LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Schip gebruiken als woning, kan dat?

Hier kan je jouw mening kwijt over zaken die niet voorkomen in de bovenstaande onderwerpen.
kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Schip gebruiken als woning, kan dat?

Ongelezen bericht door kweenie »

jonh&john schreef:
05 mei 2020 14:42
Het is een pracht idee omdat je vaart naar de klus die in je portemonnee zit, geen auto nodig, geen parkeerproblemen, geen file, geen bekeuringen, geen hotelkosten, geen vaste lasten en huurwoning noem het maar op. Klaar met de klus en start die motoren om naar de volgende klus te gaan. Een schip van 14 mt met grote stuurhut kom je al een heel eind en misschien kan het zelfs als werkschip betiteld worden. Niet slecht..maar ja misschien ben ik nog te jong in progessief denken.
.
Wat voor werk doe je? En op welke locaties? Volgens mij heb je met een schip juist vaker 'parkeerproblemen' dan met bijvoorbeeld een auto. En zullen de ligplaatsen meestal niet naast de werklocaties zijn en zit je dus alsnog met vervoer. Je moet ook, net als bij een auto, de kosten van onderhoud, verzekering en brandstof bij een schip niet onderschatten. Plus natuurlijk de extra lasten voor ligplaatsen en nutsvoorzieningen. Ik denk daarom dat je onder de streep niet echt goedkoper uit bent.

Het is uiteraard wel een prachtig avontuur. Maar je zou het volgens mij niet vanuit kostenbesparing moeten doen.

Moneyman
Berichten: 30249
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Schip gebruiken als woning, kan dat?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Lady1234 schreef:
06 mei 2020 00:01
We?
Pluralis majestatis.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Schip gebruiken als woning, kan dat?

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Boven de 7 meter zijn er minder ligplaatsen de havens, vooral in de zomer soms zoeken naar een grote ruimte plek en 15 meters is naast erg groot ook flinke diepgang nodig.

In vele havens eerst mijn Doerak, ondanks de 11 meters weinig diepgang, en stuk verder op steiger die met Kiel !

En Welke werkzaamheden? Kampeerauto voor maandag komen, vrijdag weer naar papa & mama toe?
Een Iveco Daily L4 H2 ombouwen is genoeg woonruimte, en de trekhaak mag 3500 kg werkplaats slepen.
Daarmee kom je echt overal en als bedrijf stroom aanbied en water, op hun parkeerplaats je doet de werkzaamheden, alleen als in de avond 't hek dicht gaat sta je vast!

Een Kampeerauto op kenteken is waarde vaster dan een busje... en de werkplaats kan later achter een nieuwe als je een nieuw huisje wilde.

Maar ook andersom kan soms, Werk busje met caravan, de grote zware zijn luxe en niemand heeft zware auto, dus vaak goedkoper dan de kleinere.... en dan kom je net als op de kermis naast je tijdelijke werkplek te wonen.
Als het maar enkele weken is zal het geen vragen gemeente opleveren en Huis/kantoor is ook lastig te zien.

Een makelaar heeft ook een Kampeerauto als Kantoor ruimte en komt naar de verkoper & kopers toe.
U is dan niet de eerste of enige.

jonh&john
Berichten: 27
Lid geworden op: 04 mei 2020 21:37

Re: Schip gebruiken als woning, kan dat?

Ongelezen bericht door jonh&john »

kweenie schreef:
06 mei 2020 07:40
jonh&john schreef:
05 mei 2020 14:42
Het is een pracht idee omdat je vaart naar de klus die in je portemonnee zit, geen auto nodig, geen parkeerproblemen, geen file, geen bekeuringen, geen hotelkosten, geen vaste lasten en huurwoning noem het maar op. Klaar met de klus en start die motoren om naar de volgende klus te gaan. Een schip van 14 mt met grote stuurhut kom je al een heel eind en misschien kan het zelfs als werkschip betiteld worden. Niet slecht..maar ja misschien ben ik nog te jong in progessief denken.
.
Wat voor werk doe je? En op welke locaties? Volgens mij heb je met een schip juist vaker 'parkeerproblemen' dan met bijvoorbeeld een auto. En zullen de ligplaatsen meestal niet naast de werklocaties zijn en zit je dus alsnog met vervoer. Je moet ook, net als bij een auto, de kosten van onderhoud, verzekering en brandstof bij een schip niet onderschatten. Plus natuurlijk de extra lasten voor ligplaatsen en nutsvoorzieningen. Ik denk daarom dat je onder de streep niet echt goedkoper uit bent.

Het is uiteraard wel een prachtig avontuur. Maar je zou het volgens mij niet vanuit kostenbesparing moeten doen.
Klopt een heel avontuur, het hele leven kost nu eenmaal geld maar mijn werk is er goed voor en ben gek op het water en schepen. Het staat allemaal in de kinderschoenen en ik zal er ook eens met mijn opdrachtgever er over hebben. K.v.k ook een aandacht punt en kan het een werkschip worden dan kan je kosten al aardig weg schrijven, rode gasolie accijns vrij bijvoorbeeld. Vouwfiets en lange loopplank en je bent weer sportief bezig. Mijn naam is John maar ik schreef JONH ik dacht laat het maar zo staan ook klinkt wel Engels. Anders zou het John1234 worden of zoiets das niets avontuurlijks aan. Ik ga eerst naar de K.v.K krijg er nu echt zin in.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Schip gebruiken als woning, kan dat?

