6 Boetes voor Dexia
Geplaatst: 28 jul 2004 18:35
Met oog op het onderstaande stukje text. Als er teveel in rekening is gebracht bij klanten is er toch sprake van fraude? Waarom betekent dit dan niet automatisch dat de contracten ongeldig zijn? Ze hebben zich dan toch niet aan de regels gehouden?
Rare wetten, hier in Nederland.
Groet,
RP
Zes boetes voor Dexia 22-07-2004
Toezichthouder op beurs bestraft gang van zaken rond aandelenlease
Van onze redactie economie AMSTERDAM
Beurstoezichthouder AFM heeft Dexia Bank zes boetes opgelegd voor overtredingen bij de verkoop van aandelenleaseproducten.
De bank zou misleidende reclame hebben gebruikt. Verder waren de afrekenprijzen van de aandelen te hoog. Ook werd onvoldoende informatie ingewonnen over de draagkracht van klanten. Dit heeft de Autoriteit Financiële Markten (AFM) vandaag via een advertentie in dagbladen bekendgemaakt.
De boetes komen enkele weken nadat de rechtbank in Amsterdam in een tussenvonnis had bepaald dat de advertenties van Legiolease niet misleidend waren.
Vorige week oordeelde echter de Commissie Geschillen Aandelenlease, de commissie-Oosting, anders. Oosting stelde dat AFM onvoldoende optrad tegen, en te laat had gewaarschuwd voor aandelenleaseproducten.
AFM reageert, twee jaar na de eerste klachten van consumentenorganisaties, alsnog met zes boetes van 9075 euro elk. De totale boete komt daardoor op 54.450 euro. Dexia krijgt ze voor misleidende reclame en het verzaken van de zorgplicht, voor onduidelijke contracten en het ongevraagd telefonisch benaderen van klanten.
De kritiek van de AFM richt zich op de volgende punten:
-Verkeerde afrekenprijzen: Dexia hanteerde bij de afrekeningen opslagen boven op de geldende beurskoersen.
-Misleidende reclame-uitingen: De koersgrafieken en rekenvoorbeelden in de folders van de beleggingsproducten zetten klanten op het verkeerde been.
-'Cold calling': De bank presenteerde de telefonische verkoop later als een overeenkomst en de daarop volgende contracten als een formaliteit.
-Gebrekkig informatie: De bank stelde zich niet op de hoogte van de beleggingservaring van klanten en hun financiële positie.
-Onduidelijke overeenkomsten: De rechten en plichten van de bank en de klant stonden in de contracten niet erg duidelijk vermeld.
Dexia bestrijdt onjuist te hebben gehandeld. De bank is het niet eens met de conclusies van de AFM. Dexia geeft haar weerwoord, eveneens via advertenties.
Bron: Het Parool
Rare wetten, hier in Nederland.
Groet,
RP
Zes boetes voor Dexia 22-07-2004
Toezichthouder op beurs bestraft gang van zaken rond aandelenlease
Van onze redactie economie AMSTERDAM
Beurstoezichthouder AFM heeft Dexia Bank zes boetes opgelegd voor overtredingen bij de verkoop van aandelenleaseproducten.
De bank zou misleidende reclame hebben gebruikt. Verder waren de afrekenprijzen van de aandelen te hoog. Ook werd onvoldoende informatie ingewonnen over de draagkracht van klanten. Dit heeft de Autoriteit Financiële Markten (AFM) vandaag via een advertentie in dagbladen bekendgemaakt.
De boetes komen enkele weken nadat de rechtbank in Amsterdam in een tussenvonnis had bepaald dat de advertenties van Legiolease niet misleidend waren.
Vorige week oordeelde echter de Commissie Geschillen Aandelenlease, de commissie-Oosting, anders. Oosting stelde dat AFM onvoldoende optrad tegen, en te laat had gewaarschuwd voor aandelenleaseproducten.
AFM reageert, twee jaar na de eerste klachten van consumentenorganisaties, alsnog met zes boetes van 9075 euro elk. De totale boete komt daardoor op 54.450 euro. Dexia krijgt ze voor misleidende reclame en het verzaken van de zorgplicht, voor onduidelijke contracten en het ongevraagd telefonisch benaderen van klanten.
De kritiek van de AFM richt zich op de volgende punten:
-Verkeerde afrekenprijzen: Dexia hanteerde bij de afrekeningen opslagen boven op de geldende beurskoersen.
-Misleidende reclame-uitingen: De koersgrafieken en rekenvoorbeelden in de folders van de beleggingsproducten zetten klanten op het verkeerde been.
-'Cold calling': De bank presenteerde de telefonische verkoop later als een overeenkomst en de daarop volgende contracten als een formaliteit.
-Gebrekkig informatie: De bank stelde zich niet op de hoogte van de beleggingservaring van klanten en hun financiële positie.
-Onduidelijke overeenkomsten: De rechten en plichten van de bank en de klant stonden in de contracten niet erg duidelijk vermeld.
Dexia bestrijdt onjuist te hebben gehandeld. De bank is het niet eens met de conclusies van de AFM. Dexia geeft haar weerwoord, eveneens via advertenties.
Bron: Het Parool