Naïviteit (IEX)
Geplaatst: 29 jul 2004 21:52
Naïviteit
Frank van Dongen - 29 juli 2004
Ik vind het naïef van de Filippijnen om een gijzeling in Irak te belonen met terugtrekking van troepen. Ieder mensenleven telt, maar het redden van één, wordt nu misschien de dood van anderen. Vanaf nu worden er meer ontvoerd en gedood, als de eisen niet worden ingewilligd.
Van dit soort kortzichtigheid is het slechts een kleine stap naar de boetes die de AFM heeft opgelegd aan Dexia, naar aanleiding van de Legio Lease-affaire. Nu sta ik niet bekend als fan van Dexia, sterker, hoe dit bedrijf zich door Aegon en Kempen heeft laten foppen is gewoon sukkelig. En de manier waarop ze met hun personeel zijn omgegaan is bizar.
Toch vind ik het opmerkelijk dat juist Dexia deze boete krijgt. Hoe kan je nu jaren na dato nog met een waarschuwing komen?
De dag van gisteren
Zeker als we ons ook nog eens beseffen dat het probleem destijds nog geen probleem was volgens de AFM. De kern van de huidige problemen was toen namelijk al bekend bij de Stichting Toezicht Effectenverkeer (STE, tegenwoordig AFM). Meerdere mensen, waaronder ikzelf, hebben geklaagd bij deze instantie over de manier waarop dit aandelenlease-product werd verkocht en hoe luchtig iedereen over de problemen heenstapte.
Dat was het moment geweest om te waarschuwen. Dan hadden de mensen er misschien niet aan meegedaan. Maar het staat me nog als de dag van gisteren bij wat destijds het argument was om dat niet te doen: het is een product van Aegon en dus zal het wel goed zijn...
Legio '29
De toezichthouders geloofden net als de aanbieders niet dat neergaande markten tot de reële scenario’s behoorden. Ik noemde in een van mijn vorige columns al eens de schrijver Raskob, die het plan had opgevat om in de zomer van 1929 te komen met een nieuw beleggingsproduct voor de particulier, waarbij de banken geld zouden lenen om te beleggen.
Dit product, voorzien van hefboom, werd toen door alle geleerden, hoogleraren, economen, bankiers en vakbondsleiders goedgekeurd en bejubeld. Want ook toen dacht men dat koersen alleen konden stijgen, en dit product vormde de perfecte verhouding tussen massa en kracht.
Legio Lease-oprichter Piet Bloemink heeft het wellicht heruitgevonden en later het idee verkocht aan Aegon. Die verkocht het later weer door aan Dexia. Maar hoe kan het toch dat het in de media alleen maar over Dexia gaat?
Wie was de wegpiraat?
Het is niet een Aegon-probleem of zelfs een Legio Lease-probleem, maar een Dexia probleem. Dat is gek. Even voor het idee: stel, u koopt een tweedehands auto en u krijgt een bekeuring in de bus voor veel te hard rijden binnen de bebouwde kom. Maar die bekeuring is gedateerd op een datum nog voordat u de auto bezat.
Zou u zich dan verongelijkt en benadeeld voelen? En hoe zou u zich voelen als later uw naam in de krant komt als eigenaar van de auto die veel te hard gereden heeft in de dorpskern en het hele dorp u als wegpiraat beschouwt?
Nu kunnen we natuurlijk veilig zeggen dat het daar bij Dexia geen slimme media-bespelers zijn, dat ze het ooit zo ver hebben laten komen. Maar wat ze uitendelijk de das heeft omgedaan is het niet-ingrijpen van de toenmalige directie, net na de fusie met Kempen en Labouchere. Deze verantwoordelijken zijn ondertussen vertrokken.
Zwerm wespen
We kunnen het ook eens van de andere kant benaderen en zeggen dat onze bijzondere waardering gaat naar Aegon. Aegon was de oude eigenaar en dus verantwoordelijk voor beleid en marketing. Ook zat het aandeel Aegon zelf in de Legio-aandelenpakketjes verpakt en Aegon heeft zelf ook diverse soortgelijke producten onder andere namen uitgebracht. De voormalig topman van Legio-moeder Labouchere, Jos Streppel, is nu bij Aegon in dienst als directielid.
Maar bij dit alles blijven de Haagse verzekeraars helemaal buiten schot. Echt heel knap. De woeste meute holt als een kudde, of beter gezegd een zwerm wespen achter Dexia aan en blijft maar prikken. Nu is de timing van deze boete ook heel ongelukkig. Dexia heeft dus niet alleen een media-probleem maar staat ook (zo lijkt het) niet op heel goede voet met de AFM.
Vragen, vragen
Is er een noodzaak om het op deze manier te doen, terwijl het product niet meer verkocht wordt? Met de wetenschap dat er vele rechtzaken lopen? Waarom alleen Dexia? En moest het Dexia zijn? of was de boete eigenlijk voor Legio Lease?
En als dat echt allemaal moet zijn zo als het is, is het bedrag van de boete dan niet wat laag? Ik heb dit al eerder ter sprake gebracht bij mijn kritiek op de agressieve verkoop van zeer gevaarlijke hypotheekvormen. Lachen de echte boeven niet om dit soort bedragen?
