LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Coronavirus - algemeen topic

Lowieze
Berichten: 6640
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Lowieze »

Zag gisteren beelden van de begrafenis van een rabbijn in Israel. Die massa, grotendeels zonder mondkapjes, daar schrik je toch wel van.
https://nos.nl/artikel/2366834-begrafen ... ekers.html

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door sjohie »


Moneyman
Berichten: 30212
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Moneyman »

Lowieze schreef:
01 feb 2021 10:08
Zag gisteren beelden van de begrafenis van een rabbijn in Israel. Die massa, grotendeels zonder mondkapjes, daar schrik je toch wel van.
https://nos.nl/artikel/2366834-begrafen ... ekers.html
Ja bizar he... het is wachten op ellende dan...

Tegelijk zie ik ook in de orthodoxe hoek van Nederland oproepen langskomen om niet te vaccineren. Daarbij heb ik hetzelfde gevoel.

Lowieze
Berichten: 6640
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Lowieze »

Moneyman schreef:
01 feb 2021 10:57

Ja bizar he... het is wachten op ellende dan...

Tegelijk zie ik ook in de orthodoxe hoek van Nederland oproepen langskomen om niet te vaccineren. Daarbij heb ik hetzelfde gevoel.
Het zal zeker wel gebeuren dat juist de oudere generatie daar gehoor aan geeft. Ik heb wel gelezen dat de jongere gezinnen zich toch wat gaan afzetten tegen wat de kerk en de ouderen voorschrijven in dat verband.

witte angora
Berichten: 30900
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door witte angora »

Net op het nieuws dat volgende week de niet-essentiële winkels weer open mogen, maar dan enkel voor het afhalen van bestellingen. Kunnen winkels, denk aan de Ikea, weer hun logistiek compleet omgooien. En hoe dat zal gaan bij de Zeeman? Ik koop daar enkel mijn schuursponsjes. Die moet ik dan van tevoren bestellen, en dat moet ergens klaar worden gezet. Bij de kassa is er doorgaans niet veel plek. 'Spontaan' bestellen, dus tijdens het langslopen, is natuurlijk ook geen optie.

En hoe haal je bij de kapper je bestelde nieuwe kapsel op?

Ik weet niet of mensen hier nu zo blij mee moeten zijn.

witte angora
Berichten: 30900
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door witte angora »

@ Nijogeth:

Je krijgt min of meer bijval uit onverwachte hoek. https://nos.nl/artikel/2366896-oproep-u ... jdens.html

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door sjohie »

witte angora schreef:
01 feb 2021 11:33
@ Nijogeth:

Je krijgt min of meer bijval uit onverwachte hoek. https://nos.nl/artikel/2366896-oproep-u ... jdens.html
Die titel bij de NOS, is niet precies wat het originele artikel in het NRC zegt. Je ziet, zoals vaker deze pandemie, dat er weer selectief geknipt en geplakt wordt, en er eigen sausje overheen wordt gegooid.

Lowieze
Berichten: 6640
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Lowieze »

sjohie schreef:
01 feb 2021 11:41


Die titel bij de NOS, is niet precies wat het originele artikel in het NRC zegt. Je ziet, zoals vaker deze pandemie, dat er weer selectief geknipt en geplakt wordt, en er eigen sausje overheen wordt gegooid.
Nou, dat kun je wel zeggen. Een viertal doet hun zegje en hoeveel intensivisten tellen we in totaal wel niet in Nederland.

joep873
Berichten: 394
Lid geworden op: 14 mei 2010 19:11

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door joep873 »

Waarschijnlijk ook niet het viertal op de foto van de NOS.

Lowieze
Berichten: 6640
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Lowieze »

witte angora schreef:
01 feb 2021 11:26
Net op het nieuws dat volgende week de niet-essentiële winkels weer open mogen, maar dan enkel voor het afhalen van bestellingen. Kunnen winkels, denk aan de Ikea, weer hun logistiek compleet omgooien. En hoe dat zal gaan bij de Zeeman? Ik koop daar enkel mijn schuursponsjes. Die moet ik dan van tevoren bestellen, en dat moet ergens klaar worden gezet. Bij de kassa is er doorgaans niet veel plek. 'Spontaan' bestellen, dus tijdens het langslopen, is natuurlijk ook geen optie.

En hoe haal je bij de kapper je bestelde nieuwe kapsel op?

