Jumbo’s reclame met de laagste prijsgarantie, zet de consument op een te rooskleurig been.
Geplaatst: 06 mar 2020 11:38
Op 29 februari 2020, vanaf 8:32:45 t/m 8:33:05, was er op NPO Radio 1 een reclame van Jumbo te horen, waarin de vraag werd gesteld, wat boodschappen doen bij haar nou goedkoper maakt, dan bij andere winkels. Volgens haar zou dat liggen aan de laagste prijsgarantie en seizoensaanbiedingen.
Wat bedoelt Jumbo nou met “andere winkels”? Zijn dat alle andere winkels, of zijn er uitsluitingen? Geldt die laagste prijsgarantie nou voor alle producten, of zijn er producten uitgesloten? Dit alles wordt niet duidelijk in de voornoemde reclame. Daarnaast kan de vraag worden gesteld, of van de gemiddelde consument kan worden verwacht, dat die op de hoogte is van de voorwaarden, die verbonden zijn aan de laagste prijsgarantie.
Uit de kleine lettertjes in de voorwaarden bij de laagste prijsgarantie, blijkt, dat bepaalde winkels zijn uitgesloten. Groente- en fruitwinkels zijn daarvan een voorbeeld. Daarnaast blijkt, dat die garantie alleen geldt voor exact hetzelfde product (o.a. merk, verpakking, inhoud en smaak). Dit betekent, dat die garantie niet geldt voor huismerken, die specifiek door een bepaalde winkel worden gevoerd en ook niet voor merkloze zaken, zoals groente, fruit, aardappelen, vlees, vleeswaren, eieren, enz..
Kan van de gemiddelde consument worden verwacht, dat die op de hoogte is van voornoemde beperkingen in de laagste prijsgarantie?
1. Voor wat betreft “andere winkels” heeft de Reclame Code Commissie (RCC) op 9-2-2015, naar aanleiding van een klacht tegen Jumbo wegens misleiding, gesteld:
“Blijkens bovengenoemde spelregels geldt de laagste prijsgarantie van Jumbo echter in relatie tot een specifieke groep aanbieders van onder meer groente en fruit en wordt geen rekening gehouden met prijzen, gehanteerd door bepaalde andere aanbieders (van onder meer groente en fruit). Naar het oordeel van de Commissie is dit voor de gemiddelde consument onvoldoende duidelijk. In de eerste plaats kan bij de gemiddelde consument niet als algemeen bekend worden verondersteld dat de laagste prijsgarantie van Jumbo slechts op een specifieke groep aanbieders ziet, ook niet nu Jumbo deze garantie al bijna 20 jaar hanteert, zoals zij heeft gesteld. Voorts valt deze beperking tot een bepaalde groep aanbieders niet, althans niet voldoende duidelijk uit (elk van) de bestreden uitingen op te maken. Ook de vrij algemene mededeling “Kijk voor meer informatie op Jumbosupermarkten.nl” in de radioreclame geeft onvoldoende duidelijkheid over de bewuste “Spelregels”.”
(bron: https://www.reclamecode.nl/uitspraken/l ... 18/146660/ (geraadpleegd op 29-2-2020)).
2. Voor wat betreft de soort producten, waarvoor de laagste prijsgarantie (niet) geldt, kan naar analogie van de uitspraak van de RCC onder punt 1, worden gesteld, dat bij de gemiddelde consument, niet als algemeen bekend kan worden verondersteld, dat de laagste prijsgarantie van Jumbo slechts op een specifieke groep producten ziet, ook niet nu Jumbo deze garantie al bijna 25 jaar (is 20 jaar in 2015 plus 5 jaar sinds 2015 tot 2020) hanteert. De analogie is daarom gerechtvaardigd, daar de specificatie van product uitsluitingen, ook behoort tot dezelfde groep spelregels, zoals die onder punt 1 is aangekaart.
Op grond van het voorgaande kan worden gesteld, 1. dat Jumbo in haar reclame niet rept over beperkingen, die verbonden zijn aan de laagste prijsgarantie, 2. dat die beperkingen er wel degelijk zijn, en 3. dat van de gemiddelde consument niet kan worden verwacht, dat hij van dergelijke beperkingen op de hoogte is. Dit heeft tot gevolg, dat de consument, in deze reclame van Jumbo, een mooier beeld wordt voorgespiegeld, dan in de praktijk blijkt. De conclusie is derhalve gerechtvaardigd, dat de reclame van Jumbo met de laagste prijsgarantie, de consument op een te rooskleurig been zet.
