LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Coronavirus - algemeen topic

Jablan
Berichten: 6185
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Jablan »

witte angora schreef:
18 jun 2020 07:02
Overigens heeft Brazilië, afhankelijk van welke bron je het hebt, intussen 955.000 of 960.000 geregistreerde besmettingen. Dat gaat of vandaag of morgen over het miljoen heen, en dan zijn er velen niet getest. Ook in India vliegt het officiële cijfer omhoog, maar om hoeveel daadwerkelijke besmettingen het gaat is zeker in dat land koffiedik kijken.
Plus snel stijgende cijfers in Turkije, een tweede golf in Saoedi-Arabië. Daar was men te snel met afschalen.

Om geen tweede golf in Europa te krijgen, blijven in veel landen mondkapjes verplicht, afstandsregels gehandhaafd en geldt een verbod op massabijeenkomsten. In Duitsland is dit verbod verlengd tot en met 31 oktober 2020. Geen concerten, geen publiek bij sportwedstrijden, enz. Alleen open lucht samenkomsten zijn mogelijk.

In Bosnië-Herzegovina waren kerkdiensten niet verboden, maar de gebouwen wel gesloten. Na een paar maanden met kerkdiensten in de open lucht, is een kerkdienst in een gebouw één van de eerste dingen, die weer mogen.

witte angora
Berichten: 30894
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door witte angora »

Jablan schreef:
18 jun 2020 17:38
Voor WA en anderen: na de volgende uitbraak bij een varkensslachterij, deze keer van Tönnies in Rheda-Wiedenbrück met bijna 700 besmette personeelsleden, 7000+ mensen in quarantaine, sluiting van kinderopvang en scholen in Kreis Gutersloh, wordt een stijging van de vleesprijzen verwacht, omdat langzaam doordringt, dat de hele vleessector een probleem heeft met de hygiëne, met de arbeidsomstandigheden, met de betaling, met de opleiding van het personeel.
Dat de vleesprijzen zouden kunnen gaan stijgen riep ik een paar weken geleden al. Kwestie van de basisprincipes van de economie kennen: de prijs wordt bepaald door vraag en aanbod. Minder aanbod bij een gelijkblijvende vraag betekent een hogere prijs.

Willen we met zijn allen geen hogere prijs? Dan zit er weinig anders op dan wat meer vleesloos te gaan eten. En dat gebeurt vanzelf wel als de vleesprijzen de pan uit schieten.

Wat de hygiëne-maatregelen betreft: ooit, in mijn hoveniersperiode, heb ik een paar weken 's nachts geholpen de Friki-fabriek in Wezep schoon te spuiten, om de winter te overbruggen. Er mocht in de hele slachterij letterlijk geen druppeltje bloed of een korreltje vlees blijven liggen. Was dat er na inspectie toch, dan kon de fabriek minimaal 2 uur lang niet opgestart worden, tot alles alsnog perfect schoon was. Dat 2 uur stil liggen kostte dan 80.000 gulden. Het is inderdaad een keer gebeurd dat een machine niet goed schoon was. Dat lieten ze toen aan mij over, omdat ze wisten dat ik erg nauwkeurig kan werken.

Gewoon om aan te geven hoe ver de hygiëne in de vleesverwerkende sector zou moeten zijn. Daarbij, en we praten dus over ruim 20 jaar geleden, was het grootste deel van het proces geautomatiseerd. Dus wat er nu in de hedendaagse vleessector aan de hand is? Geen idee.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Als je goedkopere en hardere werkers uit Oost Europa vind,
dan loop je risico op matige schoonmakers.

Maar personeel en zoveel mogelijk als Sardientjes laten wonen en te laat bij griepje maatregelen nemen....

Of bij ziekte geen salaris maar wel voor huisvesting moeten betalen....
Dat is vragen om Covid19 oorlog!

mh73

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door mh73 »

Jablan schreef:
18 jun 2020 17:38
Hebben jullie als ouders geen contactgroep onderling of is het contact met de school erg matig?
Bij ons is alles daar begonnen en we houden het contact overeind, omdat de huidige oplossing iedereen goed bevalt.
Er is zeker geen wisselwerking met school. Aan het begin van het schooljaar maak je kennis met de mentor en als jouw kind geen probleemgedrag heeft of slechte cijfers heeft spreek je verder niemand van school.
Van bijzonderheden wordt je middels een algemene mail op de hoogte gesteld.

witte angora
Berichten: 30894
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door witte angora »