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Rode Diesel is verdwenen, nog wel lichte & zware stookolie voor schepen.

witte angora
Berichten: 30916
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Schip gebruiken als woning, kan dat?

Ongelezen bericht door witte angora »

jonh&john schreef:
06 mei 2020 09:37
Ik ga eerst naar de K.v.K krijg er nu echt zin in.
Vreemd. Je hebt genoeg informatie gekregen waar je toch wat mee zou moeten kunnen, maar in plaats van dingen uit te zoeken ga je gelijk naar de KvK, terwijl je er al ingeschreven staat. Een schip heb je nog niet, wat je ermee gaat doen om het 'op de zaak' te zetten weet je kennelijk ook nog niet, wat voor werk je doet vertel je niet ondanks dat er meerdere keren om is gevraagd;

Kortom: ik geloof niet dat je serieus bezig bent.

angel1978
Berichten: 11019
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Schip gebruiken als woning, kan dat?

Ongelezen bericht door angel1978 »

hij is op zoek naar avontuur en wil gewoon even lekker bezig zijn ( los van of het zinvol en financieel lonend is ).
Dat mag natuurlijk, ieder zijn avontuur.. Alleen moet je dan 90% van de argumenten voor niet serieus nemen, dat is de clou ;)

witte angora
Berichten: 30916
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Schip gebruiken als woning, kan dat?

Ongelezen bericht door witte angora »

Dat zeg ik, hij is niet serieus bezig.

angel1978
Berichten: 11019
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Schip gebruiken als woning, kan dat?

Ongelezen bericht door angel1978 »

serieus volgens eigen maatstaven ( passend bij de leeftijd gok ik ) ;)

NeoDutchio
Berichten: 12353
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Schip gebruiken als woning, kan dat?

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

jonh&john schreef:
06 mei 2020 09:37
Klopt een heel avontuur, het hele leven kost nu eenmaal geld maar mijn werk is er goed voor en ben gek op het water en schepen. Het staat allemaal in de kinderschoenen en ik zal er ook eens met mijn opdrachtgever er over hebben. K.v.k ook een aandacht punt en kan het een werkschip worden dan kan je kosten al aardig weg schrijven, rode gasolie accijns vrij bijvoorbeeld. Vouwfiets en lange loopplank en je bent weer sportief bezig. Mijn naam is John maar ik schreef JONH ik dacht laat het maar zo staan ook klinkt wel Engels. Anders zou het John1234 worden of zoiets das niets avontuurlijks aan. Ik ga eerst naar de K.v.K krijg er nu echt zin in.
Of de boot moet zakelijk zijn, of het moet een woonbestemming hebben. U zal geen toestemming krijgen om op een werkboot te overnachten. Ook is het nagenoeg onmogelijk om zakelijke kosten weg te schrijven op een privé verblijf.
Een vouwfiets klinkt ook leuk, maar meer dan een broodtrommeltje kunt u dan niet meenemen.

Zet die roze bril eens af, ga zelf onderzoek doen naar de verschillende kosten en mogelijkheden.

Moneyman
Berichten: 30249
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Schip gebruiken als woning, kan dat?

Ongelezen bericht door Moneyman »

NeoDutchio schreef:
06 mei 2020 09:51
Zet die roze bril eens af, ga zelf onderzoek doen naar de verschillende kosten en mogelijkheden.
Dit dus.

Ik vraag me af hoe serieus je een topic als dit kan nemen. Iemand die daadwerkelijk dit soort plannen heeft, moet zich óf veel beter oriënteren, óf gaat keihard op z'n bek. Als het puur gaat om het oplaten van ene proefballontje, is die inmiddels wel lek geprikt.

angel1978
Berichten: 11019
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Schip gebruiken als woning, kan dat?

Ongelezen bericht door angel1978 »

Moneyman schreef:
06 mei 2020 09:52
NeoDutchio schreef:
06 mei 2020 09:51
Zet die roze bril eens af, ga zelf onderzoek doen naar de verschillende kosten en mogelijkheden.
Dit dus.

Ik vraag me af hoe serieus je een topic als dit kan nemen. Iemand die daadwerkelijk dit soort plannen heeft, moet zich óf veel beter oriënteren, óf gaat keihard op z'n bek. Als het puur gaat om het oplaten van ene proefballontje, is die inmiddels wel lek geprikt.
kijk naar het programma 'ik vertrek' en je ziet veel meer mensen met dit soort plannetjes ;)

Moneyman
Berichten: 30249
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Schip gebruiken als woning, kan dat?

