Pagina 1 van 2

Jarenlang onnodig betaald voor analoge lijn KPN

Geplaatst: 17 feb 2020 14:10
door Sigmund
In 2003 kwam mijn tante, toen 70 jaar te wonen in een nieuw appartement, zij kreeg toen een analoge telefoonlijn.
Dit contract kostte 95 Euro in de twee maanden.

In 2008 was ze zover dat ze op internet kon. Ze kreeg toen een modem.
Maar KPN verzuimde haar te vertellen, dat ze de analoge lijn niet meer nodig had, de telefoon kon toen ook al digitaal via het modem.
Dit had tot gevolg dat ze hoge kosten had: 45 euro per maand voor internet.
90 euro per 2 maanden voor de analoge lijn. Dit is tot nu opgelopen tot 6270 Euro voor ongeveer 11 jaar.
Bij navraag bij KPN klantenservice werd verteld dat mijn tante geen recht had op teruggave.
Ze had hier zelf aan moeten denken.
Inmiddels is mijn tante 88 jaar.
Mijn vraag aan U wat kan ik hier aan doen.
Wij zijn inmiddels in de fase dat wij de analoge lijn hebben opgezegd en deze maand helemaal overgaan naar een andere provider.

Re: Jarenlang onnodig betaald voor analoge lijn KPN

Geplaatst: 17 feb 2020 14:29
door Lady1234
Maar hebt u dan in 2008 geholpen bij de aanvraag van internet?

Re: Jarenlang onnodig betaald voor analoge lijn KPN

Geplaatst: 17 feb 2020 14:34
door riddert
Goed van u dat u waarschuwt voor onnodige kosten. Zo zie je maar weer dat het heel verstandig is om zo eens per jaar alle abonnementen eens langs te gaan om te kijken of alles nog up to date is.

Re: Jarenlang onnodig betaald voor analoge lijn KPN

Geplaatst: 17 feb 2020 14:41
door Sigmund
Nee, ze werd toen geholpen door haar dochter

Re: Jarenlang onnodig betaald voor analoge lijn KPN

Geplaatst: 17 feb 2020 15:05
door Theotrucker
Dan is het nu dus opgelost. Maar geld terug krijgen uit coulance zal waarschijnlijk niet lukken als er nu geen contract meer met is. Dat was beter geweest om dat tijdens het lopende contract aan te kaarten.

Re: Jarenlang onnodig betaald voor analoge lijn KPN

Geplaatst: 17 feb 2020 15:08
door Komkommertijd
Haar dochter is dus Digibeet, maar elk jaar kon je haar bank nalopen op dit soort fouten, jammer maar KPN leverde en dat je het niet gebruikte is niet van belang, ze leverde het wel dus moet er betaald worden.

Re: Jarenlang onnodig betaald voor analoge lijn KPN

Geplaatst: 17 feb 2020 16:47
door moederslink
Sigmund schreef:
17 feb 2020 14:10
(...)
In 2008 was ze zover dat ze op internet kon. Ze kreeg toen een modem.
Maar KPN verzuimde haar te vertellen, dat ze de analoge lijn niet meer nodig had, de telefoon kon toen ook al digitaal via het modem.
In 2008 ging het idd mis, uw tante was toen ' pas ' 75 jaar en kon omgaan met internet.
Uw tante had in de afgelopen 12 jaar (!) deze kosten in de gaten gehad kúnnen hebben .
Misschien dat KPN wil meedenken en mogelijk wat coulant wil zijn, maar ik verwacht het zelf niet eerlijk gezegd.
Zonde geld :( .

