluit
Re: Webwinkel rekent retourkosten maar meldt dit niet op de site
Waarom zou dat gratis moeten zijn?
Re: Webwinkel rekent retourkosten maar meldt dit niet op de site
De retourkosten mogen enkel de kosten van verzending retour betreffen. Als u gebruik maakt van een label dan mag daar een redelijke vergoeding voor gevraagd worden. Een bedrag dat de werkelijke kosten overstijgt is onredelijk.
Re: Webwinkel rekent retourkosten maar meldt dit niet op de site
Welke webwinkel?
Re: Webwinkel rekent retourkosten maar meldt dit niet op de site
Net als @Aygulf zou ik willen weten om welke webwinkel het gaat. Want de keren dat ik lees dat iets niet op de site staat, terwijl het er wel op staat, zijn niet op 2 handen te tellen.
-
- Berichten: 5921
- Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
- Locatie: Nederbelg!
Re: Webwinkel rekent retourkosten maar meldt dit niet op de site
Vele kleding winkels kregen zoveel terug dat ze wel er iets aan moeten doen.
Graag welke webshop en wij kunnen dan ook beter antwoorden.
Verstoppen in algemene vaak moeilijk leesbare voorwaarden mag wel helaas.
Graag welke webshop en wij kunnen dan ook beter antwoorden.
Verstoppen in algemene vaak moeilijk leesbare voorwaarden mag wel helaas.
Re: Webwinkel rekent retourkosten maar meldt dit niet op de site
Het gaat om de webshop www.jayno.nl.
Ze geven aan dat je kosteloos terug kunt sturen met een label dat je via de site kunt downloaden of met een antwoordnummer. Bij een PostNL punt hoef je dus niks te betalen.
Vervolgens worden er op je rekening wel administratiekosten voor de retour berekend.
Als ik het verkeerd (of niet goed) gelezen heb, vind ik het geen probleem dat ik administratiekosten moet betalen. Echter heb ik daar al vaker besteld en is dit de eerste keer dat hier kosten voor berekend worden en kan ik het nergens terug vinden.
Ik heb contact opgenomen en ze geven aan dat voor 4nov je €2,99 moet betalen voor sale-retouren en na 4nov 3,99 (ook voor niet-sale retouren).
Dit bericht ontving ik:
Geachte Evelien,
Dit kunt u inderdaad niet meer terug vinden bij ons op de site. Vanaf 4 november wordt er altijd € 3,99 retourkosten berekend en dan wanneer uw order onder de € 29,- komt wordt er ook nog € 2,99 verzendkosten berekend. Uw order valt nog onder de oude voorwaarden. Daar wordt er wanneer er sale artikelen retour gezonden worden € 2,99 retourkosten berekend en onder de € 29,- nog eens € 2,99 verzendkosten berekend.
Met vriendelijke groet,
Ik hoor graag van jullie.
Evelien
Ze geven aan dat je kosteloos terug kunt sturen met een label dat je via de site kunt downloaden of met een antwoordnummer. Bij een PostNL punt hoef je dus niks te betalen.
Vervolgens worden er op je rekening wel administratiekosten voor de retour berekend.
Als ik het verkeerd (of niet goed) gelezen heb, vind ik het geen probleem dat ik administratiekosten moet betalen. Echter heb ik daar al vaker besteld en is dit de eerste keer dat hier kosten voor berekend worden en kan ik het nergens terug vinden.
Ik heb contact opgenomen en ze geven aan dat voor 4nov je €2,99 moet betalen voor sale-retouren en na 4nov 3,99 (ook voor niet-sale retouren).
Dit bericht ontving ik:
Geachte Evelien,
Dit kunt u inderdaad niet meer terug vinden bij ons op de site. Vanaf 4 november wordt er altijd € 3,99 retourkosten berekend en dan wanneer uw order onder de € 29,- komt wordt er ook nog € 2,99 verzendkosten berekend. Uw order valt nog onder de oude voorwaarden. Daar wordt er wanneer er sale artikelen retour gezonden worden € 2,99 retourkosten berekend en onder de € 29,- nog eens € 2,99 verzendkosten berekend.
Met vriendelijke groet,
Ik hoor graag van jullie.
Evelien
Komkommertijd
vindt dit leuk
Re: Webwinkel rekent retourkosten maar meldt dit niet op de site
Die zijn dan een klant kwijt, neem ik aan.
Re: Webwinkel rekent retourkosten maar meldt dit niet op de site
Als je hiermee naar de rechtbank gaat dan win je.
