LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] 'Administratieve' verlenging rijbewijs 75+ CBR

Andere onderwerpen over auto en vervoer
sonnyboy
Berichten: 6
Lid geworden op: 30 aug 2016 17:47

'Administratieve' verlenging rijbewijs 75+ CBR

Ongelezen bericht door sonnyboy »

Ik ben al vanaf maart '19 bezig om mijn rijbewijs te laten verlengen. Rapportage van cardioloog en keuringsarts zijn ca. mei '19 in bezit van CBR. Door beide artsen ben ik geschikt bevonden om te rijden.
De wachttijden zouden kunnen oplopen tot hooguit 9 weken, later werd dat veranderd in 16 weken en nog later tot 21 weken. Dat is nu bij mij het geval. Mijn oude rijbewijs verloopt op 4-1-2020.
Nu krijg ik bericht dat per 1 december mijn rijbewijs administratief verlengd gaat worden. Dat betekent dat ik niet in het buitenland mag rijden en dat mijn rijbewijs geen geldig legitimatiebewijs meer is.
Ik ben Italiaan (woon al 56 jaar in Nederland) en wil heel graag mijn familie voor het laatst opzoeken. Dat kan dus niet met de auto. Ik ben niet in staat om met openbaar vervoer te reizen.
Ook gebruikte ik mijn rijbewijs als legitimatiebewijs. Nu moet ik via de Ambassade een duur Italiaans paspoort aanschaffen. Op wie kan ik deze kosten verhalen?
Iemand een idee?

Lady1234
Berichten: 27209
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: 'Administratieve' verlenging rijbewijs 75+ CBR

Ongelezen bericht door Lady1234 »

U kunt dus nog tot 4-2-20 naar het buitenland met uw rijbewijs. En hebt u dan geen identiteitsbewijs? Want een rijbewijs is sowieso geen geldig identiteitsbewijs om naar het buitenland te kunnen reizen.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: 'Administratieve' verlenging rijbewijs 75+ CBR

Ongelezen bericht door berndv »

respect dat u het nog aandurft om "even" met de auto op en neer naar Italie te willen reizen als 75+er. Maar goed, zelf rijden is op dit moment dan geen directe optie, dan zou in mijn ogen ook alleen openbaar vervoer overblijven, vliegtuig en eventueel daarna over de weg verder.

Geen idee of de kosten voor een paspoort via de ambassade gedekt worden.

sonnyboy
Berichten: 6
Lid geworden op: 30 aug 2016 17:47

Re: 'Administratieve' verlenging rijbewijs 75+ CBR

Ongelezen bericht door sonnyboy »

In de winter reizen naar Italië met de auto is geen optie helaas.
Van 'even' met de auto op en neer reizen is uiteraard geen sprake, dat wordt met de nodige overnachtingen. Wegens vliegangst is de auto het enige aangewezen vervoermiddel voor mij. Wegens ziekte is reizen per openbaar vervoer niet haalbaar. En inderdaad, je moet wat indien je je familie nog eenmaal wil zien.
Dit is nu helaas niet mogelijk vanwege het CBR. Ik ben al 8 maanden geleden begonnen met de verlenging aan te vragen, dus het is buiten mijn schuld om.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: 'Administratieve' verlenging rijbewijs 75+ CBR

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Jou paspoort of ID kaart, je mag in buitenland niet op een rijbewijs reizen.... dus die kosten had je al eerder moeten maken.
Als je rijbewijs wel op tijd klaar was, had je nog steeds niet het land uit gemogen.

De legitimatie van rijbewijs geld hier in NL maar niet elders!

Verder heb ik nog oude collega's die nu weer naast Milaan gingen wonen, die klagen juist of dat daar alles fout gaat en ze twijfelen om terug te komen naar het minder slechte Nederland!
De rijbewijzen gaan daar beter maar de rest....overal is wel eens wat, en als zij terug willen...
toch een teken dat daar ook veel fout gaat.

sonnyboy
Berichten: 6
Lid geworden op: 30 aug 2016 17:47

Re: 'Administratieve' verlenging rijbewijs 75+ CBR

Ongelezen bericht door sonnyboy »

Oké, bedankt.

In Italië gaat inderdaad ook veel fout, dat weet ik.
Maar de chaos bij het CBR is wel tenenkrommend hier.