Re: Jarenlang onnodig betaald voor analoge lijn KPN

Geplaatst: 17 feb 2020 16:53
door Bob Schurkjens
Deze truc heeft KPN ook uitgehaald met de huurtoestellen vaste lijn. Er moet geld verdiend worden.
Halverwege de jaren 90 kwam de T65 nog eens in het nieuws. Het bleek dat KPN, de rechtsopvolger van de PTT, stilletjes nog steeds 1,5 miljoen gulden per jaar ontving voor telefoons die allang in de kliko waren verdwenen. De T65 was het huurtoestel van de PTT en mensen betaalden 1,50 gld per maand extra op hun telefoonrekening voor het gebruik ervan. Ze betaalden ze vaak vele malen de waarde van deze telefoon.
Mensen gingen nog snel op zoek naar een 2e hands T65 om deze in te leveren bij KPN om zo weer van dat huurbedrag af te komen, totdat de KPN onder druk van publieke opinie de huurcontracten allemaal beëindigde.
http://www.matilo.eu/t65/de-goeie-ouwe- ... t-hem-nog/

Re: Jarenlang onnodig betaald voor analoge lijn KPN

Geplaatst: 17 feb 2020 17:08
door NeoDutchio
Bob Schurkjens schreef:
17 feb 2020 16:53
Deze truc heeft KPN ook uitgehaald met de huurtoestellen vaste lijn. Er moet geld verdiend worden.
Halverwege de jaren 90 kwam de T65 nog eens in het nieuws. Het bleek dat KPN, de rechtsopvolger van de PTT, stilletjes nog steeds 1,5 miljoen gulden per jaar ontving voor telefoons die allang in de kliko waren verdwenen. De T65 was het huurtoestel van de PTT en mensen betaalden 1,50 gld per maand extra op hun telefoonrekening voor het gebruik ervan. Ze betaalden ze vaak vele malen de waarde van deze telefoon.
Mensen gingen nog snel op zoek naar een 2e hands T65 om deze in te leveren bij KPN om zo weer van dat huurbedrag af te komen, totdat de KPN onder druk van publieke opinie de huurcontracten allemaal beëindigde.
http://www.matilo.eu/t65/de-goeie-ouwe- ... t-hem-nog/
Je huurt dus een telefoon en terwijl je geen eigenaar bent gooi je deze weg. Tegenwoordig kan je alles huren, of met een duur woord leasen, maar zo lang je niet opzegt moet je huur blijven betalen.

En dat is in dit topic niets anders. Zo lang je een overeenkomst niet opzegt blijf je betalen.

Re: Jarenlang onnodig betaald voor analoge lijn KPN

Geplaatst: 17 feb 2020 17:32
door sylvesterb
Bob Schurkjens schreef:
17 feb 2020 16:53
Deze truc heeft KPN ook uitgehaald met de huurtoestellen vaste lijn. Er moet geld verdiend worden.
Dit heeft niets met een truck te maken. TS neemt twee losse producten af bij KPN en ondanks alle reclames van KPN en alle folders heeft hij nooit contact opgenomen met KPN om eens te informeren of dit aantrekkelijker is. En nu jaren later stapt hij over naar de concurrent. KPN is absoluut niet altijd ff netjes maar in dit geval zie ik echt niet waar KPN nalatig is geweest. Of je nu 88 jaar bent of 18 jaar je bent zelf verantwoordelijk voor de diensten die je afneemt en het eventueel overstappen naar aanleiding van aanbiedingen die je hebt ontvangen en/of op televisie in reclames hebt gezien.

Re: Jarenlang onnodig betaald voor analoge lijn KPN

Geplaatst: 17 feb 2020 17:34
door Bob Schurkjens
Je blijft inderdaad betalen. Als je maar betaalt :)

Re: Jarenlang onnodig betaald voor analoge lijn KPN

Geplaatst: 17 feb 2020 18:38
door Lady1234
Wij kochten vóór 1980 zelf een nieuw vast toestel met diverse mogelijkheden en zegden daarom de huur van het toestel van KPN op. Dat ging zonder enig probleem en we hoefden het oude toestel al helemaal niet in te leveren.

Maar die Experiabox van de tante van de Ts ging toch in de aansluiting van de vaste telefoon? Dus viel dat dochter dan niet op?

Maar ja, er zijn ook mensen die 10 jaar voor een mobieltjes verzekering betalen die ze allang niet meer hebben.

Re: Jarenlang onnodig betaald voor analoge lijn KPN

Geplaatst: 18 feb 2020 08:11
door Bob Schurkjens
Dat zijn welbeschouwd de beste klanten.

