Aanhoudende problemen Ziggo mediabox NEXT
Geplaatst: 05 jan 2020 17:01
Graag zou ik wat aandacht willen voor de aanhoudende problemen met de Ziggo mediabox NEXT.
Even een inleiding;
Deze zomer word ik in de Mediamarkt aangesproken door een dame van Ziggo of ik interesse heb om een demo van de mediabox NEXT te bekijken. Gedaan en dat zag er zeer fraai uit. Zeker gezien de snelheid en de nieuwe interface, allemaal eyecandy. De dame biedt mij aan dat ze nu, ter plekke, een gratis overgang naar de nieuwe box mag doen. Met behoud van ál mijn zenders etc. Het abbonement zou 6,50 omhoog gaan en dat vond ik het wel waard gezien de enorme sprong tussen mijn oude box en deze mooie compacte technische hoogstaande box. Juist.
De dame maakt alles in orde maar krijgt een foutmelding op de computer in de mediamarkt en kan dit niet afmaken. Ze zegt, bel maandag even met Ziggo dan zet ik alles er alvast in en maken zij het af. Zo geschiede.
Echter, na ontvangst van de box moet ik betalen voor deze nieuwe, oude, aansluiting. Nee, het zou kosteloos zijn. Mooi niet dus, administratiekosten komen er gewoon bij. Vervolgens na het installeren van mijn nieuwe box mis ik rond 1/3 van mijn zenders. Gebeld, en krijg te horen dat déze zenders in pakketten zitten. Deze had ik ook in een pakket voorheen, als één extra digitale zenders optie. Nu bleek dat dit nog extra was. Hou dit kon, dat wist natuurlijk niemand. Uiteindelijk zeiden ze, uw oude pakket voor de NEXT is eigenlijk een foutieve samenstelling. Zo mochten we het niet verkopen maar omdat u al zoveel jaar klant was én een HDD in uw box had is dat toch zo gegaan. Snapt u het nog?
Bottom line, ik betaal nu ipv 59 euro per maand 80(!) per maand en mis 1/3e van de zenders. Is niet fraai maar ik kon nu wel integraal vanaf de nieuwe box netflixen etc, dat is ook 'iets' waard.
En dan blijkt, bij het kijken naar het beeld, dat de audio structureel NIET synchroon loopt. Ik denk even googelen en toen vloog de schrik me naar het hoofd. Topics afgeladen met mensen met dezelfde klacht. Geen adequate oplossing van Ziggo. Er is al heel veel gedaan door de consumenten om het probleem in kaart te brengen, en dat is inmiddels een héél lang verhaal. Zie hier;
https://community.ziggo.nl/mediabox-nex ... sync-38927
en
https://community.ziggo.nl/mediabox-nex ... ling-47770
Een heel lang verhaal kort, er is een structureel audio probleem in deze box en Ziggo heeft er geen goede grip op. Er zijn zelfs mensen die al meer dan 8 maanden met een niet goed presterende box zitten. Inmiddels hebben duizenden mensen zich gemeld met dezelfde problemen.
Ik heb contact gehad met Ziggo over hoe en wat maar vooral over het volle pond blijven betalen voor het product. Dat is, 80 euro per maand terwijl het echt geen kijken is naar tv. Ziggo wil pas over compensatie praten als het probleem verholpen is maar houdt volledig in het duister wat er daadwerkelijk gebeurd op de achtergrond, óf het uberhaupt op te lossen is obv deze hardware en een wanneer.
Mijn vraag is niet om hier wederom een technische discussie te houden. Dat gebeurt al op het bovengenoemde forum en talloze andere plaatsen. Wat ik vooral zou willen achterhalen is;
- Ziggo verde koopt mij onder valse beloften (kosten, zenders etc) een nieuwe box en factureert uiteindelijk anders. Mag dit?
- Ziggo verkoopt mij deze box terwijl ze al op de hoogte zijn van de grote problemen met deze box, mag dit?
- Ziggo wil niet compenseren, niet praten over een hoogte hiervan (ik word dus niet in de gelegenheid gesteld zelf de afweging te maken te willen afwachten) en verwijst naar een eindpunt waarvan ze niet kunnen aangeven wanneer dit is, mag dit?
- Ziggo geeft in hun voorwaarden aan dat enkel bij volledig niet leveren van hun product er over word gegaan tot compensatie dan wel restitutie, naar mijn inziens is bij het niet gelijk lopen van audio op beeld het product waardeloos. Ook voor bijvoorbeeld netflix. Is er niet een vorm die aangeeft dat een product in alle redelijkheid moet voldoen en dat je in deze kunt stellen dat dit product dus eigenlijk 'onbruikbaar' is. En daarmee dus niet word geleverd wat er wel geleverd zou moeten worden.
- Ziggo communiceert niet helder over de status of andere inzichten behalve, we werken er aan, en geven daarmee inmiddels wel toe dat het systeem niet naar behoren werkt. Is dit voldoende om juridisch iets mee te kunnen?
Natuurlijk verschuilt Ziggo zich achter het feit dat er ook mensen zijn die geen problemen hebben, het gebruik van kabeltjes, soundbars, diverse televisies etc. Maar dat is dan weer het technische verhaal wat inmiddels door vele con en prosumers en andere tweakers, techneuten en zelfs door mensen uit de hardware industrie waar de box vandaan komt is weerlegd.
Is er wellicht iemand die juridisch goed onderlegd is en dit wil oppakken?
