Pagina 1 van 3
Fraude met mijn rekening bij Tele2 en IK mag 't oplossen
Geplaatst: 07 mei 2020 16:56
door monique...
Er wordt fraude gepleegd met mijn bankrekening nummer. Klanten van
Tele2 geven mijn bankrekeningnummer op en er wordt abb geld geincasseerd van
mijn rekening. Dit is Nu twee keer voorgekomen met 2 verschillende abonnementen.
Tele2 zegt hierover dat ze de abb pas kunnen stopzetten als IK aangifte doe bij de politie en het proces-verbaal opstuur. Terwijl Tele2 abonnementen accepteren zonder te checken of t bankrekening nummer wel op de juiste naam staat (ze vertelde me dat ze dit doen door nieuwe abonnees 0,01 cent te laten overmaken)
Maw: als ik niks doe zal er de 26e waarschijnlijk weer een bedrag afgeschreven worden en de maand mei erop wéét enz..
Nb geld storneren gaat overigens prima, maar goed dit is het probleem niet
Mijn vraag is: het gaat me niet om die aangifte, die zal ik wel doen. Maar het stuit me tegen de borst dat de oplossing bij mij wordt neergelegd voor een probleem dat bij hun ligt. Hoe zien jullie dit?
Dit is het antwoord van TEle2:
Het is noodzakelijk dat je aangifte doet bij de politie. Bij de aangifte maakt de politie een proces-verbaal op.
Deze dien je naar ons op te sturen. Als je dit niet doet hebben wij geen aanleiding om aan te nemen dat het om fraude gaat en zal het als een 'normaal abonnement' worden beschouwd.
Mijn collega heeft je bijgaand de vorige mail uitleg gegeven hoe je het proces-verbaal naar ons dient toe te sturen, zodat het abonnement juist afgemeld kan worden. Ik snap dat er verwarring is ontstaan omdat hier instaat dat dit ook geld wanneer er gebruik is gemaakt verloren of gestolen identiteitsbewijs. Ik snap de verwarring, maar ook wanneer dit alleen voor het rekeningnummer geld, zul je aangifte moeten doen en het proces-verbaal naar ons moeten indienen. Zonder die gegevens kunnen wij geen enkele aanpassing doen op het abonnement.
Hopend je zo voldoende te hebben geinformeerd.
Re: Fraude met mijn rekening bij Tele2 en IK mag 't oplossen
Geplaatst: 08 mei 2020 19:19
door Jablan
Naast aangifte doen natuurlijk ook de betalingen terugdraaien en eventueel de bankrekening opheffen, overstappen van bank.
Tele2 kan niet zien of jij te goeder of te kwader trouw handelt. Daarom deze werkwijze.
Re: Fraude met mijn rekening bij Tele2 en IK mag 't oplossen
Geplaatst: 08 mei 2020 19:40
door sake1987
[quote=. Terwijl Tele2 abonnementen accepteren zonder te checken of t bankrekening nummer wel op de juiste naam staat (ze vertelde me dat ze dit doen door nieuwe abonnees 0,01 cent te laten overmaken)
[/quote]
Hoek kan iemand die 0,01 cent overmaken zonder uw pin code?
Re: Fraude met mijn rekening bij Tele2 en IK mag 't oplossen
Geplaatst: 08 mei 2020 19:54
door Lady1234
En waarom een bankrekening opheffen als daar onterecht incasso’s op plaatsvinden?
Blokkeer die incasso’s. Dan zal Tele2 toch contact op moeten nemen met die “klanten”.
Re: Fraude met mijn rekening bij Tele2 en IK mag 't oplossen
Geplaatst: 08 mei 2020 20:02
door sake1987
En dan nog hoe kan er 0.01 cent ter plekke worden overgeschreven van de rekening van TS?
Re: Fraude met mijn rekening bij Tele2 en IK mag 't oplossen
Geplaatst: 08 mei 2020 20:23
door Komkommertijd
Als je zelf geen Tele2 hebt is Storneren en blokkeren via je eigen bank voldoende.
Hoeveel keren ze dan ook aanmelden, na Storneren stopt hun telefoon,
en bij permanente blokkade mislukt ook een 2e keer gelijk.