Ongelezen bericht door Moneyman »

angel1978 schreef:
06 mei 2020 09:53
kijk naar het programma 'ik vertrek' en je ziet veel meer mensen met dit soort plannetjes ;)
En hoe vaak gaan die inderdaad keihard op de bek? :wink:

Erthanax
Berichten: 9736
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Schip gebruiken als woning, kan dat?

Ongelezen bericht door Erthanax »

scharrelschipper schreef:
05 mei 2020 22:30
Het hangt er denk ik een beetje vanaf hoe je ingeschreven staat bij de kvk,eenmanszaak zegt niet zoveel.
Wii staan ingeschreven als internationaal binnenvaart transport bedrijf,maar ik ken collega`s die daarnaast ook gemeld staan als reparatie bedrijf.
De inschrijving is heel belangrijk. Met de "verkeerde" SBI-code kun je immers buiten bepaalde regelingen vallen. U weet zelf hoe dat voelt, nu u die 4000 euro bent misgelopen. Welke bedrijfsactiviteit en SBIgcode kan hij het beste kiezen om de meeste kans te maken op zijn "werkschip" te kunnen wonen?

Daarnaast is er nog de rechtsvorm. Jonh&john wil zich inschrijven als eenmanszaak. Weet u of dat wel verstandig is, bv met het oog op een (latere) scheepshypotheek? Of is het in de binnenvaart beter of gebruikelijker er een BV van te maken? Als zijn ouders willen en kunnen helpen, is het dan mogelijk er een VoF van te maken of misschien zelfs een CV of anders een maatschap? U vaart al zo lang en u spreekt zo veel andere binnenvaartondernemers, dat u wel weet hoe dat zit.

Met uw advies in het achterhoofd komt jonh&john straks goed beslagen ten ijs bij de KvK.

angel1978
Berichten: 11019
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Schip gebruiken als woning, kan dat?

Ongelezen bericht door angel1978 »

yep.

Als John echt zo jong is en geen verplichtingen heeft verder, gewoon lekker laten gaan. Goed leermomentje.

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Schip gebruiken als woning, kan dat?

Ongelezen bericht door scontra »

Op www.botenbank.nk staan prachtige jachten, maar ook (ex.) werkschepen TE KOOP en de laatste echt voor een prikkie !

jonh&john
Berichten: 27
Lid geworden op: 04 mei 2020 21:37

Re: Schip gebruiken als woning, kan dat?

Ongelezen bericht door jonh&john »

Jammer dat er niet goed gelezen wordt ik sta allang ingeschreven bij de K.v.K als eenmanszaak. De werkzaamheden die ik uitvoer heeft allemaal met water te maken vandaar ook mijn idee natuurlijk. Een van de projectjes was een gestuurde boring in Schiedam een baggerbootje was er ook bij om wat op diepte te komen en een werkschip voor de werklieden. Toen dacht ik van heee...wat een idee. Een werkscheepje ter ondersteuning van mijn werkzaamheden reparatie`s zoals al eerder genoemd is. Ik moet dus eerst weten of de K.v.K. dat ook zo ziet en anders de omschrijving van mijn onderneming aan passen zodat het wel lukt. Ik weet het het is geen doorsnee werk wat iedereen doet of kan maar dik geld verdienen kan je er wel mee. En het is super leuk werk met allemaal bikkels een hechte groep waar ik al lang mee werk. Wordt het niks met dat scheepje verkoop ik haar toch weer misschien wel een winstpakker als Carona tijd over is.

jonh&john
Berichten: 27
Lid geworden op: 04 mei 2020 21:37

Re: Schip gebruiken als woning, kan dat?

Ongelezen bericht door jonh&john »

scontra schreef:
06 mei 2020 10:11
Op www.botenbank.nk staan prachtige jachten, maar ook (ex.) werkschepen TE KOOP en de laatste echt voor een prikkie !
Weet ik heb het gezien, op dat laatste gok ik ook. Bedankt @scontra.

witte angora
Berichten: 30916
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Schip gebruiken als woning, kan dat?

Ongelezen bericht door witte angora »

jonh&john schreef:
06 mei 2020 10:30
Een van de projectjes was een gestuurde boring in Schiedam een baggerbootje was er ook bij om wat op diepte te komen en een werkschip voor de werklieden. Toen dacht ik van heee...wat een idee.
Ik snap het helemaal... :mrgreen:

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Schip gebruiken als woning, kan dat?

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Voor waterwerken is het duidelijk... maar aan of in 't water is nu beantwoord.

Daarvoor is met dit soort werk ruimte zat en dit word geen woonboot zoals die 50 jr op 1 plek bleven.
Dan is er geen lig geld verschuldigd en woon/ werk mag wel in dit geval.

Wel een tip, na isoleren werkschip is sloop caravan hergebruiken makkelijker, goedkoper en sneller dan zelf op maat alles maken.
Net als de 230Volt/12 volt & gasfles koelkasten... dus altijd koud biertje elke avond en je mag na je werk gelijk een pakken...
geen uren rijden/wachten.

Gesloten