Pagina 1 van 1

Probleem met nieuwe ANWB Mobiliteitskaart?

Geplaatst: 25 apr 2020 16:07
door ClaireHamilton
Sinds begin 2020 heeft ANWB alle zakelijke klanten van de ANWB Tankpas gevraagd om over te stappen op de nieuwe ANWB Mobiliteitskaart. Een soort combi-product van de firma Radiuz, die je ook kunt gebruiken als OV-chipkaart of om te betalen in de taxi of Uber.

Klinkt leuk, maar mijn bedrijf gebruikt deze kaart primair voor 1 ding: om te tanken. En laat dat nou precies de functie zijn die niet meer werkt met deze nieuwe kaart.

Bij onbemande tankstations (of self-service kaartautomaten aan de pomp) geeft de kaartautomaat aan dat de kaart niet herkend wordt. Hoe we de kaart ook in het apparaat stoppen.

Volgens medewerkers van het tankstation komt dit omdat de nieuwe kaart geen chip heeft, alleen een magneetstrip. En dus moet je altijd naar binnen om te betalen bij een medewerker die de kaart door een apparaat moet swipen. Maar bij onbemande tankstations is dit geen optie, aangezien die automaten dan de enige betaalmogelijkheid zijn.

Ik heb al even gegoogled maar ik vind weinig mensen die ditzelfde probleem ervaren. Dus misschien ligt het aan ons. Vandaar dit forumbericht: zijn er meer mensen die niet kunnen betalen aan de pomp met de nieuwe ANWB Mobiliteitskaart? Of een Radiuz tankpas? Is het op te lossen? Of zijn we gewoon gedowngrade naar een waardeloos product (de oude ANWB tankpas werkte overal prima!)

Ik vind het trouwens ook heel vreemd dat ANWB op haar website zegt dat je met de kaart bij ELK tankstation in Nederland kunt betalen. Ze verwijzen dan door naar een kaart van DKV-tankstations, waar juist heel veel tankstations bij mij in de buurt niet op staan. Als je echt alleen bij DKV stations kunt betalen met deze kaart, is de informatie op hun website dus sowieso bijzonder misleidend.

Hier wat foto's van de betaalautomaten die ik bedoel (en dus ook geen contactloos betalen ondersteunen):
Afbeelding

Re: Probleem met nieuwe ANWB Mobiliteitskaart?

Geplaatst: 26 apr 2020 13:00
door NeoDutchio
Op een consumentenforum zullen er weinigen zijn die eenzelfde ervaring hebben met een zakelijke pas. Wellicht bent u op www.higherlevel.nl op een betere plek om deze vraag te stellen.

Re: Probleem met nieuwe ANWB Mobiliteitskaart?

Geplaatst: 28 apr 2020 08:48
door berndv
Ik lees het volgende:
Bij welke tankstations kan ik tanken met de ANWB Mobiliteitskaart?
Je kunt bij alle tankstations in Nederland tanken, zowel bij onbemande als bemande stations.
Dat kan je inderdaad wel omschrijven als misleidend.

Gek genoeg staan de tango's bij mij in de regio wel op de lijst. Wellicht kunt u de tip die ze geven proberen, als u deze nog niet geprobeerd heeft:
Bij het afrekenen met de ANWB Mobiliteitskaart kan het wel gebeuren dat de chiplezer de OV-chip van de ANWB Mobiliteitskaart leest en daardoor de betaling niet goed verloopt. Dit probleem is bij de meeste kassamedewerkers bekend. Vraag hen een reset uit te voeren en probeer het opnieuw. Een andere optie is om voor het afrekenen de gele correctieknop op de pinautomaat indrukken. Hierdoor wordt de chiplezer uitgezet en de magneetstrip probleemloos gebruikt worden.
Er zit dus wel een chip op de pas, maar dit is een ov-chip. Geen idee of de onbemande tanktstations standaard nog een magneetstriplezer hebben, maar als die er nog is, is die dus schijnbaar te activeren door op de gele corr toets te drukken.