Aangifte hoeft niet, Politie aangifte duurde weken en tele2 moet gewoon voortaan beter hun procedure zelf opvolgen.
Als het goed is heeft tele2 alleen Uw bank nummer, en U weet voor deze telefoon ook van niets.
Daar kan de Politie ook niets mee.
Re: Fraude met mijn rekening bij Tele2 en IK mag 't oplossen
Geplaatst: 08 mei 2020 20:44
door alfatrion
Dit is het probleem van Tele2. Jij hebt met hen geen overeenkomst en bent daarom niet verplicht te betalen. Zij hebben geen machtiging van jou om geld af te schrijven (gemakzucht) en mogen dit daarom niet doen. Je zou dit ook best als diefstal mogen beschouwen. Een manier om dit af te straffen kan zijn om gewoon 8 weken te wachten en dan bij de bank de afschrijven via het MOI formulier aan te melden. Nu kost het ze geld en dan leren ze het snel af.
Re: Fraude met mijn rekening bij Tele2 en IK mag 't oplossen
Geplaatst: 08 mei 2020 20:55
door Bob Schurkjens
Ik zou geen aangifte doen bij de politie. Ik vraag me af of zo'n aangifte wel wordt opgenomen en mij dunkt dat de politie wel iets beters heeft te doen. Als Tele2 stelt dat ze van uw rekening mogen incasseren, moeten ze dat eerst maar bewijzen.
Re: Fraude met mijn rekening bij Tele2 en IK mag 't oplossen
Geplaatst: 08 mei 2020 21:05
door sake1987
PietertjeTwee schreef: ↑08 mei 2020 20:27
sake1987 schreef: ↑08 mei 2020 20:02
En dan nog hoe kan er 0.01 cent ter plekke worden overgeschreven van de rekening van TS?
Ik zie niet staan dat dit daadwerkelijk gebeurd is. Als dat wel zo is wordt het verhaal natuurlijk anders.
Kom ik nog een keer, als ik een abonnement afsluit, moet ik met mijn bankpas 0.01 cent overmaken, om te verifiëren dat ik de rechtmatige eigenaar van deze rekening ben. Tevens moet ik mij legitimeren. Lukt dat overboeken niet, gaat het niet door. Ik kan een ander bankrekening opgeven maar dan nog moet ik die 0.01 cent overmaken. Dus hoe is dat hier dan gegaan?
Re: Fraude met mijn rekening bij Tele2 en IK mag 't oplossen
Geplaatst: 08 mei 2020 21:09
door sylvesterb
Komkommertijd schreef: ↑08 mei 2020 20:23
Aangifte hoeft niet, Politie aangifte duurde weken en tele2 moet gewoon voortaan beter hun procedure zelf opvolgen.
Als het goed is heeft tele2 alleen Uw bank nummer, en U weet voor deze telefoon ook van niets.
Daar kan de Politie ook niets mee.
Iemand misbruik zijn bankrekeningnummer en Tele2 wilt dit best geloven en het rekeningnummer behorende bij het abonnement blokkeren maar dan is aangifte noodzakelijk. Dit kan gewoon via een online aangifte welk geen 2 weken duurt (geen idee hoe je weer bij die onzin komt).
Storneren voorkomt niet dat de volgende incasso weer van die rekening zal plaats vinden en voor het nieuwe abonnement ook niet. Zoals Tele2 aangeeft moet je aangifte doen om het "probleem" op te lossen.
Ik snap echter niet waarom TS zo moeilijk doet over die aangifte, had hem minder tijd/energie/typen gekost dan hier een topic aanmaken.
Re: Fraude met mijn rekening bij Tele2 en IK mag 't oplossen
Geplaatst: 08 mei 2020 21:21
door Komkommertijd
sylvesterb schreef: ↑08 mei 2020 21:09
Komkommertijd schreef: ↑08 mei 2020 20:23
Aangifte hoeft niet, Politie aangifte duurde weken en tele2 moet gewoon voortaan beter hun procedure zelf opvolgen.
Als het goed is heeft tele2 alleen Uw bank nummer, en U weet voor deze telefoon ook van niets.
Daar kan de Politie ook niets mee.
