Garantie op auto ->provisorische reparatie
Geplaatst: 25 mar 2020 12:30
Beste,
in januari heb ik een tweedehands Peugeot 308 SW gekocht bij een garage. Hier heb ik 3 maanden garantie gekregen op de motor en aandrijving. Aanvankelijk leek deze prima in orde, maar na een rit van 2 uur autoweg (van Noord-Holland naar Zuid-Limburg), bleek dat de koppeling af en toe blijft hangen op 3/4. Meteen gebeld natuurlijk, en na een check bij de plaatselijke garage bleek dat de koppelingscilinder vervangen moest worden. Hiervoor moest ik dus weer terug, maar goed, dat is het risico van een garage op meer dan 200 km afstand. Dus in februari ben ik weer teruggegaan, de koppelingscilinder is vervangen, volgens garantieafspraak, en ik hoopte weer goed op weg te kunnen. Helaas, na 300 meter bleef de koppeling weer hangen en het probleem was dus niet opgelost. Meteen weer omgedraaid, de garage heeft het koppelingspedaal nog eens gesmeerd en stuurde me toch op weg naar huis met de mededeling dat hij contact zou zoeken met de Peugeot-dealer om hier meer over te horen.
Hier ging wat tijd overheen, waarna ik een bericht kreeg van de garage, dat dit een bekender probleem was bij deze auto en dat het makkelijk op te lossen is met het plaatsen van een extra veertje bij het koppelingspedaal. Aangezien ik geen automonteur ben, nam ik dit aan. Wel heb ik gevraagd of het mogelijk was dit in Zuid-Limburg te laten doen bij de Peugeot-dealer. Dit was geen probleem, dus op 23 maart j.l. is deze afspraak geweest. Echter, hier kreeg ik te horen dat de genoemde oplossing helemaal niet bekend is en dat er echt iets anders aan de hand moet zijn. Ik heb dus afgesproken dat Peugeot de auto zou onderzoeken en mij zouden laten weten wat er aan de hand is en wat de kosten zijn, ik heb immers nog steeds garantie.
Tot mijn verbazing is het advies wederom om de koppelingscilinder te laten vervangen, er is namelijk gruis gevonden bij de cilinder wat erop duidt dat er waarschijnlijk geen nieuwe (maar een tweedehands) cilinder in gezet is. Daarnaast zijn niet alle onderdelen die vervangen moeten worden bij een cilinderwissel vervangen en is het de vraag of e.e.a. goed ontlucht is. Inmiddels ben ik €100,- onderzoekskosten verder, waarvan het maar de vraag is of ik deze vergoed krijg. Ik heb beide garage's met elkaar laten bellen hoe dit op te lossen, waarbij de garage waarbij ik de auto heb gekocht enkel het extra veertje wil plaatsen, en dit ook zelf wilt doen. Dit betekent dus dat ik alweer naar het noorden moet, maar wat mij meer zorgen baart: Peugeot geeft aan dat deze oplossing niet voor de lange termijn goed kan zijn, er is immers slijtage ergens waardoor het koppelingspedaal niet altijd volledig terugkomt.
Verder heb ik wat onderzoek gedaan bij de Peugeot-dealers bij de verkopende garage in de buurt, waarbij ik geen enkele keer te horen kreeg dat het plaatsen van een extra veertje de oplossing zou zijn.
Ik heb dus het vermoeden dan de garage een veertje wilt plaatsen, omdat dit tijdelijk het probleem kan oplossen, maar dat er dus (als de garantieperiode zo meteen verlopen is) meer aan de hand kan zijn (bv een slippende koppeling oid). Mag een garage zo een provisorische oplossing bieden? Als ik besluit op mijn eigen risico om toch de koppelingscilinder wederom te laten vervangen bij de Peugeot-dealer (kosten €350,-) en het probleem blijkt dan verholpen te zijn, kan ik deze kosten dan verhalen op de verkopende garage (aangezien zij zelf ook geprobeerd hebben de cilinder te vervangen en dit blijkbaar niet goed gedaan hebben)?
