Pagina 1 van 1

invoering e-herkenning Belastingdienst zakelijk

Geplaatst: 29 jan 2020 12:10
door kaatthuis
De Belastingdienst heeft voor aangifte Loonbelasting/VPB per 1/1'20 e-herkenning ingevoerd.
A. Je moet die e-herkenning bij een commercieel bedrijf kopen, dus wie garandeert de veiligheid.
B. Kosten € 50,-- per jaar ( in mijn geval ivm een toch al verliesgevende BV ivm de zakelijk rente van 0%, nog groter verlies).
C. De Wet Digitale Overheid, waarvan e-herkenning deel uit maakt is nog niet eens in de Tweede Kamer behandelt. Mening van de coalitie-partijen is dat hierdoor de wettelijke basis voor vroegtijdige invoering lijkt te ontbreken.
Ik vind dit een ondemocratische en bovendien onrechtvaardige, op kosten jagende maatregel. Je wordt gewoon voor het blok gezet.

Re: invoering e-herkenning Belastingdienst zakelijk

Geplaatst: 29 jan 2020 12:29
door Erthanax
kaatthuis schreef:
29 jan 2020 12:10
Ik vind dit een ondemocratische en bovendien onrechtvaardige, op kosten jagende maatregel. Je wordt gewoon voor het blok gezet.
Dat ben ik met u eens. Het is -- alweer -- een slechte beurt van de Belastingdienst. Hopelijk slaagt de nieuwe staatssecretaris er inderdaad snel in om er weer een "saaie" dienst van te maken, eentje die gewoon vlot en goed zijn werk doet.

Re: invoering e-herkenning Belastingdienst zakelijk

Geplaatst: 29 jan 2020 12:51
door kweenie
Ik ben het wel eens met de kritiek. Het is eigenlijk principieel onjuist dat je voor het gebruik van een (verplichte) overheidsdienst per se gebruik van een commerciële instelling moet maken.

Aan de andere kant, even advocaat van de duivel, je hebt als bv ook diverse (fiscale) voordeeltjes. Je richt immers niet voor niets een bv op. Daar zouden dan ook wel wat kosten tegenover mogen staan.

Re: invoering e-herkenning Belastingdienst zakelijk

Geplaatst: 29 jan 2020 13:26
door Lady1234
Er zijn kamervragen over gesteld, maar de Minister heeft uitstel van beantwoording gevraagd.

Re: invoering e-herkenning Belastingdienst zakelijk

Geplaatst: 29 jan 2020 13:44
door Jablan
Dit betreft ook ZZP'ers, ik heb het eerste gemopper uit die hoek al gehoord. Terecht topic. Zolang het kan: even afwachten, want deze maatregel wordt uitgesteld of ingetrokken.

Re: invoering e-herkenning Belastingdienst zakelijk

Geplaatst: 29 jan 2020 14:01
door Komkommertijd
Als oud ondernemer begreep ik dit verhaal ook niet.
Digid hebben ze al en is gratis.

Waarom nu weer een andere die niet bewezen is?
Ik kan me nog de eerste verplichte online aangifte herinneren.
Werkte alleen op Windows of Apple, geen Linux.... en ik mocht de kosten voor alles overzetten en Windows computer kopen niet volledig aftrekken...
Onder wine, een simulatie programma gedaan, en toen bleek dat zij problemen kregen met verwerken, alleen leesbaar!
Dat was niet mijn probleem, een Windows simulatie Wine lukte de aangifte en zo maken ze het wel moeilijker, niet leuker!

Unix, waar LInix op gebaseerd is is ook ouder dan Windows of Apple versie!
Net als ik voor een bepaalde dienst nog een Telex moest hebben of Fax.
Als de overheid nieuwe of juist oude zooi ging eisen.... ik heb nog een printer voor ketting formulieren met de bekende naalden..
geen inktjet of laser, en dat mag....


Blij dat ik van deze onzin verlost ben.

Re: invoering e-herkenning Belastingdienst zakelijk

Geplaatst: 29 jan 2020 15:13
door Lady1234
Voor ZZP-ers is E-herkenning niet verplicht. Die kunnen juist sinds verleden jaar gewoon met hun Digid inloggen en zelfs samen met hun partner aangifte doen.

Ook de btw aangifte kan met Digid gedaan worden.

Re: invoering e-herkenning Belastingdienst zakelijk

Geplaatst: 29 jan 2020 15:21
door kweenie
snuffel1 schreef:
29 jan 2020 13:36
De maatregel is van toepassing op zelfstandig ondernemers en stuit inderdaad op weerstand. Als u die 50 euro nu al niet uit uw bv vrij kunt maken geef ik de bv weinig tot geen overlevingskans maar dat is mijn mening.
Het gaat niet alleen om zelfstandig ondernemers, maar (bij mijn weten) om iedereen met een bv. Dat kunnen ook mensen met een 'slapende' bv waar verder geen bedrijfsactiviteiten zijn. Bijvoorbeeld waar als pensioenvoorziening het geld van een verkocht bedrijf in zit, of voor bijvoorbeeld mensen die in het verleden en ontslagvergoeding hebben gehad.

Re: invoering e-herkenning Belastingdienst zakelijk

Geplaatst: 08 sep 2021 01:46
door J.Dirar
Dit is weer zo een belachelijke maatregel waar niet over nagedacht is.
Het scheld de AVG wetgeving en de wet op privacy en daarbij komen er nu ook nog kosten bij kijken?????
Dat ik als bedrijf belasting moet betalen vindt ik logisch maar dat ik moet gaan betalen om te mogen betalen gaat echt te ver.
Het is alsof je in een winkel iets van 10 euro koopt maar dat je dan wel nog 5 euro voor het gebruik van de kassa moet betalen.
Verder wordt ik nu verplicht om mijn gegevens met een bedrijf te delen waar ik geen eens zaken mee wil doen.
En als klap op de vuurpijl staat bij de aanvraag van de E-herkenning dat ik mijn digid nodig heb??? die ga ik niet delen met een commercieel bedrijf.
Ik log nu rechtstreeks in bij de belastingdienst met mijn digid lijkt mij voldoende, de rest van mijn gegevens hebben ze toch al.
Maar gelukkig kan ik wel weer bij een andere dienst een vergoeding krijgen?
Dus waar ik eerst betaalde voor het algemeen belang, betaal ik nu voor commerciële bedrijven en nog meer ambtenaren die nodig zijn voor de vergoeding. Als dit met mijn belastinggeld wordt gedaan vraag je, je af waarom je het nog betaald.

Re: invoering e-herkenning Belastingdienst zakelijk

Geplaatst: 09 sep 2021 13:08
door A.niem
U kunt voor de E-herkenning een subsidie aanvragen. Dit kan hier: https://www.rvo.nl/subsidie-en-financie ... herkenninghttps://www.rvo.nl/subsidie-en-financie ... herkenning
De kosten voor E-Herkenning is hierdoor de eerste 3 jaar praktisch gratis.

Verder is E-Herkenning nodig voor een bedrijf die ook aan particulieren in het buitenland levert. Dit is miv 1 juli 2021 veranderd, en nu moet je per land de btw-aangifte doen. (Tenminste als je voor € 10.000 of meer per jaar levert aan particulieren in het buitenland) Gelukkig mag dit wel via 1 portaal van de belastingdienst.

Al met al een onnodige maatregel, maar wel 1 die de eerste jaren praktisch niks kost.