LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Coronavirus - algemeen topic

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door moederslink »

Ik had meer verwacht, het gebruik van mondkapjes verplichten bv in de winkels en de winkelstraten.
En daarbij maar nóg eens een duidelijke instructie hoe die dingen te gebruiken!
Ik zie die dingen onder de kin hangen, op één oor , dan wordt dat ding weer met vette fritesvingers opgezet of verfrommeld in zak of tas gepropt.
Nee dat werkt dus niet.

Anderhalve meter afstand verplichten , is het zo.n raar idee om mensen vh leger bv in te zetten ?
Boa.s zijn er onvoldoende.
Willen we met zijn allen dit virus zo goed mogelijk elimineren dan moet je streng zijn en blijven.

En wat gaat men doen aan de verzorgings-verpleeghuizen?
Nu al, op voorhand?

Wat gebeurt er met terugkerende vakantiegangers? Die gaan echt niet in quarantaine denk ik.
In de horeca.....aan de voorkant regels instellen?
Laat men zijn echte gegevens wel achter?

Het bron-en contactonderzoek is nu al niet meer bij te sloffen.

witte angora
Berichten: 30916
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door witte angora »

Dan is het nog geeneens najaar.

Toch maar zien zoveel mogelijk profijt te trekken van de mogelijkheden die er zijn. Het zou zomaar kunnen, al ben ik geen profeet, dat er in het najaar weer een bepaalde mate van een lock-down aan komt.

Morgen misschien een dagje naar Texel, een stuk wandelen. Op dit moment geldt er voor het weer in het hele land code geel, behalve de waddeneilanden. Wel heel vroeg weg, dan zit ik rond 14.00 uur weer op de boot terug. En zondagmiddag eens zien wat ik met de museumkaart ga doen. Heb toch wel zin ergens heen te gaan, op een plek waar het koel is, leuk, en niet te druk. Aangezien iedereen op het strand hangt zal dat laatste nog wel lukken.

Maar: ik hou er dus rekening mee dat vanaf oktober/november de mogelijkheden weer flink ingeperkt gaan worden.

Lady1234
Berichten: 27216
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Lady1234 »

moederslink schreef:
07 aug 2020 11:55
Ik had meer verwacht, het gebruik van mondkapjes verplichten bv in de winkels en de winkelstraten.
En daarbij maar nóg eens een duidelijke instructie hoe die dingen te gebruiken!
Ik zie die dingen onder de kin hangen, op één oor , dan wordt dat ding weer met vette fritesvingers opgezet of verfrommeld in zak of tas gepropt.
Nee dat werkt dus niet.

Anderhalve meter afstand verplichten , is het zo.n raar idee om mensen vh leger bv in te zetten ?
Boa.s zijn er onvoldoende.
Willen we met zijn allen dit virus zo goed mogelijk elimineren dan moet je streng zijn en blijven.

En wat gaat men doen aan de verzorgings-verpleeghuizen?
Nu al, op voorhand?

Wat gebeurt er met terugkerende vakantiegangers? Die gaan echt niet in quarantaine denk ik.
In de horeca.....aan de voorkant regels instellen?
Laat men zijn echte gegevens wel achter?

Het bron-en contactonderzoek is nu al niet meer bij te sloffen.

Ja, dat heb je nu eenmaal bij dom en eigenwijs volk. Bescherm uzelf en klaar.

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door sylvesterb »

moederslink schreef:
07 aug 2020 11:55
Ik had meer verwacht, het gebruik van mondkapjes verplichten bv in de winkels en de winkelstraten.
En daarbij maar nóg eens een duidelijke instructie hoe die dingen te gebruiken!
Mondkapjes bieden schijnveiligheid mensen denken dat ze bescherm zijn en houden dan geen 1,5m afstand meer. In landen waar mondkapjes verplicht zijn zie je ook een stijging.
moederslink schreef:
07 aug 2020 11:55
Ik zie die dingen onder de kin hangen, op één oor , dan wordt dat ding weer met vette fritesvingers opgezet of verfrommeld in zak of tas gepropt.
Nee dat werkt dus niet.
Denk dat een uitleg over het gebruik niet echt wat zou veranderen.
moederslink schreef:
07 aug 2020 11:55
Anderhalve meter afstand verplichten , is het zo.n raar idee om mensen vh leger bv in te zetten ?
Boa.s zijn er onvoldoende.
Willen we met zijn allen dit virus zo goed mogelijk elimineren dan moet je streng zijn en blijven.
Beetje extreem. Zoals gisteren aangegeven blijven de ziekenhuis en IC opnames ver onder het gestelde niveau. En mensen hebben ook hun eigen verantwoordelijkheid. Vergeet niet dat een besmetting veelal volgt wanneer beide personen geen 1,5m afstand houden.
moederslink schreef:
07 aug 2020 11:55
En wat gaat men doen aan de verzorgings-verpleeghuizen?
Nu al, op voorhand?
Weinig, de huidige maatregelen zorgen voor vrijwel geen besmettingen.
moederslink schreef:
07 aug 2020 11:55
Wat gebeurt er met terugkerende vakantiegangers? Die gaan echt niet in quarantaine denk ik.
Nee, maar als je netjes afstand hebt gehouden en geen klachten hebt is dit een minimaal risico. Veel mensen zijn al terug van vakantie en je ziet niet echt haarden hierdoor ontstaan.
moederslink schreef:
07 aug 2020 11:55
In de horeca.....aan de voorkant regels instellen?
Laat men zijn echte gegevens wel achter?
Dat is de vraag, maar als het grootste deel dit wel doet dan is dit al voldoende.
moederslink schreef:
07 aug 2020 11:55
Het bron-en contactonderzoek is nu al niet meer bij te sloffen.
Het is moeilijk, maar bron-en contactonderzoek is iets waar we in Nederland erg goed in zijn (altijd al geweest) en tot op heden hebben ze de besmettingshaarden goed in zicht.