Frank van Dongen - 29 juli 2004
Ik vind het naïef van de Filippijnen om een gijzeling in Irak te belonen met terugtrekking van troepen. Ieder mensenleven telt, maar het redden van één, wordt nu misschien de dood van anderen. Vanaf nu worden er meer ontvoerd en gedood, als de eisen niet worden ingewilligd.
Van dit soort kortzichtigheid is het slechts een kleine stap naar de boetes die de AFM heeft opgelegd aan Dexia, naar aanleiding van de Legio Lease-affaire. Nu sta ik niet bekend als fan van Dexia, sterker, hoe dit bedrijf zich door Aegon en Kempen heeft laten foppen is gewoon sukkelig. En de manier waarop ze met hun personeel zijn omgegaan is bizar.
Toch vind ik het opmerkelijk dat juist Dexia deze boete krijgt. Hoe kan je nu jaren na dato nog met een waarschuwing komen?
De dag van gisteren
Zeker als we ons ook nog eens beseffen dat het probleem destijds nog geen probleem was volgens de AFM. De kern van de huidige problemen was toen namelijk al bekend bij de Stichting Toezicht Effectenverkeer (STE, tegenwoordig AFM). Meerdere mensen, waaronder ikzelf, hebben geklaagd bij deze instantie over de manier waarop dit aandelenlease-product werd verkocht en hoe luchtig iedereen over de problemen heenstapte.
Dat was het moment geweest om te waarschuwen. Dan hadden de mensen er misschien niet aan meegedaan. Maar het staat me nog als de dag van gisteren bij wat destijds het argument was om dat niet te doen: het is een product van Aegon en dus zal het wel goed zijn...
Legio '29
De toezichthouders geloofden net als de aanbieders niet dat neergaande markten tot de reële scenario’s behoorden. Ik noemde in een van mijn vorige columns al eens de schrijver Raskob, die het plan had opgevat om in de zomer van 1929 te komen met een nieuw beleggingsproduct voor de particulier, waarbij de banken geld zouden lenen om te beleggen.
Dit product, voorzien van hefboom, werd toen door alle geleerden, hoogleraren, economen, bankiers en vakbondsleiders goedgekeurd en bejubeld. Want ook toen dacht men dat koersen alleen konden stijgen, en dit product vormde de perfecte verhouding tussen massa en kracht.
Legio Lease-oprichter Piet Bloemink heeft het wellicht heruitgevonden en later het idee verkocht aan Aegon. Die verkocht het later weer door aan Dexia. Maar hoe kan het toch dat het in de media alleen maar over Dexia gaat?
Wie was de wegpiraat?
Het is niet een Aegon-probleem of zelfs een Legio Lease-probleem, maar een Dexia probleem. Dat is gek. Even voor het idee: stel, u koopt een tweedehands auto en u krijgt een bekeuring in de bus voor veel te hard rijden binnen de bebouwde kom. Maar die bekeuring is gedateerd op een datum nog voordat u de auto bezat.
Zou u zich dan verongelijkt en benadeeld voelen? En hoe zou u zich voelen als later uw naam in de krant komt als eigenaar van de auto die veel te hard gereden heeft in de dorpskern en het hele dorp u als wegpiraat beschouwt?
Nu kunnen we natuurlijk veilig zeggen dat het daar bij Dexia geen slimme media-bespelers zijn, dat ze het ooit zo ver hebben laten komen. Maar wat ze uitendelijk de das heeft omgedaan is het niet-ingrijpen van de toenmalige directie, net na de fusie met Kempen en Labouchere. Deze verantwoordelijken zijn ondertussen vertrokken.
Zwerm wespen
We kunnen het ook eens van de andere kant benaderen en zeggen dat onze bijzondere waardering gaat naar Aegon. Aegon was de oude eigenaar en dus verantwoordelijk voor beleid en marketing. Ook zat het aandeel Aegon zelf in de Legio-aandelenpakketjes verpakt en Aegon heeft zelf ook diverse soortgelijke producten onder andere namen uitgebracht. De voormalig topman van Legio-moeder Labouchere, Jos Streppel, is nu bij Aegon in dienst als directielid.
Maar bij dit alles blijven de Haagse verzekeraars helemaal buiten schot. Echt heel knap. De woeste meute holt als een kudde, of beter gezegd een zwerm wespen achter Dexia aan en blijft maar prikken. Nu is de timing van deze boete ook heel ongelukkig. Dexia heeft dus niet alleen een media-probleem maar staat ook (zo lijkt het) niet op heel goede voet met de AFM.
Vragen, vragen
Is er een noodzaak om het op deze manier te doen, terwijl het product niet meer verkocht wordt? Met de wetenschap dat er vele rechtzaken lopen? Waarom alleen Dexia? En moest het Dexia zijn? of was de boete eigenlijk voor Legio Lease?
En als dat echt allemaal moet zijn zo als het is, is het bedrag van de boete dan niet wat laag? Ik heb dit al eerder ter sprake gebracht bij mijn kritiek op de agressieve verkoop van zeer gevaarlijke hypotheekvormen. Lachen de echte boeven niet om dit soort bedragen?