Hotelspecials voucher ipv geld terug
Geplaatst: 07 jun 2020 13:54
Ik had een hotel geboekt op Hotelspecials.nl voor 29 mei tot en met 1 juni. Daarbij heb ik extra betaald voor de optie gratis annuleren die zou gelden tot 24 uur voor de aankomstdatum.
Op 17 maart heb ik de boeking telefonisch geannuleerd, dit was vóór de Corona maatregelen werden genomen in Nederland en in Duitsland. Op dezelfde dag ontving ik per mail een annuleringsbevestiging. Telefonisch werd mij verteld dat ik mijn geld binnen 5 werkdagen terug zou krijgen, maar het vanwege Corona iets langer zou kunnen duren. In de bevestigingsmail stond ook dat het geld binnen 5 werkdagen teruggestort zou worden.
Op 30 maart heb ik Hotelspecials gebeld, omdat ik het geld nog niet had ontvangen. Ik kreeg echter het antwoordapparaat die zei dat dit telefoonnummer niet meer in gebruik was. Toen heb ik meerdere emails en Whatsapp berichten gestuurd met de vraag hoe de stand van zaken was wat betreft de beloofde terugstorting. Daar werd niet op geantwoord. Telefonisch waren ze nog steeds niet bereikbaar. Op 29 april kreeg ik pas antwoord per email. Dit betrof een voucher. Hierop heb ik meteen geantwoord dat ik dit niet wilde, maar een terugbetaling zoals werd beloofd in de annuleringsbevestiging, die ik ter bewijslast had toegevoegd. Op 1 mei werd mijn mail doorgestuurd naar de klachtenafdeling.
Op 12 mei kreeg ik de volgende mail waarin uitleg werd gegeven.
“Op 17 maart is jouw boeking geannuleerd. Op dat moment was nog niet bekend wat de impact van het virus zou zijn. Het klopt dan ook dat jou is beloofd dat je binnen 5 werkdagen het geld terug op jouw rekening zou ontvangen. Het verzoek is doorgezet naar de administratie en die zijn ermee aan de slag gegaan. Helaas volgde toen echter de persconferentie van onze premier en werden wij overstelpt met annuleringen. Dit waren er zoveel dat wij niet anders konden dan een corona-beleid opstellen. Immers, annuleren betekent kosten en er werd niet meer geboekt (= geen inkomsten). Om te zorgen dat iedereen op een later tijdstip alsnog kon gaan verblijven, konden wij dus niet anders dan overgaan tot het uitgeven van vouchers. Hierin kunnen geen uitzonderingen worden gemaakt. Jouw boeking valt hier ook onder daar de terugstorting nog niet was gerealiseerd.”
Op bovenstaande mail heb ik weer geantwoord dat ik gewoon recht heb op mijn geld met uitgebreide uitleg en bewijslast. Hierop kreeg ik tot twee keer toe slechts een gekopieerd antwoord. Wegens de coronacrisis kunnen we jou niet tegemoet komen. Hopelijk kunnen we jou tevreden maken met een voucher.
Dit terwijl zij gedurende de gehele Coronacrisis op hun website de gratis annuleren optie bleven aanbieden.
Ik begrijp dat Hotelspecials ook in een crisis zit. Maar ik heb mijn niet teruggestorte geld nodig om rond te komen, los van het feit dat ik er volgens de annuleringsbevestiging recht op heb. Vanwege de crisis is het voor mij de komende tijd niet mogelijk om op vakantie te gaan dus de voucher zal ongebruikt blijven.
Welke stappen kan ik zetten om mijn geld terug te krijgen?
Op 17 maart heb ik de boeking telefonisch geannuleerd, dit was vóór de Corona maatregelen werden genomen in Nederland en in Duitsland. Op dezelfde dag ontving ik per mail een annuleringsbevestiging. Telefonisch werd mij verteld dat ik mijn geld binnen 5 werkdagen terug zou krijgen, maar het vanwege Corona iets langer zou kunnen duren. In de bevestigingsmail stond ook dat het geld binnen 5 werkdagen teruggestort zou worden.
Op 30 maart heb ik Hotelspecials gebeld, omdat ik het geld nog niet had ontvangen. Ik kreeg echter het antwoordapparaat die zei dat dit telefoonnummer niet meer in gebruik was. Toen heb ik meerdere emails en Whatsapp berichten gestuurd met de vraag hoe de stand van zaken was wat betreft de beloofde terugstorting. Daar werd niet op geantwoord. Telefonisch waren ze nog steeds niet bereikbaar. Op 29 april kreeg ik pas antwoord per email. Dit betrof een voucher. Hierop heb ik meteen geantwoord dat ik dit niet wilde, maar een terugbetaling zoals werd beloofd in de annuleringsbevestiging, die ik ter bewijslast had toegevoegd. Op 1 mei werd mijn mail doorgestuurd naar de klachtenafdeling.
Op 12 mei kreeg ik de volgende mail waarin uitleg werd gegeven.
“Op 17 maart is jouw boeking geannuleerd. Op dat moment was nog niet bekend wat de impact van het virus zou zijn. Het klopt dan ook dat jou is beloofd dat je binnen 5 werkdagen het geld terug op jouw rekening zou ontvangen. Het verzoek is doorgezet naar de administratie en die zijn ermee aan de slag gegaan. Helaas volgde toen echter de persconferentie van onze premier en werden wij overstelpt met annuleringen. Dit waren er zoveel dat wij niet anders konden dan een corona-beleid opstellen. Immers, annuleren betekent kosten en er werd niet meer geboekt (= geen inkomsten). Om te zorgen dat iedereen op een later tijdstip alsnog kon gaan verblijven, konden wij dus niet anders dan overgaan tot het uitgeven van vouchers. Hierin kunnen geen uitzonderingen worden gemaakt. Jouw boeking valt hier ook onder daar de terugstorting nog niet was gerealiseerd.”
Op bovenstaande mail heb ik weer geantwoord dat ik gewoon recht heb op mijn geld met uitgebreide uitleg en bewijslast. Hierop kreeg ik tot twee keer toe slechts een gekopieerd antwoord. Wegens de coronacrisis kunnen we jou niet tegemoet komen. Hopelijk kunnen we jou tevreden maken met een voucher.
Dit terwijl zij gedurende de gehele Coronacrisis op hun website de gratis annuleren optie bleven aanbieden.
Ik begrijp dat Hotelspecials ook in een crisis zit. Maar ik heb mijn niet teruggestorte geld nodig om rond te komen, los van het feit dat ik er volgens de annuleringsbevestiging recht op heb. Vanwege de crisis is het voor mij de komende tijd niet mogelijk om op vakantie te gaan dus de voucher zal ongebruikt blijven.
Welke stappen kan ik zetten om mijn geld terug te krijgen?