Laten we hopen dat de ziekenhuisopnames en IC opnames gewoon laag blijven dan zijn extra maatregelen niet nodig.

Lowieze
Berichten: 6648
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Lowieze »

nos.nl:

Volgens premier Rutte is het gedragseffect van de mondkapjes groter dan het effect dat de kapjes hebben op het voorkomen van de verspreiding van het virus. "De mondkapjes doen waarschijnlijk weinig om de overdacht van het virus te voorkomen. De anderhalve meter is absoluut superieur aan het nauwelijks bijdragende mondkapje, maar het kapje kan wel een gedragsverandering teweegbrengen."

Dat geeft de burger wel vertrouwen in het dragen van een mondkapje :shock:
En dan toch lekker met z’n allen in een trein gaan zitten zonder afstand te houden.

Lady1234
Berichten: 27216
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Lady1234 »

moederslink schreef: ↑
07 aug 2020 11:55
Ik zie die dingen onder de kin hangen, op één oor , dan wordt dat ding weer met vette fritesvingers opgezet of verfrommeld in zak of tas gepropt.
Nee dat werkt dus niet

Daar heeft die “drager” dus alleen zichzelf mee.

Lowieze
Berichten: 6648
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Lowieze »

Lady1234 schreef:
07 aug 2020 13:43
moederslink schreef: ↑
07 aug 2020 11:55
Ik zie die dingen onder de kin hangen, op één oor , dan wordt dat ding weer met vette fritesvingers opgezet of verfrommeld in zak of tas gepropt.
Nee dat werkt dus niet

Daar heeft die “drager” dus alleen zichzelf mee.
Niet als de drager verkouden en/of aan het hoesten is.

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door sylvesterb »

Lady1234 schreef:
07 aug 2020 13:43
Daar heeft die “drager” dus alleen zichzelf mee.
Niet medische mondkapjes geven je geen bescherming tegen het virus, je bescherm enkel andere ermee. Daarom worden ze ook in het OV gebruikt omdat afstand houden daar erg lastig is. Je houdt de verspreiding tegen door het mondkapje, maar besmettingen niet.

Al kun je op basis van de cijfer van landen die mondkapjes verplicht hebben gesteld nou niet echt stellen dat het effect heeft. Van 1,5m afstand houden is dit wel bewezen effectief geweest.

Ik hou gewoon 1,5m afstand en ga niet met het OV dit gaat al maanden goed en heb er weinig problemen mee.

Lowieze
Berichten: 6648
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Lowieze »

witte angora schreef:
07 aug 2020 11:59
(...)

Morgen misschien een dagje naar Texel, een stuk wandelen. Op dit moment geldt er voor het weer in het hele land code geel, behalve de waddeneilanden. Wel heel vroeg weg, dan zit ik rond 14.00 uur weer op de boot terug.
(...)
Ik zou er niet aan moeten denken om met deze temperatuur een eind te gaan wandelen, het moet wel ontspannend blijven :D
Zeker als de luchtvochtigheid a.s. weekend omhoog gaat, lijkt me het niet zo gezond.

Nijogeth
Berichten: 10074
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Lady1234 schreef:
07 aug 2020 12:11
Ja, dat heb je nu eenmaal bij dom en eigenwijs volk. Bescherm uzelf en klaar.
Dom volk zijn in mijn ogen die mensen die maar verwachten dat alles voor ze geregeld en beslist moet worden. Wil je geen risico op het virus lopen, dan kan dat heel goed door jezelf grotendeels uit de samenleving te plaatsen, daar hoeft niet de hele samenleving voor stilgelegd te worden. Wat mij betreft mag er alleen verder versoepeld worden, maatregelen verscherpen is niet nodig, want als iedereen die kwetsbaar is zich daaraan houdt, dan worden de IC's ook niet overbelast.

