LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Frontale aanval op de huiskat

Heb jij een kat of een hond? Deel hier jouw ervaringen.
NoNo123
Berichten: 226
Lid geworden op: 29 jul 2009 14:00

Re: Frontale aanval op de huiskat

Ongelezen bericht door NoNo123 »

De huiskat (Felix catus) is een van de grootste uitroeiers van diersoorten ter wereld,

Er is al door andere wetenschappers ook al een analyse gemaakt, dit heeft in de rode-lijst geresulteerd.
Het aantal diersoorten wat met uitsterven wordt bedreigd, direct of indirect door huiskatten, valt volgens mij wel mee.... :?
Denk dat de mens toch beter scoort.... :(

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Frontale aanval op de huiskat

Ongelezen bericht door berndv »

de auditu schreef:
27 nov 2019 16:25
Onlangs gelezen dat er een groeiend ratten- en muizenprobleem is in Nederland. Hoe snel zou het probleem groeien als ineens de katten van de straat zijn?
Dat is symptoombestrijding. Er zijn niet opeens meer ratten doordat er minder katten zijn. De reden dat er meer ratten zijn heeft een andere oorzaak. Daarbij helpt het geen hol om katten los te laten in de strijd tegen ratten, want katten eten namelijk helemaal geen ratten, tenzij er niets anders meer te eten is. En waar komen de ratten nu juist op af? Rondslingerend afval. En waar kunnen katten zichzelf heel goed mee voeden?

Lees anders dit artikel eens:
https://www.eoswetenschap.eu/natuur-mil ... van-ratten
eigenlijk komt het er op neer dat zo lang een kat thuis te vreten krijgt, die echt geen rat gaat opeten. Dus het excuus dat katteneigenaren eigenlijk weldoeners voor de buurt zijn en dat de klagers dat kleine beetje stront maar op de koop toe moeten nemen gaat niet op.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Frontale aanval op de huiskat

Ongelezen bericht door kweenie »

Het gaat ook niet om het opeten van ratten. Het gaat er om dat er geen ratten meer in de buurt van een huis met katten zijn en dat ze daarmee dus wel helpen tegen overlast van ratten.

mh73

Re: Frontale aanval op de huiskat

Ongelezen bericht door mh73 »

berndv schreef:
27 nov 2019 16:50
Lees anders dit artikel eens:
https://www.eoswetenschap.eu/natuur-mil ... van-ratten
eigenlijk komt het er op neer dat zo lang een kat thuis te vreten krijgt, die echt geen rat gaat opeten. Dus het excuus dat katteneigenaren eigenlijk weldoeners voor de buurt zijn en dat de klagers dat kleine beetje stront maar op de koop toe moeten nemen gaat niet op.
Die van mij denkt daar toch anders over. Eet haar bakje voer altijd heerlijk leeg maar presteert het toch regelmatig om er een nog een pad of (minder vaak) een muis of vogel bij te proppen.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Frontale aanval op de huiskat

Ongelezen bericht door kweenie »

mh73 schreef:
27 nov 2019 17:26
berndv schreef:
27 nov 2019 16:50
Lees anders dit artikel eens:
https://www.eoswetenschap.eu/natuur-mil ... van-ratten
eigenlijk komt het er op neer dat zo lang een kat thuis te vreten krijgt, die echt geen rat gaat opeten. Dus het excuus dat katteneigenaren eigenlijk weldoeners voor de buurt zijn en dat de klagers dat kleine beetje stront maar op de koop toe moeten nemen gaat niet op.
Die van mij denkt daar toch anders over. Eet haar bakje voer altijd heerlijk leeg maar presteert het toch regelmatig om er een nog een pad of (minder vaak) een muis of vogel bij te proppen.
En dus geen rat........

mh73

Re: Frontale aanval op de huiskat

Ongelezen bericht door mh73 »

Nee dat is dan weer waar. Dat heb je als je het niet helemaal goed leest. Sorry.

Even wat anders, laatst was in het nieuws dat er jonge vogelkuikens doodgaan door het gebruik van haren van honden en katten bij het bouwen van het nest. En deze haren zijn dan weer giftig door het gebruik van anti-vlooienmiddelen, vandaar de sterfte. Wellicht gevaarlijker voor de natuur dus dan loslopende katten, die anti-vlooienmiddelen.

reggie2
Berichten: 3370
Lid geworden op: 12 feb 2017 18:27

Re: Frontale aanval op de huiskat

Ongelezen bericht door reggie2 »

mh73 schreef:
27 nov 2019 17:36
. En deze haren zijn dan weer giftig door het gebruik van anti-vlooienmiddelen, vandaar de sterfte. Wellicht gevaarlijker voor de natuur dus dan loslopende katten, die anti-vlooienmiddelen.

Dat is nog niet 100% bewezen. Maar het onderwerp over katten kan eindeloos worden. :mrgreen:

Ik ben een tegenstander van katten, anderen weer niet.

Ben benieuwd hoelang deze gaat worden.

gosewijn
Berichten: 2893
Lid geworden op: 10 apr 2014 18:00

Re: Frontale aanval op de huiskat

Ongelezen bericht door gosewijn »

Zou een stoeipoes ook verboden worden ?.

ik heb liever ook geen kat in de tuin , als ze willen vissen doen ze het maar in een sloot ,maar niet in mijn vijver. Mijn buurman heeft ook een vijver ,maar als hij ziet dat een van zijn katten zit te hengelen ,pakt hij deze in zijn nek en duwt hem even volledig onder water , probleem opgelost . Komt niet meer bij de vijver. :?