Iemand misbruik zijn bankrekeningnummer en Tele2 wilt dit best geloven en het rekeningnummer behorende bij het abonnement blokkeren maar dan is aangifte noodzakelijk. Dit kan gewoon via een online aangifte welk geen 2 weken duurt (geen idee hoe je weer bij die onzin komt).
Storneren voorkomt niet dat de volgende incasso weer van die rekening zal plaats vinden en voor het nieuwe abonnement ook niet. Zoals Tele2 aangeeft moet je aangifte doen om het "probleem" op te lossen.
Ik snap echter niet waarom TS zo moeilijk doet over die aangifte, had hem minder tijd/energie/typen gekost dan hier een topic aanmaken.
Ja, naast terug halen ook de blokkeer aanvinken en Tele2 kan nooit meer er iets vanaf halen.
Als je een online aangifte doet, kun je vragen die bij haar niet bekend zijn.
Als je niets afsluit is terug boeken voldoende, en hoef je niets te doen en uit te zoeken.
Vermoedelijk is adres en naam zelfs niet bekend bij Tele2.
Online aangifte weet ik niet, alleen voor eenvoudige zaken en geen ervaring mee.
Topic starter heeft op haar bank na geen info dus ik twijfel of ze zonder gegevens van zowel Tele2 als daders iets volledig kan afronden.
Ze had behalve terug boeken ook verdere moeten blokkeren.
Re: Fraude met mijn rekening bij Tele2 en IK mag 't oplossen
Geplaatst: 08 mei 2020 22:20
door 16again
PietertjeTwee schreef: ↑08 mei 2020 21:15
Geen idee. Het is ook niet aan mij (of TS) om daar over te speculeren. Als TS zeker weet dat ze geen overeenkomst heeft met Tele2 kan ze de betalingen storneren en toekomstige afschrijvingen blokkeren. De zaak is daarmee voor TS afgedaan.
Maar dat houdt niet in dat die zaak dan ook voor Tele2 is afgedaan. Die starten dan het verdere incasso circus op. En melden TS aan bij Preventel.
Ik zeg niet dat Tele2 dit wint, maar menig TS slaapt wel slechter als dergelijke brieven op de mat ploffen
Re: Fraude met mijn rekening bij Tele2 en IK mag 't oplossen
Geplaatst: 08 mei 2020 22:39
door grun
Ik zou denk ik toch liever het advies van Tele2 opvolgen, dus aangifte doen enzovoort. In plaats van storneren, blokkeren of na 8 weken een MOI doen. De reden hiervan is dat TS daarna vermoedelijk nooit meer klant van Tele2 kan worden, eigenlijk gestraft wordt voor iets waar ze zelf part noch deel aan heeft.
Re: Fraude met mijn rekening bij Tele2 en IK mag 't oplossen
Geplaatst: 08 mei 2020 22:44
door alfatrion
Doem denken. De rekening is onterecht dus storneren.
Re: Fraude met mijn rekening bij Tele2 en IK mag 't oplossen
Geplaatst: 08 mei 2020 22:44
door Lady1234
Waarom zou iemand klant willen worden bij Tele 2?
Re: Fraude met mijn rekening bij Tele2 en IK mag 't oplossen
Geplaatst: 08 mei 2020 23:57
door sylvesterb
PietertjeTwee schreef: ↑08 mei 2020 22:59
Waarom ik aangifte zou moeten doen is mij niet duidelijk. Indien Tele2 vindt dat dat moet gebeuren, kan zij dat zelf doen. Het ligt ook veel meer in de rede dat zij dat doet, omdat zij veel meer kennis heeft van wat er precies is gebeurd.
Tele2 wilt bewijs dat er sprake is van misbruik van het rekeningnummer, alleen de eigenaar van de rekening kan hiervan aangifte doen. Tele2 kan niet vaststellen of er niet sprake is misbruik of gewoon onderlinge afspraken over het gebruik van de rekening. Er is geen verplichting dat de rekening waarvan wordt afgeschreven ook dezelfde naam moet bevatten als de contractant.
Storneren is nooit de vraag van TS geweest, dit doet hij al.