Lady1234
Berichten: 27216
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Wat mij betreft mogen alle domme en eigenwijze jongeren zich in het feestgedruis storten en dan maar hopen dat hun pa of moe, oma of opa, ook niet meer naar ze omkijkt als ze ziek op bed liggen. Want ze willen “vrijheid”.

mh73

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door mh73 »

Veel mensen vinden 'de maatregelen' prima, maar vooral ook dat een ander zich eraan moet houden.

Vanmorgen nog, een kennis die breed aan het uitweiden was hoe slecht het was dat men zich niet aan de maatregelen hield. Ik zei: maar jij staat nu toch ook niet op 1,5 m afstand van mij? Dan krijg je een geïrriteerde blik en 'dat is iets anders' naar je hoofd.

In de winkel ook hoor, mensen lopen ondanks het verzoek afstand te houden toch vlak langs elkaar heen. Het lijkt wel of de sfeer ergens, het elkaar kennen, een soort gevoel geeft van veilig zijn, waardoor men makkelijker 'normaal' gaat doen.

Dat zie ik de laatste tijd meer. Ik mag de maatregelen te ver vinden gaan, maar ik hou me er vrij goed aan. Probeer dat in ieder geval. Andersom vraag ik het me weleens af.

witte angora
Berichten: 30916
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door witte angora »

Ho ho, Nijogeth. Soms kan het slimmer zijn dat de jongeren de kwetsbaren beschermen. Door, als ze weten dat ze mogelijk besmet zijn, geen locaties op te zoeken waar zij zijn. Of te voorkomen dat ze elkaar besmetten.

Het virus raakt iedereen, we zullen het met elkaar moeten oplossen. Het kan niet zo zijn, en zo werkt het ook niet, dat het opgelost wordt door de groep kwetsbaren. Zij zijn echt niet de enigen die besmet kunnen raken (en op de IC kunnen belanden).

angel1978
Berichten: 11019
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door angel1978 »

Nijogeth schreef:
07 aug 2020 14:04
Lady1234 schreef:
07 aug 2020 12:11
Ja, dat heb je nu eenmaal bij dom en eigenwijs volk. Bescherm uzelf en klaar.
Dom volk zijn in mijn ogen die mensen die maar verwachten dat alles voor ze geregeld en beslist moet worden. Wil je geen risico op het virus lopen, dan kan dat heel goed door jezelf grotendeels uit de samenleving te plaatsen, daar hoeft niet de hele samenleving voor stilgelegd te worden. Wat mij betreft mag er alleen verder versoepeld worden, maatregelen verscherpen is niet nodig, want als iedereen die kwetsbaar is zich daaraan houdt, dan worden de IC's ook niet overbelast.
Ja zo werkt het dus tegenwoordig. Wil je blijven leven en onderdeel van een maatschappij zijn en blijven dan moet je je uit diezelfde maatschappij plaatsen.. en dat allemaal omdat de mensen te dom zijn om zelf na te denken en iets simpels te doen...

angel1978
Berichten: 11019
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door angel1978 »

Lady1234 schreef:
07 aug 2020 14:08
Wat mij betreft mogen alle domme en eigenwijze jongeren zich in het feestgedruis storten en dan maar hopen dat hun pa of moe, oma of opa, ook niet meer naar ze omkijkt als ze ziek op bed liggen. Want ze willen “vrijheid”.
Kunnen ze geen sticker krijgen op hun voorhoofd o.i.d.?
Ik was dom, dus blijf zover mogelijk uit mijn buurt?

Lowieze
Berichten: 6648
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Lowieze »

mh73 schreef:
07 aug 2020 14:09
Veel mensen vinden 'de maatregelen' prima, maar vooral ook dat een ander zich eraan moet houden.

Vanmorgen nog, een kennis die breed aan het uitweiden was hoe slecht het was dat men zich niet aan de maatregelen hield. Ik zei: maar jij staat nu toch ook niet op 1,5 m afstand van mij? Dan krijg je een geïrriteerde blik en 'dat is iets anders' naar je hoofd.

In de winkel ook hoor, mensen lopen ondanks het verzoek afstand te houden toch vlak langs elkaar heen. Het lijkt wel of de sfeer ergens, het elkaar kennen, een soort gevoel geeft van veilig zijn, waardoor men makkelijker 'normaal' gaat doen.

Dat zie ik de laatste tijd meer. Ik mag de maatregelen te ver vinden gaan, maar ik hou me er vrij goed aan. Probeer dat in ieder geval. Andersom vraag ik het me weleens af.
Mee eens. Die kennis is weer een duidelijk voorbeeld van: kijk eens hoe goed ik het doe en hoe slecht een ander het doet. Misschien ook eens naar ons eigen gedrag kijken voordat we commentaar op anderen hebben.
Ik probeer me er ook zoveel mogelijk aan te houden, maar het gaat ook weleens mis.