Ik weet niet of mensen hier nu zo blij mee moeten zijn.
Wat een problemen toch hè. Misschien gewoon de schuursponsjes gelijk meenemen in de supermarkt?

angel1978
Berichten: 10993
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door angel1978 »

Je moet wat om een probleem te vinden dat er eigenlijk niet is.

gosewijn
Berichten: 2893
Lid geworden op: 10 apr 2014 18:00

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door gosewijn »

Bij de Sp krijg je ze gratis. :o

16again
Berichten: 16139
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door 16again »

Lowieze schreef:
01 feb 2021 10:08
Zag gisteren beelden van de begrafenis van een rabbijn in Israel. Die massa, grotendeels zonder mondkapjes, daar schrik je toch wel van.
https://nos.nl/artikel/2366834-begrafen ... ekers.html
Ook de minister van Volksgezondheid sprak zijn zorgen uit: "Deze begrafenis gaat helaas leiden tot meer begrafenissen."
Ik proef een kettingreactie...

Erthanax
Berichten: 9731
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Erthanax »

De kop van NRC:
NRC schreef:Intensivisten: de maatregelen eisen een te grote tol
Gezondheidswinst De zware coronamaatregelen wegen niet meer op tegen de gezondheidswinst die ziekenhuizen boeken, betogen vier intensivisten.
De kop van de NOS:
NOS schreef: Oproep uit IC-hoek: 'Versoepel aantal maatregelen, accepteer meer overlijdens'


Het is een opmerkelijk verschil, vooral als je bedenkt dat het NOS-artikeltje gebaseerd is op (of een parafrase is van) het NRC-artikel. Mag ik dat "een stukje framing" noemen?

Lowieze
Berichten: 6640
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Lowieze »

@Jose2501
“Wat is er eigenlijk zo anders aan dan wat in URK gebeurde?”

Zegt iemand dat dan?

16again
Berichten: 16139
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door 16again »

Erthanax schreef:
01 feb 2021 12:50
De kop van NRC:
NRC schreef:Intensivisten: de maatregelen eisen een te grote tol
Gezondheidswinst De zware coronamaatregelen wegen niet meer op tegen de gezondheidswinst die ziekenhuizen boeken, betogen vier intensivisten.
De kop van de NOS:
NOS schreef: Oproep uit IC-hoek: 'Versoepel aantal maatregelen, accepteer meer overlijdens'


Het is een opmerkelijk verschil, vooral als je bedenkt dat het NOS-artikeltje gebaseerd is op (of een parafrase is van) het NRC-artikel. Mag ik dat "een stukje framing" noemen?
Sowieso snap ik de hele NRC ondertitel niet:
De zware coronamaatregelen wegen niet meer op tegen de gezondheidswinst die ziekenhuizen boeken
Waar men lege IC bedjes bedoelt, vind ik "gezondheidswinst die ziekenhuizen boeken" nogal cryptisch.
De gezondheidswinst wordt juist geboekt door de zware coronamaatregelen. Waarbij de prijs uit het oog verloren raakt

BL2
Berichten: 4859
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door BL2 »

Nog maar 3000 besmettingen, ook wel erg logisch, immers wie zijn privecy maar een beetje wat waard is laat zich niet meer testen. Deze scherpe onverwachtse daling is dan ook een duidelijk gevolg van het grote datalek bij de GGD.
Bij ons is het testcentrum grote delen der dag dicht, bij gebrek aan volk.
2 weken geleden stonden er nog rijen de hele dag.

16again
Berichten: 16139
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door 16again »

Jose2501 schreef:
01 feb 2021 15:03
Je kan over een woord of titel vallen maar wat deze artsen werkzaam op een IC zeggen is dat de levens van coronapatiënten die gered worden op een IC niet meer opwegen tegen de levens van mensen met andere aandoeningen waarvan hun hulp maandenlang uitgesteld wordt. En de vele bedrijven die in zware financiële problemen zijn geraakt en grote impact hebben op de gezondheid van duizenden en duizenden mensen.

En zij zeggen inderdaad: terugdraaien van een aantal maatregelen zal wat meer mensen met corona die IC hulp nodig hebben doen overlijden, maar dat is dan maar zo.
De strekking van hun verhaal snapte ik natuurlijk wel. Ik riep iets soortgelijks al zo'n maand of 10 geleden.
Prima dat men eindelijk over de 4 muren van de eigen IC heen weet te kijken.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door sjohie »

BL2 schreef:
01 feb 2021 15:37
Nog maar 3000 besmettingen, ook wel erg logisch, immers wie zijn privecy maar een beetje wat waard is laat zich niet meer testen. Deze scherpe onverwachtse daling is dan ook een duidelijk gevolg van het grote datalek bij de GGD.
Bij ons is het testcentrum grote delen der dag dicht, bij gebrek aan volk.
2 weken geleden stonden er nog rijen de hele dag.
En toen ik me 1½ week geleden liet testen, was ik de enige bij de teststraat, ruim vóór alle ontwikkelingen rondom de IT systemen van de GGD. Kortom, onze beider ervaringen geven geen uitsluitsel over de lagere cijfers vandáág.

