Pagina 1 van 2

Slechte service van Prenatal!

Geplaatst: 20 apr 2020 22:55
door SheikhRachid
Begin maart van dit jaar heb ik een kinderwagen besteld met daarbij een autostoel en adapters. Er was toen nog ruim tijd voordat ik uitgerekend was en had er vertrouwen in dat ik de bestelling op tijd had geplaatst. Ik bezocht immers één van Nederland's grootste en bekendste babywinkel.

De bestelling heb ik geplaatst in de winkel. De medewerker was zeer vriendelijk en heeft ons goed geholpen en geadviseerd. Omdat we voor een heel pakket kozen heeft de medewerker ons een bepaalde korting gegeven. Ook kon hij ons vertellen dat de levering max 5 weken zou duurder. Het zou goed kunnen dat het eerder zou worden geleverd vertelde hij ons.

6 weken en nog steeds geen levering later besloot ik te bellen met de klantenservice. Tot mijn verbazing werd me verteld dat de autostoel niet leverbaar was en dat het nog weken zou duren voordat ik deze zou ontvangen. Dit zou de schuld zijn van de leverancier en hiermee werd de levertijd nog langer. Toen ik vroeg waarom dit niet aan mij is doorgegeven wisten ze het ook niet en er volgde excuses hiervoor. Omdat ik de kinderwagen zo snel mogelijk wilde ontvangen besloot ik de autostoel maar te annuleren zodat ik de wagen alsnog zo snel mogelijk geleverd zou krijgen. Binnen no time had de medewerkerst de autostoel voor me geannuleerd en ik kon mn geld daarvan ophalen. Daarvoor moest ik wel naar Amsterdam rijden want het geld kon ik alleen terugkrijgen in de winkel. Er was geen andere optie! Betekent dus weer naar Amsterdam rijden en nóg meer kosten maken!
De medewerkster zei dat ik binnen 2 dagen bericht zou ontvangen over wanneer de wagen geleverd zou worden. Toen ik even aarzelde en vroeg om alsnog te kiezen voor óok de autostoel vertelde ze mij dat dat niet meer kon. Ze had de autostoel geannuleerd en die kon niet meer besteld worden. Ook dit verbaasde mij. Ik kreeg een beetje het idee dat ze me misschien teveel korting hadden gegeven en op deze manier proberen daarop terug te komen.

3 dagen later nog steeds geen bericht. Inmiddels was ik bijna uitgerekend en nog steeds geen kinderwagen noch autostoel in huis. Opnieuw besloot ik te bellen. Het enige wat Prenatal mij kon vertellen is dat de boodschap is gemeldt bij de leverancier en dat zij wachten op een reactie daarop. Inmiddels zijn er 2 weken verstreken, ben ik 38 weken zwanger en heb ik nog steeds geen enkele informatie gekregen over mijn bestelling (van 1000euro!)

Ik heb contact opgenomen met de leverancier en zij wisten mij te vertellen dat de levering naar Prenatal succesvol is geleverd en dat er geen problemen zijn bij de levering van noch de autostoelen noch de wagens. Dan vraag je je toch af wat er aan de hand is?!

Vandaag opnieuw gebeld met Prenatal. Opnieuw geen nieuwe informatie. Morgen zou ik gebeld worden door iemand die misschien meer weet. Ik ben benieuwd...

Re: Slechte service van Prenatal!

Geplaatst: 21 apr 2020 11:30
door mahadma
Zouden er minder mensen zijn die nu in de coronatijd ook effectief werken bij Prenatal?

Re: Slechte service van Prenatal!

Geplaatst: 21 apr 2020 12:00
door crazyme
Met 38 weken zou ik gewoon elders halen wat je nodig hebt en annuleren bij Prenatal.

Dan heb je misschien iets minder korting, maar heb je geen stress.

Re: Slechte service van Prenatal!

Geplaatst: 21 apr 2020 12:10
door mr. Monique Ferwerda
Onder normale omstandigheden zou u wellicht de koop kunnen annuleren wegens niet nakoming van levertijden maar in dit geval is er een situatie van overmacht. Is het misschien een idee om een tijdelijke vervanging te verzoeken totdat levering mogelijk is?

Re: Slechte service van Prenatal!

Geplaatst: 21 apr 2020 12:20
door Moneyman
Nope. Dat klopt inderdaad niet. Overmacht zorgt er slechts voor dat er geen aanvullend recht op schadevergoeding is, maar tast niet de rechten en plichten van de initiële overeenkomst aan.