Nijogeth
Berichten: 10074
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Lady, ik ben toch heel erg blij dat ik de laatste weken weer wat van een uitgebreider sociaal leven kon hebben, de schade die corona bij mij achter liet is psychisch vele malen groter dan de lichamelijke schade en ik kan daar door mijn verleden met psychische problemen nog redelijk mee omgaan. Ik voorzie echter wel een extreme dip als maatregelen weer verscherpt gaan worden.

Ik gun niemand de geestelijk problemen die de coronacrisis veroorzaakt, de lichamelijke gaan uiteindelijk wel over, al is het na lange tijd. Op de enkeling na die er aan sterft, maar dat geldt dus ook bij psychische problemen en volgens mij is het percentage dat daaraan dood gaat een stuk hoger, zeker gezien de vele lichamelijke gevolgen die psychische problemen met zich mee kunnen brengen.

Witte Angora, maar dat is toch prima? Als de kwetsbaren wegblijven van de plekken waar veel jongeren komen en de jongeren wegblijven van de plekken waar veel kwetsbaren komen, dan kunnen beiden redelijk normaal leven zonder extra risico's. Maar om nou jongeren hun sociaal leven stil te laten leggen om anderen te beschermen, dat vind ik persoonlijk de omgekeerde wereld. De jeugd is de toekomst, niet de groep die het land nu hoort te redden (voor zover het al nodig is, want ik vind nog steeds dat we ons aanstellen om een klein percentage levens te redden van veelal mensen die anders het einde van de maatregelen mogelijk toch niet halen).

ZeerPrivé
Berichten: 5541
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

witte angora schreef:
07 aug 2020 14:10
Ho ho, Nijogeth. Soms kan het slimmer zijn dat de jongeren de kwetsbaren beschermen. Door, als ze weten dat ze mogelijk besmet zijn, geen locaties op te zoeken waar zij zijn. Of te voorkomen dat ze elkaar besmetten.

Het virus raakt iedereen, we zullen het met elkaar moeten oplossen. Het kan niet zo zijn, en zo werkt het ook niet, dat het opgelost wordt door de groep kwetsbaren. Zij zijn echt niet de enigen die besmet kunnen raken (en op de IC kunnen belanden).

Ja, dat waren de woorden van Mark Rutte. Blijkbaar worden alle ouderen als seniel bestempeld en niet in staat om tegen hun (klein)kinderen te zeggen dat ze lekker weg moeten blijven als zij zich niet aan de regels hebben gehouden.

Lady1234
Berichten: 27216
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Lady1234 »

“Ik gun niemand de geestelijk problemen die de coronacrisis veroorzaakt, de lichamelijke gaan uiteindelijk wel over, al is het na lange tijd. Op de enkeling na die er aan sterft, maar dat geldt dus ook bij psychische problemen en volgens mij is het percentage dat daaraan dood gaat een stuk hoger, zeker gezien de vele lichamelijke gevolgen die psychische problemen met zich mee kunnen brengen“

Op de enkeling........ Volgens mij een paar duizend, maar goed, dat is minder erg dan uw dipje door gebrek aan sociaal contact.

Maar goed, eigenlijk is het een herhaling van zetten, want deze discussie hebben we hier al gevoerd.

witte angora
Berichten: 30916
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door witte angora »

ZeerPrivé schreef:
07 aug 2020 14:19
witte angora schreef:
07 aug 2020 14:10
Ho ho, Nijogeth. Soms kan het slimmer zijn dat de jongeren de kwetsbaren beschermen. Door, als ze weten dat ze mogelijk besmet zijn, geen locaties op te zoeken waar zij zijn. Of te voorkomen dat ze elkaar besmetten.

Het virus raakt iedereen, we zullen het met elkaar moeten oplossen. Het kan niet zo zijn, en zo werkt het ook niet, dat het opgelost wordt door de groep kwetsbaren. Zij zijn echt niet de enigen die besmet kunnen raken (en op de IC kunnen belanden).

Ja, dat waren de woorden van Mark Rutte. Blijkbaar worden alle ouderen als seniel bestempeld en niet in staat om tegen hun (klein)kinderen te zeggen dat ze lekker weg moeten blijven als zij zich niet aan de regels hebben gehouden.
Maar waarom zijn ouderen seniel als jongeren hen willen bezoeken en eventueel besmetten? Het is eerder andersom.

Waarom moet jongeren nu exact verteld worden wat ze wel of niet moeten doen, of het nu van de overheid komt of van hun ouders/grootouders? Dat is toch precies wat ze niet willen?

Gesloten