Jablan
Berichten: 6185
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Jablan »

scharrelschipper schreef:
31 jan 2021 22:18
En aangezien "men"zegt dat er te weinig gevaccineerd is de laatste tijd,wordt er nu een andere reken methode toegepast. We kijken niet meer hoeveel prikken er gezet zijn,maar naar hoeveel potjes vaccin er gedistribueerd zijn vanuit Oss. Wie houdt wie nu voor de gek? De overheid zichzelf of het gepeupel?
Nu de eerste rookgordijnen zijn opgetrokken, lijkt het om een politieke beeldvorming te gaan. Minister De Jonge heeft deze week een kamerdebat over het trage vaccinatietempo voor de boeg en hij heeft het nieuwe getal getwitterd, zonder erbij te vermelden, dat het een schatting betreft.

Een echt overzicht is er niet, gevolg van het doelgroepdenken. Dat levert bijvoorbeeld in de gehandicaptenzorg een beeld op, dat alle cliënten wel zijn ingeënt, maar het personeel nog wacht op de brief van de Rijksoverheid, al heeft de werkgever iedereen direct aangemeld. (De dame, die mij dit vertelde, was heel erg opgelucht, dat haar bewoners al een spuit hadden gehad en noemde het vaccinatiebeleid 'top'.)
Jablan schreef:
29 jan 2021 17:59
Ik heb sterk de indruk dat een aantal mensen hier te lang geen frisse lucht hebben gehad en hun cognitieve vaardigheden achteruit rennen.
Hier moest nog wat toelichting bij, gegeven de vileine reactie van Lowieze (graag niet voor een ander inkleuren)
Het sterkste voorbeeld zijn demente bejaarden in een verzorgingsinstelling. Met alleen verzorging worden deze mensen binnen no-time kasplantjes, met een behandeling wordt de dementie vertraagd.
Bij kinderen en jongeren zie je sinds maart vorig jaar hetzelfde gebeuren. Alleen thuis zitten is niet goed, sommigen ontwikkelen angststoornissen, anderen worden apatisch.
Samengevat: binnen zitten zonder prikkels van buitenaf leidt tot verminderd denkvermogen.
Lowieze schreef:
01 feb 2021 10:08
Zag gisteren beelden van de begrafenis van een rabbijn in Israel. Die massa, grotendeels zonder mondkapjes, daar schrik je toch wel van.
Min of meer dezelfde beelden als bij een orthodox-joodse bruiloft in New York, ca. 7000 gasten terwijl op dat moment alleen in kleine kring getrouwd mocht worden. Mijn kerels hierover: goed zo, eindelijk verjongt die kerk.
sjohie schreef:
01 feb 2021 10:45
Leuke column...
Betaalmuur. Samenvatting?
witte angora schreef:
01 feb 2021 11:26
Net op het nieuws dat volgende week de niet-essentiële winkels weer open mogen, maar dan enkel voor het afhalen van bestellingen.
Compensatie voor het verlengen van de maatregelen tot 2 maart, alles dicht, afhalen toegestaan. Avondklok staat nog op de beslislijst, daar verwacht ik ook een verlenging.

Basisscholen weer open? Lang niet overal. Collega kreeg mail van de school van de kids: totdat het personeel is ingeënt, biedt de school alleen noodopvang, maar als ze weer open gaan, dan vervalt de meivakantie en eventueel de eerste weken van de zomervakantie. Ze willen niet open zijn en dan elke week weer een klas naar huis sturen, omdat juf of meester thuis moet blijven.


Bij de vaccins is er klein nieuws. Sanofi gaat in Frankfurt am Main het vaccin van BionTech produceren, dat was al bekend. De reden niet: Sanofi heeft grote vertraging in de ontwikkeling van een eigen vaccin opgelopen en hierdoor productiecapaciteit over. Kortom: Sanofi kan voorlopig uit de Roadmap van de NL-Overheid worden gehaald of helemaal naar achteren worden verschoven.
Bij Curevac: Bayer gaat niet alleen de distributie doen, maar ook het vaccin produceren. Toelating zit in de pijplijn.

Gesloten