Re: Probleem met nieuwe ANWB Mobiliteitskaart?

Geplaatst: 28 apr 2020 08:55
door sylvesterb
berndv schreef:
28 apr 2020 08:48
Er zit dus wel een chip op de pas, maar dit is een ov-chip. Geen idee of de onbemande tanktstations standaard nog een magneetstriplezer hebben, maar als die er nog is, is die dus schijnbaar te activeren door op de gele corr toets te drukken.
Mijn tankpas heeft geen chip en werkt gewoon bij onbemande tankstations. Juist omdat er geen chip inzit hebben we al meermaals fraude meegemaakt doordat passen geskimd waren. Betwijfel dus of dit echt het probleem is, of dat de tankstations nog een update moeten doorvoeren op hun betaalautomaten bij de onbemande pompen.

Re: Probleem met nieuwe ANWB Mobiliteitskaart?

Geplaatst: 28 apr 2020 09:44
door JackyGeerman
Wij ondervinden ook constant problemen bij het tanken bij een onbemand tankstation en in de winkel. Verschillende keren gebeld en dan wordt geadviseerd dat je de gele correctie knop eerst moet indrukken om de OV-gedeelte uit te schakelen en dan zou je kunnen tanken. Maar na maanden nog weinig mee kunnen tanken. Ook na ontvangst van een nieuwe kaart ondervinden wij nog problemen bij het tanken.

Re: Probleem met nieuwe ANWB Mobiliteitskaart?

Geplaatst: 28 apr 2020 09:44
door berndv
Dat wist ik niet, omdat ik daar ook niet mee werk, heb geen tankpas en al mijn passen werken op basis van de chip. Maar de valkuil met deze kaarten is dus schijnbaar het aanwezig zijn van een chip die niet geschikt is voor betaalverkeer, maar voor ov vervoer.

Re: Probleem met nieuwe ANWB Mobiliteitskaart?

Geplaatst: 28 apr 2020 10:26
door TwablaHL
@Neodutchio: niet alle consumenten zijn zakelijke gebruikers, maar wel alle zakelijke gebruikers zijn consumenten. De kans om hier lotgenoten aan te treffen is dus tamelijk groot.

Re: Probleem met nieuwe ANWB Mobiliteitskaart?

Geplaatst: 28 apr 2020 10:36
door NeoDutchio
TwablaHL schreef:
28 apr 2020 10:26
@Neodutchio: niet alle consumenten zijn zakelijke gebruikers, maar wel alle zakelijke gebruikers zijn consumenten. De kans om hier lotgenoten aan te treffen is dus tamelijk groot.
Een gebruiker van de tankpas zou je kunnen vinden hier, maar die hebben er geen invloed op. Vaak is er wagenparkbeheerder of een vast persoon binnen een organisatie de persoon die overeenkomsten sluit voor een tankpas. Gebruikers met niet werkende tankpassen meldden dit bij die persoon.

Re: Probleem met nieuwe ANWB Mobiliteitskaart?

Geplaatst: 28 apr 2020 11:32
door Komkommertijd
Bij een niet meer werkende kaart kun je contract ANWB opzeggen zonder opzegtermijn.

Of de gele knop werkte doet er niet toe, alleen magneetstrip is fraude risico te groot.

Re: Probleem met nieuwe ANWB Mobiliteitskaart?

Geplaatst: 29 apr 2020 14:53
door IvhRdz
Als het goed is is er contact met u opgenomen om de procedure te bespreken hoe de pas te gebruiken en het verschil tussen de mobiliteitskaart en de Europse (DKV) tankpas.
Mocht dit niet het geval zijn neem dan even contact op met de ANWB Mobiliteitskaart Servicedesk op +31 (0)30-3040644 op werkdagen van 08.30 tot 17.30.