Bedankt,
Martijn
Wat rest is dus het woord van de gebruiker tegen het machtige Ziggo.
Even een inleiding;
Deze zomer word ik in de Mediamarkt aangesproken door een dame van Ziggo of ik interesse heb om een demo van de mediabox NEXT te bekijken. Gedaan en dat zag er zeer fraai uit. Zeker gezien de snelheid en de nieuwe interface, allemaal eyecandy. De dame biedt mij aan dat ze nu, ter plekke, een gratis overgang naar de nieuwe box mag doen. Met behoud van ál mijn zenders etc. Het abbonement zou 6,50 omhoog gaan en dat vond ik het wel waard gezien de enorme sprong tussen mijn oude box en deze mooie compacte technische hoogstaande box. Juist.
De dame maakt alles in orde maar krijgt een foutmelding op de computer in de mediamarkt en kan dit niet afmaken. Ze zegt, bel maandag even met Ziggo dan zet ik alles er alvast in en maken zij het af. Zo geschiede.
Echter, na ontvangst van de box moet ik betalen voor deze nieuwe, oude, aansluiting. Nee, het zou kosteloos zijn. Mooi niet dus, administratiekosten komen er gewoon bij. Vervolgens na het installeren van mijn nieuwe box mis ik rond 1/3 van mijn zenders. Gebeld, en krijg te horen dat déze zenders in pakketten zitten. Deze had ik ook in een pakket voorheen, als één extra digitale zenders optie. Nu bleek dat dit nog extra was. Hou dit kon, dat wist natuurlijk niemand. Uiteindelijk zeiden ze, uw oude pakket voor de NEXT is eigenlijk een foutieve samenstelling. Zo mochten we het niet verkopen maar omdat u al zoveel jaar klant was én een HDD in uw box had is dat toch zo gegaan. Snapt u het nog?
Bottom line, ik betaal nu ipv 59 euro per maand 80(!) per maand en mis 1/3e van de zenders. Is niet fraai maar ik kon nu wel integraal vanaf de nieuwe box netflixen etc, dat is ook 'iets' waard.
En dan blijkt, bij het kijken naar het beeld, dat de audio structureel NIET synchroon loopt. Ik denk even googelen en toen vloog de schrik me naar het hoofd. Topics afgeladen met mensen met dezelfde klacht. Geen adequate oplossing van Ziggo. Er is al heel veel gedaan door de consumenten om het probleem in kaart te brengen, en dat is inmiddels een héél lang verhaal. Zie hier;
https://community.ziggo.nl/mediabox-nex ... sync-38927
en
https://community.ziggo.nl/mediabox-nex ... ling-47770
Een heel lang verhaal kort, er is een structureel audio probleem in deze box en Ziggo heeft er geen goede grip op. Er zijn zelfs mensen die al meer dan 8 maanden met een niet goed presterende box zitten. Inmiddels hebben duizenden mensen zich gemeld met dezelfde problemen.
Ik heb contact gehad met Ziggo over hoe en wat maar vooral over het volle pond blijven betalen voor het product. Dat is, 80 euro per maand terwijl het echt geen kijken is naar tv. Ziggo wil pas over compensatie praten als het probleem verholpen is maar houdt volledig in het duister wat er daadwerkelijk gebeurd op de achtergrond, óf het uberhaupt op te lossen is obv deze hardware en een wanneer.
Mijn vraag is niet om hier wederom een technische discussie te houden. Dat gebeurt al op het bovengenoemde forum en talloze andere plaatsen. Wat ik vooral zou willen achterhalen is;
- Ziggo verde koopt mij onder valse beloften (kosten, zenders etc) een nieuwe box en factureert uiteindelijk anders. Mag dit?
- Ziggo verkoopt mij deze box terwijl ze al op de hoogte zijn van de grote problemen met deze box, mag dit?
- Ziggo wil niet compenseren, niet praten over een hoogte hiervan (ik word dus niet in de gelegenheid gesteld zelf de afweging te maken te willen afwachten) en verwijst naar een eindpunt waarvan ze niet kunnen aangeven wanneer dit is, mag dit?
- Ziggo geeft in hun voorwaarden aan dat enkel bij volledig niet leveren van hun product er over word gegaan tot compensatie dan wel restitutie, naar mijn inziens is bij het niet gelijk lopen van audio op beeld het product waardeloos. Ook voor bijvoorbeeld netflix. Is er niet een vorm die aangeeft dat een product in alle redelijkheid moet voldoen en dat je in deze kunt stellen dat dit product dus eigenlijk 'onbruikbaar' is. En daarmee dus niet word geleverd wat er wel geleverd zou moeten worden.
- Ziggo communiceert niet helder over de status of andere inzichten behalve, we werken er aan, en geven daarmee inmiddels wel toe dat het systeem niet naar behoren werkt. Is dit voldoende om juridisch iets mee te kunnen?
Natuurlijk verschuilt Ziggo zich achter het feit dat er ook mensen zijn die geen problemen hebben, het gebruik van kabeltjes, soundbars, diverse televisies etc. Maar dat is dan weer het technische verhaal wat inmiddels door vele con en prosumers en andere tweakers, techneuten en zelfs door mensen uit de hardware industrie waar de box vandaan komt is weerlegd.
Is er wellicht iemand die juridisch goed onderlegd is en dit wil oppakken?
Bedankt,
Martijn
Wat rest is dus het woord van de gebruiker tegen het machtige Ziggo.