Re: Fraude met mijn rekening bij Tele2 en IK mag 't oplossen
Geplaatst: 09 mei 2020 00:36
door Moneyman
Sowieso vraag ik me af waar de conclusie “misbruik” vandaan komt. Er kan ook gewoon sprake zijn van een vergissing, lijkt mij. Nóg een reden waarom TS niets hoeft te doen: de bal ligt bij Tele2. Ik zou storneren, blokkeren en dan kunnen ze de boom in.
Re: Fraude met mijn rekening bij Tele2 en IK mag 't oplossen
Geplaatst: 09 mei 2020 09:42
door Komkommertijd
De boom in, die 5G zendmast is dan extra brandgevaarlijk!
Haar probleem is Storneren ja, maar ze vergat of weet niet hoe je moet blokkeren.
Die methode is per bank anders helaas.
Maar op haar bankafschrift staat niet zoveel, tekort voor volledige aangifte.
Tele2 probeerde via een telefoniste haar aan 't werk te zetten, maar dat mag niet.
Pas als Tele2 alle gegevens van deze fraudeur zou sturen is die aangifte mogelijk,
maar de wet op..... verbied dit doorsturen!
Re: Fraude met mijn rekening bij Tele2 en IK mag 't oplossen
Geplaatst: 09 mei 2020 13:17
door alfatrion
sylvesterb schreef: ↑08 mei 2020 23:57
Tele2 wilt bewijs dat er sprake is van misbruik van het rekeningnummer, alleen de eigenaar van de rekening kan hiervan aangifte doen.
Onjuist en onjuist. De aangifte is geen bewijs en ook Tele2 kan aangifte doen. Je moet ook maar zin hebben om daar twee uur voor uit te willen trekken.
sylvesterb schreef: ↑08 mei 2020 23:57
Tele2 kan niet vaststellen of er niet sprake is misbruik of gewoon onderlinge afspraken over het gebruik van de rekening. Er is geen verplichting dat de rekening waarvan wordt afgeschreven ook dezelfde naam moet bevatten als de contractant.
Dat is het probleem van Tele2. De verplichtingen die er wel zijn: a) TS moet hebben ingestemd om deze betaling te doen; b) TS moet een rechtsgeldige machtiging hebben afgegeven aan Tele2 om automatisch af te schrijven van haar rekening.
Re: Fraude met mijn rekening bij Tele2 en IK mag 't oplossen
Geplaatst: 09 mei 2020 13:48
door sylvesterb
alfatrion schreef: ↑09 mei 2020 13:17
sylvesterb schreef: ↑08 mei 2020 23:57
Tele2 wilt bewijs dat er sprake is van misbruik van het rekeningnummer, alleen de eigenaar van de rekening kan hiervan aangifte doen.
Onjuist en onjuist. De aangifte is geen bewijs en ook Tele2 kan aangifte doen. Je moet ook maar zin hebben om daar twee uur voor uit te willen trekken.
Valse aangifte doen is een misdrijf. Dus voor Tele2 is dit voldoende bewijs om een rekeningnummer bij een contract te verwijderen.
sylvesterb schreef: ↑08 mei 2020 23:57
Tele2 kan niet vaststellen of er niet sprake is misbruik of gewoon onderlinge afspraken over het gebruik van de rekening. Er is geen verplichting dat de rekening waarvan wordt afgeschreven ook dezelfde naam moet bevatten als de contractant.
Dat is het probleem van Tele2. De verplichtingen die er wel zijn: a) TS moet hebben ingestemd om deze betaling te doen; b) TS moet een rechtsgeldige machtiging hebben afgegeven aan Tele2 om automatisch af te schrijven van haar rekening.
[/quote]
Klopt, en daarom kan TS ook gewoon storneren. Waar TS een probleem mee heeft is dat al tweemaal zijn rekeningnummer is misbruikt en dat een derde keer dus ook heel goed mogelijk is.
Als hij hier vanaf wilt zal hij die 2 uur (erg lang voor een online aangifte, maar schijnbaar weet jij hoe snel TS typt) moet investeren anders loopt hij het risico dat het weer en weer gebeurd en dat hij zelf telkens tijd moet investeren om de bedragen te storneren.