in januari heb ik een tweedehands Peugeot 308 SW gekocht bij een garage. Hier heb ik 3 maanden garantie gekregen op de motor en aandrijving. Aanvankelijk leek deze prima in orde, maar na een rit van 2 uur autoweg (van Noord-Holland naar Zuid-Limburg), bleek dat de koppeling af en toe blijft hangen op 3/4. Meteen gebeld natuurlijk, en na een check bij de plaatselijke garage bleek dat de koppelingscilinder vervangen moest worden. Hiervoor moest ik dus weer terug, maar goed, dat is het risico van een garage op meer dan 200 km afstand. Dus in februari ben ik weer teruggegaan, de koppelingscilinder is vervangen, volgens garantieafspraak, en ik hoopte weer goed op weg te kunnen. Helaas, na 300 meter bleef de koppeling weer hangen en het probleem was dus niet opgelost. Meteen weer omgedraaid, de garage heeft het koppelingspedaal nog eens gesmeerd en stuurde me toch op weg naar huis met de mededeling dat hij contact zou zoeken met de Peugeot-dealer om hier meer over te horen.
Hier ging wat tijd overheen, waarna ik een bericht kreeg van de garage, dat dit een bekender probleem was bij deze auto en dat het makkelijk op te lossen is met het plaatsen van een extra veertje bij het koppelingspedaal. Aangezien ik geen automonteur ben, nam ik dit aan. Wel heb ik gevraagd of het mogelijk was dit in Zuid-Limburg te laten doen bij de Peugeot-dealer. Dit was geen probleem, dus op 23 maart j.l. is deze afspraak geweest. Echter, hier kreeg ik te horen dat de genoemde oplossing helemaal niet bekend is en dat er echt iets anders aan de hand moet zijn. Ik heb dus afgesproken dat Peugeot de auto zou onderzoeken en mij zouden laten weten wat er aan de hand is en wat de kosten zijn, ik heb immers nog steeds garantie.
Tot mijn verbazing is het advies wederom om de koppelingscilinder te laten vervangen, er is namelijk gruis gevonden bij de cilinder wat erop duidt dat er waarschijnlijk geen nieuwe (maar een tweedehands) cilinder in gezet is. Daarnaast zijn niet alle onderdelen die vervangen moeten worden bij een cilinderwissel vervangen en is het de vraag of e.e.a. goed ontlucht is. Inmiddels ben ik €100,- onderzoekskosten verder, waarvan het maar de vraag is of ik deze vergoed krijg. Ik heb beide garage's met elkaar laten bellen hoe dit op te lossen, waarbij de garage waarbij ik de auto heb gekocht enkel het extra veertje wil plaatsen, en dit ook zelf wilt doen. Dit betekent dus dat ik alweer naar het noorden moet, maar wat mij meer zorgen baart: Peugeot geeft aan dat deze oplossing niet voor de lange termijn goed kan zijn, er is immers slijtage ergens waardoor het koppelingspedaal niet altijd volledig terugkomt.
Verder heb ik wat onderzoek gedaan bij de Peugeot-dealers bij de verkopende garage in de buurt, waarbij ik geen enkele keer te horen kreeg dat het plaatsen van een extra veertje de oplossing zou zijn.
Ik heb dus het vermoeden dan de garage een veertje wilt plaatsen, omdat dit tijdelijk het probleem kan oplossen, maar dat er dus (als de garantieperiode zo meteen verlopen is) meer aan de hand kan zijn (bv een slippende koppeling oid). Mag een garage zo een provisorische oplossing bieden? Als ik besluit op mijn eigen risico om toch de koppelingscilinder wederom te laten vervangen bij de Peugeot-dealer (kosten €350,-) en het probleem blijkt dan verholpen te zijn, kan ik deze kosten dan verhalen op de verkopende garage (aangezien zij zelf ook geprobeerd hebben de cilinder te vervangen en dit blijkbaar niet goed gedaan hebben)?