Zoals eigenlijk al te verwachten was: op de Dam was er 14 dagen geleden maar één persoon besmet, maar het is niet duidelijk waar de besmetting is opgelopen. Voor een hoop mensen, zeker in de zorg en anderszins, zal dit, denk ik, toch wel een opluchting zijn. Geen massale heropleving.

https://nos.nl/artikel/2337730-een-coro ... -gaat.html

In het leger daarentegen lijkt er wél wat meer aan de hand te zijn:

https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederla ... a-covid-19

witte angora
Berichten: 30894
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door witte angora »

Voor degene met de grootste bek is het nog niet groot genoeg..... :mrgreen: :lol:

witte angora
Berichten: 30894
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door witte angora »

Vanmorgen naar het zwembad. Om het kort samen te vatten: feitelijk gebeurt er exact hetzelfde als in de horeca.

In het bad kunnen maximaal 18 personen. Er zijn 6 banen, verdeeld over 3 vakken. Per vak kunnen er dus 6 zwemmers in, er is één baan heen, één baan terug. Er is een vak voor rustige zwemmers, een voor snelle zwemmers en een vak zonder duiding. Is niet zo moeilijk, toch?

Bij aankomst lagen er al 13 in. Meest bejaarden, aan de kant stond een rollator. Moest kunnen, maar... in het langzame vak werd door 5 personen uitermate langzaam gezwommen. In het snelle vak zwommen er 4, en dat ging nog een stuk langzamer dan in het langzame vak. Dus dan maar bij de 4 in de neutrale baan. Dat leverde op: één dame die zeer langzaam zwom, twee redelijk langzame zwemmers, en twee, waaronder mijn persoontje, die toch wel iets sneller wilden om de conditie op te bouwen. En dat ging dus niet. Inhalen 'mag niet'. Achter de langzame dame hangen is geen optie, je komt letterlijk niet vooruit. Wachten tot ze halverwege is en er dan achteraan is wel een optie, en dan moet je haar evengoed nog inhalen. Terwijl er dus ook nog 3 in je nek zitten te hijgen.

Een gesprek met een van de instructeurs gehad. Ze zag het ook al gebeuren, en maakt zich ernstig zorgen over de komende wet. Kinderen kun je opvoeden, maar ouderen??? Moeten ze dan politieagent spelen, of kleuterjuf? Maar ondertussen loopt het zwembad wel het risico op een boete van 4000 euro als er ingehaald wordt of als er te weinig afstand wordt gehouden. Ze hebben nog geen idee wat ze er mee aan moeten. De snelle zwemmers dan maar 5 minuten extra geven? Dat zie ik ook niet als optie. Sterker nog, toen de bel ging dat het tijd was om er uit te gaan, waren het juist de bejaarden die door gingen. Trekken zich nergens wat van aan. Twee moesten nog eens apart gesommeerd worden het bad te verlaten.

Er lopen 4 instructeurs in de rondte, iemand bij de receptie, en boven iemand bij de administratie. Opbrengst: 4 euro per bezoeker. Komen er 6 of 7 mensen, zoals de afgelopen 2 weken, dan komt er per uur nog geen 30 euro binnen. Vandaag met 14 is het 56 euro. Dat kan er dus al niet uit. Hebben we het nog niet eens over de kosten van het gebouw en alles. En als er dan een boete komt van 4000 euro? Reken maar uit hoelang het gaat duren voor het is terugverdiend.

Ik zie het nog gebeuren dat zwembaden gesloten moeten worden omdat gemeenten niet langer dit soort kosten willen gaan betalen. Dan krijg je dus exact hetzelfde als in de horeca. Je gaat ook dezelfde discussies krijgen als in de horeca: 'stop alsjeblieft met die anderhalve meter'. Terwijl de werkelijke afstand in het zwembad gemiddeld 8 meter is.

En wie zijn degenen die de problemen veroorzaken? Opnieuw degenen die de overheid met alle macht probeert te beschermen tegen de gevolgen van Corona. Je mag het niet zeggen, maar wel denken: 'laat ze lekker de Corona krijgen'.