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: 'Administratieve' verlenging rijbewijs 75+ CBR

Ongelezen bericht door Theotrucker »

In Nederland kun je bij de gemeente geen Italiaans paspoort aanvragen. Dus toch naar het consulaat.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: 'Administratieve' verlenging rijbewijs 75+ CBR

Ongelezen bericht door berndv »

snuffel1 schreef:
25 nov 2019 15:53
Voor het reizen naar een EU land is een ID kaart of paspoort benodigd die u bij de gemeente aan kunt vragen.
Ik mag er toch van uit gaan dat ts dit deel gewoon op orde heeft. Het probleem zit hem in het rijbewijs, de administratieve verlenging houdt in dat hier in Nederland er bij controle geen probleem is omdat de politie in de digitale systemen kunnen kijken of het rijbewijs wel of niet geldig is. In het buitenland hebben ze niet de mogelijkheid om hier in de computer te kijken of het rijbewijs wel of niet geldig is. Dus dan moet je dat pasje hebben waar een einddatum op staat.

angel1978
Berichten: 11017
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: 'Administratieve' verlenging rijbewijs 75+ CBR

Ongelezen bericht door angel1978 »

berndv schreef:
25 nov 2019 16:20
snuffel1 schreef:
25 nov 2019 15:53
Voor het reizen naar een EU land is een ID kaart of paspoort benodigd die u bij de gemeente aan kunt vragen.
Ik mag er toch van uit gaan dat ts dit deel gewoon op orde heeft. Het probleem zit hem in het rijbewijs, de administratieve verlenging houdt in dat hier in Nederland er bij controle geen probleem is omdat de politie in de digitale systemen kunnen kijken of het rijbewijs wel of niet geldig is. In het buitenland hebben ze niet de mogelijkheid om hier in de computer te kijken of het rijbewijs wel of niet geldig is. Dus dan moet je dat pasje hebben waar een einddatum op staat.
gezien deze zin:
Ook gebruikte ik mijn rijbewijs als legitimatiebewijs. Nu moet ik via de Ambassade een duur Italiaans paspoort aanschaffen.
Zou ik er niet zomaar vanuit gaan dat TS dit op orde heeft.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: 'Administratieve' verlenging rijbewijs 75+ CBR

Ongelezen bericht door berndv »

:? Daar heb je wel een punt inderdaad. :oops:

Lady1234
Berichten: 27209
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: 'Administratieve' verlenging rijbewijs 75+ CBR

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Dat valt het CBR dus niet kwalijk te nemen.

sonnyboy
Berichten: 6
Lid geworden op: 30 aug 2016 17:47

Re: 'Administratieve' verlenging rijbewijs 75+ CBR

Ongelezen bericht door sonnyboy »

Geen idee wie of wat TS is?
Een paspoort moet inderdaad bij de Ambassade in Den Haag worden aangevraagd, vroeger kon dit bij het Consulaat in Amsterdam. Dichterbij voor mij en laagdrempeliger. Maar dat is inderdaad mijn zorg.
Punt is en blijft dat het CBR mij - en heel veel anderen - onnodig lang laat wachten. Ze hoeven mij niet te keuren, ik ben al gekeurd en heb daar voor betaald. Ze hoeven alleen maar de beslissing over te nemen.

angel1978
Berichten: 11017
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: 'Administratieve' verlenging rijbewijs 75+ CBR

Ongelezen bericht door angel1978 »

sonnyboy schreef:
25 nov 2019 16:47
Geen idee wie of wat TS is?
Een paspoort moet inderdaad bij de Ambassade in Den Haag worden aangevraagd, vroeger kon dit bij het Consulaat in Amsterdam. Dichterbij voor mij en laagdrempeliger. Maar dat is inderdaad mijn zorg.
Punt is en blijft dat het CBR mij - en heel veel anderen - onnodig lang laat wachten. Ze hoeven mij niet te keuren, ik ben al gekeurd en heb daar voor betaald. Ze hoeven alleen maar de beslissing over te nemen.
TS ben jij ( TopicStarter ).
Dat CBR dit niet op orde heeft is idd. het geval, maar dat hebben ze voorlopig opgelost met die administratieve verlenging, dus dat 'probleem' is er voorlopig niet. Dan blijft nog het probleem staan van de identificatie, maar dat had je sowieso niet op orde en dat is alleen jezelf te verwijten. Dat had al veel eerder geregeld moeten worden en met alleen een rijbewijs naar het buitenland reizen was sowieso niet toegestaan.