Erthanax
Berichten: 9734
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Frontale aanval op de huiskat

Ongelezen bericht door Erthanax »

Onze kat haalt nooit vissen of kikkers uit de vijver, reigers doen dat wel. Ik zal ze vangen en aanlijnen.

de auditu
Berichten: 775
Lid geworden op: 24 okt 2008 12:27

Re: Frontale aanval op de huiskat

Ongelezen bericht door de auditu »

berndv schreef:
27 nov 2019 16:50
de auditu schreef:
27 nov 2019 16:25
Onlangs gelezen dat er een groeiend ratten- en muizenprobleem is in Nederland. Hoe snel zou het probleem groeien als ineens de katten van de straat zijn?
Dat is symptoombestrijding. Er zijn niet opeens meer ratten doordat er minder katten zijn. De reden dat er meer ratten zijn heeft een andere oorzaak. Daarbij helpt het geen hol om katten los te laten in de strijd tegen ratten, want katten eten namelijk helemaal geen ratten, tenzij er niets anders meer te eten is. En waar komen de ratten nu juist op af? Rondslingerend afval. En waar kunnen katten zichzelf heel goed mee voeden?

Lees anders dit artikel eens:
https://www.eoswetenschap.eu/natuur-mil ... van-ratten
eigenlijk komt het er op neer dat zo lang een kat thuis te vreten krijgt, die echt geen rat gaat opeten. Dus het excuus dat katteneigenaren eigenlijk weldoeners voor de buurt zijn en dat de klagers dat kleine beetje stront maar op de koop toe moeten nemen gaat niet op.
Bent u nu boos?

Arizonakid
Berichten: 1144
Lid geworden op: 20 dec 2018 19:11

Re: Frontale aanval op de huiskat

Ongelezen bericht door Arizonakid »

HUISdier. Het woord zegt het al. Niet in andere tuinen schijten dus, en de zangvogeltjes vermoorden. Gewoon in HUIS.

cdpetra36
Berichten: 35
Lid geworden op: 12 jul 2016 00:27

Re: Frontale aanval op de huiskat

Ongelezen bericht door cdpetra36 »

gosewijn schreef:
27 nov 2019 17:53
Zou een stoeipoes ook verboden worden ?.


Lijkt me niet, een "stoeipoes" blijft immers binnenshuis. :oops:

alfatrion
Berichten: 21929
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Frontale aanval op de huiskat

Ongelezen bericht door alfatrion »

berndv schreef:
27 nov 2019 15:19
Lady1234 schreef:
27 nov 2019 15:13
Het doel van de jacht is om te eten.
Ja, maar een levende muis opeten lijkt mij zo kriebelen in de slokdarm.
Sommige katten hebben geleerd dat als je jouw vangst dood, dat je dan niet meer een leuk speeltje hebt.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Frontale aanval op de huiskat

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

De kat als biologisch bestrijdingsmiddel is zo gek nog niet:
https://nos.nl/artikel/2297621-massale- ... rland.html

ZeerPrivé
Berichten: 5518
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Frontale aanval op de huiskat

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Minister Schouten is niet van plan het te verbieden hoor ik net en de vogelbescherming is al happy als de katten 's nachts binnen zijn.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Frontale aanval op de huiskat

Ongelezen bericht door moederslink »

Een normaal volgevreten huiskat jaagt niet om te eten, het dier kán simpel niet anders, het is puur zijn instinct en hij brengt het vogeltje/ het muisje als presentje voor de baas heelhuids binnen. :D

Mijn 2 katten hebben nog nooit een muisje of vogeltje dood gemaakt en in 8 jaar tijd slechts 3 vogeltjes en 2 muisjes levend binnen gebracht....
En daar werd ik knetter van....want zie zo.n muisje maar te vangen en de poezen lagen de hele avond op de loer en dat beestje kroop in alle hoekjes en gaatjes en werd niet gevangen door die poezen.
Slechte jagers dus 👎
Een wilde straatkat jaagt volop en maakt de prooi ook dood , want hij moet eten.

Ik denk dat je onderscheid moet maken tussen huiskatten en verwilderde straatkatten.

juliomariner
Berichten: 4867
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: Frontale aanval op de huiskat

Ongelezen bericht door juliomariner »

Ik ben een kattenhater (heb voliere vandaar )maar het heeft geen zin de kat te straffen door hem af te schieten. De eigenaar moet aangepakt worden. Katten zullen altijd een vogeltje pakken als ze de kans krijgen. Is instinct en niet af te leren

Revoked
Berichten: 1704
Lid geworden op: 28 nov 2017 00:45

Re: Frontale aanval op de huiskat

Ongelezen bericht door Revoked »

Ook ik heb een kat. Toch worden andermans katten hier in de tuin door de honden aan stukken gereten. Dat geeft een beste bende. Hou daarom je kat bij. Blijft mijn kliko ook leger van

(Ah, ik moest gewoon ff etteren)

riddert
Berichten: 2141
Lid geworden op: 22 okt 2010 08:52

Re: Frontale aanval op de huiskat

Ongelezen bericht door riddert »

De oplossing voor het probleem met loslopende katten is eenvoudig op te lossen naar mijn idee; bind de katten een belletje om de halsband. Door het geluid verraad de kat zijn positie ten opzichte van vogeltjes en andere prooien, en hebben deze kans te vluchten.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Frontale aanval op de huiskat

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Belletje, ja heb ik ook geprobeerd ooit, hij bleef hele avond bellen en ik werd gek, en niet meer te pakken.... 1 avond en meneer de Kater won van Baasje......

Slimme katten weten hoe ze van een Bel af komen!

Gesloten