Henk Toeter
vindt dit leuk
Re: Webwinkel rekent retourkosten maar meldt dit niet op de site
Retourkosten staan wel vermeld op de site: "Een deel van de retourkosten zijn voor rekening van de klant. Maakt u gebruik van bovenstaande optie dan brengen wij €3,99 retourkosten in mindering op het retourbedrag". https://www.jayno.nl/service/shipping-returns/
Steeds meer webshops gaan trouwens retourkosten in rekening brengen, omdat het hoge aantal retouren de pan uit rijst. Ik vind het een goede maatregel.
Steeds meer webshops gaan trouwens retourkosten in rekening brengen, omdat het hoge aantal retouren de pan uit rijst. Ik vind het een goede maatregel.
moederslink
en Komkommertijd
vinden dit leuk
Re: Webwinkel rekent retourkosten maar meldt dit niet op de site
De vraag is, ging TS ervan uit dat het retourneren gratis was omdat het altijd gratis was, of stond ten tijde van de bestelling nog op de website dat het gratis was?
Het is natuurlijk heel goed mogelijk dat de nieuwe voorwaarden al op de website stonden en de TS alleen maar aannam dat het gratis was vanwege de eerdere ervaringen.
Het is natuurlijk heel goed mogelijk dat de nieuwe voorwaarden al op de website stonden en de TS alleen maar aannam dat het gratis was vanwege de eerdere ervaringen.
Re: Webwinkel rekent retourkosten maar meldt dit niet op de site
TS heeft een verklaring van de verkoper dat het niet op de website stond toen zij kijkt. Ik vind het opmerkelijk dat mensen uitgaan van wat zij nu aantreffen en er daarbij kennelijk geen rekening mee houden dat een website vluchtig is.
Re: Webwinkel rekent retourkosten maar meldt dit niet op de site
Ik weet niet of mensen uitgaan van wat ze nu op de website zien (nota bene in de wetenschap dat de regels per 4 november gewijzigd zijn), maar als ik gewoon uitga van de verklaring van de verkoper die TS hier quootte, maak ik daar niet uit op dat 'het niet op de website stond toen TS ernaar keek'.
Volgens mij zegt de verkoper slechts (op een tijdstip ergens na 4 november): 'de informatie die u zag toen u uw aankoop deed, staat er inderdaad nu niet meer op' (want nu gelden er andere regels).
Met het rekenen van kosten bij het retourneren kan, zeker als die kosten 'retourkosten' worden genoemd, volgens mij wel het nodige mis zijn. Als het gaat om retourneren in het kader van het gebruik maken van het herroepingsrecht tenminste.
Als bedrijf zou ik die kosten nooit 'retourkosten' noemen.
Re: Webwinkel rekent retourkosten maar meldt dit niet op de site
In 2016 stond er al dat de kosten retour voor de klant zijn. Er staat genoeg dat niet in orde is, zoals niet aansprakelijkheid voor schade tijdens verzending, als nog verzendkosten in rekening brengen, weigeren van herroeping...
https://web.archive.org/web/20161023211 ... g-returns/
https://web.archive.org/web/20161023211 ... g-returns/
Re: Webwinkel rekent retourkosten maar meldt dit niet op de site
alfatrion,
Je laat zien dat ergens in 2016 het bedrijf regels hanteerde die niet in orde waren, maar wat heeft dat te maken met de regels die golden toen TS haar aankoop recentelijk, in 2019, deed?
Een website is 'vluchtig' zei je zo juist zelf (en je sprak je verbazing uit dat mensen daar geen rekening mee hielden). Dus wat is precies je punt?
Ik reageerde op jouw bewering (die volgens mij niet klopt) dat 'TS een verklaring van de verkoper heeft dat het niet op de website stond toen zij kijkt/keek.'
Blijf je bij die stellingname, of kom je daar nu op terug?
Je laat zien dat ergens in 2016 het bedrijf regels hanteerde die niet in orde waren, maar wat heeft dat te maken met de regels die golden toen TS haar aankoop recentelijk, in 2019, deed?
Een website is 'vluchtig' zei je zo juist zelf (en je sprak je verbazing uit dat mensen daar geen rekening mee hielden). Dus wat is precies je punt?
Ik reageerde op jouw bewering (die volgens mij niet klopt) dat 'TS een verklaring van de verkoper heeft dat het niet op de website stond toen zij kijkt/keek.'
Blijf je bij die stellingname, of kom je daar nu op terug?
Re: Webwinkel rekent retourkosten maar meldt dit niet op de site
Ik kan helaas niet dichterbij komen.
Re: Webwinkel rekent retourkosten maar meldt dit niet op de site
Bedankt voor alle reacties en betrokkenheid. Ik zie dat de meningen verdeeld zijn omdat de informatie op de site nu en de mail niet overeenkomen. Heb ik een poot om op te staan als ik zeg dat ik de kosten niet ga betalen of trek ik aan het kortste eind?