Jablan
Berichten: 6185
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Jablan »

Ik denk, dat je het realistisch inschat, WA.
witte angora schreef:
18 jun 2020 20:58
Zoals eigenlijk al te verwachten was: op de Dam was er 14 dagen geleden maar één persoon besmet, maar het is niet duidelijk waar de besmetting is opgelopen. Voor een hoop mensen, zeker in de zorg en anderszins, zal dit, denk ik, toch wel een opluchting zijn. Geen massale heropleving.
Hetzelfde beeld elders. Overal waar voor het eerst gedemonstreerd mocht worden na een lock-down, ging het mis. Te weinig afstand. Maar nergens heeft het geleid tot een nieuwe uitbraak.
mh73 schreef:
18 jun 2020 20:25
Er is zeker geen wisselwerking met school. Aan het begin van het schooljaar maak je kennis met de mentor en als jouw kind geen probleemgedrag heeft of slechte cijfers heeft spreek je verder niemand van school. Van bijzonderheden wordt je middels een algemene mail op de hoogte gesteld.
Hier is per klas een oudergroep, waar alles langskomt. Speciale opdrachten, incidenten, algemene mededelingen. Het is ook de plek voor algemene vragen.
Bij ziekte wordt op de derde dag al gebeld hoe het is en sinds begin maart hebben we frequent contact met een vaste docent, niet de mentor. Het initiatief om weer te beginnen is ontstaan in de oudergroep.
witte angora schreef:
18 jun 2020 18:05
Dus wat er nu in de hedendaagse vleessector aan de hand is? Geen idee.
Wat over Vion in Groenlo en Apeldoorn is gemeld, is op extremere schaal in Duitsland het geval. Personeel uit Roemenië en Bulgarije, dat alle werkkleding (tot en met de messen en veiligheidshelm) zelf moet betalen, per week een fors bedrag voor een bed in een gedeelde kamer moet betalen en per uur het minimumloon krijgt.
De EU-Richltijn over slachthuizen helpt niet. Alles is erop gericht om besmet vlees te voorkomen: afgesloten, betegelde, gekoelde ruimtes (vraag niet hoe vaak de filters van de koeling worden schoongemaakt). De slachtlijnen zijn erg kort, waardoor in normale omstandigheden het al lastig is om veilig te werken.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door moederslink »

Niet om het een of ander maar 150.000 (!) besmettingen wereldwijd op één dag is nogal wat. Het laait op verschillende plekken weer op.
Zorgelijk allemaal.

witte angora
Berichten: 30894
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door witte angora »

Klopt, het is en het blijft zorgelijk. Hier in West-Europa zitten we voor het moment in de luwte, maar er is geen enkele garantie dat het zo blijft. Zie Nieuw-Zeeland: de ene dag trots aankondigen dat Covid-19 is overwonnen, en een paar dagen later is er al een cruciale fout gemaakt waardoor het weer anders wordt. Zie China; dacht het virus onder controle te hebben, maar ook daar gaat het ineens hard.

Het enige advies wat ik kan geven is en blijft: zorg dat je voor een paar weken te eten in huis hebt. Mocht de boel weer uit de hand lopen, dan kun je in het ergste geval probleemloos in thuisisolatie, om jezelf te beschermen.

witte angora
Berichten: 30894
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door witte angora »

Ik zie net op Google-nieuws dat in Brazilië het aantal besmettingen het miljoen is gepasseerd. Op gisanddata is het nog 978.000.

Bronnen:

https://news.google.com/covid19/map?hl= ... ceid=NL:nl
https://gisanddata.maps.arcgis.com/apps ... 7b48e9ecf6

Lady1234
Berichten: 27201
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Lady1234 »

witte angora schreef:
19 jun 2020 21:05
Vanmorgen naar het zwembad. Om het kort samen te vatten: feitelijk gebeurt er exact hetzelfde als in de horeca.

In het bad kunnen maximaal 18 personen. Er zijn 6 banen, verdeeld over 3 vakken. Per vak kunnen er dus 6 zwemmers in, er is één baan heen, één baan terug. Er is een vak voor rustige zwemmers, een voor snelle zwemmers en een vak zonder duiding. Is niet zo moeilijk, toch?

Bij aankomst lagen er al 13 in. Meest bejaarden, aan de kant stond een rollator. Moest kunnen, maar... in het langzame vak werd door 5 personen uitermate langzaam gezwommen. In het snelle vak zwommen er 4, en dat ging nog een stuk langzamer dan in het langzame vak. Dus dan maar bij de 4 in de neutrale baan. Dat leverde op: één dame die zeer langzaam zwom, twee redelijk langzame zwemmers, en twee, waaronder mijn persoontje, die toch wel iets sneller wilden om de conditie op te bouwen. En dat ging dus niet. Inhalen 'mag niet'. Achter de langzame dame hangen is geen optie, je komt letterlijk niet vooruit. Wachten tot ze halverwege is en er dan achteraan is wel een optie, en dan moet je haar evengoed nog inhalen. Terwijl er dus ook nog 3 in je nek zitten te hijgen.