Re: Slechte service van Prenatal!

Geplaatst: 21 apr 2020 12:38
door Moneyman
Jep.

Re: Slechte service van Prenatal!

Geplaatst: 21 apr 2020 15:24
door Revoked
19 jaar geleden werden we zwanger, na 6 weken op zoek gegaan naar kinderkamer en kinderwagen. De kamer had een levertijd van 6 weken. De kinderwagen bleek een levertijd te hebben van 10(!) maanden. Fraai ding, met schijfremmen en getrokken alu-buisframe. We hebben em nog steeds, maar die levertijd vergeet ik nooit meer.

Re: Slechte service van Prenatal!

Geplaatst: 21 apr 2020 16:03
door mr. Monique Ferwerda
PietertjeTwee schreef:
21 apr 2020 12:19
mr. Monique Ferwerda schreef:
21 apr 2020 12:10
Onder normale omstandigheden zou u wellicht de koop kunnen annuleren wegens niet nakoming van levertijden maar in dit geval is er een situatie van overmacht. Is het misschien een idee om een tijdelijke vervanging te verzoeken totdat levering mogelijk is?
Tast overmacht het recht om bij niet-nakoming te ontbinden aan dan? (Er vanuit gaande dat aan alle overige vereisten voldaan is). Volgens mij klopt dat niet.

Niet nakoming is nog geen wanprestatie , ( verzuim) Wanprestatie is een toerekenbare niet nakoming en het ontbindingsrecht moet dan ook nog voldoende gerechtvaardigd zijn . Gevolgschade kan wel worden gevorderd na niet nakoming. In dit geval bijvoorbeeld de reiskosten. Maar waarom vraagt u geen tijdelijke vervanging totdat de producten er zijn?

Re: Slechte service van Prenatal!

Geplaatst: 21 apr 2020 16:09
door alfatrion
Hoe je het beestje ook wilt noemen:
Artikel 6:265 BW
1. Iedere tekortkoming van een partij in de nakoming van een van haar verbintenissen geeft aan de wederpartij de bevoegdheid om de overeenkomst geheel of gedeeltelijk te ontbinden, tenzij de tekortkoming, gezien haar bijzondere aard of geringe betekenis, deze ontbinding met haar gevolgen niet rechtvaardigt.

2. Voor zover nakoming niet blijvend of tijdelijk onmogelijk is, ontstaat de bevoegdheid tot ontbinding pas, wanneer de schuldenaar in verzuim is.

Re: Slechte service van Prenatal!

Geplaatst: 21 apr 2020 16:32
door tttlocke
mr. Monique Ferwerda schreef:
21 apr 2020 16:03
PietertjeTwee schreef:
21 apr 2020 12:19
mr. Monique Ferwerda schreef:
21 apr 2020 12:10
Onder normale omstandigheden zou u wellicht de koop kunnen annuleren wegens niet nakoming van levertijden maar in dit geval is er een situatie van overmacht. Is het misschien een idee om een tijdelijke vervanging te verzoeken totdat levering mogelijk is?
Tast overmacht het recht om bij niet-nakoming te ontbinden aan dan? (Er vanuit gaande dat aan alle overige vereisten voldaan is). Volgens mij klopt dat niet.

Niet nakoming is nog geen wanprestatie , ( verzuim) Wanprestatie is een toerekenbare niet nakoming en het ontbindingsrecht moet dan ook nog voldoende gerechtvaardigd zijn . Gevolgschade kan wel worden gevorderd na niet nakoming. In dit geval bijvoorbeeld de reiskosten. Maar waarom vraagt u geen tijdelijke vervanging totdat de producten er zijn?
Overmacht tast het recht om bij niet-nakoming te ontbinden dus niet aan.
En het ontbreken van 'wanprestatie'' tast dat recht ook niet aan, toch?

Hoe is het eerdere oordeel dat er sprake is van overmacht te rijmen met de nieuwe conclusie dat gevolgschade (reiskosten worden genoemd) kan worden gevorderd?
Maar waarom vraagt u geen tijdelijke vervanging totdat de producten er zijn?
Deze laatste zin bevat het beste advies.

Re: Slechte service van Prenatal!