Re: Jarenlang onnodig betaald voor analoge lijn KPN

Geplaatst: 18 feb 2020 08:52
door Moneyman
Bob Schurkjens schreef:
17 feb 2020 16:53
Deze truc heeft KPN ook uitgehaald met de huurtoestellen vaste lijn. Er moet geld verdiend worden.
Grappig dat de partij die gewoon haar verplichtingen nakomt vervolgens degene is die een "truc uithaalt" :roll:
NeoDutchio schreef:
17 feb 2020 17:08
Zo lang je een overeenkomst niet opzegt blijf je betalen.
Dit dus...

Re: Jarenlang onnodig betaald voor analoge lijn KPN

Geplaatst: 18 feb 2020 08:58
door Bob Schurkjens
Tsja, daarover kun je van mening verschillen. Feit is dat veel KPN abonnees zich destijds bekocht voelden. En dit als "truc" ervoeren. Ook al stond KPN destijds sec in haar recht.

Re: Jarenlang onnodig betaald voor analoge lijn KPN

Geplaatst: 18 feb 2020 09:05
door Moneyman
Tsja, mensen die zelf hun verantwoordelijkheid niet nemen, wijzen nu eenmaal graag naar de ander.

Re: Jarenlang onnodig betaald voor analoge lijn KPN

Geplaatst: 18 feb 2020 09:46
door kweenie
Sigmund schreef:
17 feb 2020 14:10
Bij navraag bij KPN klantenservice werd verteld dat mijn tante geen recht had op teruggave.
Ze had hier zelf aan moeten denken.
Inmiddels is mijn tante 88 jaar.
Mijn vraag aan U wat kan ik hier aan doen.
Wij zijn inmiddels in de fase dat wij de analoge lijn hebben opgezegd en deze maand helemaal overgaan naar een andere provider.
Dat is dus precies wat je hier aan kunt doen, namelijk de analoge lijn opzeggen. Verder is het je eigen zaak om de keus te maken of je de analoge lijn wilt opzeggen of niet. Er zijn/waren bijvoorbeeld alarmeringssystemen die alleen met de 'ouderwetse' analoge lijn werken. Bovendien blijft de analoge telefoon in de regel ook werken als de stroom bij je thuis uitvalt. Dat iemand naast VoIP ook de ouderwetse analoge telefoonlijn aanhoudt hoeft dus zeker niet altijd een foutje te zijn. KPN kan dan ook moeilijk bepalen of door analoge lijn overbodig is of niet.

Wat ook mij daarbij wel afvraag is wat voor abonnement zijn dan gaat. Want een gewone vaste lijn is een stuk goedkoper dan 45 euro per maand. Het verbaast mij dat dat niet eerder maar gekeken is.

Re: Jarenlang onnodig betaald voor analoge lijn KPN

Geplaatst: 18 feb 2020 10:08
door Komkommertijd
2020-2003= 17 jaren matige familie die bank afschrijvingen niet controleerde op eventuele fouten!

Ik kijk maandelijks maar jaarlijks je moeder even Censureren is niets mis mee.
Of moeten we de kinderen en kleinkinderen door Oma laten controleren?
Zie vele jongeren die zelfde fouten maken helaas.

Re: Jarenlang onnodig betaald voor analoge lijn KPN

Geplaatst: 18 feb 2020 10:21
door 16again
Moneyman schreef:
18 feb 2020 08:52
Grappig dat de partij die gewoon haar verplichtingen nakomt vervolgens degene is die een "truc uithaalt" :roll:
Een KPN truc ken ik wel: Zodra je met je analoge lijn niet meer uitgaand belt, dan is het nummer van die lijn niet meer zichtbaar op de factuur.
Maar dan heb ik het over de tijd dat ik wel eens KPN rekeningen van MKB klanten onder ogen kreeg.

Re: Jarenlang onnodig betaald voor analoge lijn KPN

Geplaatst: 18 feb 2020 10:25
door Bob Schurkjens
Sinds 2005 had je geen analoge lijn meer nodig om ADSL af te nemen. Maar zonder analoge lijn moest je wél een toeslag aan "lijnhuur" betalen. Deze lijnhuur was ongeveer even duur als het belbudget analoge lijn abonnement.

https://www.internetten.nl/nieuws/direc ... e-telefoon

Die 6270 euro van topicstarter klopt niet.