Een gesprek met een van de instructeurs gehad. Ze zag het ook al gebeuren, en maakt zich ernstig zorgen over de komende wet. Kinderen kun je opvoeden, maar ouderen??? Moeten ze dan politieagent spelen, of kleuterjuf? Maar ondertussen loopt het zwembad wel het risico op een boete van 4000 euro als er ingehaald wordt of als er te weinig afstand wordt gehouden. Ze hebben nog geen idee wat ze er mee aan moeten. De snelle zwemmers dan maar 5 minuten extra geven? Dat zie ik ook niet als optie. Sterker nog, toen de bel ging dat het tijd was om er uit te gaan, waren het juist de bejaarden die door gingen. Trekken zich nergens wat van aan. Twee moesten nog eens apart gesommeerd worden het bad te verlaten.

Er lopen 4 instructeurs in de rondte, iemand bij de receptie, en boven iemand bij de administratie. Opbrengst: 4 euro per bezoeker. Komen er 6 of 7 mensen, zoals de afgelopen 2 weken, dan komt er per uur nog geen 30 euro binnen. Vandaag met 14 is het 56 euro. Dat kan er dus al niet uit. Hebben we het nog niet eens over de kosten van het gebouw en alles. En als er dan een boete komt van 4000 euro? Reken maar uit hoelang het gaat duren voor het is terugverdiend.

Ik zie het nog gebeuren dat zwembaden gesloten moeten worden omdat gemeenten niet langer dit soort kosten willen gaan betalen. Dan krijg je dus exact hetzelfde als in de horeca. Je gaat ook dezelfde discussies krijgen als in de horeca: 'stop alsjeblieft met die anderhalve meter'. Terwijl de werkelijke afstand in het zwembad gemiddeld 8 meter is.

En wie zijn degenen die de problemen veroorzaken? Opnieuw degenen die de overheid met alle macht probeert te beschermen tegen de gevolgen van Corona. Je mag het niet zeggen, maar wel denken: 'laat ze lekker de Corona krijgen'.
Het is toch wat met die “oudjes” . Ze zitten en nou ook nog zwemmen u maar in de weg. En dan wenst u ze ook nog corona toe. Fraai.

Nijogeth
Berichten: 10051
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Ik wens iedereen Corona toe. Des te eerder zijn we er vanaf. Of mag dat niet?

16again
Berichten: 16139
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door 16again »

Nijogeth schreef:
20 jun 2020 00:33
Ik wens iedereen Corona toe. Des te eerder zijn we er vanaf. Of mag dat niet?
Je staat hierin niet alleen. Meer dan 3 maanden terug riep ik al iets met soortgelijke strekking:
16again schreef:
15 mar 2020 12:28
Hoe lang gaat dit duren? Ondanks alle maatregelen blijft dit een onderhuids sluimerende veenbrand waardoor Nederland maanden of misschien wel een jaar lang op slot zit. Met alle economische gevolgen van dien.

Is door de zure appel heenbijten niet beter? Laat het virus maar ongeremd om zich heen grijpen, de overblijvers zijn na een maand genezen en immuun , en kunnen het land weer opbouwen. (geen idee of ik zelf tot overblijvers behoor, bij elke griep golf ben ik altijd de klos)
Waar ik nog steeds achter sta.

witte angora
Berichten: 30894
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door witte angora »

Nijogeth schreef:
20 jun 2020 00:33
Ik wens iedereen Corona toe. Des te eerder zijn we er vanaf. Of mag dat niet?
Je gunt iedereen het leven, en een ander een ziekte toewensen mag inderdaad niet. Maar als je ziet dat juist degenen die je probeert te beschermen al het mogelijke uit de kast halen om vooral maar de RIVM-regels te negeren en te frustreren, dan ga je je toch afvragen waar je het voor doet. En díe vraag mag je jezelf, uit frustratie, wel stellen.

En dan snap je ook wel dat het draagvlak onder de rest van de bevolking rap afneemt.

Maar, Lady, kun jij me uitleggen waarom ouderen onnodig een compleet zwembad moeten claimen zodat er voor anderen geen ruimte is om hun ding te doen? Kun jij me uitleggen waarom juist ouderen ervoor zorgen dat er een situatie ontstaat dat gemeenten noodgedwongen zwembaden gaan sluiten?

