Ook hier voor de zoveelste keer gebeld door GME Solutions / Priment / etc en ben er zo klaar mee dat ik hier even een opsomming maak van relevante informatie. Dit is allemaal
openbare informatie bij elkaar gebracht tot één overzicht. Alle bronnen staan steeds vermeld.
1. Priment.nl is uiteraard slechts één van de domeinen die gebruikt wordt
2. Deze staan allemaal geregistreerd onder naam van Meerbellen B.V. en worden geëxploiteerd door ene Arthur (later meer).
Overigens heeft deze organisatie liever geen ongevraagde reclame:
https://www.kvk.nl/orderstraat/product- ... gq=priment
3. De domeinen die hier o.a. bij horen zijn (graag aanvullen!):
- gmesolutions.nl
- priment.nl
- discountenergie.nl
- lument.nl
- priment.partnerview.nl
- artichorizon.nl (recruitment-site)
4. De adressen die hierbij horen zijn:
Op deze site (
https://www.discountenergie.nl/over-ons/) geven ze aan dat zowel partners als klanten welkom zijn om langs te komen voor een goed gesprek. Dat kan op deze adressen, al zullen ze net zo snel van adres veranderen als van website:
- J.C van Markenlaan 3, 2285VL Rijswijk
- Burgemeester Elsenlaan 325, 2282 MZ Rijswijk
5. De gegevens worden gedeeld met o.a. de volgende organisaties:
NutSelect B.V.
DMCC Nederland B.V.
Hosted Energie B.V.
Boem! Marketing B.V.
Synnion B.V.
De belangrijkste vraag blijft:
hoe komt deze organisatie aan jouw gegevens? Dat betekent dat energieleveranciers privacy-gevoelige informatie moeten delen met deze organisatie. Meestal wordt door klanten geen toestemming gegeven, in ieder geval niet door mij. Dus dit is onwaarschijnlijk. Maar hoe dan wel?
Wanneer we op zoek gaan naar de eigenaar van de verschillende organisaties, komen we al snel uit bij ene Arthur. Het is weinig moeite om dan meer gegevens te achterhalen.
6. De eigenaar en vaste partner van deze organisaties zijn:
- Arthur Vlot:
https://nl.linkedin.com/in/arthur-vlot-3bb3b415a
- Shehbaz Khan:
https://nl.linkedin.com/in/shehbaz-khan-1a0088a0
Beide hebben ook een certificaat in Mar
kating (?) gehaald:
https://markating.nl/trainingen/certificaten/
(nummertjes 85 en 86)
Maar ook het mail-adres van Arthur is bekend:
https://www.sidn.nl/whois/?q=lument.nl en is eenvoudig
[email protected]. Meestal gebruikt hij echter zijn zakelijke adres:
[email protected].
Let wel: er is nog een tweede persoon met eenzelfde naam en deze zijn niet gerelateerd aan elkaar. Omdat ik privacy wel belangrijk vindt, worden verdere privé-details ook niet genoemd.
7. Daarmee komen we aan bij de hamvraag: hoe komt Arthur Vlot aan adresgegevens? Dit is een zeer wilde gok, maar uit zijn LinkedIn profiel blijkt dat hij tussen 2016 en 2018 senior sales deed voor Essent. Dat is een relatief korte periode, Mijn vermoeden is dat hij gewoon adreslijsten mee heeft genomen. Een behoorlijke uitspraak die ik niet kan bewijzen en waarbij ik ook Essent niet wil benadelen. Maar getuige vele, vele, vele reviews op o.a. Google over de manier waarop deze club omgaat met klanten, is deze conclusie niet heel gek.
8. Natuurlijk levert een werkwijze als deze negatieve reviews op, op verschillende sites. De meeste scoren niet hoger dan een 2. Uiteraard proberen ze hun eigen diensten te redden door zelf positieve reviews achter te laten. Voorbeeld:
https://www.google.com/maps/contrib/100 ... 1?hl=nl-NL
Dit patroon zie je ook bij andere reviews met verschillende namen.
8b. Gaan we de andere kant op, dan worden er natuurlijk ook recensies gedaan door de medewerkers zelf. Over het algemeen hogere scores dan op Google, maar er zit ook een review tussen die meer vertelt over de werkwijze:
https://nl.indeed.com/cmp/Artic-Horizon/reviews
9. Op de adressen die genoemd worden, staan meerdere organisaties ingeschreven. Een van die organisaties is videsk.nl die eenzelfde site/dienst heeft, maar op het eerste ogenblik is er nog geen directe relatie tussen beide clubs.
10. Tot slot, Priment geeft aan geregistreerd te zijn bij CIRE. Een overkoepelend orgaan voor dit soort organisaties. Dit is een van de plaatsen waar je een klacht kunt indienen over de werkwijze. Omdat hun website slecht opgebouwd is, hier de directe link naar de klachtenprocedure:
https://cire-register.nl/klacht-indienen. Maar er zijn ook andere organisaties waar klachten kunnen worden gedaan.
Het meest doeltreffend is meestal gewoon een review achterlaten in Google en sites als deze bijwerken met de nieuwste bedrijfsnamen die hier onder vallen. Dus als je gebeld bent door een energieverkoper, vraag dan om extra gegevens en deel ze zoveel mogelijk hier.