Wat bedoelt Jumbo nou met “andere winkels”? Zijn dat alle andere winkels, of zijn er uitsluitingen? Geldt die laagste prijsgarantie nou voor alle producten, of zijn er producten uitgesloten? Dit alles wordt niet duidelijk in de voornoemde reclame. Daarnaast kan de vraag worden gesteld, of van de gemiddelde consument kan worden verwacht, dat die op de hoogte is van de voorwaarden, die verbonden zijn aan de laagste prijsgarantie.
Uit de kleine lettertjes in de voorwaarden bij de laagste prijsgarantie, blijkt, dat bepaalde winkels zijn uitgesloten. Groente- en fruitwinkels zijn daarvan een voorbeeld. Daarnaast blijkt, dat die garantie alleen geldt voor exact hetzelfde product (o.a. merk, verpakking, inhoud en smaak). Dit betekent, dat die garantie niet geldt voor huismerken, die specifiek door een bepaalde winkel worden gevoerd en ook niet voor merkloze zaken, zoals groente, fruit, aardappelen, vlees, vleeswaren, eieren, enz..
Kan van de gemiddelde consument worden verwacht, dat die op de hoogte is van voornoemde beperkingen in de laagste prijsgarantie?
1. Voor wat betreft “andere winkels” heeft de Reclame Code Commissie (RCC) op 9-2-2015, naar aanleiding van een klacht tegen Jumbo wegens misleiding, gesteld:
“Blijkens bovengenoemde spelregels geldt de laagste prijsgarantie van Jumbo echter in relatie tot een specifieke groep aanbieders van onder meer groente en fruit en wordt geen rekening gehouden met prijzen, gehanteerd door bepaalde andere aanbieders (van onder meer groente en fruit). Naar het oordeel van de Commissie is dit voor de gemiddelde consument onvoldoende duidelijk. In de eerste plaats kan bij de gemiddelde consument niet als algemeen bekend worden verondersteld dat de laagste prijsgarantie van Jumbo slechts op een specifieke groep aanbieders ziet, ook niet nu Jumbo deze garantie al bijna 20 jaar hanteert, zoals zij heeft gesteld. Voorts valt deze beperking tot een bepaalde groep aanbieders niet, althans niet voldoende duidelijk uit (elk van) de bestreden uitingen op te maken. Ook de vrij algemene mededeling “Kijk voor meer informatie op Jumbosupermarkten.nl” in de radioreclame geeft onvoldoende duidelijkheid over de bewuste “Spelregels”.”
(bron: https://www.reclamecode.nl/uitspraken/l ... 18/146660/ (geraadpleegd op 29-2-2020)).
2. Voor wat betreft de soort producten, waarvoor de laagste prijsgarantie (niet) geldt, kan naar analogie van de uitspraak van de RCC onder punt 1, worden gesteld, dat bij de gemiddelde consument, niet als algemeen bekend kan worden verondersteld, dat de laagste prijsgarantie van Jumbo slechts op een specifieke groep producten ziet, ook niet nu Jumbo deze garantie al bijna 25 jaar (is 20 jaar in 2015 plus 5 jaar sinds 2015 tot 2020) hanteert. De analogie is daarom gerechtvaardigd, daar de specificatie van product uitsluitingen, ook behoort tot dezelfde groep spelregels, zoals die onder punt 1 is aangekaart.
Op grond van het voorgaande kan worden gesteld, 1. dat Jumbo in haar reclame niet rept over beperkingen, die verbonden zijn aan de laagste prijsgarantie, 2. dat die beperkingen er wel degelijk zijn, en 3. dat van de gemiddelde consument niet kan worden verwacht, dat hij van dergelijke beperkingen op de hoogte is. Dit heeft tot gevolg, dat de consument, in deze reclame van Jumbo, een mooier beeld wordt voorgespiegeld, dan in de praktijk blijkt. De conclusie is derhalve gerechtvaardigd, dat de reclame van Jumbo met de laagste prijsgarantie, de consument op een te rooskleurig been zet.