Lady1234
Berichten: 27201
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Lady1234 »

@witte angora

“dan ga je je toch afvragen waar je het voor doet. En díe vraag mag je jezelf, uit frustratie, wel stellen“

Waar je het voor doet? Ik lees van u alleen maar geklaag, dat men u in de weg zit, loopt, rijdt. Bij de winkels, op het fietspad, in het openbaar vervoer en nu ook nog in het zwembad. Alsof u meer rechten hebt dan anderen.

Jablan
Berichten: 6185
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Jablan »

Nijogeth schreef:
20 jun 2020 00:33
Ik wens iedereen Corona toe. Des te eerder zijn we er vanaf. Of mag dat niet?
Jij mag dat zeggen. :)
Ik doe het niet, omdat het verloop te grillig is.
witte angora schreef:
20 jun 2020 07:03
Maar als je ziet dat juist degenen die je probeert te beschermen al het mogelijke uit de kast halen om vooral maar de RIVM-regels te negeren en te frustreren, dan ga je je toch afvragen waar je het voor doet. En díe vraag mag je jezelf, uit frustratie, wel stellen. En dan snap je ook wel dat het draagvlak onder de rest van de bevolking rap afneemt.
Gevolg van de regelzucht. Bij het afkondigen van de beperkingen was het 'beslis zelf hoe je het doet' en bij de omgekeerde route zijn er teveel kapiteins op het schip, waardoor je het idee krijgt in een dwangbuis of corset te worden geperst, want er is gepolderd en daar is een protocol uitgekomen, dat in de praktijk onwerkbaar is en knelt. Je hebt zelf de voorbeelden gegeven.

Eigenlijk was het plan om zoon deze zomer twee weken met een groep jongeren in een jeugdherberg of op een camping nog een tweede vakantie te geven. Maar ja ... groepsaccommodatie ... niemand uit hetzelfde huishouden ... kans op boetes ... angst voor besmettingen ... onmogelijk. Het wordt over en weer logeren met kleinere groepen, voor wie wil, durft en mag.

Lowieze
Berichten: 6639
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Lowieze »

Lady1234 schreef:
20 jun 2020 08:39
@witte angora

“dan ga je je toch afvragen waar je het voor doet. En díe vraag mag je jezelf, uit frustratie, wel stellen“

Waar je het voor doet? Ik lees van u alleen maar geklaag, dat men u in de weg zit, loopt, rijdt. Bij de winkels, op het fietspad, in het openbaar vervoer en nu ook nog in het zwembad. Alsof u meer rechten hebt dan anderen.
Sowieso ben je niet helemaal lekker als je anderen een ziekte toewenst.

witte angora
Berichten: 30894
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door witte angora »

Lady1234 schreef:
20 jun 2020 08:39
@witte angora

“dan ga je je toch afvragen waar je het voor doet. En díe vraag mag je jezelf, uit frustratie, wel stellen“

Waar je het voor doet? Ik lees van u alleen maar geklaag, dat men u in de weg zit, loopt, rijdt. Bij de winkels, op het fietspad, in het openbaar vervoer en nu ook nog in het zwembad. Alsof u meer rechten hebt dan anderen.
Jij doet alsof die anderen meer rechten hebben dan ik.

witte angora
Berichten: 30894
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door witte angora »

Jablan schreef:
20 jun 2020 09:09
er is gepolderd en daar is een protocol uitgekomen, dat in de praktijk onwerkbaar is en knelt. Je hebt zelf de voorbeelden gegeven.
De protocollen houden gewoon te weinig rekening met de menselijke natuur die nu eenmaal een drang naar ongebreidelde vrijheid kent, een vrijheid zonder beperkingen en liefst zonder rekening met anderen te houden. Oftewel: mensen doen gewoon waar ze zin in hebben. En waar ze geen zin in hebben doen ze gewoon niet.

Alleen komt de rekening op het bordje van bedrijven te liggen middels die boetes van 4000 euro. Hoe goed ze het ook voor elkaar hebben, hoe mooi alles is ingericht etcetera. Maar als mensen er dwars tegen in gaan hou je dat als bedrijf niet tegen. Zo simpel is het. Alleen kost het je wel keer op keer 4000 euro. Knappe boekhouder die zijn bedrijf daar doorheen weet te loodsen.

Gesloten