Geplaatst: 21 apr 2020 19:01
door crazyme
De juridische discussie helpt Ts natuurlijk niet, die staat op knappen en heeft spullen nodig.

Re: Slechte service van Prenatal!

Geplaatst: 21 apr 2020 19:24
door tttlocke
Een goed advies is al gegeven: vraag ter overbrugging leenmateriaal. Wat meer kun je doen?

Re: Slechte service van Prenatal!

Geplaatst: 21 apr 2020 23:14
door alfatrion
Dit topic laat heel goed zien waarom het idee van een aantal jaren terug om geverifieerde advocaten een label te geven een slecht idee is. Dat iemand een advocaat is betekend niet dat de informatie juist is.

Re: Slechte service van Prenatal!

Geplaatst: 22 apr 2020 10:19
door mr. Monique Ferwerda
Dat ophelderen kan wel. Normale omstandigheid : mogelijk woonwinkel of cbw voorwaarden van toepassing. Vaste levertijd verstreken leidt dan tot direct ontbindingsrecht. ( of als vermoedelijke termijn plus 30 dagen) . Verkoper zal een beroep doen op de hardheidsclausule in zijn voorwaarden ivm corona of redelijkheid en billijkheid der wet. Om die reden zal mogelijk overmacht worden aangenomen. Dus resteert de niet nakoming en de mogelijkheid gevolgschade te vorderen als overmacht wordt toegewezen, in het theoretische geval dat er een uitspraak komt. Of als alternatief erbij de schade die opkomt omdat elders de producten moeten worden geleend , daarom stelde ik dus waarom niet iets uit de winkel gebruiken tot levering?

Re: Slechte service van Prenatal!

Geplaatst: 22 apr 2020 10:26
door tttlocke
En weer wordt 'overmacht' gekoppeld aan een recht op schadevergoeding :?

Ik dacht hier op dit forum geleerd te hebben dat je naar schadevergoeding kunt fluiten in geval van overmacht.
Maar dat is natuurlijk slechts theorie en mogelijk is de praktijk heel anders. :roll:

Re: Slechte service van Prenatal!

Geplaatst: 22 apr 2020 10:46
door alfatrion
mr. Monique Ferwerda schreef:
22 apr 2020 10:19
Dat ophelderen kan wel. Normale omstandigheid : mogelijk woonwinkel of cbw voorwaarden van toepassing. Vaste levertijd verstreken leidt dan tot direct ontbindingsrecht. ( of als vermoedelijke termijn plus 30 dagen) . Verkoper zal een beroep doen op de hardheidsclausule in zijn voorwaarden ivm corona of redelijkheid en billijkheid der wet.
Beiden beroepen zullen falen.
mr. Monique Ferwerda schreef:
22 apr 2020 10:19
Om die reden zal mogelijk overmacht worden aangenomen. Dus resteert de niet nakoming en de mogelijkheid gevolgschade te vorderen als overmacht wordt toegewezen, in het theoretische geval dat er een uitspraak komt.
Het verhalen van gevolgschade zal worden afgewezen, want overmacht.

Re: Slechte service van Prenatal!

Geplaatst: 22 apr 2020 12:08
door Lady1234
Zij geeft ook antwoord op Rechtswinkel.nl.

Re: Slechte service van Prenatal!

Geplaatst: 22 apr 2020 12:18
door ZeerPrivé
Lady1234 schreef:
22 apr 2020 12:08
Zij geeft ook antwoord op Rechtswinkel.nl.

Dat zegt zonder check toch helemaal niks. Ik kan hier ook een account openen met als gebruikersnaam Mr. Monique Ferwerda.

Re: Slechte service van Prenatal!

Geplaatst: 22 apr 2020 12:32
door Erthanax
De omschrijvingen in het profiel zijn ook wel erg wervend. Dan kan de moderatie daar ook nog even naar kijken. Met een beetje moeite is wel de vermoedelijk juiste MF te vinden, met dezelfde wervende tekst op de eigen website.

Lastig is wel dat er verschillende andere MF's zijn, onder wie een echte advocaat bij een echt advocatenkantoor. Verwarrend.

Re: Slechte service van Prenatal!

Geplaatst: 22 apr 2020 12:44
door ZeerPrivé
Ik ben eigenlijk Mr. Monique F. nr. 3, maar uit bescheidenheid zit ik hier onder een zeer privé account. Bovendien vind ik het not done op dit platform aan klantenwerving te doen...