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: 'Administratieve' verlenging rijbewijs 75+ CBR

Ongelezen bericht door tttlocke »

berndv schreef:
25 nov 2019 16:20
snuffel1 schreef:
25 nov 2019 15:53
Voor het reizen naar een EU land is een ID kaart of paspoort benodigd die u bij de gemeente aan kunt vragen.
Ik mag er toch van uit gaan dat ts dit deel gewoon op orde heeft.
TS geeft zelf aan dat hij dit niet op orde heeft. Zonder niet-verlopen rijbewijs moet hij naar eigen zeggen een paspoort aanschaffen om aan de identificatieplicht te voldoen. Daaruit valt af te leiden dat TS op dit moment niet beschikt over een geldig reisdocument. Een geldig reisdocument, dat sowieso nodig is om naar Italië te kunnen reizen, ongeacht de wijze van vervoer.
Voor iemand die, daadwerkelijk, op reis gaat is het niet juist te stellen dat vanwege de identificatieplicht men met extra kosten wordt geconfronteerd als een rijbewijs niet tijdig verlengd kan worden.
berndv schreef:
25 nov 2019 16:20
Het probleem zit hem in het rijbewijs, de administratieve verlenging houdt in dat hier in Nederland er bij controle geen probleem is omdat de politie in de digitale systemen kunnen kijken of het rijbewijs wel of niet geldig is. In het buitenland hebben ze niet de mogelijkheid om hier in de computer te kijken of het rijbewijs wel of niet geldig is. Dus dan moet je dat pasje hebben waar een einddatum op staat.
Er zijn dus risico's als je met je administratief verlengde rijbewijs in het buitenland rijdt. Dat betekent echter niet dat je met een ongeldig rijbewijs onderweg bent.
Iemand (TS?) zal zelf moeten inschatten hoe groot voor hem die risico's zijn, en of hij bereid is ze te nemen.
Laatst gewijzigd door tttlocke op 25 nov 2019 17:28, 2 keer totaal gewijzigd.

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: 'Administratieve' verlenging rijbewijs 75+ CBR

Ongelezen bericht door tttlocke »

Men schrijft wel 'TS', maar bedoelt eigenlijk 'SB'.
Toch?

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: 'Administratieve' verlenging rijbewijs 75+ CBR

Ongelezen bericht door tttlocke »

angel1978 schreef:
25 nov 2019 16:50
Dan blijft nog het probleem staan van de identificatie, maar dat had je sowieso niet op orde en dat is alleen jezelf te verwijten.
Dat had TS wel op orde!

sonnyboy
Berichten: 6
Lid geworden op: 30 aug 2016 17:47

Re: 'Administratieve' verlenging rijbewijs 75+ CBR

Ongelezen bericht door sonnyboy »

Het voert mij hier te ver om precies uit de doeken te doen wat de reden is van het niet kunnen regelen van mijn paspoort. Maar geloof mij, die reden ís er.
Het handigste is dan ook om heerlijk thuis te blijven.
Ik wil een ieder bedanken voor zijn/haar inzet.

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: 'Administratieve' verlenging rijbewijs 75+ CBR

Ongelezen bericht door tttlocke »

Ik zou het wel aandurven, met zo'n administratief verlengd rijbewijs in een buurland of iets verder. Niet in een bananenrepubliek. Het zou mij niet weerhouden om mijn familie te gaan bezoeken.

sonnyboy
Berichten: 6
Lid geworden op: 30 aug 2016 17:47

Re: 'Administratieve' verlenging rijbewijs 75+ CBR

Ongelezen bericht door sonnyboy »

Het CBR schrijft dat het alleen geldig is in Nederland. Dus ik durf het niet aan hoor.

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: 'Administratieve' verlenging rijbewijs 75+ CBR

Ongelezen bericht door tttlocke »

Ik snap dat het CBR dat schrijft.
Alleen voor Nederland kan immers gegarandeerd worden dat je met zo'n administratief verlengd rijbewijs hetzelfde wordt behandeld als met een niet-administratief verlengd, geldig, rijbewijs.
Hoe buitenlandse autoriteiten en individuele controlerend ambtenaren in de verschillende landen op zo'n administratief verlengd rijbewijs reageren, valt natuurlijk niet voor iedere situatie te voorspellen.
Dat betekent echter niet dat het administratief verlengde rijbewijs ongeldig is.

Ok, in principe durf ik het wel aan. Maar ik zou wel vooraf even een blik werpen op de wetgeving in de landen waarin ik ga rijden (met een auto met Nederlandse verzekering, dat wel).

Gesloten