[b]AFM-actie tegen misleidende productnamen [/b]
Geplaatst: 04 aug 2004 18:22
telegraaf 04-08-2004 12:37
AFM-actie tegen misleidende productnamen
AMSTERDAM (ANP) - De beurswaakhond AFM gaat bedrijven aanpakken die beleggingen onder misleidende namen verkopen.
De toezichthouder wil niet dat financiële bedrijven de risico’s van beleggingen wegmoffelen door ze als een spaarproduct aan te prijzen. Consumenten worden hierdoor op het verkeerde been gezet, aldus de AFM woensdag.
Bedrijven mogen volgens wet- en regelgeving geen beleggings- of verzekeringsproducten verkopen waarbij in de naam het woord sparen wordt gebruikt. De beurswaakhond heeft gemerkt dat dat toch gebeurt. In het verleden werden al beleggingen verkocht onder namen als All Round Sparen en Kinder-Spaarlease.
Dergelijke namen suggereren dat consumenten hun geld via deze producten veilig wegzetten. Feitelijk wordt er echter in beleggingen geïnvesteerd, wat veel meer risico meebrengt.
De AFM hield al toezicht op de inhoud van reclames voor beleggingsproducten. Daar komt nu dus ook de naamgeving van financiële producten bij. De toezichthouder moet het eerste bedrijf dat de fout ingaat, nog op de vingers tikken, aldus een woordvoerder.
AFM-actie tegen misleidende productnamen
AMSTERDAM (ANP) - De beurswaakhond AFM gaat bedrijven aanpakken die beleggingen onder misleidende namen verkopen.
De toezichthouder wil niet dat financiële bedrijven de risico’s van beleggingen wegmoffelen door ze als een spaarproduct aan te prijzen. Consumenten worden hierdoor op het verkeerde been gezet, aldus de AFM woensdag.
Bedrijven mogen volgens wet- en regelgeving geen beleggings- of verzekeringsproducten verkopen waarbij in de naam het woord sparen wordt gebruikt. De beurswaakhond heeft gemerkt dat dat toch gebeurt. In het verleden werden al beleggingen verkocht onder namen als All Round Sparen en Kinder-Spaarlease.
Dergelijke namen suggereren dat consumenten hun geld via deze producten veilig wegzetten. Feitelijk wordt er echter in beleggingen geïnvesteerd, wat veel meer risico meebrengt.
De AFM hield al toezicht op de inhoud van reclames voor beleggingsproducten. Daar komt nu dus ook de naamgeving van financiële producten bij. De toezichthouder moet het eerste bedrijf dat de fout ingaat, nog op de vingers tikken, aldus een woordvoerder.