Camperreis Verenigde Staten onmogelijk vanwege corona, maar geen geld terug
Geplaatst: 13 apr 2020 22:11
Wij hebben begin dit jaar een Camperreis (wegbreng-reis) naar de VS geboekt bij een Nederlandse organisatie (ANVR-lid), ver voordat de CORONA uitbraak een pandemie werd. De betreffende reisorganisatie kon ons geen betere prijs voor vliegtickets aanbieden dan dat wij zelf rechtstreeks konden krijgen en om deze reden hebben wij de vluchten zelf geboekt. We hebben dus alleen de camper bij hen geboekt, voor een kortingsprijs die we (naar hun eigen zeggen) waarschijnlijk nooit weer zouden krijgen.
Toen kwam daar, halverwege maart, de corona lockdown. We hadden op dat moment de aanbetaling reeds voldaan, waarna niet veel later het Amerikaanse luchtruim op slot ging voor Europese landen.
Destijds hebben we direct contact gezocht met de reisorganisatie en gevraagd of er al ontwikkelingen waren omtrent het contact met hun Amerikaanse partner (met eventuele annulering van de reis in ons achterhoofd). Wat betekende deze Amerikaanse lockdown voor onze reis? Reactie van de reisorganisatie was: ''er is niets speciaals te melden en wat ons betreft zal de reis vast doorgaan.'' Dit eerste contact was een maand vóór vertrek...
Uiteindelijk is de corona-crisis verder uitgebreid en heeft Miami (startpunt van onze reis) quarantaine-beperkingen en in New-York (eindpunt) is het helemaal een hel. Van een gezonde, veilige en fijne camperreis zou dus nooit spraken kunnen zijn. Helemaal wetende dat onze geplande vluchten met KLM reeds gecanceld zijn. Hiervan zijn wij netjes op de hoogte gesteld door de andere reisorganisatie en hebben inmiddels vouchers aangeboden gekregen.
En toen het verdere verloop van het contact met de camper-reisorganisatie:
Eerste reactie van de reisorganisatie op onze vraag of wij kosteloos kunnen annuleren: ''Wij begrijpen dat u nu niet op vakantie wilt, maar kunnen helaas niets anders dan de reguliere annuleringsvoorwaarden hanteren.'' We zouden wel kunnen omboeken, maar dan moeten wij er rekening mee houden dat we de speciale kortingsprijs, zoals vernoemd in de eerste alinea, niet zouden krijgen en we dus rekening moeten houden met een bijbetaling. So far coulance..
Hierna hebben we in meerdere fases contact gehad, hopende op wat 'menselijk' contact, we hebben een tegemoetkoming (een splitsing van de kosten) aangedragen als oplossing, maar de organisatie blijft bij haar standpunt. Omdat de reguliere annuleringsvoorwaarden in staffels zijn geregeld en we bij het uitstellen van eenzijdige annulering (van onze kant dus) een steeds groter bedrag kwijt zouden zijn, hebben we uiteindelijk de knoop doorgehakt en zelf geannuleerd.
In de ANVR voorwaarden (artikel 9) staat dat een klant zelf kosteloos kan annuleren als er onvoorziene voorwaarden zijn opgetreden waardoor de reis ernstig beïnvloed zou worden. Ik ben van mening dat aan dit artikel voldaan wordt in de huidige situatie.
Nu vragen wij ons nogmaals af (zoals tijdens het gehele proces eigenlijk) of dit eigenlijk wel de normale en juiste gang van zaken is...
Toen kwam daar, halverwege maart, de corona lockdown. We hadden op dat moment de aanbetaling reeds voldaan, waarna niet veel later het Amerikaanse luchtruim op slot ging voor Europese landen.
Destijds hebben we direct contact gezocht met de reisorganisatie en gevraagd of er al ontwikkelingen waren omtrent het contact met hun Amerikaanse partner (met eventuele annulering van de reis in ons achterhoofd). Wat betekende deze Amerikaanse lockdown voor onze reis? Reactie van de reisorganisatie was: ''er is niets speciaals te melden en wat ons betreft zal de reis vast doorgaan.'' Dit eerste contact was een maand vóór vertrek...
Uiteindelijk is de corona-crisis verder uitgebreid en heeft Miami (startpunt van onze reis) quarantaine-beperkingen en in New-York (eindpunt) is het helemaal een hel. Van een gezonde, veilige en fijne camperreis zou dus nooit spraken kunnen zijn. Helemaal wetende dat onze geplande vluchten met KLM reeds gecanceld zijn. Hiervan zijn wij netjes op de hoogte gesteld door de andere reisorganisatie en hebben inmiddels vouchers aangeboden gekregen.
En toen het verdere verloop van het contact met de camper-reisorganisatie:
Eerste reactie van de reisorganisatie op onze vraag of wij kosteloos kunnen annuleren: ''Wij begrijpen dat u nu niet op vakantie wilt, maar kunnen helaas niets anders dan de reguliere annuleringsvoorwaarden hanteren.'' We zouden wel kunnen omboeken, maar dan moeten wij er rekening mee houden dat we de speciale kortingsprijs, zoals vernoemd in de eerste alinea, niet zouden krijgen en we dus rekening moeten houden met een bijbetaling. So far coulance..
Hierna hebben we in meerdere fases contact gehad, hopende op wat 'menselijk' contact, we hebben een tegemoetkoming (een splitsing van de kosten) aangedragen als oplossing, maar de organisatie blijft bij haar standpunt. Omdat de reguliere annuleringsvoorwaarden in staffels zijn geregeld en we bij het uitstellen van eenzijdige annulering (van onze kant dus) een steeds groter bedrag kwijt zouden zijn, hebben we uiteindelijk de knoop doorgehakt en zelf geannuleerd.
In de ANVR voorwaarden (artikel 9) staat dat een klant zelf kosteloos kan annuleren als er onvoorziene voorwaarden zijn opgetreden waardoor de reis ernstig beïnvloed zou worden. Ik ben van mening dat aan dit artikel voldaan wordt in de huidige situatie.
Nu vragen wij ons nogmaals af (zoals tijdens het gehele proces eigenlijk) of dit eigenlijk wel de normale en juiste gang van zaken is...